Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti.
Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II.světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 – 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
- Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
- Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
- Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
- Výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 – 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:
- 1972 – Dacia 1300 Ambulance
- 1975 – Dacia 1302 Pick-Up
- 1982 – Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
- 1989 – Dacia 1320 Hatchback
- 1989 – Dacia 1304 King-Cab
- 1990- Dacia 1325 Liberta
- 1992 – Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
- 1995 – Dacia Nova 523
- 1997 – Dacia Nova 524
Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.
V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
Dacia a Renault – historie vztahů
- 1966 – Výstavba továrny v Pitesti
- 1967 – Podpis dohody o spolupráci se společností Renault o produkci modelů Dacia v dalších letech
- 1968 – Produkce modelu Dacia 1100 (R8)
- 1969 – Produkce modelu Dacia 1300 sedan (R12)
- 1973 – Produkce modelu Dacia 1300 coupé
- 1978 – Ukončení licenční dohody Renault – Dacia
- 1991 – Studie průmyslového projektu Renault – Dacia
- 1995 – Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
- 1997 – Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
- 1999 – Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia s 51 % kapitálu
- 2000 – Renault zvyšuje svou účast na 81,4% kapitálu.
- 2000 – Uvedení na trh modelu Supernova s motorem Renault
- 2001 – Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
- 2003 – Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
- 2003 – Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
- 2004 – 2. června: odhalení vozu Logan
- 2004 – 21. července: zastavení výroby Dacia Berline a Break (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel
- 2004 – 9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
- 2004 – 29. listopadu: zastavení výroby motoru C (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 2 527 155 motoru)
- 2005 – 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan
- 2005 – 31. března: zastavení výrovy vozu Solenza
- 2005 – 8. září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi
- 2005 – 13. září: ověření ISO 14 001
A v říjnu letošního roku 2006 byla představena nová kolekce modelu Dacia Logan.