Mercedes-Benz Citaro: nová generace nízkopodlažní autobusu Citaro K

Světová premiéra: Citaro K je nová kompaktní varianta z rodiny Citaro s novým vzhledem venku i uvnitř s úspornými a čistými motory odpovídají směrnicím EU Euro 4, Euro 5 a EEV

Mercedes-Benz Citaro dnes patří k nejlépe prodávaným vozidlům v dějinách městských autobusů. Více než 15 000 exemplářů od počátku sériové výroby v roce 1998 a nasazování téměř ve všech evropských metropolích mu pomohly k mezinárodní známosti. Nová – druhá generace Citaro K paralelně doplňuje program městských a linkových autobusů Citaro. Tento „zkrácený“ městský autobus slaví na veletrhu užitkových vozidel IAA-Nutzfahrzeuge 2006 své první veřejné vystoupení a jedná se tak o pravou světovou premiéru.

Mercedes-Benz Citaro: jedinečný program nízkopodlažních městských autobusů

Nové Citaro K rozšiřuje dosavadní širokou paletu konstrukční řady Mercedes-Benz Citaro o kompaktní variantu s délkou 10,5 m. Díky tomu program nízkopodlažního městského autobusu Citaro sestává již z 11 modelů, které kryjí kompletní poptávku autobusových dopravních podniků jak v městské, tak i v linkové dopravě s množstvím délkových variant: městské autobusy s délkou 10,5 m až 18 m, linkové autobusy s délkou 12 m až 18 m, k tomu městské a linkové autobusy Low Entry s délkou 12 m a 13 m.

Nový autobus Citaro K vznikl ze stavebnice programu Citaro: Je založen na Citaru s délkou 12 m, jehož rozchod kol byl zkrácen na 4 398 mm. Výsledkem je kompaktní dvoudvéřový městský nízkopodlažní autobus s délkou 10,5 m a dvěma nápravami, jehož využití je ideální u tras s nízkým nárůstem cestujících. Díky nezměněné celkové hmotnosti 18 t nabízí Citaro K v závislosti na počtu sedadel přepravní kapacitu až 91 pasažérů. Průměr otáčení je pouhých 17,2 m. Tím je nový Mercedes-Benz Citaro K lehce manévrovatelný a znamenitě se hodí pro nasazení v klikatých městských centrech.

Nový Mercedes-Benz Citaro K je poháněn řadovým turbodieselovým motorem Mercedes-Benz OM 906 hLA se šesti válci umístěnými naležato a výkonem 210 kW (286 PS), který je založen na dieselové technologii Blue-Tec. Volitelně je k dostání v provedení Euro 4 nebo Euro 5. Hnací jednotka a automatická převodovka ZF nebo Voith pocházejí jako další komponenty bezprostředně z městských autobusů Citaro. To platí i pro četné změny, se kterými nyní druhá generace Citaro startuje.

Nápadná je již „tvář“ Citara druhé generace. Nové je obloukovité vlisování s náznakem masky chladiče mezi světlomety. Otočená tělesa směrových světel s krytem z čirého skla přispívají k jeho sympatickému vzhledu. Na přední části nejsou u nových městských autobusů viditelné žádné šrouby. Kromě předního krytu lze sklopit dopředu také rohy včetně těles světlometů – díky tomu je přední část vozidla ideálně přístupná pro údržbové práce. Zadní část vozidla je nyní trojrozměrněji tvarovaná. Zadní sklo ve tvaru V sahá až ke střeše. Kryt motoru končí nahoře v odvzdušňovacím otvoru a je uzavřen černým mřížkovaným plechem. Celé tvarosloví včetně nových zadních světel připomíná novou generaci zájezdových a linkových autobusů Mercedes-Benz.

Prostor pro cestující charakterizuje nové obložení stropu, světelné pásy a nové a lehčí sedadla pro městské autobusy „City-Star Eco“, která se vyznačují komfortnějším rozměrem při stejném rozdělení sedadel. Nové je v Citaru rovněž čelní sklo Opticool. Má silné tepelně izolační schopnosti a absorbuje infračervené paprsky. Přispívá tak k dobré kondici řidiče. Pracoviště řidiče disponuje novými odkládacími prostory, volitelně také elektrickou chladicí přihrádkou na láhve.

U motorů Citaro se jedná sériově o hnací jednotky Euro 4 založené na dieselové technologii Blue-Tec. Obzvláště kompaktní a lehký je řadový šestiválec OM 906 hLA se zdvihovým objemem 6,4 l a výkonem 210 kW (286 PS). Na přání je k dispozici také řadový šestiválcový turbodiesel OM 457 hLA se zdvihovým objemem 12 l ve dvou výkonnostních stupních 220 kW/299 PS a 260 kW/354 PS v provedení Euro 4. Alternativně je Mercedes-Benz Citaro na přání již dnes k dostání s dieselovým motorem OM 906 (h)LA a od jara 2007 také s OM 457 (h)LA, který již splňuje Směrnici EU o výfukových plynech Euro 5, která vejde v platnost až od roku 2008/2009. Paralelně bude OM 906 hLA jakož i OM 457 hLA splňovat dokonce ještě značně přísnější ustanovení o výfukových plynech EEV – to je další důkaz obrovského potenciálu a nadčasovosti dieselové technologie Blue-Tec.

Přenášení síly probíhá beze změny přes automatickou převodovku s měničem, volitelně ZF nebo Voith. U linkové varianty Citaro LE se bude od počátku roku 2007 navíc používat šestistupňová převodovka Mercedes-Benz GO 190 ve spojení s novým automatizovaným řazením EPS 3.

Novinkou je u Citara také přední náprava s nezávislým zavěšením kol. Výhodami jsou obzvláště stabilní udržování přímého směru jízdy, redukce vlivu vozovky na řízení, značná úspora hmotnosti, větší míra odpružení jakož i obecně lepší jízdní chování a komfort. Přední náprava disponuje bez jakéhokoli omezení průchodné šířky obrovským vychýlením předních kol při zatáčení (dovnitř 53 stupňů, ven 46 stupňů). Díky tomu se snižuje průměr otáčení například u varianty Citaro 12 m o půl metru na pouhých 21 m.

Řidič i cestující kromě toho profitují zvýšeným komfortem při jízdě díky větší dráze propružení a zvýšenému objemu vzduchu pneumatických pružin. U kloubových variant Citaro se jízdní chování opět zlepšuje díky volitelně dodávané regulaci klopení karoserie s elektronicky řízenými křivkami tlumiče v závislosti na jízdní situaci a nákladu.

Na veletrhu užitkových vozidel IAA-Nutzfahrzeuge 2006 v Hannoveru jsou vystavovány dva autobusy Citaro. Nový Mercedes-Benz Citaro K se vyznačuje informačně-zábavním zařízením se dvěma monitory, sedadly „City-Star Eco“, novým turbodieselem Euro 5 OM 906 hLA a dále automatickou převodovkou Voith. Jako další exponát představuje linkový autobus Mercedes-Benz Citaro LE Ü pohonnou jednotku s řadovým šestiválcem OM 457 hLA, výkonem 220 kW (299 PS) a automatickou převodovkou ZF. Prostor pro cestující u Citaro LE Ü je vybaven sedadly pro linkové autobusy „Inter-Star Eco“.

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v České republice

Mercedes-Benz Třídy E Autem roku 2024 v...

Autem roku 2024 v České republice je nová třída E. Rozhodla o tom odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů, kteří vítězný automobil vybírali ve dvoukolové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu akceleruje tři základní elementy

Země. Voda. Vzduch. Hvězda Mercedesu...

Před více než stoletím symbolizovaly tři cípy hvězdy Mercedesu vizi mobility na zemi, moři a ve vzduchu, kterou měl Gottlieb Daimler. V nové kampani značky Mercedes‑Benz ztělesňují také...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Technika z Olympu: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Mercedes-AMG dál kráčí vstříc budoucnosti automobilismu. Že je někde jinde, než konkurence, dokládá manažerským sedanem EQE, které je po luxusní vlajkové lodi EQS druhým modelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mercedes-Benz připravuje vlastní síť pro vysokovýkonné nabíjení

Mercedes-Benz připravuje vlastní síť...

Mercedes se pouští do energetiky a má dalekosáhlé cíle. Plánuje spuštění globální sítě pro vysokovýkonné nabíjení v Severní Americe, Evropě, Číně a na dalších významných trzích....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejvýkonnější Třída S všech dob, tentokrát i s technologií z Formule 1

Nejvýkonnější Třída S všech dob,...

Jak se z klasicky luxusní třídy S stane překofeinovaný rarach, na to se zeptejte v Affalterbachu. Fachmani značky AMG už 50 let dokazují, jak lze proměnit luxusní sedan ve velmi sportovní vůz....