Mercedes-Benz Citaro dnes patří k nejlépe prodávaným vozidlům v dějinách městských autobusů. Více než 15 000 exemplářů od počátku sériové výroby v roce 1998 a nasazování téměř ve všech evropských metropolích mu pomohly k mezinárodní známosti. Nová – druhá generace Citaro K paralelně doplňuje program městských a linkových autobusů Citaro. Tento „zkrácený“ městský autobus slaví na veletrhu užitkových vozidel IAA-Nutzfahrzeuge 2006 své první veřejné vystoupení a jedná se tak o pravou světovou premiéru.
Mercedes-Benz Citaro: jedinečný program nízkopodlažních městských autobusů
Nové Citaro K rozšiřuje dosavadní širokou paletu konstrukční řady Mercedes-Benz Citaro o kompaktní variantu s délkou 10,5 m. Díky tomu program nízkopodlažního městského autobusu Citaro sestává již z 11 modelů, které kryjí kompletní poptávku autobusových dopravních podniků jak v městské, tak i v linkové dopravě s množstvím délkových variant: městské autobusy s délkou 10,5 m až 18 m, linkové autobusy s délkou 12 m až 18 m, k tomu městské a linkové autobusy Low Entry s délkou 12 m a 13 m.
Nový autobus Citaro K vznikl ze stavebnice programu Citaro: Je založen na Citaru s délkou 12 m, jehož rozchod kol byl zkrácen na 4 398 mm. Výsledkem je kompaktní dvoudvéřový městský nízkopodlažní autobus s délkou 10,5 m a dvěma nápravami, jehož využití je ideální u tras s nízkým nárůstem cestujících. Díky nezměněné celkové hmotnosti 18 t nabízí Citaro K v závislosti na počtu sedadel přepravní kapacitu až 91 pasažérů. Průměr otáčení je pouhých 17,2 m. Tím je nový Mercedes-Benz Citaro K lehce manévrovatelný a znamenitě se hodí pro nasazení v klikatých městských centrech.
Nový Mercedes-Benz Citaro K je poháněn řadovým turbodieselovým motorem Mercedes-Benz OM 906 hLA se šesti válci umístěnými naležato a výkonem 210 kW (286 PS), který je založen na dieselové technologii Blue-Tec. Volitelně je k dostání v provedení Euro 4 nebo Euro 5. Hnací jednotka a automatická převodovka ZF nebo Voith pocházejí jako další komponenty bezprostředně z městských autobusů Citaro. To platí i pro četné změny, se kterými nyní druhá generace Citaro startuje.
Nápadná je již „tvář“ Citara druhé generace. Nové je obloukovité vlisování s náznakem masky chladiče mezi světlomety. Otočená tělesa směrových světel s krytem z čirého skla přispívají k jeho sympatickému vzhledu. Na přední části nejsou u nových městských autobusů viditelné žádné šrouby. Kromě předního krytu lze sklopit dopředu také rohy včetně těles světlometů – díky tomu je přední část vozidla ideálně přístupná pro údržbové práce. Zadní část vozidla je nyní trojrozměrněji tvarovaná. Zadní sklo ve tvaru V sahá až ke střeše. Kryt motoru končí nahoře v odvzdušňovacím otvoru a je uzavřen černým mřížkovaným plechem. Celé tvarosloví včetně nových zadních světel připomíná novou generaci zájezdových a linkových autobusů Mercedes-Benz.
Prostor pro cestující charakterizuje nové obložení stropu, světelné pásy a nové a lehčí sedadla pro městské autobusy „City-Star Eco“, která se vyznačují komfortnějším rozměrem při stejném rozdělení sedadel. Nové je v Citaru rovněž čelní sklo Opticool. Má silné tepelně izolační schopnosti a absorbuje infračervené paprsky. Přispívá tak k dobré kondici řidiče. Pracoviště řidiče disponuje novými odkládacími prostory, volitelně také elektrickou chladicí přihrádkou na láhve.
U motorů Citaro se jedná sériově o hnací jednotky Euro 4 založené na dieselové technologii Blue-Tec. Obzvláště kompaktní a lehký je řadový šestiválec OM 906 hLA se zdvihovým objemem 6,4 l a výkonem 210 kW (286 PS). Na přání je k dispozici také řadový šestiválcový turbodiesel OM 457 hLA se zdvihovým objemem 12 l ve dvou výkonnostních stupních 220 kW/299 PS a 260 kW/354 PS v provedení Euro 4. Alternativně je Mercedes-Benz Citaro na přání již dnes k dostání s dieselovým motorem OM 906 (h)LA a od jara 2007 také s OM 457 (h)LA, který již splňuje Směrnici EU o výfukových plynech Euro 5, která vejde v platnost až od roku 2008/2009. Paralelně bude OM 906 hLA jakož i OM 457 hLA splňovat dokonce ještě značně přísnější ustanovení o výfukových plynech EEV – to je další důkaz obrovského potenciálu a nadčasovosti dieselové technologie Blue-Tec.
Přenášení síly probíhá beze změny přes automatickou převodovku s měničem, volitelně ZF nebo Voith. U linkové varianty Citaro LE se bude od počátku roku 2007 navíc používat šestistupňová převodovka Mercedes-Benz GO 190 ve spojení s novým automatizovaným řazením EPS 3.
Novinkou je u Citara také přední náprava s nezávislým zavěšením kol. Výhodami jsou obzvláště stabilní udržování přímého směru jízdy, redukce vlivu vozovky na řízení, značná úspora hmotnosti, větší míra odpružení jakož i obecně lepší jízdní chování a komfort. Přední náprava disponuje bez jakéhokoli omezení průchodné šířky obrovským vychýlením předních kol při zatáčení (dovnitř 53 stupňů, ven 46 stupňů). Díky tomu se snižuje průměr otáčení například u varianty Citaro 12 m o půl metru na pouhých 21 m.
Řidič i cestující kromě toho profitují zvýšeným komfortem při jízdě díky větší dráze propružení a zvýšenému objemu vzduchu pneumatických pružin. U kloubových variant Citaro se jízdní chování opět zlepšuje díky volitelně dodávané regulaci klopení karoserie s elektronicky řízenými křivkami tlumiče v závislosti na jízdní situaci a nákladu.
Na veletrhu užitkových vozidel IAA-Nutzfahrzeuge 2006 v Hannoveru jsou vystavovány dva autobusy Citaro. Nový Mercedes-Benz Citaro K se vyznačuje informačně-zábavním zařízením se dvěma monitory, sedadly „City-Star Eco“, novým turbodieselem Euro 5 OM 906 hLA a dále automatickou převodovkou Voith. Jako další exponát představuje linkový autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü pohonnou jednotku s řadovým šestiválcem OM 457 hLA, výkonem 220 kW (299 PS) a automatickou převodovkou ZF. Prostor pro cestující u Citaro LE Ü je vybaven sedadly pro linkové autobusy „Inter-Star Eco“.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií