Luxusní a elegantní Lexus 300 GS v testu redakce
V průběhu testování Lexuse 300 GS jsem se přesvědčil, že je to vůz umožňující i sportovní jízdu.
Design sedanu Lexus 300 na mně zapůsobil svou nevtíravou nadčasovou elegancí, která přestože nebudí na silnici nadbytečnou pozornost, nenechá nikoho na pochybách, že jde o vůz právem
Klikněte na obrázek a otevře se vám v novém okně větší! |
patřící mezi vozy luxusní. Přes svou poměrně větší délku (480 cm) a šířku (180 cm), které umožnily poskytnout cestujícím velkorysý vnitřní prostor pro komfortní cestování, nepůsobí na mně Lexus těžkopádně. Naopak při pohledu zejména zpředu a z boku vyzařuje z jeho designu jeho sportovní charakter, který zdůrazňují i hliníková kola většího průměru.
Interiér Lexusu přes svou prostornost působí útulně a příjemně. Přední sedadla všestranně elektricky seřiditelná s pamětí jsou pohodlná a anatomicky velmi dobře vytvarovaná. Jednoduše lze elektricky seřídit i polohu volantu. Pohodlné nastupování řidiči usnadňuje, že volant se při zasunutí klíčku do spínací skříňky sníží do předem zakódované pracovní polohy. Při vyjmutí klíčku se naopak jeho poloha zvýší, aby usnadnil řidiči vystoupení z vozu. Na palubní desce jsou rozmístěny všechny sdělovače i ovládače tak, aby
|
---|
neodváděly nadměrně pozornost řidiče od provozní situace. Velmi jsem ocenil nezvykle hluboce zapuštěné stupnice sdělovačů, jejichž výborně i ve dne čitelné stupnice jsou podsvíceny pro oči příjemným bílým mírně nazelenalým světlem, které neunavuje zrak řidiče tak jako v poslední době bohužel používané červené nebo modré podsvícení. Kladem u Lexuse je i to, že intensita podsvícení stupnic se automaticky mění podle intensity na ně dopadajícího světla a tak jsou údaje na stupnicích bez zásahu řidiče stále optimálně čitelné. Velmi kladně hodnotím informaci o zařazeném stupni režimu automatické převodovky v pravém kruhovém sdělovači. Lexus nemá palubní počítač, jak jsme zvyklí u vozů této třídy. Mě však jeho absence vcelku nevadila, palubní počítač totiž mnohdy odvádí – zejména při sledování okamžité spotřeby – nadměrně pozornost řidiče od sledování provozní situace. Zadní sedadla jsou stejně pohodlná jako přední, pouze cestující uprostřed má tvrdší opěradlo, které je vlastně po sklopení loketní výklopnou opěrkou, pokud jsou obsazena vzadu pouze dvě místa. Zavazadlový prostor má vcelku dostatečný objem – 516 litrů. Lexus je vybaven rezervní plnohodnotnou pneumatikou na hliníkovém disku.
Bezpečnostní výbava obsažená v základní ceně je bohatá: čelní, boční i hlavové airbagy. Vnitřní výbava Lexuse plně odpovídá výbavě luxusní třídy, od elektrického ovládání bočních oken až po oddělenou elektronickou klimatizaci, tempomat, vyhřívaná přední sedadla a kvalitní audiosoupravu s měničem na 6 CD.
|
---|
Sportovní jízdu s tímto vozem umožňuje benzinový dvacetičtyřventilový šestiválec objemu 3,0 litrů s variabilním časováním ventilů VVTi s maximálním výkonem 164 kW (222 k) při 5800 ot/min s nejvyšší hodnotou točivého momentu 299 Nm dosahovanou při 3 800 ot/min. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekund. Motor pohání zadní kola přes pětistupňovou automatickou převodovku, která umožňuje i ruční řazení jednotlivých
|
---|
rychlostních stupňů voličem anebo tlačítky na volantu. Automatické řazení je při normální jízdě nepostřehnutelné. Pokud řidič dá pokyn náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru, pak Lexus neprodleně podřadí a prudce i přes svou vyšší hmotnost vyrazí vpřed. K možnosti sportovní jízdy přispívá i technicky propracovaný podvozek, přesné řízení s variabilním posilovačem, účinný brzdový systém ABS, protiskluzový systém TCR, protismykový systém VSC a brzdový asistent BAS. Vedení vozu bylo pro mě příjemným řidičským požitkem: vůz se ani v prudkých zatáčkách téměř nenaklání, drží přesně stopu a pokud jsem o něco málo překročil únosnou rychlost jízdy v zatáčkách, okamžitě mi to dal najevo výstražným zvukovým znamením, aby mně upozornil, že jedu s vozem se zadním pohonem, který při použití plného výkonu silného motoru je nutně v zatáčkách přetáčivý a podle toho se musí ovládat. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, hluk pronikající do interiéru voze je minimální.
Výrobce udává kombinovanou spotřebu 11,6 litrů na 100 km. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu 11,1 litru. Musím však uvést, že jsem jezdil převážně pouze se spolujezdcem a bez zavazadel i když sportovním způsobem jízdy. Pokládám však docílenou spotřebu vzhledem k charakteru tohoto vozu za úměrnou.
Je vhodné na závěr připomenout, že Lexusy, tak oblíbené zejména v Americe, jsou podle průzkumu také vozy mimořádně spolehlivé s poruchovostí jednou z nejnižších.
Cena testovaného sedanu Lexus GS 300 s vyhřívanými sedadly v kůži je 1 909 000 Kč včetně DPH. Jeho výbava v uvedené ceně je tak bohatá, že prakticky nelze mimo navigaci již nic přiobjednat. Cena je sice vyšší, ale podle mého názoru úměrná hodnotě vozu.
26. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií