Bezpečnost – Airbag není luxus

Určit otcovství airbagu není jednoduché. V Evropě se připisuje Walteru Lindererovi z Mnichova, Američané jsou přesvědčeni, že airbag je jejich vynálezem.

V každém případě se právě Američanům nedá upřít největší zásluha na jeho rozšíření. Ve Spojených státech se jen těžko prosazuje pasivně působící bezpečnostní pás, se kterým je třeba manipulovat, takže automatický airbag byl pro Američany téměř ideálním řešením. Nebylo ale vůbec jednoduché airbag jako povinnou výbavu automobilu prosadit. K tomu došlo až v roce 1989.


Poněkud jiná byla situace v Evropě. Bezpečnostní pásy tady používá přes 90 % automobilistů a na zavádění airbagu netlačily ani požadavky doposud velmi mírného nárazového testu. Situaci mění podmínky nového testu platného od letošního října.


V první fázi vývoje airbagu se počítalo s tím, že se bude nafukovat vzduchem z tlakové nádoby. Brzy se ale přešlo k využití plynového vyvíječe. Ten je vedlejším produktem raketové techniky a spočívá v řízené expanzi plynů (převážně dusíku) hořením pyrotechnické nálože. Pevné palivo je uzavřeno ve spalovací komoře v jejímž středu se nachází roznětka propojená s řídící elektronikou. Ta je také iniciátorem vlastní funkce airbagu, pokud příslušná čidla dodají informace o síle nárazu přesahující daný limit. Vlastní vak z polyamidové tkaniny se během 40 až 50 ms naplní a vzápětí pod tlakem chráněného těla otvory nebo porézní tkaninou vyprázdní. Ukazuje se, že bude patrně možný i návrat ke tlakovým systémům. Už dnes se zavádí tzv.hybridní systém, kde se obsah tlakového zásobníku uvolňuje energií z hoření malé pyrotechnické nálože. Pro odpálení airbagu přicházejí v současné době v úvahu dva systémy, a sice mechanický a elektronický.


Ve Spojených státech jsou, vzhledem k nechuti posádky automobilu se připoutávat pásy, airbagy často jediným zádržným systémem. Je tedy třeba, aby byly účinnější, což v praxi znamená jejich větší objem. U řidiče je objem tohoto full-size airbagu 60 až 75 l, u spolujezdce 100 až 150 l. V evropských zemích je brán airbag jako doplněk k bezpečnostnímu pásu a proto má tento tzv. eurobag zhruba poloviční objem než v USA.


Poté, co se ujaly airbagy čelní, ukryté jednak v náboji volantu a jednak v přístrojové desce, začalo se s vývojem bočního airbagu. Je to logické, protože i když z celkového množství automobilových havárií tvoří boční kolize jenom 21 %, na těžkých a smrtelných zraněních mají větší podíl než čelní střet. Je to dáno mimo jiné i tím, že boční zóna pro deformaci je z prostorových důvodů minimální. Největším problémem u bočního vaku je umístění příslušného čidla. Na jedné straně nemůže být v oblasti nežádoucí aktivace (nesmí dát příkaz k nafouknutí airbagu třeba nárazem otevíraných dveří), na druhé straně musí reagovat dostatečně citlivě. Důležité je také kde je boční airbag umístěn a jaký má tvar, aby co nejspolehlivěji zabránil kontaktu hlavy cestujícího s pevnou částí kabiny. V současné době používané boční vaky mají objem kolem 12 až 15 l a aby byly účinné, musí se rozvinout během 15 ms po nárazu.


V příštích letech se v kabině určitě objeví i další druhy airbagů, aby míra pasivní bezpečnosti posádky byla ještě vyšší.

Pavel Biskup

převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...