Prvním z nich je systém řízení stability vozidla (VSC). Využívá řady snímačů a je schopen předvídat, kdy by mohl řidič ztratit kontrolu nad vozidlem a okamžitě aplikuje příslušné nápravné akce. Další inteligenci do řízení vnáší systém zvaný Integrované řízení dynamiky vozu (VDIM). Ten do jednoho „myslícího“ celku spojuje všechna stabilizační a bezpečnostní zařízení vozu včetně systému VSC a je tak schopen předvídat obtížné situace dříve, než se stanou opravdovým.
ŘÍZENÍ STABILITY VOZIDLA (VSC)
Za jízdy se systém VSC aktivuje například na kluzkém povrchu vozovky, nebo když potřebujete provést úhybný manévr v nebezpečné situaci. Systém získává data z řady snímačů strategicky umístěných po celém vozidle. Jedná se o informace o otáčkách kol, tlaku v brzdovém válci a o pohybu karoserie. Pokud snímače zjistí, že řidič začíná ztrácet kontrolu nad vozidlem, aktivuje systém v příslušné míře patřičná stabilizační a bezpečnostní zařízení a tím zajistí návrat vozu do stabilní situace.
Jak v praxi tento systém pracuje? Řekněme, že jste vjeli do zatáčky poněkud rychleji a šlápli proto na brzdu. Za jistých okolností to může vést k přesunu těžiště vozu příliš dopředu a odlehčení zadních kol, které tak mohou ztratit přilnavost. Důsledky mohou být velmi vážné. Pokud je vůz vybaven systémem VSC, pak bude výsledek téměř zcela jistě odlišný. Systém je schopen vyhodnotit, co se vlastně s vozem děje – registruje pohyb karoserie, zná úhel natočení volantu a tlak v brzdovém systému. Z těchto dat je schopen spočítat a následně i vytvořit správnou hodnotu tlaku v brzdovém válci každého kola a tím pomoci řidiči udržet vůz v bezpečné stopě.
INTEGROVANÉ ŘÍZENÍ DYNAMIKY VOZU (VDIM)
Nový automatický systém VDIM zajišťuje vozidlu daleko větší stabilitu a bezpečnost, než tomu bylo dosud. Systém integruje do jednoho celku prvky aktivní bezpečnosti – ABS, EBD, systém elektronického řízení brzdné síly (ECB), elektrický posilovač řízení (EPS), TRC a VSC. V mnoha běžných vozech pracují tato zařízení nezávisle na sobě. Pokud pracují všechny systémy společně, může se míra bezpečnosti a pohodlí při jízdě zvýšit na nebývalou úroveň. Výsledkem integrace jsou jedinečné vlastnosti vozu při jízdě, zatáčení i brzdění.
Klíčovou věcí v práci systému VDIM je to, že je spíš proaktivní než reaktivní. U většiny vozidel začnou stabilizační a řídicí systémy pracovat až když se vozidlo dostane do problému. Řidič pak vnímá jejich činnost jako nápravnou – a to nemusí být vždy příjemné. Systém VDIM ale umí předvídat obtížné situace a učinit potřebné zásahy mnohem dříve, než se stanou problémem. Jízda vozu je proto plynulejší dokonce i při těch nejnáročnějších podmínkách. Za volantem vozu RX 400h se budete cítit bezpečněji, aniž byste přišli o zážitek z vynikající dynamiky jízdy tohoto vozu.
NEJMODERNĚJŠÍ ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI
Bezpečnost je pro Lexus jednoznačně nejvyšší prioritou. Proto nový RX 400h byl podroben sérií přísných nárazových testů.
Pomocí nejmodernějšího počítačového modelování byly do hloubky prozkoumány všechny eventuality, které by mohly při haváriích nastat. Výsledky testů jasně ukázaly, že RX 400h je schopen odolat opravdu tvrdým nárazům jen s minimální deformací bezpečnostní kabiny.
RX 400h je mimořádně odolný vůz. Pevná a tuhá karoserie a robustní podvozek zlepšují ovladatelnost vozu a jeho stabilitu. Důležité je, že tato konstrukce má i vynikající kvality z hlediska schopnosti absorbovat nárazovou energii. Rám v sobě obsahuje strategicky umístěné deformační zóny, které energii nárazu pohltí a tím pomohou zabránit větší deformaci kabiny pro cestující. První obranou proti poškození vozu je hluboký přední nárazník pokrývající celou šířku vozidla. Ten je schopen pohltit menší nárazy, aniž by se deformoval nebo praskl. Dalším důležitým prvkem je vyztužený zadní podlahový nosník, který je schopen omezit poškození karoserie způsobené nárazy zezadu.
Pokud je nosná struktura vozu dostatečně tuhá, je také bezpečnější, odolnější a méně náchylná k vibracím – což také výrazně snižuje nežádoucí hluk v kabině. V případě RX 400h se vysoké tuhosti dosahuje tím, že skořepina kabiny je mimořádně pevná a že závěsy kol pracují v perfektním souladu s šasi a všemi motory. Rámy kolem zadního děleného okna byly zesíleny, aby se omezily vibrace přicházející od zadních závěsů. Kromě toho byly zesíleny i výztuže v zadních dveřích, což také zvýšilo celkovou tuhost kabiny. Z tohoto důvodu se výrazně snížil i celkový hluk, vibrace a otřesy. Pro vytvoření tichého a klidného prostředí v kabině se navíc ve zvýšené míře použil i moderní a lehký zvukově izolační materiál a také sklo s lepšími izolačními vlastnostmi.
AIRBAGY
Nový RX 400h je vybaven nejmodernějším inteligentním systémem airbagů navrženým tak, aby maximálně účinně chránil řidiče i cestující v mnoha situacích.
Přední airbagy jsou řízeny čidly, které umí vyhodnotit polohu sedadla, intenzitu nárazu a to, zda bezpečnostní pásy jsou anebo nejsou zapnuté. Nafukují se dvojstupňově podle potřeby tak, aby na minimum snížily možnost zranění.
Boční hlavové airbagy chrání hlavy všech cestujících v případě bočního nárazu. Inteligence systému je skryta hlavně ve snímačích. Ty umějí zjistit, že právě došlo ke srážce, a pokud je to nutné, tak v jednom okamžiku aktivují hlavové i boční airbagy. Pokud zaznamená náraz snímač umístěný v dolní části zadního sloupku, aktivují se pouze hlavové airbagy.
Nový RX 400h chrání oblast nohou řidiče od kolen dolů kolenním airbagem. Jedná se o velmi důležitou oblast, jejíž ochrana se často podceňuje.
V systému airbagů u vozu RX 400h je zabudován jeden zásadní posun vpřed. Je jím vysokonapěťový odpojovač. V případě kolize, jakmile se aktivují airbagy, se automaticky a natrvalo odpojí zdroj vysokého napětí.
EXTERIÉR
Nový RX 400h je dobrým příkladem nenápadné elegance. Jeho čisté linie a ladné křivky, zajímavě tvarovaná kapota a sportovní kontury kabiny, to vše dohromady vytváří jednolitý a podmanivý celek.
Značka Lexus se pyšní mimořádnou kvalitou dílenského zpracování. Jakou pozornost věnuje i tomu nejmenšímu detailu, je zřetelně patrné na spárách mezi jednotlivými panely. Panely karoserie vozů mají nejmenší možnou tolerancí. Čím jsou spáry mezi panely menší, tím méně vzduchu jimi může proudit a tím menší aerodynamický hluk se vytváří. A to nemluvíme o estetickém vjemu, kterým hladký a jednolitý exteriér na člověka působí.
AERODYNAMIKA
Hladké a plynulé linie nového RX 400h podporují jeho estetický vzhled zcela záměrně. Tvar karoserie byl pečlivě naplánován a otestován v aerodynamickém tunelu tak, aby vykazoval jeden z nejmenších koeficientů odporu vzduchu ve své třídě. Znamená to, že vůz „klouže“ vzduchem mimořádně dobře. A to s sebou pochopitelně přináší mnoho důležitých výhod.
Kromě atraktivního a elegantního designu přispívá kvalitní aerodynamika i k vynikající stabilitě vozu při přímé jízdě ve vysokých rychlostech. A následně to má vliv i na vyšší bezpečnost vozu a nízkou spotřebu paliva.
Oblý tvar vnějších zpětných zrcátek nejenom že dobře vypadá, ale také o několik decibelů snižuje aerodynamický hluk. Rovněž střešní okno má poněkud pozměněný tvar tak, aby vzduch mohl protékat kolem jeho povrchu mnohem plynuleji. To vše pomáhá snižovat aerodynamický hluk, který bývá často u běžných SUV vozů velkým problémem.
Mimořádně tuhá karoserie také výrazně snižuje vibrace, které bývají největším zdrojem nepříjemného hluku. K tomu, aby se v kabině vytvořilo opravdu klidné a příjemné prostředí, se navíc v celém prostoru vozu používají moderní a lehké izolační materiály a speciální skla tlumící hluk.
SKLO S UV FILTREM
Světelné paprsky, konkrétně jejich ultrafialová (UV) část, procházející předním i bočními okny, mohou rychle a na nepříjemnou úroveň zvýšit teplotu uvnitř kabiny. Se tak nestalo, používá se ve všech oknech lehce zabarvené sklo s UV filtrem.
Pro zajištění soukromí cestujících jsou zadní boční okna, zadní dělená okna a okno zadních dveří osazena tmavě šedým sklem. Ačkoli to na výhled z vozu nemá prakticky žádný vliv, snížila se možnost dívat se dovnitř kabiny o téměř 80%. Tónovaná skla navíc dodávají vozu RX 400h stylový vzhled.
SKLO S VODOODPUDIVÝM POVRCHEM
Jedná se o velmi zajímavý a účelný detail, který značně přispívá ke zpříjemnění pobytu ve voze. Při dešti se někdy může stát, že voda odstřikující z čelního skla ulpí na předním bočním skle a zhorší řidiči nebo přednímu spolujezdci výhled do stran. Tento problém se podařilo odstranit tím, že se přední okna pokryla speciální povrchovou vrstvou, která vodu ze skla rychle odpudí a nechá okno čisté.
Další pokračování o novém hybridním Lexusu RX 400h v příštím týdnu:
interiér
pohodlí a funkčnost
ceny a výbavy
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií