Audi skysphere concept – budoucnost bez hranic

  • Automobily značky Audi se promění v zážitkové prostory
  • Roadster vyšší třídy s elektrickým pohonem
  • Nová definice progresivního luxusu

Značka Audi vzbudila rozruch působivým roadsterem, který je prvním zástupcem nové rodiny koncepčních vozů se čtyřmi kruhy. Otevřený dvoumístný vůz s elektrickým pohonem, jehož linie ukazují budoucí design značky Audi, nese označení Audi skysphere concept. Značka jím ilustruje svou vizi progresivního luxusního segmentu budoucnosti, v němž se interiér promění v interaktivní prostor a automobil se stane platformou pro fascinující zážitky. To vše umožní automatizovaná jízda, nový revoluční design interiéru a komplexní digitální ekosystém.

Audi skysphere concept ztělesňuje novou definici luxusu v podání značky Audi. V níž již nejde jen o jízdu a řízení. Studie byla koncipována s jasným cílem nabízet svým cestujícím fascinující zážitky prvotřídní úrovně.

Cestující budou mít maximální svobodu. Koncepce studie Audi skysphere concept proto počítá se dvěma různými zážitky z jízdy: s cestováním ve velkém stylu a se sportovní jízdou. K realizaci obou cílů přispělo pozoruhodné technické řešení – variabilní rozvor náprav. Řidič může díky elektromotorům a sofistikovanému mechanismu vzájemně posouvatelných komponentů podvozku a rámu měnit rozvor náprav, a tím i vnější délku vozu v rozsahu 250 milimetrů. Současně dochází i ke změně světlé výšky, a to o 10 milimetrů, což prospívá jízdnímu komfortu, nebo jízdní dynamice.

Řidič může využít svou svobodu a zvolit si požadované zážitky z jízdy jedním dotykem. V tzv. režimu „Sports“ může elektrický roadster s vnější délkou 4,94 metru a zkráceným rozvorem sám řídit. Excelentní agilitu navzdory vnějším rozměrům zajišťuje řízení zadních kol. Druhou možností je automatizovaný jízdní režim „Grand Touring“, v němž se studie promění v automobil kategorie GT o délce 5,19 metru, který převezme veškeré funkce řízení. Majitel vozu si pak může užívat pohledu na blankytné nebe a malebnou krajinu. Nebo se o jeho zábavu a rozptýlení v interiéru s maximálním prostorem pro nohy postarají služby z dokonale integrovaného digitálního ekosystému.

Volant a pedály se přesunou do polohy, v níž nejsou na očích. Pocit prostornosti se tím v koncepčním voze dostává do nových dimenzí, u sportovních otevřených vozů nevídaných. Studie Audi skysphere concept přitom svými senzory samočinně sleduje průběh silnice i ostatní účastníky silničního provozu a své cestující doveze bezpečně do cíle.

Stejně jako je vnitřní design novou, moderní interpretací luxusu, poskytuje digitalizace a ekosystém cestujícím dosud nevídanou míru svobody a zpřístupňuje jim nové zážitkové světy. Možnosti rozšiřují vlastní služby Audi spolu s integrací dalších digitálních služeb. Zážitky z cestování lze kromě toho sdílet s přáteli na sociálních sítích pořizováním záběrů z interiéru a okolí. Cestující mohou během jízdy vyřizovat také své každodenní povinnosti. V režimu automatizované jízdy dodává studie Audi skysphere concept svým cestujícím již během cesty informace z aktuálního cíle a sama se postará o parkování i nabíjení.

Kalifornská premiéra v domácím prostředí

Audi skysphere concept zažije veřejný debut 13. srpna 2021 v rámci akce Monterey Car Week – na legendárním trávníku golfového hřiště v Pebble Beach. Kalifornská premiéra se přitom bude odehrávat v téměř domácím prostředí, protože koncepční vůz navrhlo designové studio Audi v Malibu, které je nedaleko legendární pobřežní dálnice Pacific Coast Highway, spojující předměstí Los Angeles se severem Kalifornie. Za design studie nese odpovědnost vedoucí studia Gael Buzyn se svým týmem. Jako zdroj inspirace posloužily legendární klasické vozy z vlastní historie společnosti Audi – především roadster Horch 853. Reprezentativní kabriolet dlouhý rovněž cca 5,20 metru nejenže definoval moderní luxus 30. let 20. století, ale v roce 2009 také zvítězil v soutěži krásy Concours d’Elegance v Pebble Beach.

