Nový čtyřválec 1.9 TDI disponuje díky nejmodernějšímu vstřikovacímu systému „čerpadlo-tryska“ výkonem 85 kW, což je o 4 kW více než u známého motoru 1.9 TDI/81 kW, ze kterého nový agregát vychází. Především však výrazně vzrostl točivý moment – z původních 235 Nm až na 285 Nm.
U technologie „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá vstřikovací čerpadlo a potrubí, rozvádějící palivo pod vysokým tlakem k jednotlivým vstřikovačům. Tím se vylučují nebezpečné rezonance palivového potrubí, které negativně ovlivňují jak časování vstřiku, tak i kvalitu rozprášení paliva do válců.
Tlak paliva se u systému „čerpadlo-tryska“ vytváří přímo ve vstřikovači pomocí intergrovaného pístového čerpadla. To je poháněno přes vahadla od centrální vačkové hřídele v hlavě válců.Nový systém, vyvinutý spolu se specialisty firmy Bosch, umožňuje dosáhnout vstřikovacích tlaků až 205 MPa, zatímco „konkurenční“ systém common rail s trubkovým zásobníkem natlakovaného paliva pracuje s tlaky jenom kolem 135 MPa. Vyšší tlak přináší lepší rozvíření směsi, její lepší prohoření a tím i vyšší účinnost, výkony i nižší spotřebu.
O náročnosti přesného vstřikování nafty do spalovacích prostorů si lze udělat alespoň rámcový obrázek uvědomíme-li si, že čerpadlo a vstřikovač musejí 250krát za sekundu vystříknout nepatrné, ale přesně definované množství nafty rychlostí 2000 km/h při tlaku přes 200 MPa!
Nezanedbatelným momentem, který přináší nová koncepce „čerpadlo-tryska“, jsou i čistší spaliny, protože tento systém umožňuje mnohem přesnější načasování tzv. předvstřiku, pro čistotu výfukových zplodin mimořádně důležitého parametru. Předvstřik, během kterého se do spalovacích prostorů dostává asi 1,5 mm3 nafty – tedy objem menší, než je hlavička špendlíku – je proti hlavnímu vstřiku předsazen asi jenom o 10 stupňů pootočení klikové hřídele. Takovou přesnost může dokonale zaručit právě jenom nový systém „čerpadlo-tryska“.
Vzhledem k tomu, že u motoru se systémem „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá tradiční vstřikovací čerpadlo a potrubí, je nový motor také kompaktnější a došlo i ke snížení hmotnosti pohyblivých částí v přepočtu asi o 50 g na válec. Čerpadlo, zabudované přímo do vstřikovače, umožňuje i snazší zabudování čtyřventilového rozvodu. Volkswagen však zatím zůstává u prověřené dvouventilové techniky.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Motors Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.