Lexus GS430: opravdový luxus

Když se podíváte na vozy Lexus, tak nám dáte za pravdu, že nepřeháníme, když řekneme – Lexus to je opravdový luxus.

Zvláště pokud jde o poslední model řady GS. Právě s ním chce výrobce zaútočit na pozice prestižních modelů Audi A6, BMW řady pět nebo „éčkového“ Mercedesu Benz. Jak jsme se mohli přesvědčit, v útoku na evropské zákazníky rozhodně není bez šance. I když mnozí nedají dopustit na německé značky víc než japonské.

Lexus GS430: opravdový luxus
Lexus GS430: opravdový luxus
Lexus GS430: opravdový luxus


Leccos naznačují sice už tvary karoserie, ale spíš co se skrývá pod ní. Eleganci zvyšují chromované rámečky kolem masky chladiče, orámování světlometů a bočních oken. Dynamická silueta s nízkou střechou, vysokým pontonem a protáhlým profilem dodávají důstojnosti. V délce i šířce povyrostl o dva centimetry, ve výšce je o půldruhého centimetru nižší. Z boku vynikne dlouhá kabina s tmavým středovým sloupkem a zaoblená linie v místě propojení oken a dveří.


Zadní robustní boky karoserie přecházejí do svítilen LED. Nenápadný spoiler zlepšuje aerodynamiku při vyšších rychlostech. Překvapil nás však malý vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Výrobce asi nepředpokládá, že by majitel vozu za více než dva miliony korun, vozil s sebou větší předměty.

Lexus GS430: opravdový luxus
Lexus GS430: opravdový luxus


Luxus číslo jedna máme tedy za sebou. Můžeme přejít k druhému a tím je interiér. Ke vstupu nepotřebujeme ani klíček, stačí mít patřičnou „destičku“ v kapse. Zabouchnutí dveří ani neslyšíte.


Příjemné nastupování a vystupování podporuje postupné osvětlování interiéru. Široké přístrojové desce vévodí středový panel s dotykovým displejem, jehož ovládání je kupodivu jednoduché a logické. Větší věnec volantu je vykládaný pravým dřevem, které najdeme i na vysokém středovém tunelu a výplních dveří. Dřevo dobře ladí s elegantními

Lexus GS430: opravdový luxus

kovovými prvky a koženými doplňky. Interiér je vybaven řadou technologicky vyspělých přístrojů, které mají za úkol usnadnit pobyt ve voze. Optitronové přístroje umístěné ve třech samostatných kapličkách jsou pod sklem s elektronickým chromatickým sklem, což je světová premiéra. Tím se zvyšuje jejich čitelnost v noci.

Lexus GS430: opravdový luxus

Motor se spouští tlačítkem vpravo od volantu. Když se porozhlédnete po přístrojové desce, tak zjistíte, že na tak velký vůz máte k dispozici málo ovladačů. Nikoliv. Méně užívané spínače, celkem jich je patnáct, jsou schované pod výklopným panelem vlevo pod volantem.

Sedadla jsou pohodlná a velká, jak se na luxusní

Lexus GS430: opravdový luxus

automobil sluší a patří. Boční vedení by mohlo být možná výraznější. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná do deseti pozic, vyhřívaná nebo větraná. Přestože se zdá vůz na pohled větší, tak vpředu ani vzadu není místa na rozdávání. Nesmíte měřit výš než 1,8 metru. Relativně malé prosklení si vyžádalo parkovací čidla i parkovací kameru, která se automaticky zapíná při couvání. Další čidla ve spojení s elektronickým adaptivním tempomatem a radarem v přední masce hlídají odstup od vpředu jedoucího vozidla.

Luxus do třetice – elektronické systémy, s nimiž se setkáváme na každém kroku. Vůz může být vybaven až deseti airbagy, poprvé dvěma kolenními vpředu. Tlačítko s autíčkem vpravo pod volantem slouží k ovládání radaru, pod ním je tlačítko tempomatu. Přepínačem na volantu lze navolit dlouhou, střední nebo krátkou vzdálenost mezi vozidly. Tlačítkem za volicí pákou můžeme měnit tuhost adaptivního proměnného pérování AVS. Dvojím nastavením charakteristiky tlumičů –Normal a Sport.


Například Sport zlepšuje lepší stabilitu karosérie a přesnou odezvu řízení při průjezdu zatáčkami. Samočinně upravuje pérování pro každé kolo zvlášť.


Lexus GS430: opravdový luxus

Pro řadu GS byly vybrány dvě pohonné jednotky: zážehový třílitrový šestiválec nebo osmiválec 4,3 litru, jako v našem případě. V celém spektru otáček se vyznačuje dostatečným zátahem, nejčastěji se pohybují kolem dvou tisíc. Nad 3500 otáček a šestku ukazuje rychloměr 220 km/h. To však už do kabiny proniká slabý svist vzduchu. Vyznavači svižnější jízdy by si měli nastavit sportovní podvozek. Musíme říct, že oproti komfortnímu není rozdíl nikterak markantní, jak bychom čekali. Šestistupňová samočinná převodovka řadí hladce a citlivě. Při ostřejší jízdě, k čemuž 283 koní a 417 N.m přímo vybízí, musíte počítat s více než patnácti litry, ale lze se dostat také na 12,5 litru benzinu. Nám se to však nepodařilo. Jestli můžeme doporučit, tak si na palubním počítači raději ani nenastavujte dojezd.

Ještě si řekněme pár slov o některých systémech, které přispívají k bezpečnější jízdě. Jedním z nich je integrovaný systém řízení dynamiky jízdy VDIM, který zlepšuje jízdní parametry, optimalizuje trakci a zvyšuje stabilitu. Zahrnuje ABS s elektronickým děličem brzdné síly EBD, protiprokluzovým systémem TRS, systémem elektronicky řízeného brzdění ECB a řízením stability VSC. Je propojen se systémem elektronického posilovače ERS a VGRS s proměnným převodem řízení. Přednost spočívá v tom, že začíná pracovat ještě dřív, než dojde ke kritické situaci. Například při přetáčivosti samočinně aktivuje funkci „kontra“. Za příplatek si lze vůz vybavit ještě systémem Pre-Crash Safety, který preventivně optimalizuje činnost předních pásů a brzdového asistentu s cílem zabránit vážnému zranění. Skládá se z radaru, který zjišťuje překážky před autem a pomocí počítače pomáhá předem určit, zda je hrozící kolize nevyhnutelná. Pracuje v souladu s adaptivním proměnným odpružením AVS, který při nouzovém brzdění upravuje charakteristiku tlumičů pérování.

Technické údaje:

Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4293 cm3
Výkon: 283 k při 5600/min
Toč.moment: 417 N.m při 3500/min
Rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Spotřeba – město 16,3 l/100 km
– mimo město 8,6 l/100 km
– kombinovaná 11,4 l/100 km
Rozměry: 4825 x 1820 x 1430 mm
Rozvor: 1430 mm
Cena: 2 105 000 Kč


Jak vidíte, v úvodu jsme ani moc nelhali, že Lexus je luxus. A tomu také odpovídá patřičná cena – ta je také luxusní – přes dva miliony korun.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.

Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.

Kontakt:
KIA CZECH s.r.o.
V Oblouku 128 Čestlice, Praha - východ 252 43 Průhonice
INFOLINKA KIA 222 999 333
kia-info@kia.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...