Moritaka Yoshida, hlavní konstruktér nového modelu Lexus LS 460:
„Když jsem přijal úkol vyvinout nový Lexus LS, bylo mým hlavním cílem urychlit automobilový vývoj s přínosem jasných výhod pro zákazníka tak, jako jsme to udělali v případě prvního modelu LS, který položil základy naší značky. Novým vozem LS reagujeme na nový typ zákazníka, pro kterého již samotný luxus není postačující. Tento ryze individualistický zákazník chce řídit automobil, jenž představuje absolutní vrchol vývoje automobilu z hlediska bezpečnosti a technologie ochrany životního prostředí. Jako vlajková loď je nový model LS ukázkou inženýrských schopností značky Lexus. Pro čtvrtou generaci tohoto modelu můj vývojový tým prozkoumal všechny technické základy a začal od čistého listu papíru. Podvozková platforma, motor, karoserie a interiér jsou úplně nové.
Nový model LS je navíc produktem zcela přepracovaného výrobního systému, který harmonicky propojuje nejmodernější, v automobilovém průmyslu unikátní výrobní technologii s dovednostmi velmi zkušených mistrů svého řemesla.
Novým modelem LS značka Lexus odhaluje svou sílu při přeměně špičkové automobilové technologie a prvotřídního výrobního know-how ve zřetelné výhody poskytované řidiči, což přináší zcela novou úroveň požitku z jízdy.“
Design
Nový model LS 460, který do prodeje přijde na konci roku 2006, je v pořadí již čtvrtou generací s ničím neporovnatelné vlajkové lodi a představuje naprostý vrchol z hlediska pohodlí, kultivovanosti a exkluzivního přepychu. Nový Lexus v sobě natolik úspěšně spojil elegantní, fascinující estetiku filozofie designu L-finesse s funkčností vysoce výkonného luxusního sedanu, že stejně jako jeho předchůdce je LS 460 z hlediska aerodynamických vlastností jedním z nejlepších sériově vyráběných automobilů na světě. Jeho součinitel čelního odporu vzduchu (cx) je jen 0,26.
Svisle mřížovaná maska chladiče při pohledu zepředu nový model LS okamžitě identifikuje jako nejnovější podobu proslulé vlajkové lodi Lexus. Velké, účelové, polielipsoidní přední světlomety jsou umístěny výše, než samotná maska chladiče, což vytváří jedinečnou vyváženost přední části, která zdůrazňuje dynamičnost nového automobilu.
Pronikavá jednoduchost dynamických linií karoserie a fascinující kontrasty, které jsou v architektuře karoserie LS 460 patrné, jako silný, šípovitý motiv, inspirovaný symbolem tradiční japonské kultury ‘Kirikaeshi’, vyjadřujícím dynamiku prostřednictvím rychlé, a přesto plynulé změny směru, to je klíčový motiv filozofie L-finesse. Je uplatněn na řadě míst nového designu včetně zasklení světlometů, uchycení mlhových světlometů, bočního prosklení předního a zadního sloupku, svazků zadních světlometů a inovačního designu výfuku.
Design interiéru nového Lexusu LS 460 vyvolává představu pečlivě promyšlené syntézy ochrany cestujících, luxusu a pohodlí, neboť se v něm odráží řada po technické stránce průlomových bezpečnostních prvků. Kabina je proto jasně rozdělena do čtyř nezávislých oblastí, ve kterých je architektura sedadel a dveřních výplní navržena tak, aby bezpečně obklopovala každého z cestujících. Přesné horizontální rozdělení kabiny, zdůrazněné předními a zadními loketními opěrkami a odpovídajícím detailním propracováním opěradel předních sedadel, vytváří silný pocit obklopenosti a bezpečnosti ve spodní části, a naopak pocit otevřenosti do světlé, prostorné horní části.
Vynikající ergonomie a intuitivně dosažitelný volič samočinné převodovky, to jsou další charakteristické znaky inteligentní technologie nového modelu LS 460. Navíc pozornost věnovaná sebemenšímu detailu, která je význačným rysem každého vozu Lexus, se odráží ve skutečnosti, že každé víko umístěné v konzoli se otevírá ve stejném směru a stejnou rychlostí týmž tlumeným pohybem.
Rozhraním mezi člověkem a strojem HMI (Human Machine Interface), posilujícím intuitivní funkčnost ovládání, je u nového Lexusu LS 460 8“ dotyková multifunkční obrazovka EMV (Electro Multi Vision). Je lemována 15 tlačítky a každou jednotlivou operaci je možné jimi rychle uskutečnit maximálně ve třech krocích. Každé tlačítko otevírá menu odlišné funkce, kterou je pak možné nastavit pouze pomocí dotykové obrazovky.
Karoserie a podvozek
Čtvrtá generace vlajkové lodi Lexus LS 460 má úplně novou podvozkovou platformu a nosnou strukturu karoserie. Tuhost v krutu se zvýšila o 30 %. Z hlediska nejvyšších výrobních tolerancí je struktura karoserie konstruována s nevídanou přesností. Její hmotnostní vyváženost, momenty setrvačnosti a tuhost v krutu byly pečlivě „vybrušovány“ tak, aby nabízely nejvyšší možný jízdní komfort, maximální směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech a skvělou odezvu podvozku a řízení.
Nová sofistikovaná, v segmentu poprvé použitá víceprvková konfigurace zavěšení kol vpředu i vzadu zahrnuje dokonalejší systém přizpůsobivého zavěšení s proměnnými vlastnostmi AVS (Adaptive Variable Suspension), který je vybaven systémem řízení polohy vozidla (Vehicle Posture Control), jenž synchronizuje naklánění a sklon vozidla v zatáčkách, což zajišťuje maximální pohodlí cestujících. Nový LS 460 je navíc jediným automobilem v segmentu, který používá elektronicky řízený brzdový systém ECB (Electronically Controlled Brake). To umožňuje přesnější rozdělení brzdné síly, což napomáhá optimální činnosti systému VDIM a dalších systémů ovládajících brzdění.
Nový elektrický posilovač řízení EPS (Electric Power Steering), citlivý na rychlost, zahrnuje systém variabilního převodu řízení VGRS (Variable Gear Ratio Steering), který mění převodový poměr řízení v závislosti na rychlosti vozidla, přičemž kombinuje potřebu minimální ovládací síly při pomalé jízdě s lepším pocitem a zpětnou vazbou, jakmile se rychlost zvýší. Systém VGRS je spojen se systémem AVS a pro Lexus unikátním systémem VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management system), který pomáhá udržet stabilitu vozidla a zvýšit požitek z jízdy na limitu jeho výkonnostních možností.
Pohonná jednotka
Motor 1UR-FSE, pohánějící nový model LS 460, je technologicky nejpokrokovější spalovací pohonná jednotka, jakou kdy inženýři značky Lexus vyvinuli. Každý aspekt její činnosti byl od prvního náčrtu opětovně promýšlen, takže vidlicový osmiválec o objemu 4608 cm3 lze považovat v každém ohledu za naprosto nový pohonný agregát. Jedinečná kombinace mimořádně sofistikovaných výrobních postupů spolu s dovednostmi dobře proškolených techniků je ukázkou precizního strojního inženýrství.
Nový motor V8 je vybaven systémem zdvojeného sacího potrubí umístěného nad motorem a vybaveného kompaktními prvky vzduchového filtru a systémem akustického řízení sání ACIS (Acoustic Control Induction System) pro vytváření optimální směsi paliva se vzduchem. Systém stechiometrického přímého vstřikování paliva D-4S (Direct-injection 4-stroke Superior-version), jenž je jediným v automobilu aplikovaným systémem vstřikování na světě používajícím dva vstřikovače na válec, je zkombinován s třetí generací duálního proměnného časování ventilů s inteligencí Dual VVT-i. Tento optimalizovaný systém proměnného časování sacích a výfukových ventilů s malými ztrátami tlaku zahrnuje systém VVT-iE, což je první systém proměnného časování rozvodu s elektricky ovládaným vačkovým hřídelem. Tento systém dokáže pracovat v celém rozsahu otáček motoru a teplotním spektru. Nový motor V8 je dále vybaven unikátním částečně zdvojeným výfukovým potrubím, které omezuje narušování proudu výfukových plynů a tím zlepšuje výkon a účinnost hoření.
Největší výkon této zcela nové pohonné jednotky Lexus 1UR-FSE je 381 k při 6400 ot. za min. a největší točivý moment 493 Nm při 4100 ot. za min. S pohonem zadních kol a ve spojení s unikátní osmistupňovou samočinnou převodovkou zajišťuje nový motor V8 modelu LS 460 zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 s a jeho elektronicky omezená největší rychlost je 250 km/h. Navzdory těmto působivým hodnotám výkonnosti má motor 4,6 l v kombinovaném cyklu spotřebu 11,1 l/100 km a hodnoty emisí CO2 dosahují hodnoty 261 g/km.
Nový motor V8 4,6 l je připojen k první osmistupňové samočinné převodovce na světě. Ta je uložena v pozoruhodně lehké, kompaktní skříni a má nejširší rozpětí rychlostních stupňů v prémiovém automobilovém segmentu. Tím umožňuje nevídanou kombinaci výkonnosti a hospodárnosti. Velmi tuhá skříň převodovky spolu s velmi přesně řazenými rychlostními stupni dále nabízí podstatné potlačení hluku a vibrací, díky čemuž je nová převodovka AA80E jedna z nejplynulejších a nejtišších samočinnou převodovkou na světě.
Bezpečnost
Nový LS 460 nabízí největší množství sofistikované bezpečnostní technologie na světě. Vlajková loď značky, která je ukázkou řady revolučních vývojových prvků založených na klíčovém principu firmy Lexus, jenž spočívá v předcházení nehod jejich předvídáním, stanovuje nové standardy v preventivní bezpečnosti. Základem je preventivní bezpečnostní systém PCS (Pre-Crash Safety).
Kultivovanost a technologie v interiéru
Pohodlí, diskrétní pohostinnost a pečlivě uvážená interakce s řidičem jsou základem zážitku z vlastnictví Lexusu. Příkladem tohoto přístupu je nová vlajková loď Lexus počínaje prvotním kontaktem s vozidlem prostřednictvím pohodlného systému bezklíčového nastupování a startování (volitelně navíc za pomoci kartového klíče Lexus – nejtenčí elektronická programovatelná odemykací karta na světě), přes snadné dovírání dveří, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, instalaci osvětlení odstupňovaného tak, aby odpovídalo jednotlivým fázím nastupování nebo vystupování řidiče a cestujících až po tlačítko pro spuštění motoru.
Inteligentní parkovací asistent Lexus, který se v tomto segmentu objevuje poprvé, může řidiči LS 460 pomoci při zajíždění do parkovacích míst při parkování v řadě nebo vedle sebe. Používá kameru připevněnou na zadní části automobilu a ultrazvukové snímače, které určí vhodné parkovací místo. Pak propočítá patřičný úhel natočení volantu, aby vůz LS 460 navedl do určeného parkovacího místa. Poté, co řidič akci potvrdí, systém ovládá řízení pro samočinné navedení vozidla do cílové, řidičem určené, parkovací pozice. Akce nevyžaduje žádný zásah do řízení ze strany řidiče, ten pouze ovládá rychlost vozidla během parkovacího manévru.
Nový LS 460 je dále vybaven vyčerpávajícím seznamem standardních prvků včetně elektrického vyhřívání a ventilace předních sedadel, vysokorychlostního navigačního systému DVD, který zahrnuje technologii umožňující vyhýbání se dopravním zácpám a jejíž součástí je 8‘‘ dotyková multifunkční obrazovka EMV s rozlišením VGA a hlasové ovládání audiosoustavy, klimatizace, navigace a mobilního telefonu připojeného pomocí bezdrátové technologie Bluetooth. Systém dále zahrnuje parkovací kameru, která je v tomto automobilovém segmentu jedinečným prvkem standardní výbavy.
Do standardní výbavy LS 460 patří audiosoustava s 10 reproduktory, v přístrojovém panelu vestavěný měnič 6 CD bez zásobníku a ovladače audiosoustavy umístěné na volantu. Pro ty, kteří si přejí dokonalý přenos informací do kabiny vozu, zahrnuje multimediální a navigační systém Lexus nový, po technologické stránce nejmodernější 450 W audiosytém Mark Levinson® Reference Surround System s 19 reproduktory. Ve spojení s barevnou 8’’ dotykovou multifunkční obrazovkou EMV ve středové konzoli, systém Mark Levinson® přináší majitelům vozu LS 460 nevšední zážitek z domácího kina 5.1, které je přizpůsobeno pro přehrávání hudby, hudebního videa a DVD filmů v luxusním prostředí interiéru nové vlajkové lodi.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií