Marc Lichte: Tak si představuji cestování první třídou

  • Šéfdesigner značky Audi hovoří o budoucnosti individuální mobility
  • Technická revoluce zásadně mění proces návrhu designu
  • Studie připravovaná pro autosalon IAA ukazuje v téměř sériové podobě pohled na interiér pojatý jako nový životní prostor

Jakým směrem se vyvíjí automobilový design? Tato otázka vytane na mysli při pohledu na silnice, po nichž jezdí rychle rostoucí počty elektricky poháněných modelů. Jedni říkají, že jsou to nejkrásnější automobily všech dob. Jiní namítají, že jsou příliš klasické. Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte má na to jasný názor. Společně se svým týmem se totiž v uplynulých měsících touto revolucí intenzivně zabýval. V rozhovoru vysvětluje, jak tato technická revoluce převrátí naruby tvarová řešení modelů Audi a dokonce i celý designový proces.

Otázka: Pane Lichte, od velkolepé prezentace modelu Audi e-tron GT* neuplynul ještě ani půlrok. O tomto elektromobilu kategorie gran turismo jste řekl, že je to nejkrásnější automobil, který jste ve své dosavadní kariéře navrhoval. Co bude ještě následovat?

Marc Lichte: Je toho hodně. Dokonce bych řekl, že stojíme na samém začátku. V současnosti jsme totiž v souvislosti s elektromobilitou svědky zásadní změny konstrukce automobilu. Vizuálním centrem síly už není motor, ale velká sada akumulátorů pod podlahou. K tomu přichází se svými možnostmi digitalizace a především automatizovaná jízda. Automobil se tak v nadcházejících letech zásadně změní. Dojde k proměně, kterou bychom mohli přirovnat pravděpodobně jen ke změně epoch, kdy automobil nahradil koňské spřežení.

Jedná se bezpochyby o enormní technickou výzvu. Co to však konkrétně znamená pro automobilový design?

Lichte: Uvedu názorný příklad: V celé jeho 135leté historii jsme automobil navrhovali vlastně vždy směrem od exteriéru k interiéru. To znamená, že na začátku stála otázka, do jakého segmentu vozidel nový model míří a jaký agregát ho bude pohánět. Tímto způsobem jsme došli ke konceptu karoserie a následně i k vnějšímu designu. Až poté, co bylo toto všechno pevně stanoveno, jsme se zabývali tvarovým řešením interiéru.

A tímto etablovaným procesem teď chcete otřást?

Lichte: Ano, přesně tak. S automatizovanou jízdou se totiž mění jeden zásadní bod, který byl dosud ve všech automobilech na celém světě neměnný: Řidiči už v budoucnosti nebudou muset nepřetržitě držet rukama volant. Bez nutnosti aktivně řídit získají novou svobodu a mohou si sami určit, jak budou trávit svůj čas. Prací, zábavou nebo relaxací. To všechno je možné. Bez volantu a pedálů získáme současně i my nové možnosti pro uspořádání a tvarové řešení interiéru a samozřejmě také více místa, pocit větší prostornosti. Interiér se tak pro uživatele stane prostorem pro libovolné osobní využití, pro nás designéry novým tvůrčím jádrem automobilu. Designový proces začne tedy otázkou, kdo bude do nového modelu usedat a co všechno v něm bude chtít dělat. Je to obrat o 180 stupňů. V budoucnosti nebudeme automobil navrhovat směrem od exteriéru k interiéru, nýbrž od interiéru k exteriéru.

„Od interiéru k exteriéru“ – toto motto již dlouho používají jiná odvětví a automobilové značky. Proč se nyní mezi ně zařadila i značka Audi?

Lichte: Nejde zde o slogan, ale o nové základní chápání individuální mobility. Uvedu příklad. Představte si klasickou luxusní limuzínu – více než pět metrů dlouhou, tmavá okna a černý lak. Kde v ní sedí zákazník? Na sedadle řidiče? Ne, sedí vzadu vpravo, možná používá zábavní systém pro zadní sedadla, zatímco vůz řídí profesionální řidič. Pokud však v budoucnosti nebude řidič zapotřebí, pak by přece bylo zákazníka mnohem atraktivnější sedět v první řadě v útulném křesle s volným výhledem ven nebo na velký palubní zábavní systém, jak to chceme mít i doma. Tak si představuji cestování první třídou.

Myslíte cestování, které bylo dosud vyhrazeno cestujícím VIP v letadlech?

Lichte: Ano, ale spíš bych to přirovnal k soukromému než k linkovému letadlu. Trávení času v autě bude kvalitní. Už žádné displeje, tlačítka a další ovládací prvky, místo toho velkorysý prostor s příjemnou atmosférou. Něco jako třetí životní prostor vedle bytu a pracoviště.

Nový luxus pro cestování na dlouhé vzdálenosti. To zní dobře. Jedná se však také o řešení pro fanoušky sportovních vozů, pro rodiny, pro lidi žijící v metropolích?

Lichte: Tak tomu vůbec být nemusí. Jsem pevně přesvědčený o tom, že se různé modely vozidel budou od sebe lišit mnohem více než dosud. Pryč je doba, kdy byl automobil kompromisem mezi mnoha vzájemně protichůdnými požadavky. Místo toho bude stále více vozidel, jejichž celkový koncept bude přizpůsoben jednomu určitému účelu nebo způsobu používání. Ať jsou to krátké jízdy ve velkoměstě, nebo rychlá kola na závodním okruhu.

To zní jako vize …

Lichte: Vůbec ne. V letech 2017 a 2019 jsme například představili koncepční vozy Audi AI:CON a AI:ME. To byly vizionářské automobily, s nimiž jsme hleděli do budoucnosti vzdálené deset až dvacet let. Nyní naproti tomu intenzivně pracujeme na jejich uvedení do sériové výroby. První výsledek tohoto úsilí ukážeme v září na IAA v Mnichově v podobě sériové výrobě blízké studie Audi grandsphere concept. Její název říká v podstatě všechno.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Jarov
Osiková 2, Praha 3, 130 00
251 002 288
seat@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Komfortní i hbité – SUV Audi jsou mistry rychlých převleků díky technologii eAWS

Komfortní i hbité – SUV Audi jsou...

Systém se dodává pro čtyři vrcholné modely řady Q  Nastavitelné příčné zkrutné stabilizátory minimalizují boční náklon karoserie Nadšení zákazníků dokládá vysoká poptávka ...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi quattro stanovuje měřítka i v éře elektrické mobility

Audi quattro stanovuje měřítka i v...

Zcela nové uspořádání pohonu quattro pro elektricky poháněné modely Optimalizované rozdělování hnací síly mezi nápravy i mezi jednotlivá kola Výhody: variabilní, dynamický, precizní a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Více sportovnosti, více síly, více potěšení z jízdy: Audi S3 Sportback a S3 Limuzína

Více sportovnosti, více síly, více...

Silný motor 2.0 TFSI s výkonem 228 kW (310 k) a točivým momentem 400 N.m  Sedmistupňová převodovka S tronic, specifický sportovní podvozek S a pohon quattro v sériové výbavě Interiér...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického mechanického systému k plně integrované řídící jednotce

Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického...

Značka Audi způsobila přesně před 40 lety revoluci v automobilovém světě. Trvalý pohon všech kol quattro, představený v roce 1980, znamenal nový přístup k podvozkové technice. Quattro je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi, průkopník vyspělé osvětlovací techniky, přináší novou generaci technologie OLED

Audi, průkopník vyspělé osvětlovací...

Digitální diody OLED jsou poprvé k dispozici pro model Audi Q5 Nové designy zadních svítilen díky rozšířeným možnostem segmentace Výhody: homogennější, hospodárnější, kompaktnější,...