V příštích pěti měsících budou v Berlíně jezdit vozy Volkswagen Golf, poháněné palivem Shell Gas to Liquids. Jde o unikátní syntetické palivo, odvozené ze zemního plynu. Zkušební provoz zahájil německý kancléř Gerhard Schröder natankováním vozů v servisní stanici firmy Royal Dutch/Shell v berlínské čtvrti Hohenzollerndamm.


Palivo Shell Gas to Liquids (GTL) vykazuje podobné emisní charakteristiky jako stlačený zemní plyn, ovšem při nižších nákladech. Lze ho používat v automobilových motorech s běžným systémem palivových nádrží a rozvodů a lze ho míchat s motorovou naftou.
Testy firmy Volkswagen ukazují, že většina vozů s dieselovými motory kategorie Euro-3 je schopna při použití tohoto syntetického paliva na bázi zemního plynu splnit bez dalších úprav přísné emisní limity předpisu Euro-4, přičemž u vozidel v kategorii Euro-4 může dojít ještě k dalšímu poklesu emisí. Toto speciálně vyvinuté palivo navíc podporuje nejnovější pohonné systémy, jako např. systém kombinovaného spalování (CCS) firmy Volkswagen, který v sobě spojuje úspornost vznětového motoru s nižšími emisními charakteristikami spalovacích motorů.
Průzračně čisté palivo Shell Gas to Liquids se vyrábí originální patentovanou metodou firmy Shell, označovanou jako Shell Middle Distillate Synthesis (syntéza středních destilátů). Palivo na bázi zemního plynu má velmi flexibilní využití, ale lze ho s úspěchem použít zejména v běžných dieselových motorech. Díky svým unikátním vlastnostem (jde o palivo bez síry a aromatických látek) vyniká výjimečnými emisními charakteristikami a dokonale odpovídá strategii pohonů a paliv firmy Volkswagen. „Může jít o důležitý mezikrok k vývoji vodíkového palivového článku“, prohlásil Wolfgang Steiger, ředitel výzkumu spalovacích motorů na bázi konverze firmy Volkswagen. „Výhledově by se surovinou pro výrobu takového syntetického paliva mohla stát biomasa, což by mělo pozitivní vliv na snížení emisí skleníkových plynů. Takové palivo by se pak mohlo jmenovat SunFuel – sluneční palivo.“
Závod firmy Shell v malajsijském Bintulu, kde se palivo Shell Gas to Liquids vyrábí, funguje od roku 1993. Tento jediný komerční výrobce paliv typu Gas to Liquids produkuje 12 500 barelů za den. „Doufáme, že rozhodnutí o výstavbě dalších závodů, jejichž kapacita by měla být více než 70 000 barelů denně, padne v nejbližší době“, říká Adrian Loader, prezident Shell Europe Oil Products. „To by nám umožnilo toto nové palivo nabídnout ve velkém množství už v roce 2008.“
Firma Shell investuje i do výzkumu a vývoje nových a efektivních způsobů získávání paliv z biomasy. Jednou z možností je zplynování biomasy a následné využití technologie Gas to Liquids. Výsledkem by byl produkt značky SunFuel, shodný s palivem typu Shell Gas to Liquids. Je ještě příliš brzy říci, zda a kdy bude proces Bio-GTL uskutečnitelný, ale už dnes máme představu o tom, jak by mohlo GTL usnadnit přechod k využívání obnovitelných primárních zdrojů energie k výrobě dopravních paliv.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií