Čím větší nádrž, tím větší lákadlo pro zloděje. Firmy se brání propojením tankovacích karet s monitoringem vozidel

Krádeže pohonných hmot nejsou ničím výjimečným a nezřídka se takto chtějí obohatit zaměstnanci na úkor svého zaměstnavatele. Dříve si řidiče, který si odlévá palivo bokem pro svoji potřebu, nemusela firma všimnout měsíc i déle. Škoda se tak mohla vyšplhat i do statisíců korun. Díky automatickému importu transakčních údajů z tankovacích karet do systému určeného pro monitoring firemních vozů je ale dnes možné odhalit nesrovnalosti ve spotřebě pohonných hmot bez zbytečné prodlevy.

Monitoring firemních vozidel umožňuje efektivní správu flotily. Nejde přitom jen o sledování přesné polohy pomocí GPS, ale též o zaznamenávání mnohých dalších provozních údajů. Správce vozového parku tak může mít přehled o stylu jízdy řidiče, průměrné spotřebě, ale i o zatížení náprav nebo teplotě v nákladovém prostoru. Lze rovněž rozlišit různé řidiče, kteří usedají za volant, a zda se jedná o soukromou nebo služební jízdu. Důležitá je i průběžná kontrola stavu paliva v nádrži. S krádežemi pohonných hmot se totiž firmy potýkají v nemalé míře.

Dle údajů Policie ČR může firma takto přijít v krátké době o desítky i stovky tisíc korun. Kupříkladu v konkrétním případě řidič během několika jízd odčerpal z nádrže firemního vozidla naftu za 85 tisíc korun. „Z praxe víme, že ke krádežím paliva zaměstnanci dochází poměrně často. Čím větší nádrže u vozidel jsou, tím větší je pravděpodobnost, že dochází ke krádeži. Týká se to tedy hlavně kamionů, pracovních strojů nebo tankovacích cisteren,“ potvrzuje Michal Černý, vedoucí týmu klientského centra společnosti SECAR BOHEMIA, která vyrábí a dodává monitorovací systém SHERLOG Trace.

V některých případech se palivo do služebního vozidla ani nedostane. Například v loňském roce vznikla takto firmě z Chrudimska škoda téměř 200 tisíc korun, když si její zaměstnanec během tří měsíců neoprávněně tankoval naftu i do svého soukromého vozu. Pokud firmy používají tankovací karty, mohou být prevencí správně nastavené bezpečnostní limity na denní a měsíční bázi. Pokud jsou ale nastaveny příliš přísně, mohou představovat zbytečné omezení pro poctivé řidiče. Je proto lepší kombinovat více ochranných nástrojů. Podniky tak v rámci monitoringu svých vozidel pracují též s transakčními daty tankovacích karet. Standardně je ale získávají až spolu s fakturou za tankování, a to může být jednou za čtrnáct dní, ale i jednou za měsíc.

„Fleet manažer v takovém případě musí zajistit import dat do monitorovacího systému a až následně lze odhalit, zda všechno natankované palivo skutečně skončilo v nádrži firemního vozu,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil a CNG karty od innogy. „Pro členy naší nákupní aliance jsme proto vyvinuli automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému, což umožňuje kontrolu spotřeby paliva na denní bázi. Pokud si tedy řidič odlije nějaké palivo bokem, jeho zaměstnavatel o tom ví prakticky obratem. Jakékoliv nestandardní chování zaměstnance je včas odhaleno, čímž se předchází dalším pokusům o krádež,“ dodává Damir Duraković.

Díky průběžnému monitoringu tankování totiž monitorovací aplikace může spočítat průměrnou spotřebu. Lze tak velmi jednoduše odhalovat případy, kdy se tankuje více pohonných hmot, než vozidlo reálně spotřebovává. „Pokud monitorovací jednotka současně pracuje s informacemi o spotřebě z palubního počítače vozidla nebo z digitálního průtokoměru, lze tuto reálnou průměrnou spotřebu porovnat s průměrnou spotřebou dle tankování a okamžitě odhalovat nadspotřebu. Porovnávat lze samozřejmě též místo tankování s polohou vozidla ve chvíli, kdy k tankování došlo,“ uzavírá Michal Černý.

 

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi Concept C: Elektrický roadster, který přepisuje budoucnost sportovních vozů

Audi Concept C: Elektrický roadster,...

V Miláně debutoval koncept, který ukazuje směr značky Audi. Elegantní, odvážný a napěchovaný emocemi – takový je zcela elektrický roadster Concept C. Čistota, emoce, technická dokonalost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...