Ukončení závodní sezóny se neslo ve vítězném stylu: Alain Prost a Olivier Panis dojíždí jako vítězové ve Stade de France před 62 tisíci diváků.
Alain Prost během čtrnácti závodů sezóny nasbíral celkem sedm vítězství, přičemž dva závody musel absolvovat s maximální dodatečnou zátěží 60 kg. Ve své druhé sezóně za volantem vozu Toyota Auris si tento Francouz vydobyl titul díky bodům, které získal stejně mistrně jako v dobách, kdy soutěžil v závodech Grand Prix a nasbíral čtyři tituly světového šampiona. Alain je známy perfekcionista a v soutěžích Andros zvítězil již 22 krát. Jeho osobní naturel dokonale ladí s filozofií kaizen firmy Toyota spočívající v neustálém zdokonalování. Takže se pokusí vyrovnat počet svých vítězství (51x) dosažených za volantem monopostu F1?
„Zatím jsem si přesný cíl nestanovil,“ odpovídá navzdory svému nadšení pro statistiky všeho druhu. „Mohu říci pouze to, že tento druh závodění mi naprosto vyhovuje. Náš tým je dokonale sladěn, soutěžíme na vrcholu a každý přesně zná svoji roli. Naše Toyota Auris se neustále zlepšuje a na jakémkoli ledovém povrchu se cítí jako doma. Celková úroveň soutěže je historicky na maximu, přičemž všeobecná atmosféra závodů je zdravá a veskrze sportovní. Co ještě bych si mohl přát?“
Firma Tork Engineering postavila závodní Toyotu Auris (pohon všech čtyř kol, všechna kola jsou řízena) s využitím třílitrového motoru V6 z modelu Lexus RX 300. Vůz se na ledu poprvé představil o tři měsíce dříve, než se vůbec objevil na francouzském trhu. V té době (prosinec 2006) si Toyota France připsala již první vítězství, což je rozhodně neobvyklé pro nový model nasazený do závodů ještě před prvním oficiálním představením! Když se Toyota Auris nakonec objevila v prodeji (zhruba před jedenácti měsíci), mohla se již chlubit svým prvním titulem. Nový model zaznamenal okamžitý úspěch: na konci prosince 2007 si Toyota ve Francii právě i díky závodním úspěchům připsala více než 43% nárůst prodejů v segmentu C (rodinné kompaktní vozy – nižší střední třída). Ve stejném období stejně dobře pokračovala i Toyota Auris verze „Ice“. „Během léta jsme se nesoustředili pouze na motor,“ říká Richard Tur, technický ředitel týmu Toyota. „Zapracovali jsme i na tlumičích, což se vyplatilo při závodění na rozbrázděných tratích; možná i to nám pomohlo k udržení titulu.“
Výsledek celé soutěže byl však po dlouhou dobu nejistý. O zisk titulu často usilovalo hned několik týmů, což jen dokládá, jak perné boje o vítězství se letos v zimě sváděly. Před vánoci v l’Alpe d’Huez se Alain Prost snažil svůj titul pojistit. Ovšem na konci druhého lednového týdne, hned po přestávce v soutěži, se Jean-Philippe Dayraut se vší vervou pustil do bojů o titul, když hned dvakrát za sebou v závodech vyhrál.
„První den jsem cítil, že mám vítězství v hrsti,“ říká Alain Prost, „ale udělal jsem chybičku v prvním okruhu druhého kola kvalifikace a Jean-Philippe ji využil k tomu, aby vyhrál. Byla to jen drobná chyba, ale mohla mne stát mistrovský titul!“ O necelý týden později na Isola 2000 se Prost s Toyotou Auris opět dostal do nejlepší závodní formy a oba dva víkendové závody vyhrál. Díky tomu mohl dojet zbytek sezony bez zbytečných stresů ve finálových bojích.
Olivier Panis v bojích o zisk svého prvního titulu na Andros Trophy neuspěl, patrně kvůli opakovaným menším neúspěchům, přestože téměř vždy bojoval na čelních pozicích a během čtrnácti závodů se sedmkrát dostal na stupně vítězů. Celkově čtyřikrát dojel jako třetí a třikrát jako druhý, přičemž první místo mu v jednom ze závodů uniklo o pouhou 1/10 sekundy. „Nic se neděje,“ říká k tomu Olivier. „Na Andros Trophy jsem se naučil trpělivosti! Je to tvrdá soutěž, protože musíte bojovat s celou řadou různých faktorů: naladěním vozu, výběrem pneumatik, vývojem stavu trati v průběhu soutěže podle počasí apod. Potřeboval jsem pouze trochu zatlačit od paní Štěstěny, ale ta se nikdy nedostavila. Takže v pohodě. V týmu Toyota jsem si to skvěle užíval ve výjimečné atmosféře, a to se počítá.“ Přestože se super finále ve Stade de France do klasifikace Trophy nezapočítává, Olivier Panis spolupracující v tomto závodu s Alainem Prostem se mohl těšit z vítězství v nejsledovanějším závodu sezóny!
Alain sám nejvíce uznává důležitou roli, kterou sehrál Olivier Panis společně s Bertrandem Balasem ve zlaté Toyotě Auris, i jejich podíl na úspěchu celého týmu. Balas, který v kvalifikačních soutěžích vyrazil na trať výrazně před svými stájovými kolegy, mohl podávat přesné informace o ovládání vozu vzhledem k vývoji stavu trati. Druhý titul Alaina Prosta byl plodem sklizeným za jeho vlastní talent, ale i týmovou práci, korunovanou trojicí Prost-Panis-Balas v Auvergne v posledním závodu zimní sezóny. Bylo to více než symbolické zakončení 56 dnů tvrdé dřiny od 8. prosince 2007 ve Val Thorens až do 2. února 2008 v Super Besse.
ANDROS TROPHY 2007-2008 – MEZNÍKY
- Neděle, 9. prosince 2007, Val Thorens: Alain Prost zahajuje sezónu 2007-2008 vítězstvím za volantem svého vozu Toyota Auris.
- Sobota, 12. ledna 2008, Lans-en-Vercors: Čtyřnásobný mistr světa F1 získává kontrolu nad prvním místem v Trophy.
- Sobota, 2. února 2008, Super Besse: Alain Prost se svojí Toyotou Auris nepouští titul po úžasném dojezdu trojice týmu Toyota: 1. místo Prost, 2. místo Panis a 3. místo Balas.
- Sobota, 16. února 2008, Stade de France: Alain Prost, Olivier Panis a Toyota Auris jsou vítězi super finále ve Stade de France!
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ČÍSLA
- 16: Počet vítězství Toyoty Auris (z 27 závodů) v rámci Andros Trophy, od premiéry 10. prosince 2006 ve Val Thorens (Alain Prost: 14; Bertrand Balas: 2).
- 22: Počet vítězných dojezdů Alaina Prosta od jeho premiéry na Andros Trophy dne 17. ledna 2003 v Lans-en-Vercors.
STATISTIKA
Alain Prost dokázal s Toyotou Auris během dvou víkendů zaznamenat dvojité vítězství – podruhé s 60 kg dodatečné zátěže.
Za poslední dvě sezóny si dokázal na každé dva závody Andros Trophy připsat v průměru více než jedno první místo: 27 závodů, 14 prvních míst.
Olivier Panis se každý druhý víkend dostal na stupně vítězů (7 dojezdů mezi prvními třemi v celkově 14 závodech). Nasbíral čtyři třetí místa a tři druhá, přičemž jednou dojel pouhých 92/1000 s za vítězem.
Bertrand Balas celkem čtyřikrát dojel mezi prvními třemi a zvítězil v posledním závodu sezóny.
Toyota Auris dojela pro první dvě místa v Andoře a první tři místa v Super Besse.
Vítězství v jedenácti finále kategorie „Super Elit“: sedmkrát Alain Prost, dvakrát Olivier Panis a dvakrát Bertrand Balas.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií