Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde…

Před více než 20 lety přijel VW Touareg I. Generace jako pravověrný off-road se standardně dodávaným pohonem všech kol 4motion, s uzamykatelným diferenciálem a hlavně neskutečnými motory. Z benzínů se vyráběly motorizace 3.6 V6, 4,2 V8 a 6.0 W12. Z dieselů pak R5, V6 a především 5.0 V10. Právě ten se postarala o dosud nepřekonaný světový rekord v zatížení, když v rámci reklamní kampaně odtáhl Boeing 747.
Tak šel čas
Druhá generace přijela v roce 2010 a adaptivním tempomatem, Line Assistentem, Area View, kamerami a mnoha dalšími záležitostmi, které off-roadu zjemnily kontury. Pořád ale po kapotou pracovaly jednotky s nádhernými hodnotami, třeba benzinová 4.2 V8 s výkonem 265 kW, nebo nafťák 4.2 V8 s 250 kW a 800 Nm krouťáku. Právě tahle generace Touaregu dominovala na mnoha off-road závodech včetně celkového 1. a 2. místa na Dakaru 2009.
Třetí generace dorazila před pěti lety už jako off-road do města s IQ. Lights LED Matrix světlomety, natáčením zadní nápravy, servromechanickým dovíráním dveří, masážními sedadly a se samosvorným mezinápravovým diferenciálem Torsen.

Auto ze sna
A teď? Teď je tu facelift III. generace, kterou zdobí nová maska chladiče, světelné prvky a ještě větší pohodlí.
Nový Volkswagen Touareg s pohonem všech kol 4MOTION si mohou zákazníci nakonfigurovat ve stupních výbavy Touareg, Elegance, R-Line nebo R. Základní model vyjde na 1 699 900 Kč a je poháněn vznětovým motorem 3,0 litru V6 TDI o výkonu 170 kW. Na opačném konci spektra figuruje sportovní Touareg R s plug-in hybridním systémem eHybrid na základě zážehového motoru 3,0 litru V6 TSI vyladěným na nejvyšší systémový výkon 340 kW. Tohle auto startuje na částce 2 370 900 Kč.
Právě plug-in hybridní systém 3.0 V6 TFSI eHybrid s elektromotorem, který nabízí 100 kW, bude zřejmě nejprodávanější. Baterka s hmotností 150 kg dodává šťávu do rychlosti až 140 km/h a celkově s ní na elektřinu ujedete až 50 km.
Pokud už ji budete mít (plnou), měli byste automaticky využívat vestavěnou navigaci. Právě ta jediná na základě mapových podkladů dokáže spočítat ideální spotřebu spalováku a baterky. Google ani Waze vám nepomůže.
A tak třeba na 300km vzdálenosti můžete jet 200 km se spalovákem, auto si uchová baterku na posledních 40 km, a ve výsledku spotřeba může být klidně 6 litrů. Neuvěřitelná hodnota.

Podvozek a schopnosti
U Touarega nenajdete tradiční pružiny na podvozku, jsou nahrazeny vzduchovým odpružení, tedy měchy, a regulace tlaku v měších ovlivňuje: Světlou výšku vozu (a průchodnost terénem), komfort jízdy, spotřebu a aerodynamiku a základní světlou výšku vozu. Zatímco ocelové pružiny zvedají auto na 215 mm, se vzduchovým podvozkem se můžete dostat na 190 mm (+70/-40 mm regulace). Proto stoupavost může být až 60% (31°), brodivost až 580 mm, přechodový úhel 25°.
A pak je tu zadní natáčecí náprava, která přidává 5° doleva i doprava. Při jízdě do 37 km/h se kola vytočí jiným směrem, takže Touareg dosahuje stejného poloměru natáčení jako Polo. Při rychlosti nad 37 km/h se naopak natočí stejným směrem jako přední, díky tomu sedí v zatáčkách jako přikovaný.
Festival techniky a technologie představují sedadla. Spíš křesla. Kromě vyhřívání a odvětrávání je tu něco jako sušení. Žádný jiný Volkswagen to nemá.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.





