Zájem o elektrické vozy a plug-in hybridy byl loni v Česku rekordní. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v roce 2020 prodalo 3 262 elektromobilů, což je více než čtyřnásobek než předloni. Narostl také počet prodaných plug-in hybridů, na 1 978 oproti necelým pěti stům kusů v roce 2019. I přes zvýšený zájem ale Češi ve využívání vozidel s alternativním pohonem stále zaostávají za zbytkem Evropy. Jiný než benzínový či naftový pohon mělo v loňském roce jen 6% nově registrovaných vozidel. Pro porovnání v Norsku v roce 2020 činil podíl vozidel s alternativními pohony plných 83%, z čehož 54% byly čistě elektromobily.
Nákup nových vozů táhnou hlavně firmy, stále vede nafta a benzín
Podle konzultanta společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu vozů, Tomáše Kadeřábka, za to může snížená ochota firem alternativní pohony využívat. Zároveň je podle něj na vině vyšší pořizovací cena, nízká hustota dobíjecích stanic a omezený výběr modelů. „Nové vozy v Česku táhnou především firmy, loni tomu tak bylo v 74% případů. Proto mají zásadní vliv na využívání elektromobilů v tuzemsku. Ačkoli byl loňský rok v jejich pořizování rekordní, přesto podle průzkumu Arval Mobility Observatory dávají firmy stále přednost primárně naftovým a benzínovým vozům,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek.
Z elektromobilů mají firmy obavy, může za to i nízká hustota dobíječek
Za stále nízký zájem firem o elektromobily může podle expertů vysoká pořizovací cena a nízké množství dobíjecích stanic. To potvrzují i data z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA), podle které je Česko s necelými devíti sty dobíječkami na konci EU společně se ostatními zeměmi Visegrádu. Většina dobíječek je totiž jen ve čtyřech státech Evropy (Nizozemí, Německo, Francie a Velká Británie). V počtu vede Nizozemsko s 50 824 stanicemi, což představuje skoro čtvrtinu z celkového počtu dobíjecích míst v EU. „Nerovnoměrné rozložení dobíjecích stanic v Evropě i fakt, že jen každá sedmá stanice v Evropě umožňuje rychlé dobíjení, nahrává argumentům českých firem, proč nechtějí elektromobily významněji využívat. Podíl dobíjecích stanic v Česku činí při necelých devíti stech místech jen 0,4% z celkového počtu. Elektromobily jsou navíc i pro firmy stále nákladné, například pořizovací cena Škody Enyaq začíná na více než milionu korun. Řešením proto mohou být leasingové společnosti, které firmám i soukromníkům umožní rozložit platbu za ekologický vůz do pravidelných splátek a budou se s partnery podílet na budování dobíjecích stanic ve firmách i domovech uživatelů,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu vozů.