Golf I – 1974 až 1983
První sériově vyráběný Golf sjel z výrobních linek ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května se zařadil do nabídky prodejců Volkswagenu. Po desítky let trvající dominanci Brouka s motorem vzadu a pohonem zadních kol začala definitivně nová epocha vozů s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Krok tímto směrem ohlásilo již krátce předtím sportovní kupé Scirocco a – jako první Volkswagen s pohonem předních kol po modelu K70 převzatém od NSU – Passat představený v roce 1973. S Golfem přešla na novou technologii také nejprodávanější třída vozů.
Golf I, jehož design navrhl Giorgio Giugiaro, musel jako nástupce legendárního Brouka, kterého bylo vyrobeno více než 21,5 milionu vozů, splnit nesmírně velká očekávání, měl-li navázat na úspěšnou historii do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě. Na jaře 1974 si nemohl být nikdo skutečně jistý tím, že se to novému vozu podaří. Avšak moderní a bezpečná koncepce pohonu, velkorysý prostorový koncept se zadním výklopným víkem a sklopným opěradlem zadních sedadel a v neposlední řadě také design přesvědčily takovým způsobem, že byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf.
Volkswagen tehdy o své novince napsal: „Golf nabízí maximum užitného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízké linii bočních oken je přehledný, klesající přední kapota uvolňuje výhled na vozovku i bezprostředně před vozem. Dolů protažené zadní okno maximálně usnadňuje couvání.“ A to platí dodnes.
Stejně jako všechny následující vozy Golf odrážela i první generace pokrok a automobilové trendy příslušené epochy. Volkswagen například vnesl s prvním modelem Golf GTI (1976) do této třídy dynamiku. Golf D (atmosférický vznětový motor, 1976) a pozdější Golf GTD (turbodiesel, 1982) zajistily vznětovému motoru úspěch v kompaktním segmentu. V roce 1979 představil Volkswagen Golf Cabriolet – v některých obdobích nejprodávanější otevřený automobil na světě – a vnesl tak svěží vítr do segmentu, kterému již v této době lidé dávno říkali třída Golfu. Na všech kontinentech se prodalo 6,72 milionu vozů první generace Golfu včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet a v této době konstrukčně shodná Jetta – Golf prokázal, že je důstojným nástupcem Brouka.
Golf II – 1983 až 1991
S druhou generací vozů Volkswagen Golf se učila řídit generace dětí z doby populační exploze, jimž je dnes kolem 50 let. Jestliže již předchůdce byl oblíbený u všech učitelů i žáků autoškol, pak se nový Golf zapsal definitivně a nesmazatelně svým vznětovým motorem do srdcí této skupiny motoristů. Ti už se od srpna 1983 nemuseli uvnitř tak těsně mačkat, jak uváděla tisková zpráva z roku 1983: „Rozvor vzrostl o 75 mm, rozchod kol vpředu o 23 mm a vzadu o 50 mm. Celková délka se zvětšila o 170 mm (3,99 m), šířka o 55 mm (1,42 m)…Míra komfortu, měřená od úrovně pedálu plynu až k zadnímu opěradlu, se zvětšila o 37 mm na 1837 mm, šířka v úrovni loktů vpředu o 92 mm a vzadu o 112 mm. U čtyřdveřové verze činí nárůst dokonce 120 mm.“
Faktem také je, že to byl Golf, s nímž se do třídy Golfu dostal řízený katalyzátor (1984), protiblokovací systém (ABS, 1986) a posilovač řízení. A byl to Golf, který byl poprvé k dispozici také s pohonem všech kol (syncro, 1986). A již v roce 1989 – před 23 lety! – představil Volkswagen na základě tohoto Golfu prototyp s elektrickým pohonem a další prototyp s hybridním pohonem. V červnu 1988 – 14 let po prvním debutu – překonal Golf magickou hranici výroby 10 milionů vozů! Po 6,41 milionu exemplářů byla ukončena v roce 1991 výroba druhé generace Golfu, aby uvolnila místo pro nástupce.
Golf III – 1991 až 1997
S třetí generací Golfu zahájil Volkswagen od srpna 1991 novou éru bezpečnosti. Jednak byl Golf III prvním představitelem této modelové řady, který byl od roku 1992 vybaven čelním airbagem. A za druhé vedl velký pokrok v konstrukci karoserie k výraznému zlepšení pasivní bezpečnosti při nárazu. Při zpětném pohledu je zřejmé, že Volkswagen s tímto Golfem pasivní bezpečnost náležitě demokratizoval, protože vylepšená ochrana byla po celém světě dostupná pro miliony motoristů.
Avšak s Golfem III je spojeno ještě mnoho dalších milníků ve vývoji této modelové řady. Pod jeho kapotou debutoval v Golfu první šestiválcový motor (VR6), legendární převodovka Ecomatic, dále tempomat, první oxidační katalyzátor pro vznětové motory (1991), první vznětový motor s přímým vstřikováním (TDI v roce 1993 a SDI v roce 1995) a první boční airbagy (1996). Rovněž v roce 1996, v září, bylo do sériové výbavy všech modelů Golf zařazeno ABS. V roce 1993 představil Volkswagen na základě třetího Golfu navíc nový Cabriolet, nový model s pohonem všech kol (syncro II) a první Variant (kombi) v této modelové řadě. O rok později – v květnu 1994 – oslavil Volkswagen 15 milionů vyrobených Golfů. V roce 1997 byla ukončena výroba třetí generace po 4,96 milionu exemplářů.
Golf IV – 1997 až 2003
Pod vedením tehdejšího šéfdesignéra koncernu Volkswagen Hartmuta Warkuße vykrystalizoval jasný a precizní design, který na jedné straně víc než kdy jindy reflektoval historii značky a zároveň nastavil výhybky pro budoucí rozmach Volkswagenu. DNA designu značky Volkswagen má svůj původ v této době. Experti na design považují dnes Golf IV za designérskou ikonu, která udala směr dalšího vývoje této modelové řady – jistě i z toho důvodu, že svou jasností a charakteristickým designem střešního sloupku C vytvořil spojení s Golfem I z roku 1974.
Golf IV byl progresivní nejen vzhledově, ale i po technické stránce. Volkswagen s tímto vozem realizoval zcela nový standard kvality v tomto segmentu a jako první výrobce prolomil hranice segmentů. Souběžně pokračovala demokratizace bezpečnosti uvedením stabilizačního systému ESC (1998) a brzdového asistenta. Rovněž v roce 1998 představil Volkswagen první Golf s pohonem všech kol se spojkou Haldex – Golf 4MOTION. O rok později bylo nejprve v Německu zařazeno do sériové výbavy ESC. Ve stejném roce debutoval první Golf s šestistupňovou převodovkou. V roce 2001 následoval dnes již jako klasický vůz vyhledávaný Golf GTI o výkonu 132 kW (k 25. výročí GTI), v roce 2002 první Golf s přímým vstřikováním benzinu (FSI) a zavedení hlavových airbagů (okenní airbagy) do sériové výbavy. Rovněž v roce 2002 představil Volkswagen navíc do té doby nejsportovnější Golf R32 s nejvyšší rychlostí 250 km/h. V roce 2003 se tento vrcholný model poprvé dodával s revoluční dvouspojkovou převodovkou (DSG), „automatem“ moderní doby, který pracuje rychle a hospodárně. Ve stejném roce uvolnil Golf IV – první Golf s plně pozinkovanou karoserií, navigačním systémem a xenonovými světlomety – prostor na výrobních linkách pro Golf V po 4,92 milionu vyrobených vozů.
Golf V – 2003 až 2008
Byl to Golf, který svým komfortem a dynamikou překonával leckteré konkurenty z vyšší střední třídy. To samé platilo i pro kvalitu. Stabilitu laserem svařované karoserie podtrhovalo 35% zvýšení torzní tuhosti, jímž se Golf V chlubil při svém debutu v roce 2003. Golf byl navíc poprvé dodáván na přání s bočními airbagy pro zadní sedadla – společně s šesti sériovými airbagy (čelní, boční vpředu, hlavové) tak mohlo být na palubě osm ochranných vzduchových vaků.
V oblasti komfortu a dynamiky bodoval Golf V mimo jiné díky své nové čtyřprvkové nápravě a nové sedmistupňové převodovce DSG, bi-xenonovým světlometům, dešťovému senzoru a panoramatickému posuvnému střešnímu oknu, jakož i díky debutu prvního zážehového motoru s přímým vstřikováním a přeplňováním v Golfu GTI (2004) a prvního motoru Twincharger na světě (TSI, 2006) s přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem. Nové karosářské varianty zároveň zvýšily atraktivitu této modelové řady pro ještě širší spektrum řidičů: v roce 2006 vstoupil na scénu Golf Plus, v roce 2007 CrossGolf, nový Variant a Golf BlueMotion, který s průměrnou spotřebou pouhých 4,5 l/100 km vytyčil nový milník. Když byl pak v roce 2008 představen Golf VI, zastavilo se počítadlo vyrobených vozů všech verzí páté generace na čísle 3,27 milionu.
Golf VI – 2008 až 2012
Za pouhé čtyři roky, do konce července 2012, vzniklo na základě šesté generace představené v roce 2008 dalších 2,85 milionu vozů Golf. A znovu bylo značného pokroku dosaženo v oblasti bezpečnosti. Opět laserem svařovaná karoserie byla tak stabilní, že s bravurou dosáhla maximálního pětihvězdičkového hodnocení bezpečnosti v nárazových testech EuroNCAP. Sériově se nyní navíc montoval také kolenní airbag.
S ohledem na kvalitu ukazoval nové cesty zejména interiér Golfu VI. Vyšší úroveň dynamiky při nižší spotřebě paliva přinášela rozšiřovaná paleta motorů TSI a přechod turbodieselů (TDI) z techniky čerpadlo-tryska na systém common rail. Rekordmanem byl druhý Golf BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,8 l/100 km, resp. s emisemi CO2 99 g/km. Nové asistenční systémy, jako je automatické ovládání dálkových světel Light Assist, parkovací asistent ParkAssist, asistent rozjezdu do svahu, a technologie jako adaptivní tlumení DCC, proměnily do té doby nejpokrokovější Golf ve „Světový vůz roku 2009“ (World Car of the Year). Nabídka zahrnovala rovněž prvky, jako je systém start-stop, režim rekuperace, adaptivní natáčecí světlomety a zadní svítilny LED.
I když Golf VI nyní nalezl svého přemožitele v Golfu VII, jeho vynikající produktové vlastnosti a suverénní design jsou zárukou toho, že šestý Golf zůstane i jako ojetý vůz ještě dlouho jedním z nejúspěšnějších kompaktních vozů na trhu!
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií