Peugeot 308 RC má všechny předpoklady k tomu, aby oslovil zákazníky svého segmentu a splnil jejich stále náročnější představy a požadavky: zvýšený architektonický koncept, vynikající obyvatelnost, výhled a prosvětlení interiéru, ale také příkladný jízdní projev, výkonné motory, maximální bezpečnost a vysoce kvalitní dílenské zpracování. Jeho ušlechtilý styl – typický pohled šelmy a aerodynamické křivky mu propůjčují výraznou a nezaměnitelnou identitu.
Tří a pěti dveřová verze modelu 308 představuje samozřejmě pouze první fázi programu « T7 ».
Některé verze jsou již naplánovány a mají konkrétní podobu, další jsou prozatím pouze odvážnými představami designérů a zapálených automobilových inženýrů. Když se jejich tvůrčí a vynalézavé schopnosti spojí, mohou světlo světa spatřit i ty nejbláznivější nápady. Sny a představy nabývají reálné podoby a rodí se automobilové dílo na hranici imaginace a reality. A právě to je historie zrodu dalšího koncepčního vozu z dílny značky Peugeot, který dostal název 308 RC Z.
Zadávací podmínky
Ambicí tohoto projektu bylo vytvořit vůz, který bude esencí opravdového požitku z jízdy a intenzivních emocí – lehký, výkonný a současně maximálně ekologicky ohleduplný automobil. Tyto zadávací podmínky vytyčily pro značku velmi důležité směry vývojové práce. A byly to mimochodem právě tyto stěžejní linie, které ovlivnily téma 4. ročníku soutěže Design Peugeot .
Architektura
Koncept 308 RC Z je novým zosobněním vize automobilového potěšení podle značky Peugeot. Jedná se o kupé 2+2 s tříobjemovou architekturou, která umožňuje skutečně polyvalentní využití, přičemž vůz si zachovává velmi moderní a originální styl a dobře vyvážené proporce. Záměrem bylo, aby vůz byl co možná nejlehčí, proto byla použita řada prvků ze slitiny hliníku, jako například střešní oblouky, které vymezují vnitřní prostor pro cestující a ztvárňují vnější styl vozu, zadní okno je z polykarbonu podobně jako další části karoserie, které obsahují karbonová vlákna.
Použití modelu 308 jako vývojové báze znamenalo tři výhody :
- možnost převzít velmi elegantní přední část;
- bylo převzato maximum prvků vyvinutých pro model 308, což usnadnilo realizaci tohoto kupé;
- využít silných stránek hatchbacku, které u této nové siluety ještě dále posilují (podvozkové části, výbava, splývavé křivky palubní desky, …).
Podsaditá linie a mimořádně pečlivě propracovaný styl mu zajišťují prvotřídní aerodynamické vlastnosti (koeficient SCx pouze 0,65), které navazují na mimořádné výkony, maximálně efektivní provoz a tedy i ekologicky velmi příznivé charakteristiky s nízkými emisemi CO2.
S délkou 4,276 m (stejně jako u klasické verze), šířkou 1,840 (+ 25 mm), a výškou pouhých 1,320 m má koncept 308 RC Z proporce odpovídající velice dynamickému stylu a mimořádně jistému vedení stopy.
Vnější styl
Mimořádně expresivní styl vozu 308 perfektně ladí s proporcemi koncepčního vozu
Logo lva je zasazeno na skutečně majestátní „špici kapoty“. Od ní se rozvíjí dvě stylové linie vzhůru po kapotě a přecházejí do dvou střešních oblouků z leštěného hliníku. Písmeno „V“, které je těmito křivkami plynně vykresleno, je nosným dynamickým prvkem vnějšího designu a vytváří zdání, že vůz je stále v pohybu.
Plynulost linií umocňuje optická návaznost rozměrného čelního skla na karbonovou střechu a zadní zatmavené polykarbonové okno.
Přední světlomety s krytem z hladkého skla jsou protaženy vysoko v liniích kapoty a čtyři tubusy v optice každého ze světlometů jim dodávají jiskrný a pronikavý „pohled“. Přední nárazník odlišuje koncepční vůz od klasické verze 308 svým sportovnějším vzhledem s ostřejšími rysy otvoru sání motoru a mlhovek a specifická mřížka je provedena v chromu. Z profilu vystavuje vůz na odiv své propracované „svaly“ – prokreslené přední blatníky, vytvarované boky a mohutné zadní blatníky. Dveře opticky spojují přední svažující se a zadní vystouplou část a v celé jejich délce probíhá linie zdůrazňující dynamiku celku.
Vůz, posazený na 19 palcových kolech, vyzařuje sílu, robustnost a napětí šelmy připravené vyrazit vpřed.
Zvláštní tvar zadního okna si vyžádal, aby byl na místo klasického skla použit polykarbon. Okno rozdělené na dvě vyklenuté části, které vycházejí již ze střechy vozu, jsou originálním stylistickým prvkem a nad to mají významnou aerodynamickou funkci. Tvar víka zavazadlového prostoru počítá s prouděním vzduchu a objem zavazadelníku vyvíjí i bez spojleru dostatečný přítlak na zadní nápravu, takže zadní část je stylově velmi čistá a střídmá.
Logo značky je umístěno v prolisu ve tvaru písmene U, symetricky s přední částí, kde je znak ve tmě navíc podsvícen. Obrys lva stačí lehce stisknout a západka otevírání víka se otevře.
Zadní světla kopírují linie mohutných zadních blatníků. Jsou vybaveny elektrodiodami a mají jasnou rubínovou barvu. Stylistický vryp ve spodní části má funkci směrových světel.
Dvojitá středová koncovka výfuku je zakomponovaná do masivního zadního nárazníku oblých tvarů. Tlumič je umístěn napříč, díky této pozici bylo možné zachovat plnohodnotné rezervní kolo a současně slouží i jako aerodynamický difuzér.
Specifická barva kovově šedá je výsledkem použití zvláštní procedury, která je založena na příměsi jemně rozdrcených metalických částic. Skvěle zvýrazňuje čisté linie a propracované tvary karoserie.
Život na palubě
Výhodou konceptu 308 RC Z je, že mohl převzít palubní desku klasické verze. Ta se vyznačuje střídmými, elegantními a plynulými křivkami, zkosené a předsazené čelní sklo otevírá výborný výhled z vozu. Interiér vyniká světlostí a vyvolává pocit prostornosti.
Výběr luxusních materiálů, vysoká kvalita na pohled i na dotyk… podobně jako u klasické verze byla maximální pozornost věnována finálnímu provedení a komfortu na palubě vozu, což je patrné na každém prvku a detailu interiéru.
Palubní deska potažená kůží, chromované, hliníkové nebo černě lakované dekorativní doplňky – každý prvek v kabině vozu připomíná svět luxusních sportovních vozů. Tomu odpovídají i exkluzivní hodiny Bell&Ross ®, umístěné uprostřed palubní desky mezi dvěma výstupy vzduchu, jejichž ciferník ladí s podkladem ukazatelů na sdruženém přístroji.
Dalším znakem výjimečnosti jsou přední sedadla typu skořepina se zapuštěnými cvoky z leštěného hliníku, které najdeme i na dveřních rámech, jejichž styl je u tohoto koncepčního vozu rovněž ojedinělý. Ergonomie celého místa řidiče je promyšlena tak, aby ovládání vozu bylo perfektní a maximálně pohodlné.
Dvě přídavná zadní sedadla s koženým čalouněním jsou sklopná. Vůz tedy svým uživatelů nabízí skutečnou variabilitu a je maximálně multifunkční. Prostor za předními sedadly je například dostatečný pro přepravu golfového vaku a maximální objem zavazadlového prostoru a jeho užitečná délka dokonce umožňují přepravu horského kola!
Koncepční vůz 308 RC Z je poháněn motorem 1.6 THP, který je součástí zcela nové nabídky motorů vyvinutých v rámci spolupráce mezi PSA Peugeot Citroën a BMW Group. Jedná se o motor EP6DTS s výkonem 128 kW (175 k), kterým je vybavena též sériová verze 207 RC.
Benzinový čtyřválec 1.6 THP byl z pohledu kalibrace motoru navržen speciálně pro tento koncepční vůz, který s ním dosahuje výkonu 160 kW (218 k). Je pro něj příznačná neuvěřitelná pružnost používání s maximálním točivým momentem 280 Nm disponibilním již od nízkých otáček (s funkcí overboost dokonce 300 Nm). Tyto hodnoty mu zajišťují vynikající živost za všech okolností.
Inovativní turbokompresor typu Twin-Scroll kombinuje optimálním způsobem průchod výfukových plynů tak, aby byl zajištěn maximální výkon turbíny, zatímco systém přímého vysokotlakého vstřikování paliva zlepšuje spalování a celkový chod motoru.
Blok motoru je spojen s novou manuální šestistupňovou převodovkou. Tento celek vytváří u konceptu 308 RC Z mimořádně účinné spojení mezi výkonem a spotřebou. Maximální rychlost na šestý rychlostní stupeň je 235 km/h, rychlosti 100 km/h dosáhne za pouhých 7,0 s a ke zrychlení z 80 na 120 km/h na 5. převodový stupeň mu stačí jen 7,5 s. Spotřeba paliva zůstává na velmi příznivých 6,7 l/100 km v kombinovaném cyklu s pouhými 160 g/km emisí CO2 .
Podvozkové části
Po vzoru tradice vozů značky Peugeot mají přední tlumiče oddělený čep a k výrobě podvozkových částí bylo v hojné míře použito hliníkové slitiny, aby bylo dosaženo co nejnižší hmotnosti vozu. Celek umožňuje vynikající vedení stopy a velmi přesné řízení a zážitek z řízení tak může být velmi intenzivní. Zadní náprava převzatá z klasické verze je složena z deformovatelné příčky, dvou ramen a integrovaného příčného stabilizátoru. Vzhledem ke zvětšenému rozchodu kol byla speciálně upravena. Přední i zadní rozchod kol byl v porovnání s klasickou verzí zvětšen o 59 mm a společně se širokými pneumatikami zajišťuje prvotřídní držení karoserie, jistotu projevu a stabilitu vozidla.
Účinnou brzdnou reakci zprostředkovávají vpředu chlazené kotouče o velkých rozměrů (360 mm) a třmeny se čtyřmi písty. Disky kol 19“ z leštěného hliníku jsou vybaveny pneumatikami Michelin Pilot Sport PS2 245/40 R19.
I v případě unikátního modelu realizují návrhářské a vývojové týmy Peugeot své sny do posledního detailu a nic nenechávají náhodě. Bezpečnost a její maximální zajištění je tedy samozřejmou součástí konceptu.
Základem aktivní bezpečnosti 308 RC Z jsou jeho příkladné jízdní vlastnosti vozu, ty jsou dále doplněny prvky bezpečnostní výbavy jako je například výstražné upozornění na nechtěné překročení silniční čáry (AFIL) nebo bi-xenonové světlomety s dynamickým směrovým nastavením, systémy převzaté z verze 308 hatchback.
Stejně je tomu i v oblasti zabezpečení pasivní ochrany – model 308 RC Z přejímá prvky struktury sériového modelu a to zejména princip třech absorpčních kanálů v přední části vozu, které byly navrženy s ohledem na pevnost a programovanou deformaci tak, aby byly schopny při čelním nárazu rozložit maximum energie.
Terciární bezpečnost cestujících je zajištěna službou « Peugeot Urgence », která je spojena s telematickým systémem RT4. Vůz je v případě nehody lokalizován a systém automaticky vysílá tísňové volání, kterým je přivolána odpovídající pomoc.
Podobně jako všechny koncepční vozy je i model 308 RC Z mimořádnou přehlídkou nápadů, umožňuje realizovat i ty nejodvážnější představy, vyzkoušet nové koncepty, avantgardní technologie nebo stylistické výstřelky osvobozené od svazujících možností sériové výroby.
Jsou to právě koncepční vozy, které často ve větší či menší míře ovlivňují podobu sériových modelů. Pro vývoj značky představují hnací motor, vytyčují jeho směr. Jsou jako hvězdy, které osvětlují noční oblohu. Jsou daleko, ale vyvolávají dojem, že stačí natáhnout ruku, abychom se jich mohli dotknout…
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií