Nový CT 200h je dalším potvrzením neotřesitelného vedoucího postavení automobilky Lexus ve vývoji plně hybridních systémů pohonu.
Zároveň je to první model, který v prémiovém segmentu kompaktních vozů představuje druhou generaci této hybridní technologie Lexus.
Nový Lexus CT 200h je vybaven technologií plnohodnotného hybridního pohonu schopnou fungovat samostatně v režimu samotného spalovacího motoru, samotného elektromotoru, nebo jako spojení obou. Systém Lexus Hybrid Drive přináší výhodu vysokého výkonu paralelního hybridního pohonu v kombinaci s hospodárným provozem typickým pro sériové hybridní pohony.
Pohon Lexus Hybrid Drive v modelu CT 200h používá jedinečný systém hospodaření s energiemi, který novému full-hybridu umožňuje pozoruhodně tichý chod, působivě hladkou akceleraci a jízdní výkony, které zákazníci od vozu v prémiovém segmentu kompaktních vozů očekávají.
Na druhé straně dosahuje pozoruhodně nízké spotřeby paliva a v řadě evropských zemí zaručuje i významný pokles celkových nákladů vlastnictví díky daňovým úlevám. Vykazuje totiž parametry emisí CO2 na vrcholu třídy a produkuje výrazně méně emisí NOx a pevných částic než srovnatelný vůz se vznětovým motorem.
Při návrhu CT 200h byla použita řada dalších opatření na úsporu energií a zlepšení ekologických parametrů, která ještě zdokonalují již tak výjimečné vlastnosti pohonu Lexus Hybrid Drive. Jedná se například o energeticky úspornou klimatizaci obsahující elektrický kompresor, čidlo vlhkosti s automatickou regulací přívodu vzduchu a systém aktivního vyhřívání sedadel; ve voze je instalována ucelená soustava osvětlení používající úsporné LED diody; používá se lehký a energeticky úsporný zesilovač audio soustavy a reproduktory s bambusovou membránou; komplexně se využívají materiály z ekologicky šetrných zdrojů.
Jedinečný systém hospodaření s energiemi pro pohon Lexus Hybrid Drive
Konstruktéři automobilky Lexus se zaměřili na optimalizaci ekologických i výkonových parametrů pohonu Lexus Hybrid Drive, stejně tak jako na bezkonkurenčně nízkou hladinu hluku, vibrací a rázů. Využili přitom specifická konstrukční řešení používaná ve vozech Lexus a jedinečný systém hospodaření s energiemi, u kterého byl vyladěn řídicí software speciálně pro tento vůz.
Vyladění řídicí jednotky motoru a regulace škrticí klapky si klade za cíl nabídnout řidiči atraktivní zážitky z dynamické jízdy, odpovídající ambicím prvního modelu Lexus v evropském segmentu prémiových kompaktních vozů. Minimální hladina hluku, vibrací a rázů produkovaná plně hybridním pohonem modelu CT 200h je dalším potvrzením pozoruhodně tichého a komfortního chodu, který je pro všechny modely Lexus tak charakteristický.
Architektura pohonu Lexus Hybrid Drive
Druhá generace plně hybridního pohonu použitá v CT 200h spojuje zážehový motor o zdvihovém objemu 1,8 l, výkonný elektromotor, generátor energie o výkonu 42 kW, vysoce výkonný (27 kW) akumulátor 202 V, jednotku řízení energie a tzv. dělič výkonu používající planetové soukolí ke spojování a přerozdělování energie ze zážehového motoru, elektromotoru a generátoru podle momentálních provozních podmínek.
Elektromotor je společně s generátorem energie a děličem výkonu umístěn v lehké a velmi kompaktní převodové skříni, která je svými rozměry srovnatelná s kteroukoli běžnou převodovkou. Na hladký přenos výkonu na přední kola prostřednictvím bezestupňové převodovky CVT plně hybridního systému pohonu dohlíží technologie elektronického řazení bez mechanické vazby.
Lehký a velmi kompaktní motor o zdvihovém objemu 1798 cm3 s ventilovým rozvodem 16 v DOHC a variabilním časováním ventilů VVT-i používá tzv. Atkinsonův cyklus, chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR) a třetí generaci systému rekuperace tepla z výfukových plynů. Motor vyvine max. výkon 99 k / 73 kW při 5 200 ot/min a nejvyšší točivý moment 142 Nm při 4 000 ot/min. Vysoce výkonný synchronní elektromotor s permanentním magnetem dosahuje maximálního výkonu 80 k / 60 kW a točivého momentu 207 Nm již od nulových otáček.
Elektromotor pracuje paralelně se zážehovým motorem, kterému vypomáhá při akceleraci a rovněž může pohánět kola CT 200h v režimu jízdy čistě na elektřinu (EV).
Při zpomalování a brzdění funguje elektromotor jako vysoce výkonný generátor energie v režimu rekuperačního brzdění.
Pokud se nový plně hybridní Lexus pohybuje v režimu elektromobilu (režim EV lze ručně navolit), při jízdě na vzdálenost až dvou kilometrů při rychlosti do 45 km/h neprodukuje žádné emise.
Výkonové parametry
Soustava pohonu Lexus Hybrid Drive zahrnující zážehový motor a elektromotor produkuje celkový systémový výkon 136 k. CT 200h s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Na druhé straně se CT 200h může pochlubit pozoruhodně nízkou spotřebou paliva 3,8 l/100 km v kombinovaném cyklu a parametry emisí CO2 na vrcholu třídy – pouhých 89 g/km.
Úspory energií a ekologické parametry
Nový CT 200h je vybaven prostorově nenáročnou a lehkou jednotkou klimatizace AC3 umožňující nezávislou regulaci pro levou a pravou polovinu kabiny. Klimatizace využívá elektrický kompresor s proměnnou rychlostí napájený z akumulátoru hybridního pohonu, čímž se snižuje zátěž spalovacího motoru, a tedy i spotřeba paliva.
Automobily kvůli nutnosti vyhřívat kabinu a současně odmlžovat čelní sklo často v zimním období vykazují horší spotřebu paliva. Konstruktéři firmy Lexus proto spojili třetí generaci systému rekuperace tepla z výfukových plynů s novou technologií regulace přívodu vzduchu, která zahrnuje i čidlo vlhkosti.
Soustava klimatizace automaticky reguluje režim přívodu vzduchu a podle potřeby zvyšuje objem vzduchu cirkulujícího uvnitř kabiny. Využívá přitom čidlo vlhkosti zabudované do čelního skla, které sleduje vlhkost, ale i teplotu skla uvnitř kabiny. Díky tomu systém spolehlivě odmlžuje čelní sklo a zároveň omezuje únik teplého vzduchu na minimum, a tak zkracuje dobu potřebnou k vyhřátí interiéru vozu.
Systém vyhřívání předních sedadel CT 200h byl navržen tak, aby aktivně spolupracoval s jednotkou topení klimatizační soustavy. Za chladného počasí se vyhřívání sedadel aktivuje automaticky při spuštění motoru, čímž se snižuje míra zatížení topné soustavy a zároveň klesá spotřeba paliva.
CT 200h používá celkem 89 LED diod vnějšího osvětlení – to je ze všech modelů Lexus zatím nejvíce. LED diody spotřebují o 45 % méně energie než tradiční halogenové jednotky, a tak opět přispívají ke snížení spotřeby paliva.
Obě prémiové audio soustavy používají poprvé u značky Lexus (a vůbec poprvé v oboru) jedinečné, ekologicky šetrné reproduktory s bambusovou membránou, které se vyznačují rychlejší odezvou a věrnější reprodukcí zvuku. Nový, energeticky úsporný zesilovač DSP s digitálním zpracováním zvuku je o 26 % lehčí a spotřebuje o 50 % méně energie než běžný analogový zesilovač.
K ekologické šetrnosti vozu přispívá i to, že některé z větších komponent CT 200h (např. bočnice krytu zavazadelníku, vlastní podlaha i obložení) byly vyrobeny z bioplastů obsahujících 30 % polyetylén tereftalátu (PET) rostlinného původu.
DYNAMICKÉ VLASTNOSTI
Při vývoji nového modelu Lexus CT 200h se kladl zvláštní důraz na výtečnou ovladatelnost a atraktivní požitek z jízdy v kombinaci s jízdním pohodlím očekávaným od každého vozu této značky.
CT 200h těží z nové platformy, kterou charakterizuje celá řada nových, speciálně vyvinutých technických řešení v oblasti karoserie, podvozku i systému řízení pohonné jednotky Lexus Hybrid Drive. Zákazník může volit ze dvou odlišných jízdních stylů – dynamického nebo uvolněného – vedle několika jízdních režimů plně hybridní jednotky, tj. EV, ECO, NORMAL a SPORT, které se aktivují na pokyn řidiče.
Technici Lexus se zaměřili na všechny aspekty konstrukce karosérie CT 200h a navrhli koncepci dynamického a uvolněného jízdního stylu, kdy využili výhod nejnižšího možného těžiště vozu, optimální tuhosti karoserie a maximálního omezení hladiny hluku, vibrací a rázů.
U vozu značky Lexus byl dále poprvé použit nově navržený jedinečný systém aktivního tlumení bočních sil, který pohlcuje a minimalizuje vibrace karoserie. Vůz může díky tomu nabídnout lineárnější zpětnou vazbu od volantu a ještě vyšší úroveň jízdního pohodlí.
Ve třídě prémiových kompaktních vozů pak Lexus CT 200h nastoluje nová srovnávací měřítka v oblasti jízdního pohodlí a ovladatelnosti. K tomu přispívá speciálně vyvinutá konstrukce zavěšení kol, která vpředu využívá vzpěry McPherson, zatímco vzadu se objevuje nová architektura nezávislého zavěšení s dvojitými lichoběžníky a vlečenými rameny.
Vysoká tuhost karoserie
Během vývoje byla věnována zvláštní pozornost co nejlepší ovladatelnosti vozu, ke které přispívá konstrukční tuhost karoserie. Ke zvýšení torzní tuhosti a minimalizaci vibrací modelu CT 200h přispěla celková optimalizace hustě rozmístěných svarových míst, komplexní použití výztuh, vysoké dimenzování sestav zavěšení i řízení a nasazení jedinečných bočních stabilizátorů u přední části zavěšení motoru. Ke zvýšení torzní tuhosti v horní části karoserie přispělo nasazení výztuh s uzavřeným profilem po celém obvodu vstupního otvoru zadních dveří, vyztužení zadní strany zadního podélníku a u podběhů zadních kol.
Aktivní tlumení bočních sil
Každá vysoce tuhá karoserie má tendenci přenášet vibrace. CT 200h proto také používá aktivní tlumiče bočních sil (v přední i zadní části vozu), které jsou ve třídě prémiových kompaktních vozů jedinečné. Díky tomu dokáže karoserie pohlcovat a maximálně tlumit nežádoucí vibrace, zatímco řidič se může těšit na lineární zpětnou vazbu od volantu i na vyšší úroveň jízdního pohodlí.
Namísto tradičních pevných výztuh zde Lexus poprvé používá aktivní přední tlumič, který propojuje levou věž úchytu zavěšení s pravou věží, a dále zadní tlumič propojující levý a pravý panel zadního rámu konstrukce.
Sestavy aktivních předních a zadních tlumičů jsou konstrukčně podobné typickým jednoplášťovým tlumičům. Díky instalaci tohoto systému tlumení se omezily vibrace podlahové plošiny vozu v širokém spektru kmitočtů, snížila se deformace karoserie díky poklesu v dislokaci levé a pravé věže úchytu předního zavěšení, a dokonce poklesla hladina bílého šumu u audio soustavy.
Zcela nepatrné vibrace v řádu mikrometrů se obtížně analyzují i za pomoci počítačových CAD nástrojů, nicméně v praxi se projevují nepříjemnými pocity při otáčením volantem a jako drobné projevy nestability v chování vozidla při akceleraci v přímém směru. Odstranění těchto vibrací přináší do třídy prémiových kompaktních vozů zcela nová měřítka v reakcích řízení, agilitě a jízdním pohodlí.
Lehká konstrukce karoserie s nízko položeným těžištěm
K výtečným dynamických schopnostem vozu přispěla řada opatření, díky nimž má CT 200h nejnižší možné těžiště a moment setrvačnosti. Karoserie se vyznačuje dlouhým rozvorem náprav (260 cm) s krátkým převisem vpředu i vzadu, přičemž cestující sedí co nejblíže středu vozidla s ohledem na snížení momentu setrvačných sil. Kvůli minimalizaci momentu setrvačnosti CT 200h k svislé ose a zlepšení agility tohoto modelu byly co nejvíce odlehčeny všechny součásti karoserie ležící dále od těžiště vozu. Z tohoto důvodu jsou výztuhy kapoty, výklopné zádě a nárazníků vyrobeny z hliníku, a tak vznikl dosud nejlehčí Lexus v historii.
Rekordně nízká je celková výška vozu, světlá výška i referenční bod H (výška kyčelního kloubu řidiče). Hybridní akumulátor je zabudován pod podlahou zavazadelníku, nicméně stále se nachází mezi nápravami kvůli optimálnímu rozložení a vyvážení hmotnosti. U samotné karoserie byl použit nejen hliník, ale i vysoké procento lehké vysokopevnostní oceli. To opět přispělo ke snížení těžiště vozu a zlepšení spotřeby paliva díky nižší hmotnosti vozu.
Nízký posaz za volantem, orientace na potřeby řidiče
Klíčem ke sportovním jízdním zážitkům v novém prémiovém kompaktu s plně hybridním pohonem je prostředí orientované na potřeby řidiče. Vyznačuje se optimální polohou za volantem, která je dána nízkou výškou posazu a lepší boční oporou i podepřením páteře v oblasti beder.
Ke zlepšení vlastností bočního vedení přispívají drátěné výztuhy. Bederní opěru páteře lze na přání elektricky regulovat v rozsahu 30 mm. Přední hrana sedáku dostala tvar zajišťující velkou kontaktní plochu kvůli snížení únavy na dlouhých cestách. Záhyby vnějšího čalounění byly navrženy s ohledem na pohyb řidiče v interiéru vozu.
Jízdu řidiči zpříjemňuje i sportovní volant o průměru 370 mm s tlustým věncem a menším úhlem sklonu (21°), optimální úhel natočení pedálu akcelerátoru i brzdového pedálu s ohledem na nižší posaz řidiče a kaplička přístrojů orientovaná na řidiče s trojicí velkých a snadno čitelných palubních přístrojů.
Kvůli co nejlepšímu výhledu při sníženém posazu byla rovněž snížena kapota. Aby byl zajištěn nezbytný odstup mezi kapotou a komponentami motoru kvůli optimální ochraně při střetu s chodcem, bylo nezbytné navrhnout zcela nový systém přívodu vzduchu speciálně pro CT 200h.
Volič jízdního režimu
Nový Lexus standardně nabízí jízdní režim NORMAL, který doplňují další režimy volitelné řidičem, pomocí nichž lze přizpůsobit CT 200h buď dynamickému nebo uvolněnému jízdnímu stylu, a tak ještě zvýšit buď výkon a dynamické schopnosti vozu, nebo naopak hospodárnost, nízkou spotřebu a hladinu emisí.
V jízdních režimech EV, ECO a NORMAL se klade důraz na uvolněný styl jízdy, se zvláštním zřetelem na jízdní pohodlí, hladkou akceleraci a minimalizaci hluku, vibrací a rázů celé karoserie, podvozku a hnací jednotky.
CT 200h od rozjezdu až do rychlosti 45 km/h může automaticky pracovat v režimu elektromobilu, kdy jej pohání výhradně elektromotor. Řidič může navolit režim EV i ručně. Tento jedinečný jízdní režim není u vozů s polohybridním systémem pohonu (tzv. mild hybrid) vůbec k dispozici, neboť je možný jen u plně hybridní technologie (tzv. full hybrid), jakou je Lexus Hybrid Drive.
Jízdní režim EV slouží k pohodlné jízdě po městě s minimálním hlukem a nulovými emisemi CO2, NOX a pevných částic, a to na vzdálenost až dvou kilometrů, přičemž jízdní dosah vozidla je dán aktuálním stavem nabití akumulátorů. Zážehový motor je v tomto případě zcela vypnutý, a tak režim EV výrazně přispívá ke snížení celkové spotřeby paliva nového modelu značky Lexus.
V režimu ECO se omezuje reakce škrticí klapky na agresivní pokyny od pedálu a zároveň se upravuje řízení klimatizace s ohledem na co nejpříznivější spotřebu paliva. Režim ECO může v závislosti na jízdních podmínkách napomoci řidiči osvojit si uvolněný styl řízení, a dosáhnout tak výrazně nižší spotřeby paliva.
Režim SPORT, vyladěný speciálně tak, aby byla využita síla elektromotoru, se zaměřuje na dynamický styl jízdy s maximálním důrazem na výkonové charakteristiky a agilitu nového CT 200h. Jednotka řízení energie hybridního systému zvyšuje napájecí napětí o 150 V na maximum 650 V kvůli posílení celkového výkonu hnacího systému. Otáčky motoru se v tomto režimu udržují na vyšší úrovni a díky úpravě nastavení škrticí klapky a elektrického posilovače řízení vůz rychleji reaguje na pokyny od řidiče.
Kromě toho vůz v režimu SPORT méně zasahuje do řízení prostřednictvím systému řízení stability vozu (VSC) a řízení trakce (TRC), aby mohl řidič naplno využít dynamické schopnosti nového plně hybridního modelu značky Lexus.
Odlišný charakter dynamického a uvolněného jízdního stylu CT 200h se navenek prezentuje i změnou podoby ukazatelů před řidičem v souladu s navoleným jízdním režimem. Podsvícení přístrojového panelu tradičně hybridní modrou barvou v režimech EV, ECO a Normal se po navolení režimu SPORT automaticky změní na červené. Totéž platí pro podsvícení voliče jízdního režimu a bodového světla ve středové konzole. Ukazatel hybridního výkonu se současně přepne do režimu otáčkoměru.
Zavěšení kol
Ve třídě prémiových kompaktních vozů pak Lexus CT 200h nastoluje nová srovnávací měřítka v oblasti jízdního pohodlí a ovladatelnosti. K tomu přispívá speciálně vyvinutá konstrukce zavěšení kol, která vpředu využívá vzpěry McPherson, zatímco vzadu se objevuje nová architektura nezávislého zavěšení s dvojitými lichoběžníky a vlečenými rameny. Řada prvků předního zavěšení se vzpěrami McPherson byla vyvinuta speciálně pro CT 200h, včetně vinutých pružin, tlumičů, dorazů propružení, horních výztuží a horních i spodních silentbloků, lehkých otočných čepů řízení, nábojů a ložisek kol, ale i nového stabilizátoru ke zvýšení torzní tuhosti.
Součástí jedinečné konstrukce nezávislého zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky je i lehké vlečené rameno nápravy, přičemž vinutá pružina je vedena odděleně od tlumiče, aby systém zavěšení zasahoval co nejméně do podlahy zavazadelníku. Konstrukce používá i řadu speciálně vyvinutých komponent, např. vinuté pružiny, tlumiče, horní vzpěry, dorazy propružení, náboje i ložiska kol a stabilizátory.
Ruku v ruce se systémem zavěšení předních a zadních kol jdou dva různé jízdní styly CT 200h, které spojují jízdní pohodlí na vrcholu třídy pro uvolněný režim jízdy, s agilní ovladatelností a stabilitou odpovídající dynamickému režimu.
Elektrický posilovač řízení (EPS)
Model CT200h je vybaven elektrickým posilovačem řízení (EPS), který je díky své energetické hospodárnosti a lehké konstrukční charakteristice ideální volbou ve spojení s hnací jednotkou Lexus Hybrid Drive. Posilovač napájený z akumulátoru hybridního pohonu dále přispívá k nižší spotřebě paliva, neboť spotřebovává energii pouze v době, kdy je třeba vyvíjet pomocnou sílu k otáčení volantem. Elektrický posilovač má vysokou životnost a nepoužívá žádnou hydraulickou kapalinu.
Elektrický posilovač v modelu CT 200h s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti jízdy se vyznačuje strmým převodem 14,6 : 1, přičemž mezi krajními polohami volantu je pouze 2,6 otáčky. Jedná se zároveň o posilovač s nejstrmější charakteristikou ze všech modelů značky Lexus. Ke zvýšení přesnosti řízení přispěla i montáž převodky přímo na nápravnici kvůli vyšší tuhosti upevnění a zlepšení zpětné vazby pro řidiče a vnímané lineární odezvy při řízení vozu.
Po navolení jízdního režimu SPORT se upraví charakteristika EPS s ohledem na sportovnější jízdní dynamiku. Systém automaticky reguluje účinek posilovače, který nabídne přímější zpětnou vazbu od řízení s vyšším zapojením řidiče a požitkem z jízdy.
Aerodynamika
Konstruktéři věnovali maximální pozornost aerodynamickým parametrům nového CT 200h, a tak se při návrhu vozu uplatnily techniky CADu a testování v aerodynamickém tunelu. Výsledný součinitel aerodynamického odporu 0,28 Cd patří ke špičkovým hodnotám v dané třídě a podílí se na snížení spotřeby paliva, ale současně i vyšší stabilitě vozu za vysokých rychlostí, lepší ovladatelnosti a vyšším jízdním pohodlí.
Všechny partie horní části karoserie CT 200h byly pečlivě odladěny tak, aby obtékání vzduchu při pohybu vozidla bylo co nejhladší. Stejnou pozornost věnovali konstruktéři i proudění vzduchu ve spodní části karoserie s ohledem na minimální koeficient zdvihu, který je zásadní z pohledu spotřeby paliva i jízdní stability. Ve spodku karoserie proto byla použita celá řada pomocných prvků ke zlepšení aerodynamiky, jako např. žebrování difuzoru, četné spodní kryty a aerodynamické kryty podběhů kol. K co nejhladšímu proudění vzduchu ve spodní části karoserie napomáhá i montáž hlavního tlumiče výfuku a tvarování krytu zadního nárazníku.
DESIGN A HIGH-TECH PRVKY VÝBAVY
Design exteriéru
Návrháři modelu CT 200h dokázali vykouzlit jedinečnou kombinaci elegance a dynamiky. Nový full hybrid značky Lexus umně spojuje kultivovaný šarm a půvab s dynamicky sportovním charakterem, a dává tak vzniknout prémiovému vozu orientovanému na potřeby řidiče. Není pochyb o tom, že ke značce přiláká novou, mladší generaci zákazníků.
Čelní partie CT 200h jsou novým pojetím designové filozofie L-finesse, vyjadřující dokonalé vyvážení přesnosti a výkonu. Maska chladiče je vysunuta až před světlomety kvůli lepšímu optickému sladění se středovou částí nárazníku pod maskou. Ve zpracování masky chladiče se výrazněji používá charakteristický prvek, motiv „hrotu šípu“ designové filozofie Lexus L-finesse. Horní a spodní část masky chladiče dohromady tvoří jakési ‘vřeteno’, které do stylistického ztvárnění vozu vnáší smělou jednoduchost i elegantní dynamiku.
Masku z obou stran lemují sdružené světlomety, zřetelně posazené o něco výše než samotná horní část masky chladiče. Toto jedinečné uspořádání přední partie vozů Lexus přitahuje oko diváka k samotné špičce vozu, který tímto získává odhodlanější pohled a zároveň je posílen celkový dojem dynamiky a agility.
Odhodlané vzezření je ještě akcentováno řešením samotných světlometů používajících pronikavé halogenové žárovky nebo dvojité LED diody potkávacích světel (výbava na přání). Nově vyvinutá zabudovaná světla pro denní svícení ve tvaru hrotu šípu používají jako první v tomto segmentu pokrokovou technologii světlometů LED, díky kterým lze CT 200h okamžitě rozpoznat již na dálku.
Hluboký přední nárazník a ostře tvarovaný přední spoiler přecházejí do hladce a atleticky ztvárněných předních blatníků, akcentujících rozhodný postoj a široký rozchod kol, naznačující výtečnou agilitu a příkladnou stabilitu při vysokých rychlostech.
Proudnicové křivky CT 200h odkazují na přirozené obtékání vzduchu kolem karoserie a tvoří dynamické a současně elegantní stylistické ztvárnění, které je spojením krásy s vynikající aerodynamikou. Výsledný součinitel aerodynamického odporu 0,28 Cd se podílí na snížení spotřeby paliva a současně minimalizuje aerodynamický hluk, což přispívá k výjimečně tichému prostředí v kabině tohoto plně hybridního modelu Lexus.
Při pohledu z boku zaujme elegantní a zároveň velmi charakteristická silueta vozu s výrazně zešikmeným čelním sklem, dlouhou a hladkou linií střechy a jedinečným tvarováním zadních bočních okének ve spojení s oknem pátých dveří. Nová kompaktní a aerodynamicky tvarovaná vnější zpětná zrcátka se zabudovanými směrovými světly z LED diod mají dvoubarevné lakování, díky kterému vypadají zrcátka ještě štíhlejší. Dlouhá střecha a proudnicové charakteristické křivky dveří dohromady formují zužující se kabinu, která přirozeně ubíhá dozadu v harmonii s prouděním vzduchu do prostoru za vozidlem.
Vzadu zaujme nápadný schůdek na výklopné zádi rozpínající se mezi atleticky pojatými zadními blatníky a akcentující přesahující design zadních oken. Tento prvek ukotvený v rozích aerodynamickými koncovými světly s jedinečným grafickým motivem ve tvaru L, poprvé představeným u modelu LS, ladí se širokou konstrukcí zadního nárazníku, což ještě více evokuje dojem širokého a pevného postoje tohoto nového full-hybridu.
Proudění vzduchu směrem od zadních partií CT 200h pak reguluje pečlivě tvarovaná odtrhová hrana hlubokého střešního spoileru, aerodynamické žebrování v rozích zadních oken a ostré, téměř kolmé napojení zadních blatníků na nárazník. Pečlivé aerodynamické ztvárnění spodní části nárazníku a žebrování spodního krytu v zadní části vozu vyhlazuje proudění vzduchu pod automobilem, což opět přispívá ke stabilitě vozu a nízké spotřebě paliva.
CT 200h vyjíždí na hliníkových kolech o rozměru 15, 16 nebo 17″ a nese označení v typicky modré barvě určené pro vozy s hybridním pohonem. Zákazníci mohou volit z deseti různých barev laku karoserie, z toho dvě jsou zcela nové – žlutá sluneční (Solar Yellow) a hnědá achátová (Sienna Brown).
Design interiéru, ergonomie a konstrukce
Vizuální prvky designové filozofie L-finesse se přenášejí i do interiéru. Jednoduchost formy jde ruku v ruce s kvalitou budící dojem ruční zakázkové výroby i u těch nejmenších detailů. Výsledkem je interiér jedinečný svojí funkčností, elegancí a prostorností.
Přístrojová deska je rozdělena na dvě samostatné zóny: horní zóna sloužící k zobrazování obsahuje multifunkční 8″ LCD displej umístěný v ideální vzdálenosti od řidiče tak, aby tento mohl pouhým mrknutím oka snadno odezírat zobrazované informace. Spodní zóna sloužící k ovládání zpřístupňuje unikátně tvarovanou řadicí páku a různé ovladače, jako např. systém ovládání „Remote Touch“, který dokonce obdržel prestižní ocenění iF Design.
Díky jasnému oddělení jednotlivých zón může CT 200h nabídnout jedinečné spojení vzdušné a prostorné kabiny se sportovním kokpitem, který klade důraz na útulné prostředí orientované především na potřeby řidiče. Všechny funkční komponenty důležité pro řízení jsou soustředěny v bezprostředním okolí sedadla řidiče. Výsledkem je výtečná ergonomie s využitím pokrokových technologií rozhraní člověk-stroj (Human/Machine Interface).
Výhodou pro řidiče je nízký, ergonomicky optimální posaz, sportovní volant s tlustým věncem, optimální umístění pedálů a palubní přístroje s vynikající čitelností (více viz oddíl věnovaný dynamickým vlastnostem).
Na prémiovou kvalitu prostředí interiéru odkazuje i hojné použití kovových dekorů a tmavých materiálů měkkých na dotek. Z návrhu všech součástí interiéru je patrná pečlivá snaha vyjádřit skutečnou formu materiálů. To se týká např. kartáčované povrchové úpravy dekoru kolem dveřních klik, řadicí páky s příjemnou povrchovou úpravou, zdánlivě vytesanou z jediného kusu materiálu, nebo velkorysého koženého čalounění.
Podlahová plošina se vyznačuje dlouhým rozvorem (260 cm), přičemž přední i zadní sedadla jsou co nejblíže středu vozidla kvůli snížení momentu setrvačných sil a zlepšení manévrovatelnosti. Zatímco přední sedadla mají rozestup 710 mm, vzadu je rozestup pouze 620 mm a posaz je vyšší o 25 mm. Zadní cestující tak mají vynikající výhled a příjemný pocit z velkoryse prostorného interiéru.
Cestující na předních sedadlech se mohou těšit z prostornosti na vrcholu třídy, což platí pro centimetry nad hlavou i v oblasti ramen. Sedadla je možné manuálně seřizovat v 6 směrech, resp. elektricky v 8 směrech – v tomto případě je součástí výbavy i funkce pro uložení nastavení do paměti, elektricky seřiditelná bederní opěra páteře a vyhřívání sedadel.
Díky zploštění středové části zadních sedadel CT 200h, ztenčení opěradel předních sedadel a vytvoření ploché podlahy vznikla kabina nabízející zadním cestujícím prostornost srovnatelnou s kterýmkoli jiným vozem v tomto segmentu, vyznačující se zejména velkým prostorem v oblasti kolen a hlavy.
Prostorově nenáročné akumulátory hybridního pohonu jsou uloženy co nejníže pod podlahou zavazadelníku. Konstrukce zavěšení kol s dvojitými lichoběžníkovými rameny jen minimálně zasahuje do zavazadlového prostoru, a tak může CT 200h nabídnout zavazadelník s konkurenceschopným objemem 375 l. Po sklopení zadních sedadel rozdělených v poměru 60:40 lze objem zavazadelníku zvětšit na 985 l.
CT 200h nabízí zákazníkům nevídané možnosti úprav na míru, s nejširším výběrem barevných kombinací ze všech doposud nabízených modelů značky Lexus. Interiér může být vyveden v koženém čalounění černé, slonovinové nebo šedé barvy, resp. v pěti barevných variacích látkového čalounění – černé, červené, modré, slonovinové nebo hnědé. Uvedené barvy lze kombinovat s několika různými dekory přístrojové desky: v provedení černá (Storm Black), hnědé jasanové dřevo (Brown Ash Burl Wood) nebo tropický bambus (Tropical Bamboo).
HIGH-TECH PRVKY VÝBAVY
Ovládání „Remote Touch“
Systém ovládání „Remote Touch“, který je součástí navigačního systému Lexus, představuje pokrokové multifunkční zařízení umožňující jednoduché a intuitivní ovládání funkcí audio soustavy, navigace, klimatizace, telefonu a nastavení různých systémů CT 200h.
Ovládací systém Remote Touch, nacházející se na středovém tunelu, zlepšuje hmatové vjemy reakční silou sloužící jako zpětná vazba pro uživatele. Princip fungování připomíná počítačovou myš umožňující rychle a snadno pohybovat kurzorem a volit mezi různými ikonami na obrazovce.
Výběr ikon usnadňuje automatické přitahování kurzoru k nejbližší ikoně na obrazovce. Díky této intuitivní funkci je systém nesmírně rychlý a snadno použitelný, přičemž omezuje rozptylování řidiče na minimum.
Navigační systém Lexus
Navigační systém Lexus využívá výkonný pevný disk o velikost 40 GB, díky kterému může CT 200h nabídnout jednu z nejrychlejších a nejpřesnějších navigací na trhu. K ovládání slouží moderní ovládací systém Remote Touch. Navigační systém pokrývá celé území Evropy, přičemž nabízí i doplňkové informace o dopravní infrastruktuře v jednotlivých zemích. Systém je vybaven rozpoznáváním hlasu pro čtyři další jazyky (včetně ruštiny), zatímco menu navigace lze ovládat ve 14 jazycích (nechybí ani azbuka).
Audio soustavy Lexus a reproduktory s bambusovou membránou
CT 200h nabízí tři výkonné audio soustavy, které staví na pověstných standardech nastolených značkou Lexus na poli kvalitních audio systémů pro automobily.
Základní audio soustava Lexus Premium Sound obsahuje CD přehrávač, ovládání audio soustavy na volantu a 6 reproduktorů. Soustava uzpůsobená i pro příjem DAB (digitální rozhlasové vysílání) nabízí i možnost připojení přes port USB nebo malý audio konektor, a tak je možné snadno přehrávat obsah z přenosných hudebních přehrávačů, jako je např. iPod, připojit mobilní telefon prostřednictvím Bluetooth a využívat funkce přehrávání streamovaného audia a videa.
Výše uvedené funkce rozšiřuje soustava Lexus Premium Sound s 10 reproduktory, u které je do palubní desky zabudován měnič na 6 CD společně s navigačním systémem Lexus. Tato soustava zahrnuje i energeticky nenáročný a současně vysoce výkonný osmikanálový zesilovač DSP (Digital Signal Processing) třídy D, který se v modelu značky Lexus objevuje vůbec poprvé. Nová jednotka s digitálním zpracováním zvuku spotřebuje o 50 % méně energie než tradiční analogový zesilovač, a přitom je o 26 % lehčí.
Obě prémiové audio soustavy používají reproduktory s bambusovou membránou, které se v modelu Lexus objevují opět poprvé. Membrány reproduktorů jsou vyrobeny vstřikováním směsi do formy na tloušťku pouhých 0,2 až 0,3 mm. Poměrně složitá směs obsahuje dřevěné uhlí z bambusu, vlákna bambusového dřeva a pryskyřici. Takto konstruované membrány jsou přibližně o 10 až 15 % lehčí než běžné reproduktorové membrány, ale současně o 20 % pevnější a generují zvuk o 10 % rychleji. Výsledný zvuk je čistší a věrnější než zvuk reprodukovaný membránou vyrobenou tradičním postupem.
Nová špičková audio soustava Mark Levinson® s prostorovým ozvučením zahrnuje celkem 13 reproduktorů a osmikanálový zesilovač ML. Audio soustava Mark Levinson® využívající pevný disk navigačního systému je vybavena i funkcí hudební knihovny založené na technologii databáze CD k přenosu a ukládání hudebních souborů o celkové kapacitě až 10 GB.
Displej zadní parkovací kamery
V nabídce je i displej s promítáním barevného obrazu ze zadní parkovací kamery. Prostor za vozidlem se po zařazení zpátečky přenáší buď na displej navigační soustavy CT 200h, nebo na displej o úhlopříčce 3,3″ zabudovaný do vnitřního zpětného zrcátka. Pomocné čáry současně promítané na displeji pomáhají při parkování, ať již podélném nebo příčném.
BEZPEČNOST
Vysoce pokrokové bezpečnostní prvky CT 200h jsou podobně jako u ostatních modelů Lexus postaveny na koncepci integrovaných bezpečnostních technologií, jejímž cílem je zajistit optimální bezpečnost za všech myslitelných jízdních situací. CT 200h současně nabízí nejvyšší úroveň bezpečnostní výbavy v tomto segmentu.
Nový prémiový kompaktní full-hybrid používá velmi tuhý skelet karoserie s vynikající schopností pohlcovat nárazové energie. V segmentu kompaktních vozů je vybaven nejkomplexnějším souborem prvků aktivní i pasivní bezpečnosti a bezpečnostních prvků na ochranu chodců. CT 200h nabízí svému majiteli špičkovou úroveň preventivní bezpečnosti postavenou na nejmodernějších technologiích. Model byl zkonstruován s cílem dosáhnout maximálního pětihvězdičkového ohodnocení v testech Euro NCAP a NCAP (USA), resp. šestihvězdičkového ohodnocení v testech J-NCAP (Japonsko).
CT 200h je prvním vozem na světě v segmentu kompaktních vozů, který může být vybaven preventivním přednárazovým bezpečnostním systémem (PCS), jenž zahrnuje i adaptivní tempomat (ACC). Součástí základní výbavy je osm airbagů a přední sedadla konstrukce WIL (Whiplash Injury Lessening), vylepšený systém elektronického řízení soustavy brzd s rekuperací kinetické energie (ECB-R), jenž zahrnuje i systém ABS, brzdový asistent, systém řízení trakce (TRC) a systém řízení stability vozu (VSC).
Aktivní bezpečnost
Ve výbavě nového CT 200h může být i důmyslný přednárazový bezpečnostní systém (PCS) schopný snížit škody a zamezit zraněním v důsledku nehody. Používá se zde mikrovlnný radar ke zjištění překážek před vozem a rozpoznání potenciálně nebezpečných objektů. Podle potřeby pak systém napomáhá řidiči, aby se kolizi vyhnul.
Pokud PCS vyhodnotí srážku jako vysoce pravděpodobnou, upozorní řidiče, aktivuje funkci nouzového přitažení bezpečnostních pásů, a když řidič začne brzdit, aktivuje se přednárazový brzdový asistent zvyšující brzdný účinek celé soustavy. Pokud řidič nebrzdí a hrozí bezprostřední nebezpečí kolize, systém nouzového brzdění aktivuje brzdy automaticky, aby rychlost při nárazu byla co nejnižší.
V součinnosti se systémem PCS funguje adaptivní tempomat (ACC) v rychlostech mezi 50 a 170 km/h. Ten automaticky udržuje zvolený odstup od vozidla jedoucího vpředu. Když se cesta vpředu uvolní, CT 200h se automaticky rozjede původní přednastavenou rychlostí.
CT 200h používá druhou generaci systému elektronického řízení soustavy brzd s rekuperací energie (ECB-R), jenž koordinuje hydraulickou soustavu brzd i rekuperační brzdění. Konstruktéři Lexus tuto jednotku nově upravili kvůli lepší odezvě od brzdového pedálu a zlepšení brzdných vlastností. Výsledný řídicí systém přispívá k vynikající spotřebě paliva aktivním využíváním brzdné síly elektromotoru hybridního pohonu a co nejúčinnější přeměnou kinetické energie v elektřinu.
Systém ECB-R zahrnuje celou řadu prvků aktivní bezpečnosti, včetně systému ABS nejnovější generace s brzdovým asistentem (BA), řízení trakce (TRC) a systému řízení stability vozu (VSC).
Pasivní bezpečnost
CT 200h byl navržen tak, aby zajistil co nejvyšší úroveň bezpečnosti v případě čelního nárazu, střetu částečně mimo osu, boční kolize i nárazu do vozidla zezadu. Konstrukce karoserie používá vysoké procento vysokopevnostní oceli, kterou charakterizuje nízká hmotnost a maximální tuhost. Konstrukce byla navržena s ohledem na maximální bezpečnost při čelních nárazech, střetech částečně mimo osu, bočních kolizích i nárazech do vozidla zezadu. Parametry bezpečnosti jsou na samotném vrcholu třídy.
Nový prémiový full-hybrid ze segmentu kompaktních vozů zajišťuje nejen bezpečnost cestujících, ale byl navržen tak, aby v případě kolize co nejlépe ochránil i chodce.
Nový CT 200h je standardně vybaven osmi airbagy SRS (Supplemental Restraint System): čelními airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, kolenními a bočními airbagy, a bočními hlavovými airbagy. Na předních i zadních sedadlech jsou použity tříbodové bezpečnostní pásy ELR (s automatickým blokováním v případě nouze). Všechny bezpečnostní pásy kromě prostředního sedadla vzadu jsou opatřeny předpínačem a omezovačem síly.
Nový full-hybrid značky Lexus zároveň používá sedadla s konstrukcí WIL (Whiplash Injury Lessening) druhé generace. U přepracovaných sedadel je použita nová konstrukce opěradel a opěrek hlavy. Nové opěrky hlavy jsou navrženy tak, aby byly za běžné jízdy vždy co nejblíže k hlavě cestujícího a odstranila se mezera mezi hlavou cestujícího a opěrkou v případě nárazu do vozidla zezadu. Konstrukce tak výrazně snižuje riziko poranění krční páteře při náhlém trhnutí hlavou v případě nárazu do vozidla zezadu.
CT 200h: Technické parametry
Pohon Lexus Hybrid Drive
Max. celkový výkon: 136 k (100 kW) Celkový systémový výkon se určuje jako součet nejvyššího výkonu spalovacího motoru a výkonu akumulátorů.
Spalovací motor – Typ motoru: 2ZR-FXE (Atkinsonův cyklus)
Počet válců a uspořádání | 4 válce v řadě |
Ventilové ústrojí | 16v DOHC s technologií časování VVT-i |
Vrtání x zdvih | 80,5 x 88,3 mm |
Zdvihový objem | 1 798 cm3 |
Kompresní poměr (:1) | 13,0 |
Systém rozvodu paliva | Elektronické vstřikování paliva |
Výzkumné oktanové číslo | 95 a vyšší |
Max. výkon | 99 k (73 kW) při 5 200ot/min |
Max. točivý moment | 142 Nm / při 4 000 ot/min |
Emisní norma | Euro 5 |
Elektromotor-generátor (Synchronní motor s permanentním magnetem)
- Max. napětí (VDC): 650
- Max. výkon: 80 k (60 kW)
- Max. točivý moment: 207 Nm
Vysokonapěťový akumulátor: Nikl-metal-hydrid
- Jmen. napětí (VDC): 201,6 (168 článků x 1,2 V)
- Počet bateriových modulů: 28
- Kapacita baterie:6,5 Ah
- Napětí soustavy: 650 V
- Max. výkon: 37 k (27 kW)
Převodovka
Elektronicky řízená bezestupňová převodovka CVT s převod. poměr diferenciálu 3,267
Výkonové parametry
Nejvyšší rychlost: 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Zavěšení kol
Vpředu: vzpěry McPherson a vzadu: Dvojité lichoběžníky
Brzdy
- Vpředu: Kotoučové s odvětráváním (hydraulické s posilovačem) se standardně dodávaným systémem ABS a zabudovaným systémem rekuperačního brždění
- Vzadu: Kotoučové bez odvětrávání (hydraulická soustava s posilovačem) se standardně dodávaným systémem ABS
- Průměr kotoučů: vpředu 255 mm, vzadu 279 mm
- Parkovací brzda: nožní
- Systémy: ABS, VSC, TRC
Řízení
- Hřebenové řízení, elektrický posilovač, převodový poměr řízení (:1): 14,6
- Počet otáček volantu mezi krajními polohami: 2,7
- Min. poloměr otáčení: stopový 5,2 m, obrys karoserie 5,5 m
- Typ posilovače: elektrický
Vnější rozměry v mm
- Celková délka: 4320
- Celková šířka: 1765
- Celková výška: 1430
- Rozvor:2600
- Rozchod kol: vpředu 1535, vzadu 1530
- Převis: vpředu 920, vzadu800
- Světlá výška: 130
- Součinitel aerodynamického odporu: 0,28 Cd
Vnitřní rozměryv mm
- Délka 1735, šířka 1470, výška 1135
- Rozestup mezi pasažéry: 835
- Vertikální prostornost: vpředu 960, vzadu 940
- Prostor pro nohy: vpředu 1055, vzadu 835
- Šířka v oblasti ramen: vpředu 1370, vzadu 1335
Objem palivové nádrže: 45 l
Zavazadlový prostor
- Objem zavazadlového prostoru – nesklopená zadní sedadla: 375 litrů
- Kapacita zavazadlového prostoru – sklopená zadní sedadla: 985 litrů
- Výška podlahy zavazadelníku nad zemí: 695 mm
- Výška 665 mm, délka 840 mm, šířka 1475 mm
Hmotnosti vozidla: pohotovostní 1370 kg, celková 1790 kg
Spotřeba paliva v l/100 km
Kombinovaná: 3,8, mimo město 3,7, město 3,9
Emise CO2 v g/km
Kombinované: 89, mimo město 85, město 90
O značce Lexus
Od svého uvedení na trh roku 1989 je Lexus po celém světě znám svou touhou po dokonalosti, výjimečnou kvalitou, špičkovými technologiemi svých produktů a ojedinělým konceptem kompletní péče o zákazníky. Lexus dnes zůstává prvním a zároveň i jediným světovým výrobcem luxusních vozů, který nabízí ucelenou řadu vysoce výkonných plně hybridních modelů skládající se z RX 450h, hybridního crossoveru, jež je přímým nástupcem prvního hybridního SUV na světě RX400h, dále GS 450h, vysoce výkonného hybridního sedanu, a vlajkové lodi LS 600h, hybridní limuzíny se stálým pohonem všech kol.
Rostoucí oblíbenost hybridních modelů Lexus v ČR dokazuje i jejich zvyšující se podíl na celkových prodejích značky – 71% (2008) vs. 40% (2007). V roce 2009 pak vozy s pohonem Lexus Hybrid Drive představovaly přibližně 50% prodejů v případě řady GS, 75% prodejů řady LS a 90% prodejů řady RX.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií