Osmdesátsedm měsíců poté však do světa nejsledovanějších automobilových závodů vstoupí pohonné jednotky Honda znovu. Opět v australské Grand Prix, tentokrát však v britských monostopech BAR. Tuhle kombinaci bylo poprvé možné vidět v prosinci, kdy mist světa z roku 1997 Jacques Villeneuve (vpravo dole) vyzkoušel v Silvestone – pouhých 7 km od Brackley, kde mají monostopy BAR svůj domov – nový japonský desetiválec RA000E.
Třílitrová pohonná jednotka s výkonem přes 600 kW vyvinutá a postavená ve vývojovém centru v Tochigi není ovšem zdaleka to jediné, s čím japonská firma přichází do společenství se stájí Craiga Pollocka, jež dnes nese společný název British American Racing Honda Team. Technici a inženýři pod vedením Kazotushino Nishizawy budou totiž v britském Bracknellu vede údržby a přípravy těchto motorů pro závody pracovat i na vývoji některých částí podvozku.
Tým BAR vstupuje i do letošního mistrovství světa s kanadsko-brazilským jezdeckým duem Villeneuve – Zonta s modelem 002 /vlevo dole), který se však stejně velký a stejně těžký jako loňský vůz, který trpěl řadou neduhů a nezískal ani jeden mistrovský bod. Do zahájení šampionátu samozřejmě proběhne celá řada dalších testů, jichž se zúčastní jak oba týmoví jezdci, tak testovací pilot Darren Manning (loni vyhrál GP Macaa F3), a vůz zřejmě projde dalšími úpravami. Jak velké budou, o tom budou rozhodovat jak technický ředitel BAR Adrian Reynard a šéf projektů F1 u Hondy Schoichi Tanaka (vlevo), ale kdy se vůz s motorem Honda dočká prvního bodu, to si dnes netroufne odhadnout zřejmě nikdo. Technici Hondy o tom ostatně vědí své. Vždyť v případě první účasti Hondy v F1 (v letech 1964-1968 se Honda šampionátu zúčastnila s vlastním vozem) museli na výhru čekat téměř půldruhého roku a v druhém údobí, kdy se Honda F1 zúčastnila pouze prostřednictvím motorů (1983 až 1987 s vozy Williams, v sezónách 1988 až 1992 s vozy McLaren), přišly za první dva roky výhry pouze dvě. A to i navzdory tomu, že stáj Franka Williamse tehdy patřila do Kvarteta neúspěšnějších týmů.
Třetí vstup Hondy do F1, na jehož počátku stojíme, tedy probíhá za zcela jiných podmínek než kdykoliv předtím. I díky jim ale přináší výzvy dosud nepoznané. A technici Hondy je nehodlají nehcat jen tak bez odpovědi.
převzato z Honda magazínu 1/2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií