Řidič ovládá převodovku buď v sekvenčním anebo v automatickém režimu.
Sekvenční režim ovládání: řazení rychlostních stupňů pouze řadicí pákou
V tomto režimu může řidič aktivně měnit převodové stupně bez použití spojkového pedálu. Šest převodových stupňů pro jízdu vpřed může řidič měnit dvěma zcela rovnocennými způsoby ovládání:
- 2 ovladači pod volantem – pravým pro vyšší převody (+) a levým pro podřazení rychlostí (-).
- Řadicí pákou v pozici „M“ (manuální) – pohybem vpřed vyšší převody (+) a pohybem vzad (-) podřazení.
- Neutrál (N) nebo zpětný chod (R) lze z bezpečnostních důvodů zařadit pouze řadicí pákou. Řadicí páka má kulisu s přesně definovanými polohami, řidič tak má vždy přehled o zvoleném režimu ovládání. Zařazený převodový stupeň se neustále zobrazuje na sdruženém přístroji.
V sekvenčním režimu ovládání počítač motoru analyzuje každý požadavek na změnu převodového stupně, aby řazení bylo maximálně jednoduché a aby bylo zabráněno přetáčení nebo podtáčení motoru. Pokud tedy motor dosáhne maximálních otáček, dojde k automatickému přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.
Stejně tak při prudkém zpomalení nebo zastavení (při dojezdu na značku STOP nebo k semaforu) převodovka automaticky podřadí až na 1. rychlostní stupeň. Při zastavení není nutné vyřadit rychlost a k rozjezdu pak stačí sešlápnout akcelerační pedál. Při podřazování je převod na nižší převodový stupeň snazší díky řízení chodu motoru počítačovou jednotkou.
Automatický režim: řízení bez stresu
S tímto režimem volí řidič elektronické řízení změny převodového stupně. Podle autoadaptivních charakteristik řazení, které zohledňují jízdní styl řidiče, zatížení vozu, reliéf vozovky a podmínky sjízdnosti, vybírá počítač optimální převodový stupeň. Komfort řízení i spotřeba jsou tak na optimální úrovni.
I v tomto režimu (řadicí páka na kulise v pozici « A » a na sdruženém přístroji se zobrazuje piktogram «Auto») může řidič kdykoliv převzít nad řazením aktivní kontrolu. Ke změně převodového stupně stačí použít jeden z ovladačů pod volantem. Bez dalšího manuálního úkonu ze strany řidiče počítač v několika dalších vteřinách znovu aktivuje automatický režim řazení.
Vyspělé funkce přinášejí nový komfort řízení
Princip fungování je založen na automatizaci funkcí spojka a výběr rychlostních stupňů, což umožnilo odstranit spojkový pedál.
Nová šestistupňová převodovka, která byla sestrojena tak, aby mohla být automatizovaná s funkcí „manuálního“ ovládání. Již při návrhu koncepce byla tedy zvolena taková technická řešení, která umožňují optimalizovat čas odezvy změny převodového stupně a její plynulost bez „rázů“. Šestý převodový stupeň dovoluje plně využít kvality a potenciálu motoru a optimalizovat spotřebu i akustický komfort.
Použití dvou elektrohydraulických akčních členů Magnetti Marelli poslední generace umožňuje dosáhnout maximálně plynulého a měkkého řazení v sekvenčním i automatizovaném režimu. Počítač řídí akční člen převodovky, který provádí řazení převodových stupňů, a akční člen spojky, který vypíná a zapíná spojku. První z nich je vybaven systémem «S-CAM», který urychluje řazení převodových stupňů, zatímco druhý obsahuje soustředné hydraulické vypínací ložisko spojky podporující měkký záběr spojky.
Řídící elektrohydraulická sestava zabudovaná uvnitř převodového ústrojí zajišťuje maximální možnou reaktivitu fungování převodovky. Podle zatížení se tedy čas potřebný k přeřazení pohybuje mezi 0,4 a 0,8 s v sekvenčním režimu a mezi 0,5 s a 1,2 s v automatickém režimu.
Za zmínku stojí, že již při vývoji převodovky byla zohledněna velice přísná kritéria z pohledu spolehlivosti. Systém řízení je integrován přímo na montážních linkách ve Valenciennes. Řadou dalších testů prochází převodovka i těsně před zabudováním do vozu 308 v Sochaux nebo Mulhouse.
Pro milovníky dynamické jízdy program Sport
Převodovka nabízí řidiči také program «Sport», který se aktivuje tlačítkem « S » umístěným na kulise řadicí páky. Informace o jeho aktivaci se zobrazuje na displeji na sdruženém přístroji. V tomto režimu je upřednostněna rychlost řazení převodových stupňů, která při sekvenčním ovládání dosahuje 0,4 s a při automatickém 0,5 s.
Funkce „pomoc při rozjezdu do svahu“ – komfort používání a vyšší bezpečnost jízdy
Model 308 s novou převodovkou je vždy sériově vybaven systémem ESP. Na základě propojení mezi tímto systémem a počítačem převodovky disponuje Peugeot 308 zcela novou funkcí: pomoc při rozjezdu do svahu (tzv. „Hill Assist“). S touto funkcí zůstává vůz ve svahu na místě ještě přibližně dvě vteřiny po uvolnění brzdového pedálu. Manévrování s vozem vpřed (při rozjezdu ve svahu) i vzad (couvání do svahu) je tak bezpečnější a snadnější. Funkce je aktivní ve svahu o sklonu od 3%. Systém ESP dočasně udržuje tlak v brzdové soustavě a řidič má čas sešlápnout akcelerační pedál po uvolnění brzdového pedálu.
Účinné ekologické technologie
Elektronické řízení v automatickém režimu ovládání umožňuje měnit převodové stupně s ohledem na optimální komfort řízení, ale také na spotřebu paliva. Počítač zabraňuje situacím přetáčení nebo podtáčení motoru, aby jeho chod byl maximálně hospodárný. Díky takto optimalizovanému řízení bylo v kombinovaném režimu dosaženo v porovnání s manuální šestistupňovou převodovkou úspory paliva o více než 8%.
Hospodárnost motoru nemá negativní vliv na jeho výkony. V automatickém režimu a obsazení pouze řidičem Peugeot 308 1.6 HDI 80 kW zdolá 1000 m s pevným startem pouze za 32,7 vteřin, z 0 na 100 km/h zrychlí za 11,3 vteřin a z 80 na 120 km/h jen za 8 vteřin.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií