Marc Lichte: Tak si představuji cestování první třídou

  • Šéfdesigner značky Audi hovoří o budoucnosti individuální mobility
  • Technická revoluce zásadně mění proces návrhu designu
  • Studie připravovaná pro autosalon IAA ukazuje v téměř sériové podobě pohled na interiér pojatý jako nový životní prostor

Jakým směrem se vyvíjí automobilový design? Tato otázka vytane na mysli při pohledu na silnice, po nichž jezdí rychle rostoucí počty elektricky poháněných modelů. Jedni říkají, že jsou to nejkrásnější automobily všech dob. Jiní namítají, že jsou příliš klasické. Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte má na to jasný názor. Společně se svým týmem se totiž v uplynulých měsících touto revolucí intenzivně zabýval. V rozhovoru vysvětluje, jak tato technická revoluce převrátí naruby tvarová řešení modelů Audi a dokonce i celý designový proces.

Otázka: Pane Lichte, od velkolepé prezentace modelu Audi e-tron GT* neuplynul ještě ani půlrok. O tomto elektromobilu kategorie gran turismo jste řekl, že je to nejkrásnější automobil, který jste ve své dosavadní kariéře navrhoval. Co bude ještě následovat?

Marc Lichte: Je toho hodně. Dokonce bych řekl, že stojíme na samém začátku. V současnosti jsme totiž v souvislosti s elektromobilitou svědky zásadní změny konstrukce automobilu. Vizuálním centrem síly už není motor, ale velká sada akumulátorů pod podlahou. K tomu přichází se svými možnostmi digitalizace a především automatizovaná jízda. Automobil se tak v nadcházejících letech zásadně změní. Dojde k proměně, kterou bychom mohli přirovnat pravděpodobně jen ke změně epoch, kdy automobil nahradil koňské spřežení.

Jedná se bezpochyby o enormní technickou výzvu. Co to však konkrétně znamená pro automobilový design?

Lichte: Uvedu názorný příklad: V celé jeho 135leté historii jsme automobil navrhovali vlastně vždy směrem od exteriéru k interiéru. To znamená, že na začátku stála otázka, do jakého segmentu vozidel nový model míří a jaký agregát ho bude pohánět. Tímto způsobem jsme došli ke konceptu karoserie a následně i k vnějšímu designu. Až poté, co bylo toto všechno pevně stanoveno, jsme se zabývali tvarovým řešením interiéru.

A tímto etablovaným procesem teď chcete otřást?

Lichte: Ano, přesně tak. S automatizovanou jízdou se totiž mění jeden zásadní bod, který byl dosud ve všech automobilech na celém světě neměnný: Řidiči už v budoucnosti nebudou muset nepřetržitě držet rukama volant. Bez nutnosti aktivně řídit získají novou svobodu a mohou si sami určit, jak budou trávit svůj čas. Prací, zábavou nebo relaxací. To všechno je možné. Bez volantu a pedálů získáme současně i my nové možnosti pro uspořádání a tvarové řešení interiéru a samozřejmě také více místa, pocit větší prostornosti. Interiér se tak pro uživatele stane prostorem pro libovolné osobní využití, pro nás designéry novým tvůrčím jádrem automobilu. Designový proces začne tedy otázkou, kdo bude do nového modelu usedat a co všechno v něm bude chtít dělat. Je to obrat o 180 stupňů. V budoucnosti nebudeme automobil navrhovat směrem od exteriéru k interiéru, nýbrž od interiéru k exteriéru.

„Od interiéru k exteriéru“ – toto motto již dlouho používají jiná odvětví a automobilové značky. Proč se nyní mezi ně zařadila i značka Audi?

Lichte: Nejde zde o slogan, ale o nové základní chápání individuální mobility. Uvedu příklad. Představte si klasickou luxusní limuzínu – více než pět metrů dlouhou, tmavá okna a černý lak. Kde v ní sedí zákazník? Na sedadle řidiče? Ne, sedí vzadu vpravo, možná používá zábavní systém pro zadní sedadla, zatímco vůz řídí profesionální řidič. Pokud však v budoucnosti nebude řidič zapotřebí, pak by přece bylo zákazníka mnohem atraktivnější sedět v první řadě v útulném křesle s volným výhledem ven nebo na velký palubní zábavní systém, jak to chceme mít i doma. Tak si představuji cestování první třídou.

Myslíte cestování, které bylo dosud vyhrazeno cestujícím VIP v letadlech?

Lichte: Ano, ale spíš bych to přirovnal k soukromému než k linkovému letadlu. Trávení času v autě bude kvalitní. Už žádné displeje, tlačítka a další ovládací prvky, místo toho velkorysý prostor s příjemnou atmosférou. Něco jako třetí životní prostor vedle bytu a pracoviště.

Nový luxus pro cestování na dlouhé vzdálenosti. To zní dobře. Jedná se však také o řešení pro fanoušky sportovních vozů, pro rodiny, pro lidi žijící v metropolích?

Lichte: Tak tomu vůbec být nemusí. Jsem pevně přesvědčený o tom, že se různé modely vozidel budou od sebe lišit mnohem více než dosud. Pryč je doba, kdy byl automobil kompromisem mezi mnoha vzájemně protichůdnými požadavky. Místo toho bude stále více vozidel, jejichž celkový koncept bude přizpůsoben jednomu určitému účelu nebo způsobu používání. Ať jsou to krátké jízdy ve velkoměstě, nebo rychlá kola na závodním okruhu.

To zní jako vize …

Lichte: Vůbec ne. V letech 2017 a 2019 jsme například představili koncepční vozy Audi AI:CON a AI:ME. To byly vizionářské automobily, s nimiž jsme hleděli do budoucnosti vzdálené deset až dvacet let. Nyní naproti tomu intenzivně pracujeme na jejich uvedení do sériové výroby. První výsledek tohoto úsilí ukážeme v září na IAA v Mnichově v podobě sériové výrobě blízké studie Audi grandsphere concept. Její název říká v podstatě všechno.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...