Zatímco v počátcích si dieselovy motory připisovaly jen mizivé procento prodejů v porovnání s benzinovými, dnes už dva z pěti německých zákazníků volí vůz s dieselovým motorem a v ČR je tento poměr ještě vyšší ve prospěch dieselových a jejich příznivců stále přibývá. Stále se objevují vyspělejší konstrukce, které svými parametry ohromují i zkušené motoristy – jak jinak totiž hodnotit například 110 kW (150 k) čtyřválce 1.9 TDI, montovaný např. do modelů Golf a Bora? Nebo fantastický točivý moment 750 Nm pětilitrového desetiválce 5.0 V10 TDI, se kterým by se už zanedlouho měla představit nová luxusní limuzína Volkswagen Phaeton a který bude pohánět i připravovaný SUV model?
V době, kdy na trh vyjel první Volkswagen Golf s nepřeplňovaným vznětovým čtyřválcem objemu 1,5 l a ještě skromnějšího výkonu 37 kW (50 k), měly diesely pověst těžkopádných, hřmotných a líných bručounů. Jejich existenci mohla ospravedlnit pouze příznivá spotřeba, což byl ovšem počátkem sedmdesátých let – v době vrcholící ropné krize – pořádně pádný argument.
Už první Volkswagen se vznětovým motorem však naznačil, že vznětové motory mohou docela příjemně překvapit i v jiných disciplínách, než je jenom honba za co nejnižší spotřebou. Vitální patnáctistovka dokázala rozjet Volkswagen Golf 1.5D z 0 na 100 km/h během 18 vteřin a pod plným plynem tento kompaktní vůz překračoval rychlost 140 km/h. Přesto bylo konstruktérům jasné, že pokud chtějí vznětové motory prodat, musí zákazníkům nabídnout vyšší výkony a tedy i lepší dynamiku jízdy. Vsadili proto na přeplňování vznětových motorů turbodmychadlem a následující roky jasně ukázaly, že jejich volba byla správná.
Prvním z rodiny přeplňovaných vznětových motorů, označovaných známou zkratkou TD (Turbo Diesel), byla šestnáctistovka 1.6 TD o výkonu 51 kW (70 k), která se objevila v roce 1982. Ta pravá naftová revoluce se však odehrála až o pár let později – konkrétně v roce 1991, kdy Volkswagen svým zákazníkům nabídl první motor TDI, výsledek společného vývoje s automobilkou Audi. Tu nejpodstatnější změnu naznačovalo třetí písmeno v označení motoru – I = Injection, tedy přímé vstřikování paliva do spalovacích prostorů!
Vstřikování přesně definovaného množství nafty přímo do válců pod extrémně vysokými tlaky sice znamenalo nutnost vypořádat se s poněkud tvrdším chodem motoru, agregáty TDI se však v porovnání s konvenčními motory s nepřímým vstřikováním chlubily nejenom vyššími výkony, ale i nižší spotřebou v průměru o 15 procent!
Konstruktéři automobilky Volkswagen pracovali na dalším zdokonalování dieselových motorů. Po motorech s turbodmychadly s proměnnou geometrií lopatek přišly agregáty s integrovanými vstřikovači systému čerpadlo-tryska. Cestu konstruktérů a výsledky jejich snažení lze dobře sledovat na růstu výkonů základního motoru TDI – čtyřválce o zdvihovém objemu 1,9 l. Jeho výkon se postupně zvyšoval z 66 kW (90 k) na 81 kW (110 k) a poté na 96 kW (130 k). Zatím posledním vývojovým stupněm této evoluce je agregát 1.9 TDI o výkonu stěží uvěřitelných 110 kW (/150 k)! S tímto motorem dokáže například Volkswagen Golf zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 8,6 s a jet nejvyšší rychlostí 216 km/h. To jsou parametry více než srovnatelné s vozy s benzinovými motory srovnatelného objemu, průměrná spotřeba Golfu TDI přitom je pouze 5,3 I nafty na 100 km jízdy!
Nedávné pětadvacáté narozeniny osobního dieselu oslavil Volkswagen představením opravdového mistrovského kusu – desetiválcového motoru 5.0 V10 TDI. Od 50 k prapředka vznětových motorů Volkswagen až na 313 koní (230 kW) tohoto nejčerstvějšího přírůstku do rodiny agregátů TDI – tak by šla v maximálně zhuštěné formě popsat cesta, kterou za uplynulých 25 let prodělaly vznětové motory automobilky Volkswagen. Svým točivým momentem 750 Nm si nový desetiválcový motor 5.0 V10 TDI připisuje titul nejvýkonnějšího vznětového motoru v osobním automobilu na světě.
Také tento přeplňovaný agregát využívá pro vstřikování paliva do válců systémem čerpadlo-tryska, kterým se palivo vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pomocí pětíotvorových vstřikovacích trysek pod tlakem až 2050 barů. Výkonný agregát vyniká také velmi kompaktní stavbou a nízkou hmotností, což je dáno především využitím hliníkového bloku válců. Motor 5.0 V10 TDI ukrývá ještě jednu zásadní novinku – plazmové potahování stěn válců. Tuto technologii, která výrazně prodlužuje životnost motoru a zvyšuje jeho účinnost, vyvinuli specialisté automobilky Volkswagen, a právě motor 5.0 V10 TDI je vůbec první vznětový motor, u něhož byla tato technologie použita v sériové výrobě.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.