„Áčka“ jsme začali potkávat na našich silnicích již ve čtvrtém čtvrtletí roku 1997, kdy jich bylo prodáno 62, v roce 1998 stoupl prodej těchto vozů s osobitou nekonvenční karoserií na 202. V současné době je možné si vybrat ze dvou benzinových motorů a dvou naftových a dokonce i s užitkovou karoserií, která je výhodná mimo jiné pro podnikatele i z toho důvodu, že je možné odečíst DPH.
Tvar karoserie je odvážný a já osobně jsem si na „Áčko“ musel zvyknout – až po čase se mě začal design karoserie líbit. Jinak to ale bylo, když jsem otevřel jeho dveře, když jsem ho přebíral k testu. Přestože podlaha vozu je o trochu výše, do vozu se mi dobře nastupovalo. Zvláště jsem ocenil překrývání prahů dveřmi, čímž nedochází při nastupování k ušpinění nohavic u kalhot. Sedadlo je i výškově nastavitelné, zadní sedadla lze posunovat a volit i jejich sklon, případně je lze sklápět. Jednoduše můžeme zadní sedadlo i sedadlo spolujezdce vyjmout a tak si podstatně zvětšit nákladový prostor. Ocenil jsem i odkládací schránky pod sedadlem řidiče, spolujezdce i pod zadními sedadly. Vnitřní prostor dodává všem i vyšším cestujícím, vpředu i vzadu, dostatek místa. Z vozu jsem měl velmi dobrý přehled a tak jsem při řízení již po pár ujetých kilometrech měl pocit bezpečí a jistoty, rychle jsem se s vozem sžíval. Tento malý vůz přes svůj velký vnitřní prostor je pouze necelých 360 cm dlouhý, proto je ideální pro snadné zaparkování ve městě.
Palubní deska je elegantní, i na její matově cihlově červenou barvu jsem si brzy zvykl. Přístroje jsou dobře čitelné, ovládače jsou umístěny podle ergonomických zásad. Vybavení vozu z hlediska bezpečnosti je na vysoké úrovni: mimo jiné airbagy pro řidiče i spolujezdce včetně bočních airbagů, dále systémem ABS a elektrickým brzdovým systémem stability jízdy vozu (ESP). Již základní výbava zahrnuje elektricky vyhřívaná a ovládaná vnější zpětná zrcátka a elektricky ovládaná přední okna.
Čtyřválcový šestnácti ventilový turbodieselový motor (CDI) o obsahu 1,7 l dosahuje nejvyšší výkon 60 k při 3 600 ot/min a nejvyšší točivý moment 160 Nm již při 1 500 ot/min. Motor má dobrou dynamiku a zrychluje poslušně i v nižších otáčkách. Je bohužel hlučnější. Maximální rychlost udává výrobce 155 km/hod a zrychlení z 0 na 100 km/hod za 17,6 sekund. Při kombinované jízdě (třetina ujetých kilometrech ve městě, třetina na silnicích a třetina na dálnici) jsem docílil při poměrně svižnější, ale hospodárné jízdě, spotřebu pouze 4,6 l nafty na 100 kilometrů.
Posilovač řízení je účinný tak jako i posilovač účinných okamžitě reagujících brzd díky především urychlovači brzdného účinku při náhlém brždění (BAS). Pětistupňová převodovka je vhodně odstupňovaná a dobře se řadí. Velmi kladně hodnotím efektivní systém jízdní stability (ESP), který vozu zaručuje maximální stabilitu na silnici, zejména v zatáčkách. Pérování je tvrdší, to vede spolu s poměrně krátkým rozvorem při jízdě po příčných nerovností na horších silnicíchk poskakování vozu.
Cena testovaného „Áčka“ je včetně DPH 630 237 Kč. Cena vozu není malá, ale když vezmeme bohatou výbavu vozu jak po stránce bezpečnosti tak i ostatní, pak spolu s malou spotřebou nafty a poměrně velkého prostoru interiéru, se nám zdá cena spíše úměrná.
Je samozřejmě, že tak jako každý model vozu, tak i „Áčko“ si najde svou oblibu u určité skupiny zákazníků, podle mého názoru je velmi vhodné na jízdu ve městě a také pro ženy.
Ten, který by požadoval vyšší výkon motoru, může zvolit typ A 170 turbodiesel, jehož motor stejného obsahu má výkon oproti A 160 o polovinu vyšší – 90 k, jeho cena je o 32 000 Kč vyšší.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií