Nezničitelný dědek: Transporter slaví 75 let

Před 75 lety, 8. března 1950 byla zahájena sériová výroba první generace modelu Transporter, dodnes nejdéle vyráběného a nejúspěšnějšího užitkového vozu v Evropě.

Od té doby jej následovalo více než 12,5 milionu dalších vozů Bulli – od roku 1956 vyráběných v Hannoveru. Transporter je díky tomu nejúspěšnějším evropským užitkovým vozem všech dob. Kultem od samého začátku.

Od první generace T1 až po šestou T6.1 byla základem pro všechny verze – od modelu Transporter až po kempovací ikony – vždy jedna platforma. S příchodem éry elektromobility však bylo nutné tuto všestrannou modelovou řadu transformovat: „Z jednoho Bulli pro všechny“ proto vznikl „pro každého správný Bulli“.

Začátek nové epochy se datuje do roku 2021, kdy byl představen aktuální Multivan – MPV pro volný čas a podnikatele dodávané na přání s plug-in hybridním pohonem. S modelem ID. Buzz následoval v roce 2022 první zcela elektrický Bulli z velkosériové výroby. V roce 2025 vstupuje na scénu jako třetí modelová řada rovněž nově vyvinutý Transporter. Aktuální nabídka modelů Bulli je tak tvořena třemi pilíři se šesti základními modely: Multivan a konstrukčně shodná California, ID. Buzz a užitková verze ID. Buzz Cargo, jakož i Transporter a technicky identická verze California pro komfortní přepravu cestujících. Všechny modely mají i dnes ve svém designu a konstrukčním uspořádání DNA multifunkčního předchůdce T1. A tak tomu bude i nadále.

Z prvního modelu Transporter z roku 1950 se v roce 2025 staly tři modelové řady: Transporter/Caravelle, Multivan/California a ID. Buzz/ID. Buzz Cargo

T1 – 1950 až 1967: Evropa se musela v roce 1950 znovu postavit na vlastní nohy a s ní především o rok dříve založená Spolková republika Německo. Hudební superstar této doby byl Američan Bing Crosby, Elvis Presley byl naproti tomu teprve teenagerem a Paul McCartney školákem. Zatímco rocková hudba čekala ještě na okamžik zrodu, vyráběl Volkswagen již pátým rokem malý vůz, který slavil velké úspěchy na celém světě: Brouk alias Typ 1. V této době, 8. března, zahájil Volkswagen sériovou výrobu druhé modelové řady: Transporter. Interně byla nazývána jednoduše Typ 2. Transporter byl ještě v historii automobilu nepopsaným listem. Ovšem takovým, který byl očekáván s napětím. Především firmy v NSR – v mladé zemi, v níž probíhal hospodářský zázrak – totiž naléhavě potřebovaly cenově výhodné lehké užitkové vozy. Naléhavě zapotřebí bylo také označení pro Typ 2. Již v roce 1949 si chtěl Volkswagen u patentového úřadu nechat chránit označení „Bulli“ jako slovní značku. Tato práva si však dříve zajistila jiná firma pro sněžnou rolbu. Byla to smůla, nebo vlastně ne: Označení Bulli si totiž k fanouškům samo proklestilo cestu. Neoficiální název tohoto lehkého užitkového vozu pro německy mluvící země byl na světě. Oficiálně však zůstalo nejprve u označení „Transporter“.

1962 T1_Sambabus

První verzí modelu Transporter alias T1 byl skříňový vůz s vnější délkou 4,10 metru bez oken v nákladovém prostoru, který nabízel pozoruhodný objem 4,5 metru krychlových. Dvoudílné čelní okno („Split Window“) mu ve Velké Británii vyneslo přezdívku „Splittie“. Se čtyřválcovým motorem „boxer“ o výkonu 18 kW/25 k z modelu Brouk dosahovaly vozy T1 nejvyšší rychlosti 80 km/h. Později byl výkon zvýšen na 32 kW/44 k a nejvyšší rychlost na 105 km/h. V rychlém sledu následovaly další karosářské varianty: kombi (prosklená zadní část karoserie) bylo připraveno již v dubnu 1950, poté mikrobus a valník. Onen speciální model, který je dnes považován za nejlegendárnější ze všech klasických vozů Bulli, debutoval v červnu 1951: „mikrobus ve speciálním provedení“ – fanoušky pokřtěný jako „Samba Bus“. Tato verze nabízela místo devíti osobám a vyznačovala se až 23 okny, dvoubarevně lakovanou karoserií a luxusní výbavou včetně panoramatické plátěné střechy. V roce 1956 přesunul Volkswagen výrobu do nového závodu Hannover. Dne 2. října 1962 opustil montážní haly již miliontý vůz T1. V červenci 1967 T1 po více než 1,8 milionu vyrobených exemplářích nahradila druhá generace T2. V Brazílii však běžela výroba vozů T1 až do roku 1975. Právě první generace se těší dodnes velkému zájmu sběratelů. V závislosti na variantě za ně platí až šestimístné částky v eurech.

V roce 1967 byla v závodě Hannover zahájena výroba druhé generace, T2. Díky své robustnosti a velké rozmanitosti variant slavila úspěchy na celém světě

T2 – 1967 až 1979: Tisíce mladých lidí směřovaly v roce 1967 na Monterey Pop Festival v Kalifornii. Beatles vydali jedno z nejvýznamnějších alb všech dob, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Uprostřed zvukové kulisy této doby debutovala v roce 1967 druhá generace modelu Bulli: T2. Byla to generace modelu Bulli, s níž vyrůstali zástupci generace „baby boomer“; s níž jako děti ve VW Busu objevovali svět se svými rodiči; s níž pošta rozvážela balíky; s níž evropští řemeslníci přijížděli na montáže a policisté a záchranáři vykonávali svou službu. Jako kempovací vůz se T2 stal nezničitelným partnerem světoběžníků. V srpnu 1969 psali ve Woodstocku historii hudebníci, jakými byli Jimi Hendrix a Joan Baez. Uprostřed dění byl i Bulli. Na akci „3 Days of Peace & Music“ vznikla nejslavnější fotografie vozu Bulli: Flower Power T1 – „Light Bus“ – s párem na střeše. Tento snímek se vryl do kolektivní paměti lidstva a udělal z modelu Bulli ikonu automobilové svobody. Tento T1 vytvořil a pomaloval umělec Dr. Bob Hieronimus, který je s modelem VW Bus dodnes pevně spjatý a v roce 2023 vytvořil moderní interpretaci „Earth Buzz“.

Nejzřetelnějším rozpoznávacím znakem modelu T2 byla nová přední partie. Místo svislého motivu ve tvaru písmene V mezi kruhovými světlomety zvýrazňoval nyní šířku Volkswagenu design s horizontálními liniemi. T2 působil modernějším dojmem nejen díky těmto detailům. Nejnápadnější byla zřetelně větší boční okna spolu s výrazně klenutým čelním oknem, které bylo nyní jednodílné. Generace T2 měla sériově posuvné boční dveře. Vývojoví inženžýři citelně modernizovali techniku. Nejvíce byl pokrok cítit u podvozku a brzd. Při nezměněném rozvoru náprav 2,40 metru a o trochu větší šířce byla navíc karoserie prodloužena o 20 centimetrů. T2 díky tomu bodoval nabídkou ještě většího prostoru. V roce 1972 následoval velký facelift, který upevnil úspěch světového bestselleru. V roce 1978 opustil výrobní haly 4,5miliontý Transporter. O rok později byla německá výroba modelu T2 ukončena. Do té doby vzniklo 2,2 milionu exemplářů jen této druhé generace modelů Bulli. Konec výroby však ještě dlouho nebyl v dohledu, protože montáž na jiných místech pokračovala: do roku 1987 v mexickém závodě Puebla se vzduchem chlazeným motorem „boxer“, poté až do roku 1996 s kapalinou chlazenými čtyřválci. Kromě toho vyrobila společnost Volkswagen do Brasil do roku 2013 dalších 355 000 vozů T2c. K definitivnímu rozloučení s tímto „evergreenem“ vedlo až další zpřísnění bezpečnostních a emisních norem. Posledních 1200 exemplářů modelu T2 opustilo výrobní závod ve verzi „56 Anos Kombi – Last Edition“.

Třetí generace Transporteru byla v roce 1979 technickým průkopníkem. Poprvé zde nalezly uplatnění katalyzátor, turbodiesel a pohon všech kol

T3 – 1979 až 1992: Na konci 70. let vytvářely neporovnatelnou zvukovou kulisu nové hudební skupiny, jakými byly Dire Straits nebo The Alan Parsons Project, ale také staré, kultovní rockové skupiny ve stylu Pink Floyd nebo Yes. Dosud neslýchanou čistotou a precizností přitom přitahovala pozornost především skupina Dire Straits, například ve skladbě „Sultans of Swing“. Stejně tak se čistotou, ve svých tvarech, vyznačovala třetí generace, T3, kterou Volkswagen představil v roce 1979. Generace T3 se ihned zapsala do historie jako nejhranatější Bulli všech dob. Ale generace T3 byla také do té doby technicky nejlepším Transporterem. Kromě toho vznikaly na jejím základě ikony, jakými byly první California nebo rovněž první Multivan. Koncepčně navazovala generace T3 na předchůdce, ale technickou DNA přenesla díky novým technologiím do současnosti. Výrazného pokroku dosáhl Volkswagen v oblasti pasivní bezpečnosti. Širší karoserie nabízela při mírném prodloužení vnější délky a výšky navíc výrazně více prostoru pro cestující i náklad. K tomu rovněž přispívaly jednotné ploché motory.

Vzduchem chlazené motory „boxer“ nabízely při uvedení modelu T3 na trh nejvyšší výkony od 37 kW (50 k) do 51 kW (70 k). Od roku 1981 pracoval v zádi Transporteru poprvé kapalinou chlazený vznětový motor, který poskytoval rovněž výkon 37 kW (50 k). Jen o rok později následovaly speciálně vyvinuté motory „boxer“ s kapalinovým chlazením. Jejich nejvyšší výkon byl 44 kW (60 k), resp. 57 kW (78 k). Později vzrostl jejich výkon až na 82 kW (112 k). V roce 1985 přidal Volkswagen řadu dalších inovací. Zážehové motory obdržely katalyzátory, první vznětové motory turbodmychadlo. Především však nabídku obohatily verze s pohonem všech kol vybaveným mezinápravovou viskózní spojkou, které nesly dodatečné označení „syncro“. Od roku 1988 nabízel Volkswagen poprvé kempovací model přímo z vlastní výroby: California. Nová T3 California se okamžitě stala bestsellerem a již po jednom roce bylo prodáno 5000 exemplářů. Když poslední vůz T3 sjížděl v závodě Hannove z montážní linky r, byly již další nové verze, například Caravelle a Multivan, dávno etablovány mezi bestsellery. Současně se ikonami staly speciální edice ve stylu vozů Multivan White Star a Blue Star. Generace T3 ve verzích „syncro“ byla vyráběna až do roku 1992 v závodě Steyr-Daimler-Puch ve Štýrském Hradci. V Jižní Africe sjížděly vozy T3 z montážní linky dokonce až do roku 2002.

Díky přechodu na vpředu uložené motory a pohon předních kol se čtvrtá generace, T4, vyráběná v letech 1990 až 2004, zapsala do historie modelů Bulli jako prostorový zázrak

T4 – 1990 až 2003: Na začátku 90. let bylo prakticky nemožné zapnout si autorádio, aniž by řidič následně neposlouchal skladby Phila Collinse a Madonny nebo – v Německu – interpretů, jakými byli BAP, Westernhagen a Grönemeyer. Tak tomu bylo i v srpnu 1990, když Volkswagen představil nový model T4. Čtvrtá generace byla technickou revolucí. Po 40 letech pohonu zadních kol motorem uloženým vzadu vsadil Volkswagen na zcela odlišnou koncepci pohonu. Motory byly uloženy vpředu a nepoháněly už zadní nápravu, ale přední kola. Výjimkou byly verze T4 s pohonem syncro – dodávaným na přání již pro T3 –, které měly navíc poháněnou zadní nápravu. S přechodem na pohon předních kol se na vozech Bulli změnilo vše: design, podvozek, motory a nabídka vnitřního prostoru. Především v zadní části, kde v modelech T3 zabíral určité místo motor „boxer“, bylo nyní k dispozici výrazně více místa. Trochu prostoru bylo nutné ponechat pro novou zadní nápravu s šikmými rameny a na přání dodávaný pohon všech kol syncro, zbývající část byla kompletně využita ve prospěch nákladového prostoru. Novým uspořádáním pohonu se jízdní vlastnosti ještě více přiblížily osobnímu automobilu.

Vpředu povyrostla modelová řada T4 do délky, aby vznikl dostatečný prostor pro příčné uložení řadových čtyřválců a pětiválců a lepší ochranu cestujících při nárazu. V době uvedení generace T4 na trh si zákazníci mohli vybírat mezi třemi kapalinou chlazenými zážehovými motory a dvěma vznětovými jednotkami (49 kW/61 k až 81 kW/110 k). Fanoušci automobilů s pohonem všech kol si mohli T4 syncro pořídit od roku 1993. Od roku 1995 vystupuje Volkswagen Užitkové vozy v rámci koncernu jako samostatná značka. Tento krok byl oslaven v lednu 1996 rozsáhlou modernizací modelu T4. Hodně se toho změnilo hlavně pod kapotou motoru. Do T4 se začal montovat pětiválec 2,5 litru, první turbodiesel s přímým vstřikováním paliva (TDI) v modelu Transporter. Delší příď osobních variant navíc umožnila integraci zážehového motoru VR6 se zdvihovým objemem 2,8 litru. Vrcholné TDI poskytovalo od roku 1998 pozoruhodný výkon 111 kW (151 k), šestiválec dosahoval výkonu dokonce až 150 kW (204 k). Volkswagen Užitkové vozy ohlásil finále výroby vozů T4 exkluzivní speciální edicí Multivan Last Edition s mimořádně bohatou sériovou výbavou. Po 14 letech výroby a dvou milionech vyrobených exemplářích byla revoluční generace T4 nahrazena v roce 2003 modelovou řadou T5.

T5 – 2003 až 2015: Christina Aguilera, Dido a Nora Jones, Robbie Williams, Herbert Grönemeyer a Justin Timberlake vytvářeli zvukovou kulisu roku 2003. V německy mluvících zemích to byl Grönemeyer, jehož skladbu „Mensch“ znal zakrátko doslova každý. V tomto roce uvedla značka Volkswagen Užitkové vozy na trh pátou generaci modelové řady Transporter – T5. Nová konstrukce byla prostorná a variabilní jako dosud žádný Bulli. Transporter debutoval jako kombi, skříňový vůz, valník, dvojkabina a podvozek pro nástavby specializovaných výrobců. Volkswagen Užitkové vozy přinesl novou definici vozů Bulli také velmi moderní podobou nové generace modelů Caravelle, Multivan a California.

Design T5 důsledně navázal na DNA a styl předchůdce, byl však ještě čistější, působivější a nadčasovější. Interiér byl důsledně podřízen ergonomii. To bylo patrné především na pracovišti řidiče, které bodovalo mimo jiné optimálně dosažitelnou řadicí pákou v podobě joysticku na středové konzole a nově uspořádanou přístrojovou deskou, u níž byly všechny přístroje, displeje a ovládací prvky umístěny v jedné úrovni. V době debutu modelové řady T5 se o pohon staraly turbodiesely (TDI) se systémem vstřikování čerpadlo-tryska a zážehové agregáty. Vznětové motory dosahovaly nejvyššího výkonu mezi 63 kW (86 k) a 128 kW (174 k). U zážehových motorů sahalo spektrum nejvyššího výkonu od 85 kW (116 k) až po silný motor V6 se 173 kW (235 k). Verze s pohonem všech kol byly vzhledem k nově vyvinuté vícelamelové spojce přejmenovány z označení „syncro“ na „4MOTION“. Mezi highlighty v nabídce patřily v této době na 222 exemplářů limitovaná California NoLimit, extrémně luxusní Multivan Business se samostatnými sedadly ve stylu Phaetonu a Multivan PanAmericana v offroadovém stylu s pohonem všech kol. Důvod k oslavě přinesl rok 2007: Práva na označení „Bulli“ konečně patřila značce Volkswagen Užitkové vozy. O dva roky později byly motory TDI nahrazeny novými a tiššími čtyřválci se vstřikováním common rail, které mobilizovaly až 132 kW (180 k). V rámci tohoto kroku byly také zážehové motory nahrazeny novými přeplňovanými motory. Čtyřválce TSI s přímým vstřikováním dosahovaly nejvyššího výkonu 110 kW (150 k), resp. 150 kW (204 k). Vozy T5 sjížděly z montážní linky do roku 2015. Po 13 letech a dvou milionech exemplářů byly nahrazeny komplexně modernizovanou šestou generací, T6.

V šesté generaci, T6 (od roku 2015) a evolučním stupni T6.1 (od roku 2019), jsou všechny verze z modelové řady Transporter (označovány také jako Bulli) ještě komfortnější a digitálnější než dosud

T6 a T6.1 – 2015 až 2024: Přesně před deseti roky zpívala Adele „Hello“ – s více než jednou miliardou zhlédnutí na YouTube se hudební video k této skladbě stalo jedním z nejúspěšnějších klipů všech dob. Taylor Swift katapultovala pořadím v žebříčcích skladba „Blank Space“. A Ed Sheeran ji hned následoval se svou skladbou „Thinking Out Loud“. Takovou zvukovou kulisu nabízel rok 2015, v němž Volkswagen uvedl na trh nový evoluční stupeň modelu Bulli: T6. Nová generace se vyznačovala novými motory, ještě komplexnějšími asistenčními systémy a modernějšími informačními a zábavními systémy. Díky mnoha detailním vylepšením představovala i šestá generace Bulli originální krok v historii této modelové řady a současně přesvědčovala mimořádnou kvalitou a konstrukční vyzrálostí. Varianty modelové řady T6 byly rozděleny na užitkové verze skříňový vůz, valník, dvojkabina, kombi a Caravelle plus na rodinný Multivan a kempovací vůz California.

Zvnějšku byla generace T6 rozpoznatelná především nově tvarovanou přední partií. Její design kombinoval stylovou přímočarost s vysokou mírou dynamiky. Nízko protažený přední nárazník dodal modelové řadě T6 navíc charisma, exkluzivitu a dynamiku. Nová dvoubarevná lakování karoserie byla vzpomínkou na první generace vozů Bulli. Nabídka pohonů zahrnovala čtyři nové jednotky TDI a dva nové motory TSI, všechny se zdvihovým objemem dva litry. V porovnání s předchůdcem měly nové motory o cca litr paliva na 100 kilometrů nižší spotřebu. Všechny pohony sériově disponovaly systémem start/stop. Spektrum nejvyšších výkonů sahalo od 62 kW (84 k) do 150 kW (204 k). V závislosti na výkonu byly tyto motory kombinovány s pětistupňovou či šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou nebo se sedmistupňovou převodovkou DSG. Mnoho variant bylo navíc možné objednat s pohonem všech kol 4MOTION. Highlightem byla na přání dodávaná adaptivní regulace podvozku DCC. Kromě toho bylo do nabídky pro modelovou řadu T6 zařazeno mnoho nových asistenčních a bezpečnostních systémů.

Dokonce i technicky vyzrálou šestou generaci vozů Bulli bylo možné ještě zdokonalit, jak ukazála na podzim 2019 představená modelová řada T6.1. Volkswagen Užitkové vozy přenesl tehdy tento kultovní model do epochy digitalizace. Kompletně nově uspořádaná přístrojová deska modelu T6.1 tak byla poprvé nabízena se zcela digitálními přístroji. Informační a zábavní systémy byly interaktivně síťově propojeny prostřednictvím e-SIM a nabízely online funkce a služby. Hlasové ovládání hovorovým jazykem umocňovalo intuitivnost ovládání. Až do roku 2024 vyráběná generace 6.1 navíc nabídla modernizovaný design a výbavu.

Aktuální Multivan a California – od roku 2021 a 2024: Volkswagen Užitkové vozy odpálil v listopadu 2021 s novou generací modelu Multivan ohňostroj inovací. Poprvé vycházejí systémy pohonu a elektroniky modelu Bulli z komponentů modulární platformy MQB pro automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Volkswagen Užitkové vozy tak zákazníkům nabízí pro modely Bulli nové spektrum nejvyspělejší techniky. Ještě nikdy nebyl Multivan tak variabilní, síťově propojený a udržitelný. Již v roce 2021 byl na přání dodáván první plug-in hybridní pohon. V polovině roku 2024 přišel na trh nový model California na základě dlouhé verze Multivanu. Nová California se prezentuje jako kempovací vůz, který přenáší DNA svých předchůdců do přítomnosti a budoucnosti. Přestože je nově promyšlená až do posledního detailu, zůstává naprosto ikonická. Součástí tohoto přístupu je od konce roku 2024 plug-in hybridní pohon všech kol nabízený jak pro Multivan, tak pro model California. Oba kultovní modely lze díky dlouhému dojezdu provozovat jako elektromobil. Současně tento pohon boduje dlouhým celkovým dojezdem a – například na nezpevněných místech pro parkování v kempech – optimální trakcí. Multivan eHybrid 4MOTION a California eHybrid 4MOTION nabízejí navíc elektrickou nezávislou klimatizaci, která zajišťuje v interiéru MPV a kempovacího vozu chlazení, ventilaci i vyhřívání. Klimatizace je napájena buď z vysokonapěťové sady akumulátorů, nebo z vnější elektrické sítě při nabíjení, což umožňuje vytvořit příjemnou teplotu v interiéru již před odjezdem.

Aktuální ID. Buzz a ID. Buzz Cargo – od roku 2022: Dne 9. března 2022 představil Volkswagen ve světové premiéře sériově vyráběnou verzi nového modelu ID. Buzz. Elektrický Bulli je od začátku nabízen ve dvou verzích: jako ID. Buzz Pro pro rodinu, volný čas a podnikání nebo jako ID. Buzz Cargo pro řemeslníky, živnostníky a průmysl. A je tomu tak i dnes. Rodina modelů ID. Buzz se však od roku 2022 výrazně rozrostla a vývojově pokročila o kus dál. Od roku 2024 nalézá uplatnění zcela nový hospodárný pohon s nejvyšším výkonem 210 kW (286 k) a novou sadou akumulátorů s využitelnou kapacitou 79 kWh. Novinkou v nabídce je navíc ID. Buzz s prodlouženým rozvorem náprav, maximalizovaným vnitřním prostorem a sadou akumulátorů s využitelnou kapacitou 86 kWh. U všech verzí o výkonu 210 kW je poháněna zadní náprava. Rovněž v roce 2024 představená vrcholná verze nabízí vyšší výkon než všechny dosavadní vozy Bulli: ID. Buzz GTX s 250 kW (340 k). Nejvýkonnější Bulli všech dob přitahuje pozornost neporovnatelnými výkony, pohonem všech kol a vysokou maximální přípustnou hmotností přívěsu. ID. Buzz GTX si mohou zákazníci nakonfigurovat se dvěma rozvory náprav. ID. Buzz GTX s normálním rozvorem je napájen ze sady akumulátorů s kapacitou 79 kWh, verze s dlouhým rozvorem je vybavena větší akumulátorovou baterií s kapacitou 86 kWh. Pohon všech kol je k dispozici rovněž pro model ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION. Dole završují nabídku nové základní verze „Freestyle“ a „Pure“ s pohonem zadních kol, výkonem 125 kW (170 k) a sadou akumulátorů s využitelnou kapacitou 59 kWh.

Z prvního modelu Transporter z roku 1950 se v roce 2025 staly tři modelové řady: Transporter/Caravelle, Multivan/California a ID. Buzz/ID. Buzz Cargo

Nový Transporter a Caravelle – od roku 2024: Aktuální Transporter a Caravelle jsou dva nejnovější modely v nabídce. Transporter je nabízen jako skříňový vůz v různých provedeních, jako kombi pro kombinovanou přepravu větších týmů včetně vybavení a jako valník s dvojkabinou a – v závislosti na verzi – se dvěma rozvory náprav a dvěma výškami střechy. Souběžně s modelem Transporter je nabízen sesterský model Caravelle – „VW Bus“ mezi lehkými užitkovými vozy byl koncipován pro profesionální přepravu osob. Spektrum možností využití modelu Caravelle sahá od velkoprostorového vozidla taxislužby s osmi nebo devíti sedadly až po exkluzivní přepravu VIP. Také Caravelle je v nabídce se dvěma rozvory náprav. Nová generace obou modelů byla vylepšena ve všech oblastech – Transporter a Caravelle jsou multifunkční nástroje, které nabízejí výrazně více prostoru, lepší variabilitu, vyšší užitečnou hmotnost, významně optimalizovanou efektivitu a větší hospodárnost. Nové úrovně navíc dosahují také asistenční a informační a zábavní systémy. Zákazníci profitují také z jedné z největších a nejlepších prodejních sítí v Evropě, která jim poskytuje rychlý a profesionální servis, což je u vozidel používaných k podnikání bezpodmínečně nutné. Volkswagen Užitkové vozy kromě toho nabízí nové modely Transporter a Caravelle na českém trhu sériově se zárukou 5 let/ 200 000 km. V oblasti pohonů se modelová řada vyznačuje velmi moderními turbodiesely, plug-in hybridními jednotkami a elektrickými pohony. Transporter a Caravelle tvoří společně s modely Multivan a California, jakož i ID. Buzz a ID. Buzz Cargo největší spektrum modelů Bulli všech dob. Modelová řada dává působivě najevo, že Bulli zůstane originálem mezi všemi lehkými užitkovými vozy i v nadcházejících automobilových epochách – jako ikonický všestranný nástroj pro práci, rodinu, volný čas a dobrodružství.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...