Vizuální inspirace prapředkem se však omezuje na některé rozměry a typické proporce spíše kompaktní kabiny a dlouhé přídě. Pohled pod kapotu totiž odhalí u vozu značky Horch mohutný řadový osmiválec se zdvihovým objemem 5 litrů. Naproti tomu u studie Audi skysphere jsou mezi přední nápravou a předním oknem uloženy především komponenty elektrického pohonu, jakými jsou nabíječka nebo měnič DC/DC, a k tomu servomotory, elektronika a mechanické součásti systému adaptivního rozvoru náprav. A také objemný zavazadlový prostor, v němž jsou umístěny dva golfové bagy, navržené speciálně pro koncepční vůz.

Pohon s výkonem 465 kW

Pohon studie Audi skysphere zajišťuje elektromotor, uložený v prostoru poháněné zadní nápravy. S nejvyšším výkonem 465 kW a točivým momentem 750 N.m má s roadsterem o hmotnosti 1800 kilogramů snadnou práci. Na poháněnou zadní nápravu připadá cca 60 procent hmotnosti vozu, což je zárukou vynikající trakce. V případě potřeby je zrychlení z 0 na 100 km/h otázkou pouhých 4 sekund.

Akumulátorové moduly jsou umístěny především za kabinou studie Audi skysphere, což je ideální uspořádání z hlediska těžiště a agility. Další moduly se nacházejí ve středovém tunelu mezi sedadly. I toto umístění bylo zvoleno z důvodu příznivého vlivu na jízdní dynamiku. Předpokládaná kapacita sady akumulátorů je více než 80 kWh, což v hospodárném režimu Grand Touring postačuje k ujetí více než 500 kilometrů na jedno nabití podle metodiky WLTP.

Podvozek s řízením zadních kol a adaptivním vzduchovým odpružením 

Přední i zadní kola jsou zavěšena na dvojicích příčných ramen. Horní a spodní příčná ramena jsou výkovky nebo odlitky z hliníkové slitiny. Řízení zajišťuje systém „Steer-by-Wire“ (bez mechanického spojení mezi volantem a koly), který ovládá jak přední, tak i zadní kola. Bez mechanického spojení s přední nápravou může řízení volit různé převody a charakteristiky – a to na povel tlačítka. Řízení tak lze nastavit od extrémně strmého až po komfortní, ale také od vysokých až po minimální vratné síly, například při parkování. Řízení zadních kol a adaptivní rozvor náprav kromě toho stojí také za malým průměrem otáčení.

 U značky Audi již klasická technologie, avšak v nejnovější evoluční verzi, zajišťuje požadovanou mnohostrannost podvozku. Jedná se o adaptivní vzduchové odpružení se třemi nezávislými vzduchovými komorami, které ohromí mimořádně komfortním základním odpružením. Při sportovní jízdě s velkými zrychleními lze jednotlivé komory deaktivovat. V důsledku toho je charakteristika pružin progresivnější a příčné i podélné pohyby karoserie lze potlačit na minimum. Snížení světlé výšky karoserie o 10 milimetrů způsobí pokles aerodynamického odporu vzduchu, což je mimořádně důležité při cestování na dlouhé vzdálenosti.

Rozhodující podíl na možnostech změn jízdních vlastností má aktivní podvozek studie Audi skysphere. Během klidné jízdy se při přejezdu nerovností a zvlněného povrchu vozovky cíleně mění poloha jednotlivých kol jejich posouváním vzhůru nebo dolů. Jedná se o výsledek symbiózy mezi digitálními predikcemi navigačního systému a sofistikovaných řídicích a ovládacích systémů aktivního podvozku. Pneumatiky rozměru 285/30 na aerodynamicky tvarovaných 23“ kolech z lehké slitiny kombinují minimální valivý odpor pro cestování na velké vzdálenosti a schopnost přenášet velké síly při vysokém podélném a příčném zrychlení během aktivní, sportovní jízdy.

Exteriér jako vzpomínka, která není retro

S vnější délkou 5,23 metru vs. 5,19 metru a vnější šířkou 1,85 metru vs. 2,00 metru zabírají legendární kabriolet Horch 853 a studie Audi skysphere podobnou plochu. Nápadně rozdílná je však jejich vnější výška – v závislosti na druhu karoserie vyčnívala klasická designová ikona značky Horch do výšky až 1,77 metru, zatímco její autonomní nástupce Audi skysphere se v režimu „Sports“ krčí k silnici s výškou pouhých 1,23 metru, což optimalizuje jeho aerodynamiku a těžiště. Koncepční vůz je vzpomínkou na klasický model, aniž by však byl jeho pouhou imitací ve stylu retro.

Kromě uvedených rozměrů spočívají rozdíly především v tvarovém řešení. Studie skysphere zvýrazňuje široký rozchod kol pro značku typicky rozšířenými podběhy kol, které jasně naznačují dynamický potenciál vozu. Při pohledu z boku ohromí proporce s dlouhou kapotou a krátkým převisem karoserie především vpředu. Povrchy podběhů kol a přední kapoty jsou ladně zaoblené. Tvarové řešení zádě vzniklo v aerodynamickém tunelu a kombinuje klasické aerodynamické prvky speedsteru a sportovního kombi „shooting brake“ s velkými prosklenými plochami. Pod skleněnými panely jsou uloženy dvě cestovní tašky navržené přesně na míru studie Audi skysphere. Tašky jsou zajištěny proti pohybu překříženými popruhy.

Na přídi je jasně rozpoznatelný typický motiv masky chladiče Singleframe, přestože zde již svou funkci masky chladiče neplní, spolu s prostorově tvarovaným a osvětleným logem čtyř kruhů. Celá maska chladiče Singleframe a plochy, které na ni navazují po stranách, jsou pomyslným pódiem pro vizuální efekty, zajišťované bílými prvky LED. Zde vznikají funkční efekty i pohyblivé uvítací sekvence při odemknutí a uzamknutí vozidla. Elegantní efekt vytváří plynulé ztlumení světel ve spojení se strukturovaným, rytmicky pulzujícím světlem. Světla pro denní svícení na okrajích přídě přispívají k rozhodnému, soustředěnému „pohledu“ světlometů. Při změně rozvoru náprav spustí diody LED vpředu a vzadu speciálně zkomponovanou, dynamickou sekvenci.

Také zádi dominuje digitálně ovládaná plocha LED v celé šířce vozu. Bezpočet červených diod LED pokrývá jako rubíny svislou plochu zádě. Odrazy vytvářejí při zapnutí a vypnutí osvětlovacích jednotek dynamickou hru světel a stínů.

 Se zkrácením rozvoru náprav, a tím i s přechodem z provozního režimu Grand Touring na Sport, se změní také světelný design, který dává především v oblasti masky chladiče Singleframe jasně najevo odlišné charaktery studie Audi skysphere concept.

Z profilu jsou charakteristické široké boční prahy, které zdánlivě protínají podběhy zadních kol. To je nutnost, protože příď se při změně rozvoru skutečně posouvá dozadu. Boční prahy jsou pevně spojené s přední částí vozu a s jejím pohybem se pak zasouvají pod pevně umístěnými dveřmi dozadu. Rozvor náprav se přitom zkrátí z úrovně modelu A8 L na výrazně kompaktnější rozměr obvyklý u modelů Audi RS koncipovaných pro dravou jízdu zatáčkami. Pět až 25 centimetrů je značným rozdílem nejen po technické, ale i vizuální stránce – a především z hlediska zážitků z jízdy.

Není pochyb o tom, že Audi skysphere concept v sobě ukrývá dva charaktery – automobilu kategorie GT a špičkového sportovního vozu. Hlavní rozdíly si však může vychutnat pouze posádka v interiéru, protože v něm, za vzadu zavěšenými dveřmi s širokým úhlem otevření, nabízí Audi skysphere naprosto protichůdné zážitkové světy.

Interiér jako dva zážitkové prostory

V designu tří nadcházejících koncepčních vozů Audi skysphere, Audi grandsphere a Audi urbansphere klade značka důraz na prostor, který obklopuje cestující („sphere“ – sféra), a vytváří z něj zážitkový prostor – interiér. Všechna tři vozidla jsou totiž koncipována pro automatizovanou jízdu úrovně 4. To znamená, že v definovaných druzích silničního provozu a jízdních situacích deleguje řidič odpovědnost za řízení kompletně na automobil a nemusí již zasahovat.

V důsledku toho lze ovládací prvky, jakými jsou volant a pedály, kompletně přemístit do neviditelné polohy mimo interiér. A cestující – i na předním sedadle vlevo – si mohou užívat novou podobu svobody s odpočinkem pod modrou oblohou, kocháním se krajinou s větrem ve vlasech, nebo interakci s internetem a světem díky síťovému propojení s digitálním ekosystémem ve studii Audi skysphere.

 Interiér bez ovládacích prvků má podobu světlého, širého prostoru, který je v mnoha oblastech inspirován stylem Art deco. Komfortní křesla se vyznačují vizuální elegancí designového mobiliáře, ale za jízdy splňují bez kompromisů funkce automobilových sedadel – včetně boční opory těla a bezpečnostních prvků. Sedadla jsou čalouněna trvale udržitelným způsobem vyráběnou tkaninou z mikrovlákna a díky své variabilní poloze v interiéru nabízejí volnost pohybu a prostor pro nohy jako při cestování první třídou v letadle. Ekologicky certifikované eukalyptové dřevo a synteticky vyráběná náhražka kůže jsou dalšími trvale udržitelně vyráběnými materiály v zážitkovém interiéru.

Rozhodne-li se řidič, že bude Audi skysphere concept sám řídit, promění se interiér v ergonomicky dokonalý kokpit vozu pro maximální potěšení z jízdy. Společně s podvozkem a karoserií se posune dozadu také přístrojová deska a panel s monitorem na středové konzole. Řidič nalezne všechny ovládací prvky včetně volantu a pedálů v ergonomicky dokonalé poloze přesně pro jeho postavu.

 Velké plochy dotykových displejů na čelní stěně přístrojové desky – s šířkou 1415 mm a výškou 180 mm – a v horní části středové konzoly slouží k ovládání systémů vozidla a informačních a zábavních funkcí. V režimu Grand Touring lze tímto způsobem využívat také nabídky z webu, uskutečňovat videokonference nebo sledovat filmy z internetu. Malými dotykovými panely na dveřích se ovládá klimatizace.

Velmi kvalitní audiosystém – odpovídající tomuto otevřenému vozu vyšší třídy – nabízí i za jízdy kvalitu poslechu jako v koncertním sále. Příslušné reproduktory jsou ukryty za výplněmi dveří. Několik dalších reproduktorů v zadní stěně interiéru vytváří dokonce prostorový zvuk. Tvarové řešení opěrek hlavy minimalizuje turbulence a rušivý aerodynamický hluk.

Zážitkový svět: první třída bez hranic

Značka se čtyřmi kruhy ilustruje svou vizi progresivního luxusu třemi koncepčními vozy Audi skysphere, Audi grandsphere a – v roce 2022 – Audi urbansphere. Audi přitom vytváří automobilové zážitky, které dalece přesahují trávení času uvnitř vozu při pouhé přepravě z místa A do místa B a dokonce i samotné zážitky z řízení.

Tyto koncepční vozy přicházejí s novým designem, který kompletně mění podobu interiéru. Prostor pro cestující se v něm stává centrem vozidla, v němž již nejsou zážitky cestujících podřízeny technickým požadavkům. To se odráží ve variabilním uspořádání interiéru, z něhož mohou zmizet ovládací prvky, což umocní jeho rozlehlost. Oba cestující si tak mohou v režimu Grand Touring užívat nejen klidného a příjemného cestování, ale i nově nabízených služeb. Posádka má přístup k rozmanitým službám souvisejícím s aktuální jízdou – například vytvoření působivé vyhlídkové trasy s nabídkou různých restaurací a hotelů.

 K dispozici jsou také individualizované nabídky v oblasti informací a zábavy, například propojení palubní streamovací služby s poskytovateli hudby a videí využívanými v domácnosti. Audi bude v dalším kroku předkládat budoucím uživatelům svých luxusních vozů individualizované a exkluzivní nabídky – například koncerty, kulturní akce nebo dokonce sportovní akce přístupné pouze na zvláštní pozvání. Vozidlo, jakým je Audi skysphere concept, se tak stane platformou pro zážitky, která za pouhých několik let rozšíří horizonty za hranici pouhé jízdy automobilem.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Komfortní i hbité – SUV Audi jsou mistry rychlých převleků díky technologii eAWS

Komfortní i hbité – SUV Audi jsou...

Systém se dodává pro čtyři vrcholné modely řady Q  Nastavitelné příčné zkrutné stabilizátory minimalizují boční náklon karoserie Nadšení zákazníků dokládá vysoká poptávka ...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi quattro stanovuje měřítka i v éře elektrické mobility

Audi quattro stanovuje měřítka i v...

Zcela nové uspořádání pohonu quattro pro elektricky poháněné modely Optimalizované rozdělování hnací síly mezi nápravy i mezi jednotlivá kola Výhody: variabilní, dynamický, precizní a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Více sportovnosti, více síly, více potěšení z jízdy: Audi S3 Sportback a S3 Limuzína

Více sportovnosti, více síly, více...

Silný motor 2.0 TFSI s výkonem 228 kW (310 k) a točivým momentem 400 N.m  Sedmistupňová převodovka S tronic, specifický sportovní podvozek S a pohon quattro v sériové výbavě Interiér...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického mechanického systému k plně integrované řídící jednotce

Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického...

Značka Audi způsobila přesně před 40 lety revoluci v automobilovém světě. Trvalý pohon všech kol quattro, představený v roce 1980, znamenal nový přístup k podvozkové technice. Quattro je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi, průkopník vyspělé osvětlovací techniky, přináší novou generaci technologie OLED

Audi, průkopník vyspělé osvětlovací...

Digitální diody OLED jsou poprvé k dispozici pro model Audi Q5 Nové designy zadních svítilen díky rozšířeným možnostem segmentace Výhody: homogennější, hospodárnější, kompaktnější,...