Přáli bychom jim však, aby k tomu měli stejné hřejivé počasí, jaké jsme zakoušeli my při testu. Jezdit se zataženou střechou, a dokonce si přitápět, to se opravdu k roadsteru Honda S2000 nehodí. Jejím živlem je horký asfalt, jehož teplotu dovede tenhle sportovní vůz docela věrně přelít do žil řidiče. Za volantem automobilu ve tvaru šípu totiž dlouho chladní nezůstanete. Stačí se spustit na anatomicky tvarované sedadlo s integrovanou opěrkou hlavy a s velmi dobrým bočním vedením a jste rázem ve vlastním světě. Dovolí-li počasí, lze jen doporučit odepnout dva jednoduché klipsy a elektronika se během šesti sekund postará o sklopení plátěné střechy. Pokud vás ještě v tento moment ruší některé vnější zvuky neváhejte a stiskněte červené tlačítko „engine start“, nacházející se vlevo od volantu. Spolu s hliníkovými vrtanými pedály je to jeden z viditelných neklamných znaků, že sedíte ve voze odkojeném závodní tradicí
Ale to už naskočil motor a jeho sytý zvuk dává tušit, že vás čeká nevšední zážitek, při němž si s roadsterem Honda S2000 na silnici dobudete patřičný respekt. Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 cm3 disponuje úctyhodným výkonem 177 kW dosahovaným při 8300 otáčkách za minutu. Jednotka pracuje se čtyřventilovou techniku DOHC, proměnným časováním a zdvihem ventilů VTEC i vícebodovým elektronicky řízeným vstřikováním paliva PGM-F1. Výkon 88 kW na jeden litr objemu představuje mezi automobily s atmosférickým plněním velmi vysokou hodnotu, která je o to zajímavější, že roadster Honda S2000 splňuje nejpřísnější emisní normy Euro 2000 a LEV (Low Emission Vehicle). Točitý moment s maximem 208 N.m při 7500/min se na zadní šestipaprsková litá kola obutá do pneumatik o rozměru 225/50 VR 16 přenáší pomocí šestistupňové převodovky s přímým řazením. Roadster vyvine největší rychlost 240 km/h a „stovkou“ sprintuje za 6,2 s, což je další z mnoha důkazů čistokrevného sportovního původu této Hondy.
Nezapomenutelný je první pohled skrz věnec tříramenného volantu obšitého pravou kůží, který padne skvěle do ruky, na přístrojovou desku. Digitální rychloměr i otáčkoměr v rozmáchlém oblouku přímo vybízejí pokoušet celé spektrum otáček až k hranici červeného pole na 9000/min, kdy řidiče v dalším rozletu brzdí elektronicky omezovač. Máte-li sportovního ducha a chcete si dopřát nevšední zážitek při dynamické jízdě s nebem nad hlavou, neváhejte podržet motor dychtící po otáčkách kolem 8000/min. Krátký chod řadicí páky mechanické šestistupňové převodovky umožňuje bleskurychlou změnu jednotlivých převodových stupňů. Možná by v interiéru přišel vhod nějaký ten odkládací prostor navíc, ale vězte, že do tohoto auta se zbytečnosti včetně starostí všedního života neberou. Stačí, že roadster Honda S2000 je standartně vybaven airbagem pro řidiče a spolujezdce, protiblokovacím systémem ABS, xenonovými světlomety s čirým krycím sklem, koženým čalouněním a centrálním zamykáním. Praktické je ovládání autorádia vlevo od volantu.
Roadster Honda S2000 využívá zcela novou konstrukci tzv. křížového páteřového rámu. Ten dal vzniknout unikátní lehké otevřené karoserii s vysokou tuhostí a značnou bezpečností při nárazu, srovnatelnou s uzavřenou karoserií. Známou slabinu otevřených automobilů v podobě nebezpečí hrozícího posádce při převrácení vozu pokryli tvůrci roadsteru Honda S2000 zesíleným rámem předního okna zejména oblouky za sedačkami, které stylisticky plně ladí s designérsky čistými liniemi automobilu. Vůz je postaven na podvozku s rozvorem 2400 mm opatřeném lichoběžníkovými závěsy všech čtyř kol. Uložení motoru co nejblíže středu vozu umožňuje ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50 : 50 a rovněž zaručuje dobrou ovladatelnost a příkladné jízdní vlastnosti s dostatkem neutrality v zatáčkách. Udržet sílu hnací jednotky na uzdě řidiči účinně pomáhá též diferenciál s omezenou svorností používaný kupříkladu u modelů NSX, Integra či Accord Type-A. Pokud v zatáčce začne jedno z hnaných kol zadní nápravy prokluzovat, je vetší síla přenesena na druhé. Tím se zlepšilo chování vozu při ostrém průjezdu zatáčkami i na nepříliš kvalitním povrchu. Naladění podvozku je vzhledem k charakteru vozidla poměrně tvrdé, přímé řízení doplňuje elektronický posilovač s degresivním účinkem v závislosti na okamžité rychlosti jízdy.
Motor | 4válec, 16 V, DOHC VTEC |
Zdvihový objem: | 1997 cm3 |
Maximální výkon: | 177 kW při 8300/min |
Největší točivý moment: | 208 N.m při 7500/min |
Maximální rychlost: | 240 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 6,2 s |
Kombinovaná spotřeba 93/116 EEC: | 9,9 l na 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1260 kg |
Délka: | 4135 mm |
Šířka: | 1750 mm |
Výška: | 1285 mm |
Cena: | 1 380 000 Kč |
Honda magazín 3/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií