Bora ve mně vyvolala dojem, že je jako „kočka, připravená ke skoku“. Co mě k tomuto dojmuvedlo: široké světlomety s čirým sklem, pod kterým jsou hlavní světlomety, směrová světla a i mlhovky, masivní nárazníky, větší rozchod kol s širokými pneumatikami a klínovitá silueta karoserie s mírně vystupujícími lemy kol. To vše dává vozu rys dynamiky a i sportovního charakteru vozu.
Po usednutí za volant jsem ocenil přehlednou a elegantní palubní desku, na které jsou vhodně umístěny přístroje, ovládače jsou snadno dosažitelné řidičem. Volant jsem si podélně i příčně lehce seřídil tak jako sedadlo, které se posunuje a přestavuje i výškově velmi lehce. Celkově je vnitřek prostorný a sedadla pohodlná u kterých se dá předpokládat, že ani po delší cestě nebudou řidič a cestující unaveni.
Volkswagen Bora je dodávána se třemi benzinovými a třemi naftovými motory. Boru se čtyřválcovým benzinovým motorem obsahu 1,6 l s výkonem 100 k při 5600 ot/min. jsem měl možnost si vyzkoušet. Motor je velmi tichý, na dvojku se lehce vytočí do rychlosti 90 km/h, na trojkuaž do 130 km/h. Výrobce udává jeho nejvyšší rychlost 188 km/h, zrychlení z 0 do 100 km/h za 11,7 s a průměrnou spotřebu 7,7 l na 100 km. Na dálnici při rychlosti 130 km/h se motor točí necelé 4000 ot /min. Na čtyřku i pětku má dobrou akceleraci i při nižších rychlostech. Podle mého názoru síla tohoto motoru plně postačuje pro i sportovnější jízdu. K tomu jistě přispívá dobrý průběh točivého momentu, který kladně ovlivňuje sání s proměnnou délkou. Nejvyšší točivý moment dosahuje tento motor již při 3800 ot/min. Musím konstatovat, že doslova ujetím každého metru jsem se rychle s tímto vozem sžil a získal pocit bezpečí. Jistě k tomu velkou měrou přispělo konstrukční řešení podvozku, vhodně volený posilovač a účinné kotoučové brzdy s posilovačem.
Benzinový čtyřválcový motor 2,0 l má nejvyšší výkon 115 k při 5200 ot/min a nejvyšší točivý moment 170 Nm dosahuje již při 2400 ot/min. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 11 sekund. Výrobce udává průměrnou spotřebu 8 l na 100 km.
Opravdovou lahůdkou je pak pětiválcový benzinový motor do V o obsahu 2,3 l s maximálním výkonem 150k při 6000 ot/min. Již po usednutí za volant jsem přes vysoce tichý chod tohoto motoru pocítil jeho až vzrušující zvuk, který po rozjezdu mně potvrdil svou sílu a dravost. Jeho reakce na přidání plynu je okamžitá, Na dvojku se lehce vytočí do rychlosti 100 km/h a trojka ještě nad 130 km/h. Na pětku se motor točí okolo 3500 ot/min. Akcelerace je výrazná již od nízkých otáček motoru, což ovlivňuje to, že dosahuje nejvyššího točivého momentu205 Nm při 3200 ot/min. a dokonce již od 2300 ot/min. má řidič k dispozici 90 % nejvyššího točivého momentu. I na pětku při 80 km/h jsem při potřebě rychlého předjetí a zařazené pětky necítil nutnost řadit, protože akcelerace byla plně dostačující. Výrobce udává maximální rychlost 216 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/hza 9,1 s a průměrnou spotřebu 9,3 l na 100 km. Padesát ujetých kilometrů s tímto vozem bylo pro mne opravdu příjemným zážitkem – škoda, že jen padesát!
Výkonem nejnižším z naftových motorů je nepřeplňovaný čtyřválec 1,9 SDI o výkonu 68 k, s kterým dosahuje VW Bora nejvyšší rychlosti 160 km/h a nejvyšší točivý moment 133 Nm již při 2200 ot/min. Průměrnou spotřebu udává výrobce 5,3 l na 100 km.
S naftovým čtyřválcovým 1,9 TDI jsem taktéž absolvoval testovací jízdu. Tento motor má nejvyšší výkon 90 k při 3750 ot/min. Po nastartování motoru jsem byl překvapen jeho tichostí, která byla uvnitř vozu téměř stejná jako benzinového motoru. Taktéž s jeho akcelerací jsem byl velmi spokojen Zrychlení bylo dobré i v nižší rychlosti při zařazené čtyřce nebo pětce, což je důsledkem, že tento motor dosahuje nejvyššího točivého momentu 210 Nm již při 1900 ot/min. Při jízdě po dálnici rychlostí 130 km/h mně ukazoval otáčkoměr necelých 2800 ot/min., při rychlosti 90 km/h se pak motor převaloval pouze kolem 1900 ot/min.Podle údajů výrobce dosahuje Bora s tímto motorem nejvyšší rychlosti 180 km/h a zrychlí z 0 na 100 km za 12,9 s. Průměrnou spotřebu má pouze 5 l nafty na 100 km.
Naftový nejvýkonnější motor čtyřválcový1,9 TDI je přímovstřikový s turbodmychadlem, které je vybaveno měnitelnou geometrií lopatek. Má výkon 110 k při 4150 ot/min. a nejvyššího točivého momentu 253 Nm dosahuje již při 1900 ot/min. Jeho zrychlení z 0 na 100 km za pouhých 10,9 s je opravdu velmi dobré. Průměrnou spotřebu uvádí výrobce 5 l nafty na 100 km a nejvyšší rychlost 193 km/h.
Volkswagen připravuje uvedení dalších motorů pro Boru. S náhonem na všechna čtyři kola bude VW Bora „4motion“ poháněn benzinovým dvacetiventilovým motorem 1,8 l s výkonem 125 k anebo novým naftovým motorem TDI s výkonem 115 k, vybaveným systémem „čerpadlo – tryska“. Dále jsme byli informováni, že pro řadu Bora se o něco později objeví v nabídce benzinový šestiválec 2,8 l V6 s výkonem 204 k se čtyřventilovou technikou.
Cena základního modelu VW Bora je podle druhu zvoleného motoru od 524 900 Kč do 613 300 Kč, při čemž jeho cena obsahuje bohatou výbavu mimo jiné volant výškově i podélně nastavitelný, ABS, airbagy řidiče a spolujezdce, elektronický imobilizér, centrální zamykání a sedadlo řidiče výškově plynule nastavitelné.
Model vyššího stupně výbavy Bora Trendline stojí podle druhu motoru od 567 800 Kč do 656 200 Kč. Další model s výbavou Comfortline od 572 000 Kč a model s výbavou Highline od 662 100 Kč do 750 800 Kč. Cena automatické převodovky je cca 45 000 Kč.
Nabídka zvláštní výbavy je široká, od ovládání stěračů dešťovým senzorem až po tempomat. Dále je možné objednat i speciální výbavu a doplňky jako ku příkladu elektronický stabilizační systém ESP a navigační systém, který mimo jiné nabídne nejkratší a nejvýhodnější trasu k cíli i v případě dopravní přetíženosti.
Připomínám, že na celopozinkovanou karosérii výrobce poskytuje dvanáctiletou záruku.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií