Citroen na Rallye Turecko (12. – 15. října 2006)

Ani při velké smůle a neúčasti lídra světového šampionátu Sébastiena Loeba, nehodlá na nadcházející Turecké rallye tým Kronos Total Citroën WRT nic vzdát.

Belgický tým vede aktuální pořadí Poháru konstruktérů, které by chtěl udržet. Proto povolal do svých služeb osvědčeného týmového hráče Colina McRae a spolujezdce Nicky Grista na vůz Citroën Xsara WRC s číslem 1.

Jako dvojka jsou nominováni Dani Sordo a Marc Martí, jejichž úkolem je získat body pro tým tak jako v Německu. Xevi Pons a Carlos Del Barrio budou startovat na voze Citroën Xsara WRC 05 s aktivním diferenciálem.

Colin McRae byl ve stáji Citroën Sport týmovým kolegou Sébastiena Loeba v roce 2003 a spolu s Carlosem Sainzem přispěli velkou měrou k vývoji xsary. Pro nominaci Skota byla důležitá jeho velká znalost tohoto auta, kterou byl schopen si oživit a rozšířit během krátké doby, zejména co se odlišností při jízdě s aktivním a pasivním diferenciálem týče. Zvykal si hlavně během testování, které pro něho na ostrovech uspořádal Citroën Sport.

Pro Colina to bude 146. start ve WRC, dosáhl už 25 prvenství. V roce 1995 se stal vůbec nejmladším pilotem, který kdy vyhrál podnik mistrovství světa v rallye. Jeho australský návrat do WRC loni v listopadu ukázal, že neztratil nic ze své legendární rychlosti a agresivní útočnosti.

Rallye Turecko v kostce

Rallye Turecko – Anatolian Rally mezi roky 2000 až 2002 – vstoupila do mistrovství věta v roce 2003. Je situována na jih země do města Antalya, kde bude slavnostní start a úvodní superspeciálka. Asistenční park je v Kemeru, lázeňském městě vzdáleném 40 km. Rychlostní zkoušky jsou vedeny pohořím Bey Daglari na náhorní plošině nad Kemerem.

Trasa ročníku 2006 měří celkem 1201,85 km, z toho je 351,01 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na 10 odlišných trasách.

Seznámení s tratí je na programu od úterka do středy (11. října), shakedown se jede ve čtvrtek 12. října od 7 do 7.45 hod. Startovní ceremoniál je stejně jako před rokem na Cumhuriyet Square vAntalyi.

1. etapa – pátek 13. října: 587,13 km, z toho 152,94 km měřených v 9 RZ. Start je v asistenčním parku v Kemeru v 7 hod. – RZ 1 ‘Pergé 1’ (22,43 km) – RZ 2 ‘Myra 1’ (24,15 km) – RZ 3 ‘Kumluca 1’ (9,90 km) – Seskupení, Kemer (10.44 hod. / 10 min.) – Asistence A (10.54 hod. / 30 min.) – RZ 4 ‘Pergé 2’ – RZ 5 ‘Myra 2’ – RZ 6 ‘Kumluca 2’ – Seskupení, Kemer (15.08 hod. / 10 min.) – Asistence B (15.18 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘Tekirova 1’ (5,50 km) – RZ 8 ‘Phaselis 1’ (29,28 km) – Seskupení Akdeniz University Antalya (18.59 hod. / max. 20 min.) – ‘RZ 9 Superspéciale ‘Akdeniz University 1’ (5,20 km) – Asistence C (20.42 hod. / flexi-servis 45 min.) – Cíl kolem 0.30 hod.

2. etapa??? – sobota 14. října: 498,44 km, z toho 147,11 km měřených v 7 RZ. Start Kemer v 8 hod. Asistence D (8 hod. / 10 min.) – RZ 10 ‘Kemer 1’ (20,50 km) – RZ 11 ‘Silyon 1’ (27,36 km) – Seskupení, Kemer (11 hod. / 10 min.) – Asistence E (11.11 hod. / 30 min.) – RZ 12 ‘Kemer 2’ – RZ 13 ‘Silyon 2’ – Seskupení, Kemer (14.32 hod. / 10 min.) – Asistence F (14.42 hod. / 30 min.) – RZ 14 ‘Chimera 1’ (16,91 km) – RZ 15 ‘Phaselis 2’ – Seskupení, Akdeniz University Antalya (18.48 hod. / max. 20 min.) – RZ 16 ´Superspéciale ‘Akdeniz University 2’ (5,20 km) – Asistence G (20.31 hod. / flexiservis 45 min.) – Cíl kolem 0.30 hod.

