Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde…
Před více než 20 lety přijel VW Touareg I. Generace jako pravověrný off-road se standardně dodávaným pohonem všech kol 4motion, s uzamykatelným diferenciálem a hlavně neskutečnými motory. Z benzínů se vyráběly motorizace 3.6 V6, 4,2 V8 a 6.0 W12. Z dieselů pak R5, V6 a především 5.0 V10. Právě ten se postarala o dosud nepřekonaný světový rekord v zatížení, když v rámci reklamní kampaně odtáhl Boeing 747.
Tak šel čas
Druhá generace přijela v roce 2010 a adaptivním tempomatem, Line Assistentem, Area View, kamerami a mnoha dalšími záležitostmi, které off-roadu zjemnily kontury. Pořád ale po kapotou pracovaly jednotky s nádhernými hodnotami, třeba benzinová 4.2 V8 s výkonem 265 kW, nebo nafťák 4.2 V8 s 250 kW a 800 Nm krouťáku. Právě tahle generace Touaregu dominovala na mnoha off-road závodech včetně celkového 1. a 2. místa na Dakaru 2009.
Třetí generace dorazila před pěti lety už jako off-road do města s IQ. Lights LED Matrix světlomety, natáčením zadní nápravy, servromechanickým dovíráním dveří, masážními sedadly a se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen.
Auto ze sna
A teď? Teď je tu facelift III. generace, kterou zdobí nová maska chladiče, světelné prvky a ještě větší pohodlí.
Nový Volkswagen Touareg s pohonem všech kol 4MOTION si mohou zákazníci nakonfigurovat ve stupních výbavy Touareg, Elegance, R-Line nebo R. Základní model vyjde na 1 699 900 Kč a je poháněn vznětovým motorem 3,0 litru V6 TDI o výkonu 170 kW. Na opačném konci spektra figuruje sportovní Touareg R s plug-in hybridním systémem eHybrid na základě zážehového motoru 3,0 litru V6 TSI vyladěným na nejvyšší systémový výkon 340 kW. Tohle auto startuje na částce 2 370 900 Kč.
Právě plug-in hybridní systém 3.0 V6 TFSI eHybrid s elektromotorem, který nabízí 100 kW, bude zřejmě nejprodávanější. Baterka s hmotností 150 kg dodává šťávu do rychlosti až 140 km/h a celkově s ní na elektřinu ujedete až 50 km.
Pokud už ji budete mít (plnou), měli byste automaticky využívat vestavěnou navigaci. Právě ta jediná na základě mapových podkladů dokáže spočítat ideální spotřebu spalováku a baterky. Google ani Waze vám nepomůže.
A tak třeba na 300km vzdálenosti můžete jet 200 km se spalovákem, auto si uchová baterku na posledních 40 km, a ve výsledku spotřeba může být klidně 6 litrů. Neuvěřitelná hodnota.
Podvozek a schopnosti
U Touarega nenajdete tradiční pružiny na podvozku, jsou nahrazeny vzduchovým odpružení, tedy měchy, a regulace tlaku v měších ovlivňuje: Světlou výšku vozu (a průchodnost terénem), komfort jízdy, spotřebu a aerodynamiku a základní světlou výšku vozu. Zatímco ocelové pružiny zvedají auto na 215 mm, se vzduchovým podvozkem se můžete dostat na 190 mm (+70/-40 mm regulace). Proto stoupavost může být až 60% (31°), brodivost až 580 mm, přechodový úhel 25°.
A pak je tu zadní natáčecí náprava, která přidává 5° doleva i doprava. Při jízdě do 37 km/h se kola vytočí jiným směrem, takže Touareg dosahuje stejného poloměru natáčení jako Polo. Při rychlosti nad 37 km/h se naopak natočí stejným směrem jako přední, díky tomu sedí v zatáčkách jako přikovaný.
Festival techniky a technologie představují sedadla. Spíš křesla. Kromě vyhřívání a odvětrávání je tu něco jako sušení. Žádný jiný Volkswagen to nemá.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií