Japonský robot ASIMO v Praze

U příležitosti návštěvy japonského předsedy vlády v Praze byl členem japonské delegace též nejvyspělejší humanoidni robot na světě ASIMO, který byl jmenován vyslancem dobré vůle.

Při svých vystoupeních během celé návštěvy robot firmy Honda ASIMO demonstroval úžasný rozsah svých schopností. Tak jsem jeho představení zachytil na fotografiích při představení ASIMA novinářům, které proběhlo v pantheonu Národního muzea jako pocta našemu spisovateli Čapkovi, jehož bustě se robot ASIMO obřadně a elegantně poklonil.

Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze

ASIMO (Advanced Step in Innovative Mobility) v současné době představuje špičku technologie bipedálních humanoidních robotů. Honda, dominující již déle než 50 let ve vývoji nejmodernějších technologií pohybu stálou modernizací svých automobilů, motocyklů a motorových strojů, začala uskutečňovat sny o humanoidních robotech již v roce 1986, kdy založila centrum zaměřené na nové technologie a od té doby nepřestala tyto technologie zdokonalovat. Cílem tohoto programu je podpořit pohyblivost lidí a kvalitu jejich života, což symbolizuje jak neustálé zdokonalování výrobků, tak i důsledná orientace na zákazníky.

Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze

ASIMO kráčí dopředu, dozadu, hladce zatáčí bez přerušování pohybu, stoupá po schodech a dokonce udrží rovnováhu při chůzi na nerovných skloněných plochách a površích. Jeho paže a ruce mohou sáhnut pro předměty a uchopit je, rozsvěcet i zhášet světlo nebo otevírat a zavírat dveře.

Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze
Japonský robot ASIMO v Praze

Cesta vývoje: předchůdci ASIMA


Inženýři firmy Honda začali zkoumat lidskou chůzi, přičemž použili lidskou kostru pro stanovení umístění nožních a chodidlových kloubů i polohy prstů – studovali pohyb na rovné ploše i na schodech. V roce 1986 byl zhotoven první chodící dvounohý robot E0 („E“ znamená „experimentální“). Robot E0 i následující roboti řady „E“, vyvinutí v letech 1987-92, byli použiti pro stanovení neměnné technologie chůze včetně chůze po schodech a po skloněných plochách.


V roce 1993 začala firma Honda vyvíjet „prototypové“ modely (řada „P“), kde byly nohy připojeny k trupu pomocí ramen, schopných uskutečňovat základní pohyby. Druhý prototypový model, P2, měl premiéru v prosinci 1996; použití bezdrátové techniky z něho učinilo prvního samoovládaného dvounohého chodícího robota. Robot P2 vážil 210 kg při výšce 1,8 m. V září 1997 byl uveden P3 jako první zcela nezávislý dvounohý humanoidní chodící robot, vysoký 1,6 m a vážící 130 kg.

Vytvoření ASIMA


Další výzvou bylo vytvořit robota, který by fungoval v každodenním prostředí člověka. Robot musel být snadno ovladatelný a nepříliš velký, aby mohl sloužit lidem. ASIMO, který splnil tyto ideální požadavky a shrnul veškeré odborné znalosti firmy Honda v oboru robotiky, se poprvé představil v listopadu roku 2000. Jeho výška 1,2 m znamená, že jeho oči jsou umístěny ve stejné výšce jako oči sedícího dospělého člověka a dovolují mu ovládat vypínače světel, kliky dveří, pracovat u stolu a provádět řadu dalších užitečných činností. Při své váze 52 kg má o 20 % nižší poměr mezi objemem a hmotností než jeho předchůdce P3. Mezi jeho ojedinělé vlastnosti patří inteligence, pohotová a pružná technologie chůze „i-WALK“, umožňující mu chodit a otáčet se hladce a zcela plynule.


Díky „programovatelnému řízení pohybu“ může ASIMO předpokládat svůj příští pohyb v reálném čase a při zamýšleném otáčení přesouvat své těžiště. Jeho krok navíc může být okamžitě seřízen pro rychlejší nebo pomalejší chůzi aniž by bylo nutno do něj vkládat „šablony“ pro různé typy chůze, jako tomu bylo u předcházejících robotů včetně P2 a P3.


ASIMO může být konečně ovládán přenosným ovladačem, podobajícím se typickému ovladači pro video hry, zatímco P3 mohl být ovládán pouze z pracovní stanice. To umožňuje mnohem přímější a pružnější ovládání.

Další krok v projektu ASIMO


Výzkumný a vývojový program firmy Honda pro projekt ASIMO pokračuje. Společnost bude dále rozvíjet funkčnost a inteligenci tohoto robota a partnersky spolupracovat s jinými firmami, pracujícími v tomto oboru, aby se vývoj dále přiblížil k představě humanoidního robota, užitečného lidstvu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...