3. etapa – neděle 15. října: 116,28 km, z toho 50,96 km měřených ve 3 RZ. Start Kemer v 9.15 hod. Asistence H (9.15 hod. / 10 min.). RZ 17 ‘Tekirova 2’ – RZ 18 ‘Chimera 2’ – RZ 19 ‘Olympos’ (28,55 km) – Asistence I (12.42 hod. / 20 min.) – Cíl kolem 13 hod.

Turecká rallye po Řecku a Kypru završuje středomořskou trilogii drsnějších a horkých soutěží. Trasy vedou nádhernou přírodou kolem moře nad přímořskými lázněmi Kemer na jedné, a impozantním pohořím Bey Dadlari na druhé straně. Pro Tureckou rallye je charakteristický silný vítr, který je na pobřeží a v blízkosti hor jako doma. Rallye se jede v průměrné nadmořské výšce 1000 m, ale jezdci se vyšplhají až na kótu 1800 m n.m. při rychlostní zkoušce Pergé SS 1. Tam se jede i velice zajímavý rychlostní test „sjezdařského“ charakteru. Tratě v Turecku jsou obecně méně drsné a ne tak pomalé jako například na Kypru. Převažuje šotolinový povrch, který však není příliš rozbitý. Poznamenat ho ale může nevyzpytatelné počasí. Loni na Pergé čekalo na posádky mazlavé blátíčko po 10 kilometrů.

Počasí bude poplatné termínu. Po konci února (2003), konci června (2004) a začátku června v loňském roce se jede uprostřed října. Turistický průvodce sice hovoří o mírném a příjemném klimatu, nicméně pro výlety do hor už doporučují teplé prádlo. Počasí hodně promluví do výběru pneumatik. Partnerství s BFGoodrich a neocenitelné služby Météo France by měly opět přinést ovoce. Tým je při neúčasti svého lídra Sébastiena Loeba značně motivovaný a chce uspět.

Marc Van Dalen, stájový šéf Kronosu:

Nahradit Séba je nemožné!

Loebova nehoda vám asi hodně zkomplikovala život, že?

„Jistě, je to hodně tvrdé, co se Sébastienovi přihodilo, když měl všechno ve svých rukách a sahal po třetím titulu. Celý tým stojí za ním, ale nejdůležitější je, aby se dal do pořádku. My doufáme v jeho co možná nejrychlejší návrat.“

Jak obtížné bylo rozhodování pro angažování Colina McRae?

„Nahradit Séba je nemožné, to je jasné. Hledání pilota, který by nám pomohl v této situaci, byl těžký úkol. Spolu s Guy Fréquelinem z Citroën Sport jsme si napsali seznam jezdců, kteří by mohli přicházet do úvahy. U každého jsme měli pro a proti. Přemýšleli jsme o tom ještě celý minulý víkend a oba jsme se ve výběru naprosto shodli na jediném jméně. S jeho znalostí auta, zkušenostmi, jedině on je schopen zvládnout všechno v tak krátkém čase. Je extrémně motivovaný a tuto situaci považuje za obrovskou životní výzvu. Má pořad svou rychlost, ale na druhou stranu víme, že jeho pozice nebude lehká. Chceme po něm, aby vyvinul maximální tlak na Grönholma a stejně tak přinesl nějaké body do Poháru konstruktérů, který vedeme.“

Jak vidíte mladou dvojici španělských pilotů po Kypru?

„Po dvou malých chybách během první etapy se Danimu vrátila sebedůvěra a úsměv. Vzhledem k jeho pozici si dobře zvolil tempo a v dalších etapách už chybu neudělal a skončil šestý. Teď jsem přesvědčen, že v Turecku uspěje a zajede dobrý výsledek. Má s Tureckem zkušenosti, loni v produkčních vozech přesvědčil. Měl jsem dlouhý pohovor s Danim a viděl jsem, jak na něho zapůsobila jeho kyperská chyba. Věřím, že ukončil své špatné období, nemohlo přece trvat věčně. Je to chytrý a nadaný kluk a jsem si jistý, že se vrátí v nejlepší formě. To, že Séb nebude v Turecku, nám všem dává větší smysl pro zodpovědnost. Dani ví, že ho nyní moc potřebujeme a věřím, že dokáže přidat tolik bodů, kolik bude v jeho silách. I když s Tureckem nemá žádné zkušenosti.“

Colin McRae:

Návrat ke xsaře

Jak na vás zapůsobila nominace?

„Hodně mě to rozrušilo a byl jsem hodně netrpělivý. Je příjemné vědět, že jsou stále lidé, kteří si myslí, že jsem pořád schopen zajet dobrý výsledek. Byl jsem překvapený, ale mám i dost sebedůvěry. Také si uvědomuji, že pojedu proti mnoha dobrým jezdcům. V každém případě jsem moc spokojený.“

Jak jste se sžil s vozem?

„Jsem překvapen, že letošní verze se od té, se kterou jsem jezdil v roce 2003, prakticky neliší. Test byl důležitý hlavně pro poznání toho, jak fungují pasivní diferenciály.“

Bude výhodou vaše startovní pozice?

„První den budu mít dobrou výchozí pozici. Doufám, že bude sucho a pokud budu startovat patnáctý, bude to velká výhoda. Tím bych mohl získat nějaký čas, abych se mohl do druhého dne dostat do tempa. Bylo to tak i loni v Austrálii. První den jsem využil vyčištěných tratí, nabral sebevědomí a mohl pak s ostatními bojovat na stejné úrovni.“

Dani Sordo:

Dovézt auto bez škrábnutí!

Přerušíte černou sérii tří závodů bez bodů?

„ Člověk se za tím nesmí ohlížet. Ve Finsku jsem havaroval, v Japonsku jsem udělali chybu s pásy, o Kypru ani nemluvě. Kde hledat chybu? Nevím. Věřím, že se všechno už usadilo a vrací se do normálu. Pomohl mi dvoudenní test u Citroënu s C4 WRC.“

Jaké cíle máte pro Turecko?

„Co se týče mého výsledku, nejdůležitější bude dovézt auto do cíle bez jediného škrábnutí.“

Xevi Pons:

Xsara je hodně odolná

V Turecku jste jel už dvakrát, loni s velmi dobrým výsledkem na produkčním voze.

„Turecko je pro produkční vůz velmi náročné, takže se na to musí brát ohled. Loni jsem zajížděl výborné časy, je to jedna z mých nejoblíbenějších soutěží. Xsara WRC je ale na těchto rozbitých úsecích velmi odolná.“

Bilance týmu Kronos

Tým Kronos Racing již v Turecku startoval v letech 2003 a 2004 coby asfaltové soutěži ME s centrem v Izmiru. V rámci MS tu ještě nestartoval.

S posádkami Carlos Sainz/Marc Martí (2003) a Sébastien Loeb/Daniel Elena (2004 a 2005) Citroën Xsara má za sebou tři starty v mistrovství světa.

Colin McRae startoval v Turecku v roce 2003 (Citroën Xsara WRC/Derek Ringer/4.). Spolujezdec Nicky Grist je tureckým nováčkem.

Dani Sordo startuje v Turecku poprvé. Jeho spolujezdec Marc Martí tu byl po boku Carlose Sainze v roce 2003 (Citroën Xsara WRC, 1.), 2004 (Citroën Xsara WRC, 4.) a 2005 (Citroën Xsara WRC, 4.).

Trojnásobná účast Xeviho Ponse od roku 2004 (Oriol Julia/Fiat Punto Super 1600/vypadli) a 2005 (Oriol Julia/Mitsubishi Lancer Evo VIII/17./4. ‘Production’). Jeho spolujezdec Carlos Del Barrio je v Turecku nováčkem.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...