Základy tohoto mimořádně oblíbeného stroje zůstaly zachovány: přesvědčivé schopnosti v terénu díky atletickému a lehkému podvozku se štíhlou kapotáží ve stylu rallye strojů a charakterní motor o objemu 1 084 cm3 s velkou dávkou točivého momentu; kompletní elektronická výbava zahrnující šestiosý snímač setrvačných sil pro řízení jízdních režimů, systému HSTC a systému ABS umožňujícího brzdění v zatáčkách, technologie pro udržování adheze předního kola (Wheelie Control), systém pro zamezení zvedání zadního kola plus funkce detekce průjezdu zatáčkou u verze s převodovkou DCT; USB zásuvka, standardně montovaný tempomat; barevný 6,5palcový TFT dotykový displej vybavený technologií Apple CarPlay® a konektivitou Bluetooth. A to vše je zabaleno do nezaměnitelného designu a stylu Africa Twin.
Pro modelový rok 2023 jsou zde nové barevné provedení: Metalická černá a nová trikolora Glint Wave Blue Metallic.
Uplynuly již více než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila Honda XRV650 Africa Twin, a přestože stroj, který dnes nese toto jméno (představený v roce 2016 jako CRF1000L Africa Twin), je od kol až po zrcátka zcela novým strojem, bezezbytku zdědil esenci a ducha toho, díky čemu si tehdejší originál získal takovou oblibu.
Byla to především rovnováha mezi výkonem a hmotností, která byla – stejně jako u nového modelu – hlavním důvodem atraktivity původního stroje. Díky svému jedinečnému atletickému vzhledu, příjemnému a dobře použitelnému motoru i schopnému a komfortnímu podvozku se CRF1000L Africa Twin osvědčila jako moderní univerzální stroj a získala si mimořádnou popularitu u dobrodruhů po celém světě, u lidí dojíždějících do zaměstnání i u víkendových výletníků.
V roce 2018 získala Africa Twin s manuální i dvouspojkovou převodovkou (DCT) elektronické ovládání plynu a 3 jízdní režimy, rozšířené možnosti systému nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) i upravený výfuk a sání, které zlepšily odezvu motoru i jeho zvuk. Zároveň došlo k rozšíření platformy o novou verzi Africa Twin Adventure Sports, která kromě výše uvedených vylepšení nabídla lepší ochranu proti větru, delší dojezd díky větší nádrži, či delší zdvihy odpružení – což tento model opět posunulo směrem k dlouhým vyjížďkám.
Dalším přelomem ve vývoji modelu Africa Twin byl modelový rok 2020, do kterého tento stroj vstoupil s větším motorem o objemu 1084 cm3, jehož bylo dosaženo prodloužením zdvihu. Komfort na cestách, technologie a schopnost modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* byly ještě více posíleny – mimo jiné díky volitelně dostupné elektronicky nastavitelné vidlici Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (SHOWA EERA™) a samotná Honda CRF1100L Africa Twin byla kompletně přepracována, s důrazem na agresivní a kompaktní rallye styl a na ještě lepší vlastnosti při jízdě v terénu. Kromě vyššího výkonu a točivého momentu nového motoru je stroj výrazně lehčí – s ohledem na primární zásady stanovené jejím předchůdcem před mnoha lety.
* Viz samostatný press kit pro model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports.
Informace o modelu
CRF1100L Africa Twin pro rok 2020 prošla rozsáhlými úpravami s důrazem na schopnosti při jízdě v terénu, takže její vzhled i chování se ještě více přiblížily skutečnému rallye stroji.
V rámci změn pro rok 2020 se model zmenšil, zeštíhlil, snížil a jeho hmotnost v porovnání s předcházejícím 998cm3 modelem klesla o 4 kg. Zároveň s tím však stroj díky změnám motoru posílil, neboť získal o 7 % vyšší maximální výkon, o 6 % více točivého momentu a výrazně více síly v celém rozmezí otáček. Zároveň se jednalo o první motor Honda splňující emisní normu EURO5. Také rám stroje byl zcela revidován a opatřen novým přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem. Hliníkové kyvné rameno vycházelo z motokrosového speciálu CRF450R.
Ve středu nového modelu Africa Twin Adventure Sports se nachází nová šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU), která řídí nejen sedmiúrovňový systém HSTC, ale také systém pro zamezení zvedání předního a zadního kola se 3 úrovněmi (Wheelie Control a Rear Lift Control), ABS umožňující brzdění v zatáčkách (s nastavením pro jízdu v terénu) a systém detekce průjezdu zatáčkou pro verzi s převodovkou DCT. Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: URBAN, TOUR, GRAVEL a OFF-ROAD.
Pozice při jízdě, která byla navržena s důrazem na kompletní kontrolu, těží z kombinace úzkého sedla a výše posazených řídítek. Dvojitá LED světla pro denní svícení (DRL) zajišťují optimální viditelnost, čímž přispívají k vyšší bezpečnosti. Tempomat je součástí standardní výbavy. Barevný TFT dotykový multifunkční informační displej (Multi Information Display – MID) s úhlopříčkou 6,5 palce nabízí přímou interakci se systémy stroje a navíc přinesl Apple CarPlay® a Bluetooth konektivitu. Počátkem roku 2021 byla doplněna podpora technologie Android Auto®.
CRF1100L Africa Twin přichází s vylepšenými nastaveními dvouspojkové převodovky DCT pro ještě hladší řazení 1. a 2. rychlostního stupně, standardně montovaným hliníkovým zadním nosičem a výraznou ultramoderní grafikou „Big Logo“.
Hlavní vlastnosti
Vzhled a výbava
- Kompaktní tělo navržené s důrazem na vlastnosti v terénu, se štíhlým sedlem a vyššími řídítky
- TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) s úhlopříčkou 6,5 palce
- Technologie Apple CarPlay® a Android Auto® umožňují používání chytrého telefonu prostřednictvím rozhraní MID
- Konektivita Bluetooth, světla pro denní svícení (DRL) a tempomat
- Nová grafika „Big Logo“
Agresivní a kompaktní. Dvě slova, kterými lze shrnout proporce modelu Africa Twin ve stylu rallye strojů. A obě mají svůj důvod – lepší chování při jízdě v terénu. Plexi štít je nízký, což usnadňuje sledování cesty před strojem, a ačkoli sedlo zůstalo ve výšce 850-870 mm, řídítka (oproti modelovému roku 2020 posunutá o 22,5 mm výše) jezdci poskytují vzpřímenější polohu, lepší výhled a pohodlnější ovládání stroje vsedě i vstoje. Zadní část je mimořádně štíhlá a úzké sedlo bylo pečlivě vytvarováno tak, aby jezdec mohl snadno dosáhnout na zem a pohybovat se na stroji vpřed a vzad.
Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na podmínky. Chrániče řídítek jsou součástí standardní výbavy.
Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) umožňuje jezdci ovládání všech systémů stroje Africa Twin, přičemž v levé horní části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích.
Toto rozhraní zahrnuje technologie Apple CarPlay® a Android Auto®, které umožňují používání chytrého telefonu prostřednictvím dotykového displeje Na displeji je možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. Samotný telefon se připojuje do USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. K dispozici je také bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti.
Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Při náhlém zpomalení při rychlostech nad 50 km/h začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Navíc mají nově také funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout. Funkci automatické deaktivace je možné v rozhraní MID vypnout. Standardně dodávaný tempomat usnadňuje dlouhé přejezdy po dálnicích.
Pro modelový rok 2023 jsou zde nové barevné provedení: Metalická černá a nová trikolora Glint Wave Blue Metallic
Motor
- Motor o objemu 1 084 cm3 disponuje maximálním výkonem 75 kW a točivým momentem 105 Nm
- Kromě většího zdvihového objemu vylepšení v roce 2020 zahrnovala novou hlavu válců, časování a zdvih ventilů, škrticí klapku a výfuk
- Variabilní výfuková klapka (Exhaust Control Valve – ECV) nabízí atraktivnější zvuk v nízkých otáčkách a lepší výkon ve vyšších otáčkách
Základní architektura řadového dvouválce s 8 ventily a s rozvodem SOHC zůstala pro rok 2020 zachována, zdvihový objem však vzrostl z 998 na 1 084 cm3. Tím se podařilo dosáhnout nárůstu maximálního výkonu ze 70 kW na 75 kW při 7 500 ot./min. a maximální točivý moment vzrostl z 99 Nm na 105 Nm při 6 250 ot./min. Co je důležitější, zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu v rozmezí od 2 500 ot./min. až k červenému poli je opravdu citelný.
Zvětšení zdvihového objemu bylo dosaženo prodloužením zdvihu ze 75,1 mm na 81,5 mm, vrtání zůstalo zachováno na hodnotě 92 mm. Kompresní poměr dosahuje 10,1 : 1. K úspoře hmotnosti přispělo použití hliníkového válce. Díky dalším úsporám hmotnosti na převodovce a na jiných místech je 1 084cm3 motor s manuální převodovkou oproti dosavadní konstrukci o 2,5 kg lehčí a motor s převodovkou DCT je lehčí o 2,2 kg. Také hlava válců byla zcela přepracována a motor byl vybaven novou škrticí klapkou o průměru 46 mm. Vrtání a rozestup válců byly upraveny tak, aby byl vytvořen hladký profil sání. Nastavení elektronické řídicí jednotky ECU bylo aktualizováno a úhel vstřikovačů byl upraven tak, aby bylo zajištěno přímé vstřikování paliva do nově vytvarovaných spalovacích komor se dvěma svíčkami.
Další změny zahrnovaly optimalizované časování ventilů a zvětšené sací (z 9,2 na 10,1 mm) i výfukové (z 8,6 na 9,3 mm) ventily. Aby bylo možné se vypořádat s vyšší efektivitou sání a vyšším průtokem spalin, byla koncovka výfuku nově opatřena variabilní klapkou (Exhaust Control Valve – ECV), velmi podobnou té, která se používá u Fireblade. Ta nejen že svým otevřením při vyšších otáčkách zajišťuje vyšší výkon a nižší spotřebu motoru, ale také mu dodává příjemný „pulzující“ zvuk při nižších otáčkách.
Klíčové součásti motoru zůstaly nezměněny. Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy válců a celého motoru.
Klikový hřídel s fázováním 270° a nerovnoměrný interval zapalování vytvářejí charakteristické dunění motoru.
Kliková skříň je dělená vertikálně; vodní čerpadlo je efektivně umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily; vodní a olejové čerpadlo jsou poháněny vyvažovacím hřídelem motoru.
Motor disponuje polosuchou klikovou skříní se zásobou oleje v její spodní části. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany, a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů.
Hliníkový střed spojky a přítlačná deska využívají „pomocné“ vačky, které usnadňují řazení směrem nahoru a „kluzné“ vačky pro zpomalování a podřazování; spojka má oproti předchozí konstrukci menší průměr a slabší pružinu pro lehčí ovládání spojkové páčky. Šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení, jako model CRF450R. Rychlořazení je k dispozici jako volitelná výbava.
Elektronika pro řízení motoru a podvozku
- Úrovně zásahů systému HSTC jsou díky řízení systémem IMU určeny pro jízdu v terénu
- Systém pro zamezení zvedání předního kola nabízí 3 úrovně a je rovněž řízen prostřednictvím IMU
- Čtyři jízdní režimy: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD
- Dva uživatelské režimy (USER) umožňují úplné přizpůsobení jízdních režimů
Motor modelu Africa Twin dostal v roce 2018 technologii elektronického řízení škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW), která umožňuje mnohem přesnější řízení výkonu motoru a jeho charakteru, a dále rozšířený systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) regulující přilnavost zadního kola; pro rok 2020 byl tento systém dále rozvinut tak, aby byl schopen spolupracovat s šestiosým snímačem setrvačných sil IMU*.
Elektronický systém nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem. Systém HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení/náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi byly optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout.
Další funkcí představenou v roce 2020 je systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jednotka IMU opět měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Systém pro zamezení zvedání předního kola je také možné zcela vypnout.
Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále jsou k dispozici dva nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních nastavení. Některé parametry lze měnit i v rámci přednastavených jízdních režimů – HSTC mezi úrovněmi 1-7 (plus vypnuto), systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) mezi úrovněmi 1-3 (plus vypnuto) a úroveň vzorce řazení převodovky DCT v režimu S mezi úrovněmi 1-3.
Režim TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s plně naloženým motocyklem se spolujezdcem a zavazadly, střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
Režim URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
Režim GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout.
Režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; systém ABS pro zadní kolo lze vypnout.
Uživatelské režimy USER 1 a 2 nabízejí jezdci možnost dvou zcela individuálních nastavení – může vybírat z úrovní výkonu 1–4 a úrovní brzdění motorem 1–3, a dále nastavovat parametry systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola a ABS (pro jízdu na silnicích a v terénu). Režim USER 1 standardně začíná s úrovní výkonu a brzdění motorem 2, režim USER 2 má nastavenou úroveň výkonu 4 a úroveň brzdění motorem 3.
*Viz kapitola Podvozek 3.5 v tomto press kitu.
Dvouspojková převodovka
- „Snadný a přímý“ systém umožňuje super rychlé řazení v manuálním režimu (MT) i v automatických režimech D a S
- Režim S (se 3 úrovněmi) umožňuje v porovnání s režimem D větší vytáčení motoru a dříve podřazuje, což jej činí vhodnějším pro agresivnější jízdu
- Tlačítko G zlepšuje trakci zadního kola při jízdě v terénu
- Detekce náklonu upravuje způsob řazení v závislosti na náklonu
- Jednotka IMU umožňuje detekci průjezdu zatáčkou pro lepší načasování řazení
- Upravené časování umožňuje lepší ovladatelnost při rozjezdu a při jízdě na nižší rychlostní stupně
Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 200 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2020 DCT verze modelu Africa Twin (včetně verze Adventure Sports) představovaly 47 % z celkového počtu prodaných kusů.
Unikátní systém převodovky DCT se vyznačuje super rychlým, plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.
Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké.
K oblibě převodovky DCT přispívají i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, menší únava jezdce a možnost lépe se soustředit na průjezdy zatáčkami či na brzdění.
Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru umožňuje jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění motorem.
V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu.
Převodovka DCT u modelu Africa Twin je připravena na provoz v náročném prostředí – funkce pro jízdu v terénu lze aktivovat spínačem G umístěným dotykovém TFT displeji. Aktivací tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení pocitu dostupné trakce a ovladatelnosti stroje snížením úrovně prokluzu spojky během řazení.
Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.
Pro modelový rok 2020 byla převodovka DCT u verze CRF1100L Africa Twin vybavena systémem detekce průjezdu zatáčkou. Pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl zatáčí, systém mírně upraví program řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené.
Nastavení převodovky DCT dále optimalizována s ohledem na hladší řazení prvního a druhého rychlostního stupně pro lepší rozjezdy a jízdu velmi nízkými rychlostmi.
Podvozek
- Lehký rám s přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem a s lehkým robustním kyvným ramenem ve stylu modelu CRF450R, které nabízí vynikající trakci a kontakt zadního kola
- Šestiosý snímač pro měření setrvačných sil je umístěn ve středu stroje
- Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách zvyšuje jistotu při jízdě a nabízí nastavení pro jízdu v terénu
- Optimalizované nastavení tlumení a odpružení pro přední i zadní tlumiče Showa
Samotným srdcem vylepšených vlastností nového modelu Africa Twin na silnici i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Trakce zadního kola je řízena prostřednictvím systémů TBW a HSTC, přilnavost předního kola při brzdění zajišťuje ABS umožňující brzdění v zatáčkách, jeho stabilitu pak systémy pro zamezení zvedání předního a zadního kola.
Kromě doplnění systému IMU konstruktéři značky Honda pro rok 2020 kompletně přepracovali pevnost i tuhost ocelového dvoukolébkového rámu, a to zejména s důrazem na schopnosti v terénu. Zároveň s tím však došlo ke zlepšení všech parametrů ovlivňujících chování stroje na silnici. Tuhost kolem hlavy řízení byla optimalizována s ohledem na kontrolu nad přilnavostí předního kola; hlavní nosníky jsou štíhlejší a přímější a odstraňují potřebu přední příčné trubice. Přišroubovaný hliníkový pomocný rám (lakovaný v červené barvě) nahrazuje integrální ocelovou konstrukci předchozího řešení a je o 40 mm štíhlejší při šířce 195 mm – což je klíčové pro snazší dosažení na zem. Lehčí hliníkové kyvné rameno – které vychází z konstrukčního řešení použitého u modelu CRF450R – zlepšilo trakci zadního kola a pocit kontroly nad strojem.
Se zdvihem 230 mm nabízí 45mm převrácená kazetová vidlice Showa dostatek prostoru pro pohlcování nerovností a vyznačuje se upraveným nastavením vnitřních komponent, které zlepšuje výkony na silnici i v terénu. Tlumení v kompresi i v odskoku je plně nastavitelné. Litá hliníková hlava vidlice a kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části.
Také zadní tlumič Showa byl upraven, zajišťuje zdvih osy kola 220 mm a vyznačuje se 46mm válcem a samostatnou nádržkou pro stabilní tlumení i při jízdě v extrémním terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.
Závěsné čepy kyvného ramene mají vložky z vysokopevnostní oceli odolávající zatížení až 600 MPa a horní příčná trubice, která je spojuje, zároveň slouží jako horní upevnění zadního tlumiče (prostřednictvím kulového kloubu) a zlepšuje pocit kontroly i trakci zadního kola.
Při regulaci brzdné síly prostřednictvím systému ABS jednotka IMU přebírá úhel náklonu, zpomalení (ze snímačů otáček předního/zadního kola) a zohledňuje také úroveň prokluzu předního i zadního kola; podobně, pokud zjistí náhlé zvednutí zadního kola, dokáže jemným přibrzděním obnovit stabilitu. Pokud motocykl stojí, je možné působení systému ABS na zadní kolo pro jízdu v terénu vypnout.
Kompaktní dvoudílné radiální čtyřpístové třmeny působí přes destičky ze sintrovaného materiálu na dva 310mm „vlnovité“ plovoucí kotouče. Zadní 256mm kotouč se zvlněným okrajem je vrtaný a tvarovaný. Přední a zadní kola o průměru 21/18 palců s (nerezovým) drátěným výpletem jsou obuta do pneumatik o rozměrech 90/90-21 a 150/70-18. Pro motocykl jsou schváleny terénní pneumatiky (Continental 90/90-21M/C 54S a 150/70B 18M/C 70Q s rychlostním indexem 180 km/h a 160 km/h).
Světlá výška je 250 mm, rozvor kol dosahuje 1 574 mm a sklon přední vidlice / závlek činí 27°30’/113 mm. Pohotovostní hmotnost činí 229 kg. (DCT240)
Příslušenství
Pro model Africa Twin je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, a to jak po jednotlivých kusech, tak ve formě pečlivě vybraných paketů, které dále zvyšují potěšení z jízdy na tomto stroji.
Paket Off-Road Pack zvyšuje přirozené schopnosti modelu Africa Twin při jízdě v terénu a zahrnuje:
- Rallye stupačky
- Řadicí páčku pro převodovku DCT (pouze pro verze s DCT)
- Rychlořazení (pouze pro verzi s manuální převodovkou)
- Kryt motoru včetně upevnění
- Přední boční ochranný rám
- Mřížky na ochranu chladiče
- Zatmavený plexi štít
- Polepy kol
- Boční ochranné polepy nádrže
- Nástavce chráničů řídítek
Paket Electric Pack obsahuje veškeré elektrické příslušenství potřebné pro maximální komfort při jízdě a zahrnuje:
- Přední mlhové světlomety
- Vyhřívané rukojeti
- 12 V zásuvku pro připojení příslušenství
Paket Super Pack byl vytvořen pro zvýšení komfortu na dlouhých cestách s důrazem na více prostoru pro zavazadla, přičemž kufry jsou k dispozici ve dvou provedeních: hliníkové a plastové.
Tento paket zahrnuje:
- kompletní sadu hliníkových kufrů zahrnující vrchní kufr (42 litrů) a boční kufry (37 litrů levý a 33 litrů pravý) včetně vnitřních tašek
nebo
- kompletní sadu plastových kufrů zahrnující velký plastový vrchní kufr (58 litrů) a boční kufry (40 litrů levý a 30 litrů pravý) včetně vnitřních tašek
Plus
- 4,5litrový tank bag
- Přední boční ochranný rám
- Přední mlhové světlomety
- Kryt motoru (včetně upevnění)
- Vyhřívané rukojeti
- 12 V zásuvku pro připojení příslušenství
- Zvýšený plexi štít
- Sadu plexi štítu a deflektorů
- Hlavní stojan
Paket Travel Pack maximalizuje schopnosti modelu Africa Twin na dlouhých cestách. Podobně jako v případě paketu Super Pack, také paket Travel Pack je k dispozici ve dvou verzích – s hliníkovými a plastovými kufry – a zahrnuje
- kompletní sadu hliníkových kufrů zahrnující vrchní kufr (42 litrů) a boční kufry (37 litrů levý a 33 litrů pravý) včetně vnitřních tašek
nebo
- kompletní sadu plastových kufrů zahrnující velký plastový vrchní kufr (58 litrů) a boční kufry (40 litrů levý a 30 litrů pravý) včetně vnitřních tašek
Plus
- 4,5litrový tank bag
- Upevnění krytu motoru
- Přední boční ochranný rám
- Hlavní stojan
K dispozici je i další příslušenství, včetně mimo jiné:
- Snížené (825 – 845 mm) nebo zvýšené (870 – 895 mm) volitelné sedlo
- Kompletní ochranné polepy
- Vyměnitelný tlumič výfuku SC-Project
- 38litrový horní kufr
- 3litrový tank bag
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam |
Zdvihový objem | 1 084 cm3 |
Vrtání x zdvih | 92 mm x 81,5 mm |
Kompresní poměr | 10,1 : 1 |
Maximální výkon | 75 kW při 7 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 105 Nm při 6 250 ot./min. |
Úroveň hluku | L-město 73,5 dB, L-wot 79,2 dB – MAN; L-město 73,6 dB, L-wot 79,4 dB – DCT |
Olejová náplň | 4,8 / 4,3 (5,2/4,7 u DCT) |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 18,8 l |
Emise CO2 | 112 g/km MAN
110 g/km DCT |
Spotřeba paliva | 4,9 l/100 km MAN
4,8 l/100 km DCT |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12 V-6 Ah Li-ion baterie (20 hod.) |
Výkon alternátoru | 0,49 kW / 5000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka
DCT–2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami |
Typ převodovky | 6stupňová manuální (6stupňová převodovka DCT) |
Stálý převod | Semi-dvojitá kolébka |
RÁM | |
Typ | Semi-dvojitá kolébka |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 330 mm x 960 mm x 1 395 mm |
Rozvor kol | 1 575 mm |
Záklon rejdového čepu | 27,5° |
Závlek | 113 mm |
Výška sedla | 850/870 mm (volitelné snížené sedlo 825 mm, volitelné zvýšené sedlo 895 mm) |
Světlá výška | 250 mm |
Pohotovostní hmotnost | 229 kg (DCT 240 kg) |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 45mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm. |
Typ vzadu | Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm |
KOLA | |
Typ vpředu | 21M/C x 2,15 hliníkový ráfek s drátěným výpletem |
Typ vzadu | 18M/C x 4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem |
Velikost ráfku přední | 21″ |
Velikost ráfku zadní | 18″ |
Pneumatika vpředu | 90/90-21M/C 54H (dušová)
(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET) |
Pneumatika vzadu | 150/70R18M/C 70H (dušová)
(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový s IMU Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu |
Typ vpředu | Dva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami |
Typ vzadu | 256mm hydraulický kotouč s 1pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej |
Zabezpečovací systém | Imobilizér, alarm (volitelná výbava) |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Elektrická soustava | Světla pro denní svícení, Bluetooth audio a Apple Carplay®, Android Auto®, USB zásuvka, automatické vypínání ukazatelů směru, tempomat, nouzová brzdová světla, IMU, HSTC, systém pro zamezení zvedání předního kola |
** Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií