Víkendové zákazy jízd kamionů v ČR

V nedávné době rozvířilo již tak bouřlivé vody dění na našich silnicích oznámení o připravovaných změnách v zákazu jízd nákladních vozidel na silnicích v České republice.

Současný stav zákazů jízd v Evropě je značně nejednotný. Přestože řada zemí neuplatňuje žádné zákazy, v České republice se připravuje nestandardní, v Evropě unikátní, rozšíření zákazů jízdy pro vozidla nad 7,5 t o páteční odpoledne.

Současný stav(podle § 43 zákona č. 361/2000 Sb.)
pátek zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 17 do 21 hodin
sobota zákaz jízdy v červenci a v srpnu od 07 do 13 hodin
neděle a státní svátek zákaz jízdy po celý rok od 13 do 22 hodin

Negativa související s rozšíření celoročního zákazu jízd na páteční odpoledne

  • řidiči budou nuceni porušit jeden ze dvou zákazů – buď kvůli chybějícím odstavným plochám musí parkovat na zakázaných a nebezpečných místech, nebo porušit zákaz jízdy, a vystavit se tak postihu vedoucímu až ke ztrátě zaměstnání;
  • v souvislosti s povinnými dobami řízení a odpočinku nebude mít řidič možnost vrátit se v sobotu k rodině a čerpat týdenní odpočinek;
  • budou potřeba další řidiči, kterých je již teď nedostatek;
  • nutnost nákupu další dopravní techniky;
  • největší přesun dopravy do doby s nejvyšší hustotou, doprava nezmizí, protože neexistuje alternativa;
  • neexistuje možnost využití železniční přepravy, železnice nemůže převzít úkoly silnice, nemá dostatečnou kapacitu, způsob dopravy si volí zákazník, dnešní logistické potřeby z pohledu flexibility, rychlosti a bezpečnosti je schopna uspokojit jen silniční doprava;
  • po vstupu do Schengenu již nebude možné zadržet dopravu na hranicích, ještě se zvýší tlak na odstavné plochy;
  • oblast automobilového průmyslu bude vinou narušení logistických a zásobovacích systémů postižena zvýšením režijních nákladů, ohrožením smluvních a dodacích lhůt, zvýšením investic do skladů a zásob, sníženou konkurenceschopností.

Jedinou možností koncepčního řešení je zajištění plynulosti a bezpečnosti silniční dopravy prostřednictvím dobudování základní infrastrukturní sítě a vytěsnění nákladní dopravy z měst a obcí.

Analýza statistiky nehodovosti za rok 2006

celkový počet mrtvých 956

  • z toho 122 osob zaviněných řidiči nákladních motorových vozidel
  • 53 osob zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12 tun
  • 16 osob zaviněných řidiči autobusů

celkový počet nehod 187 965

  • z toho 31 329 nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (vč. N1)
  • 10 905 zaviněných řidiči nákladních automobilů nad 12t
  • 2 283 zaviněných řidiči autobusů

Možné vlivy na statistiku: faktory ovlivňující statistiky nákladních vozidel

  • započítána i vozidla do 3,5 t N1 – osobní automobily upravené pro odpočet DPH (tzn. i např. Škoda Octavia)
  • růst ekonomiky spojený s nárůstem intenzity dopravy
  • došlo k posunu hlášení nehod až od 50 tis. Kč výše, tzn. automatický úbytek nehlášených nehod osobních vozidel, kamiony musí hlásit vše

Analýza nehodovosti:

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili jen 16,7% nehod

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,8%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,2%

řidiči nákladních automobilů (vč. N1) zavinili smrt 122 osob – tj. 12,8%

  • z toho řidiči nad 12 tun – jen 5,5%
  • z toho řidiči autobusů – jen 1,7%
  • v kategorii nad 12 tun došlo k poklesu usmrcených o 5 osob

řidiči nákladních vozidel mají nejmenší závažnost nehod

  • na 1 000 nehod je to 3,9 usmrcených osob, oproti 5,1 u osobních vozidel

46 usmrcených osob byli samotní řidiči nákladních automobilů, nebo jejich spolujezdci

Jestliže Česká republika vykazuje vyšší nehodovost než některé státy EU, vypovídá to především o stavu naší infrastruktury a státního odborného dozoru. V žádném případě nelze tuto situaci řešit zákazem jízdy pro jednu skupinu uživatelů.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...