Nový hybridní Lexus RX 400h je vybaven nejmodernějšími technologiemi (3. pokračování)

– ty zajišťují vozu vynikající jízdní vlastnosti, bezpečný a hospodárný provoz.

K jedinečnému zážitku, který řízení tohoto vozu přináší, přispívají významným dílem prvky, jejichž detailní popis uvádíme v následujícím textu.

PŘEVODOVKA S ROZDĚLOVAČEM VÝKONU


Jedním z hlavních prvků přispívajících k mimořádným vlastnostem vozu RX 400h, jeho nízké spotřebě i hlučnosti, je moderní a technicky výjimečná převodovka. Přenáší hnací sílu na kola, má funkci tradičního diferenciálu a přenáší také energii získanou při brzdění do jednotky řízení výkonu. Klíčovým zařízením je rozdělovač výkonu, který omezuje energetické ztráty na naprosté minimum tak, že směřuje energii tam, kam je v dané chvíli třeba a současně zajišťuje vzájemnou souhru všech zdrojů energie. Vůz tak dosahuje vynikající akcelerace a jedinečného výkonu. Převodovka má dvě hlavní propojení – s generátorem a s elektrickým motorem a koly. Tím se umožňuje dvojí, navzájem nezávislý přenos energie z motoru: mechanicky na hnací kola (pomocí kompaktního planetového soukolí a doplňkového točivého momentu z elektrického motoru) a elektricky do generátoru.

AKUMULÁTORY S VYSOKÝM VÝKONEM


Přední elektrický motor ve voze RX 400h s výkonem 123 kW je neuvěřitelně silný, jeho výkon vztažený na jednotku hmotnosti je mimořádně vysoký. Je napájen důmyslně provedeným akumulátorem. Je to kompaktní jednotka složená z osmi nikl-metal hydridových článků umístěná v zataveném kovovém pouzdru. Samotné pouzdro splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy a chrání cestující ve voze před elektromagnetickým polem. Akumulátor není třeba externě dobíjet, protože vůz vyrábí a dokáže skladovat své vlastní energetické rezervy. Akumulátor je umístěn pod zadními sedadly tak, že v interiéru nezabírá žádný prostor.

MONITOROVACÍ SYSTÉM AKUMULÁTORU


Akumulátor – na rozdíl od mnoha standardních – má své vlastní podpůrné zařízení v podobě monitorovacího systému (BMS – Battery Monitoring System). Ten za pomoci senzorů pomáhá zabezpečovat optimální hodnotu napětí, proudu, teploty. Je-li zapotřebí cokoli změnit, vyvolá BMS odpovídající zásah, např. aktivaci chladicích ventilátorů.

ROZJEZD


Za normálních podmínek se při startování, rozjezdu a pomalé jízdě používají pouze elektrické motory. To znamená, že např. při popojíždění ve městě neprodukuje automobil žádné škodlivé emise. Při akceleraci posílá akumulátor energii do řídicí jednotky. Ta pak rozděluje energii do předního i zadního elektrického motoru tak, aby se vůz v režimu pohonu všech kol rozjížděl dostatečně plynule.

NORMÁLNÍ JÍZDA (JÍZDA STÁLOU RYCHLOSTÍ)


Při plynulé jízdě stálou rychlostí se RX 400h přepíná z důvodu zajištění maximální účinnosti do režimu pohonu předních kol. Kola jsou poháněna pouze benzinovým motorem, jeho energie je řízeně rozdělována mezi kola a elektrický generátor pohánějící elektromotor.

AKCELERACE


Při běžné jízdě je v činnosti pouze motor V6. Při prudším zrychlování, například při předjíždění, se do jeho podpory zapojují i oba elektrické motory.

BRZDĚNÍ a ZASTAVENÍ


Kinetická energie se při brzdění přeměňuje na elektrickou, elektrické motory nasměrují tuto energii do řídicí jednotky a řídicí jednotka využije tuto energii k dobíjení vysokonapěťového akumulátoru. Vždy, když je to nutné, dobíjí generátor nadbytečnou energií akumulátor. To znamená, že si nikdy nemusíte dělat starosti s jeho externím dobíjením. K úspoře paliva i nízkému objemu emisí přispívá do značné míry i to, že klasický motor RX 400h se při zastavení vozidla obvykle automaticky vypne. K bezpečnému zastavení přispívá i to, že vůz při brzdění pracuje v režimu 4WD.

Systém E-CVT


Elektronicky řízená převodovka s plynulou změnou převodového poměru je zkonstruována tak, aby se při jízdě co nejefektivněji využilo nekonečných možností kombinace vzájemného poměru otáček klasického motoru i obou motorů elektrických. Toho se dosáhne kombinováním planetových soukolí s klasickým diferenciálem. Výsledkem je plynulá akcelerace a optimální účinnost za všech okolností. Motor také pohání generátor, který směřuje přebytečnou energii do řídicí jednotky. Při zrychlování přepíná vůz do spolehlivého režimu pohonu všech čtyř kol (4WD).

ŘÍDICÍ JEDNOTKA


Řídicí jednotka (PCU) dokáže zvýšit napětí obou elektrických motorů a generátoru na 650 V – hodnotu, která přispívá k výjimečným vlastnostem vozu. Je využito faktu, že vyšší napětí snižuje proud. To znamená nižší ztráty.

SNÍŽENÍ OBJEMU EMISÍ


Vůz RX 400h vyhovuje nejpřísnějším světovým předpisům o obsahu škodlivých látek ve výfukových emisích. Jejich množství je při provozu na elektrický pohon – tedy při startování, nízkých rychlostech a volnoběhu – vlastně nulové. Toto je velmi výhodné zvláště v městském provozu nebo v dopravních zácpách na dálnicích. I při popojíždění využívá vůz RX 400h optimálním způsobem kombinaci elektrického i klasického pohonu tak, aby znečištění ovzduší bylo co nejmenší. Vůz má také zabudovaný speciální trojcestný katalyzátor a originální výfukový systém.

VYNIKAJÍCÍ JÍZDNÍ VLASTNOSTI


Za volantem nového RX 400h poznáte, že jízda může být ještě výrazně plynulejší, než na co jste byli dosud zvyklí. Dosahuje se toho hlavně díky systému Hybrid Synergy Drive (HSD), ale nemenší přínos má i elektronická převodovka s plynulou změnou převodového poměru (E-CVT). Díky ní je tok energie plynulý a nenásilný a i při vyšších rychlostech může motor pracovat na nižších otáčkách, takže spálíte méně paliva aniž by se snížila jeho pružnost.

NÍZKÁ SPOTŘEBA PALIVA


RX 400h má jednu z nejnižších spotřeb paliva na dnešních silnicích, k tomu přispívá mimo jiné, že automobil se například automaticky vrací do režimu 2WD, není-li režim 4WD nutný. Spotřeba paliva se také snižuje tím, že se zážehový motor automaticky vypne při zastavení vozu.

SNÍŽENÍ HMOTNOSTI A OBJEMU KOMPONENTŮ


Ke zvýšení účinnosti a zlepšení jízdních vlastností vozu přispělo i zmenšení rozměrů a snížení hmotnosti mnoha komponentů v několika klíčových oblastech.


Podařilo se zmenšit na polovinu velikost elektrických motorů díky převodovce s rozdělovačem výkonu a inovovanému převodovému systému. Svou roli hraje i akumulátor, který je také menší, leč výkonnější. Zařízení zvané napěťový měnič zvyšuje napětí akumulátoru na mimořádně vysokých 650 V tím, že přeměňuje stejnosměrný proud z baterie na střídavý, kterým jsou motory napájeny.

JÍZDA S HYBRIDNÍM VOZEM


Když usednete za volant nového RX 400h, budete mít k dispozici velice moderní a důmyslné technologie určené k tomu, aby pro Vás byla jízda automobilem ještě příjemnější.


Důmyslný systém elektrického posilovače řízení (EPS) poskytuje řidiči asistenci přesně v takové míře, která je v dané chvíli nezbytná. Je zkonstruován tak, že zvyšuje Váš pocit naprosté kontroly nad vozem. A přesně v souladu s celkovou koncepcí tohoto vozu přispívá dokonce i ke značné úspoře paliva a snižuje množství používaného oleje.


Ke stanovení přesné úrovně asistence využívá systém EPS čidla monitorující řadu vstupů a také úhel natočení volantu. Míra asistence závisí i na momentální rychlosti vozu. Při nižších rychlostech je řízení lehčí – při výjezdu z parkoviště vynakládáte menší úsilí, k otočení volantu stačí menší síla. Jakmile však začnete zrychlovat, bude volant stále „tvrdší“, což napomáhá k vytvoření důležitého pocitu bezpečí a kontaktu s vozem. Z hlediska přínosu k nižší spotřebě paliva je nutné poznamenat, že u EPS není hydraulické čerpadlo neustále v činnosti jako je tomu u běžných posilovačů řízení, ale že posilovací elektrický motor je v činnosti pouze tehdy, kdy k posilování skutečně dochází. Pokud tedy není posilovač v přímé činnosti (např. při přímé plynulé jízdě), nespotřebovává systém téměř žádnou energii. A to právě snižuje spotřebu paliva.


RX 400h přináší spoustu dalších technických zdokonalení. Například nově zkonstruované přední vzpěry MacPherson jsou schopny při náhlém zabrzdění podstatně zamezit nepříjemnému zanoření přídě, které znáte z jiných automobilů. K plynulé a pohodlné jízdě zase přispívají zdokonalené tlumiče. Navíc je RX 400h zkonstruován tak, že jeho poloměr otáčení je na tento typ vozu poměrně malý, což je výhoda zvláště v městském provozu. K velké tuhosti vozu přispívá i spojení předního a zadního závěsu příčnými vzpěrami. To zabraňuje podélným deformacím karoserie při jízdě na nerovném povrchu.


Dalším prvkem vylepšujícím stabilitu vozu RX 400h je použití technologie negativního odklonu kola. To zmenšuje náklon vozu v zatáčkách, neboť úhel sklonu vnějších kol je menší. Tato důležitá vlastnost vozu maximálně přispívá k příjemnému pocitu z jízdy, zvláště při vyšších rychlostech.

ELEKTRONICKY ŘÍZENÝ BRZDOVÝ SYSTÉM (ECB)


RX 400h je vybaven účinnými kotoučovými brzdami u předních i zadních kol, které dokáží vyvinout mimořádnou brzdnou sílu. Avšak součástí brzdového systému vozu je i další inteligentní zařízení – elektronicky řízený brzdový systém (ECB). Ten je řízen počítačem, který kombinuje regenerační brzdný efekt elektrických motorů a působení hydraulických brzd k vytvoření spolehlivé a bezpečné brzdné síly.


Systém ECB pracuje spolu s dalšími řídicími a kontrolními systémy vozu, jako např. ABS, asistenční systém brzd (BAS) a systém řízení trakční síly (TRC), reguluje výkon motoru i brzd, brání tím prokluzu kol a v důsledku pak zvyšuje i bezpečnost jízdy.

ASISTENČNÍ SYSTÉM BRZD (BAS)


Tento systém velmi účinně pomáhá v nebezpečné situaci tím, že automaticky zvýší brzdící schopnost vozu v kritické situaci, kdy řidič nebude mít dostatek síly k sešlápnutí brzdového pedálu nebo nezvládne vyvíjet dostatečně dlouho trvající tlak na brzdu, aby vůz zastavil a dostal se tak z nebezpečí. Ať už nastane ta či ona situace, systém dokáže rozpoznat, že je zapotřebí zvýšit brzdnou sílu, a je také schopen ji zajistit. Počítač podle údajů ze snímače tlaku v hlavním brzdném válci a snímače polohy brzdového pedálu pozná, co se děje. Aktivátor brzd pak zvýší hydraulický tlak v brzdovém válci a tím i výslednou brzdnou sílu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...