Auris je výrazný již na první pohled – smělý a dynamický vzhled s originálními proporcemi.
Toyota demonstrovala nový přístup k návrhu vozu: je vytvořen stylem „zevnitř ven“ tak, aby bylo dosaženo co největšího prostoru v interiéru, a tím i pohodlí pasažérů. Výsledkem je výrazný a novátorský interiér se středovou konzolou ve tvaru mostu, která vyjadřuje sportovní charakter vozu.
Nová Toyota je postavena na nově vyvinuté platformě, která zajišťuje vysokou bezpečnost v případě kolize, vůz má bohatší výbavu a zaručuje jedinečný požitek z jízdy díky nižší úrovni hluku a vibrací. Pohon vozu je možné volit z nabídky tří vznětových a dvou zážehových motorů.
Název Auris je ozvěnou dalších modelů značky Toyota, Yaris a Avensis, a současně připomíná vzácnost jedné z nejtradičnějších a nejušlechtilejších komodit v přírodě, zlata.
Auris se vyrábí v Evropě, a potvrzuje tak závazek firmy Toyota podporovat svoji Evropskou výrobní základnu, za dodržování těch nejpřísnějších kvalitativních norem pod globálním označením „Made by Toyota“. Nový hatchback se vyrábí společně s modelem Avensis v závodech ve Velké Británii a s modelem Corolla Verso v Turecku.
Výrazný design Aurisu lze popsat jako „krátký a vysoký“. Krátký proto, že zachovává celkovou délku typickou pro vozy této třídy. Vysoký proto, že maximalizuje vnitřní prostor a pohodlí pasažérů.
Auris rovněž vyjadřuje sportovní naturel. Toho bylo dosaženo širším rozchodem kol – a dále je zdůrazněn posunutím základny sloupku A směrem vpřed. Předsunutí prostoru pro posádku dává pocit dynamičnosti a živosti.
„Jako dva hlavní důvody při nákupu vozu nižší střední třídy se v Evropě uvádí životnost a atraktivita zevnějšku,“ uvádí Andrea Formica, starší viceprezidentka společnosti Toyota Motor Europe. „S modelem Auris obě tyto potřeby zákazníků uspokojíme; díky pověstné prvotřídní kvalitě vozů Toyota a jejich výraznému designu. Tento vůz je atraktivní nejen pro srdce, ale i pro mozek.“
Model Auris byl vytvořen v evropském návrhářském a vývojovém středisku ED2 firmy Toyota v jižní Francii. Jeho dynamické ztvárnění odráží evropský vkus, styl a kultivovanost.
Klíčovými prvky jsou svalnaté tvary a výrazné dynamické křivky. Auris dosahuje svého výrazného vzezření díky velké šířce (1760 mm) a výšce (1515 mm). Celková délka činí 4220 mm a je kombinována s velkým rozchodem kol vpředu i vzadu (1524 mm, resp. 1522 mm). Vůz má výrazně rozšířené podběhy kol, což dodává pocit šířky, přičemž velké pneumatiky (kola o velikostech 15, 16 a 17() dodávají sportovní image.
Kapota, hluboký nárazník a široké blatníky tvoří jednolitý tvar postavený kolem emblému značky Toyota. Grafické provedení mřížky chladiče zachovává a ještě více zdůrazňuje příslušnost ke značce. Ostré hrany nárazníku a nápadné světlomety jsou protaženy směrem do stran, a tak opticky ještě snižují převisy karoserie. Motiv robustnosti je patrný i na zadní části vozu. Kulaté tvary opět zdůrazňují rozšířené podběhy kol a celková šířka se podílí na nízkém položení těžiště. Zadní dveře jsou široké a svým vzhledem slibují praktičnost i pevnost zároveň. Sdružené zadní svítilny zasahují do boku, a zrcadlí tak provedení světel vpředu.
Výrazný styl modelu Auris doplňuje devět jasných barev laku. Jedna z barev je zcela nová a čtyři jsou nově použity v segmentu nižší střední třídy této značky.
Mimořádně prostorný interiér mohl vzniknout díky návrhu vozu „zevnitř ven“ kolem řidiče. Výsledkem ztvárnění za použití jedinečných designérských prvků, např. středové konzoly ve tvaru mostu, je smělé a výrazné prostředí interiéru. Auris je však zároveň i praktický – nabízí velký zavazadlový prostor a jedinečná sedadla Toyota „Easy Flat“ se snadným sklápěním, která je možné složit jediným dotekem, a okamžitě tak zvětšit prostor pro náklad.
Středová konzola ve tvaru mostu je jasným vyjádřením sportovního charakteru vozu. Konzola jen doplňuje vynikající ergonomii vozu. Krátká řadicí páka přímého řazení je posunuta blíže do přirozené polohy řidiče. Páka parkovací brzdy je pak elegantně začleněna do interiéru. Ve výsledku bylo vytvořeno pracoviště řidiče, kde jsou všechny hlavní ovládací prvky doslova na dosah ruky.
Přední sedadla objímají tělo a nabízejí pevnou oporu v oblasti ramen, dlouhé polstrování sedáků a dobré boční vedení. Volant se třemi loukotěmi je robustní s dostatečně silným věncem a charakteristickou výplní středu. Zobrazení hlavních optitronových ukazatelů má prostorový efekt.
Pasažéři vpředu i vzadu si mohou užívat vynikající prostornosti v oblasti hlavy a ramen, které bylo dosaženo vysokou stavbou vozu. Vzdálenost mezi opěradly předního a zadního sedadla byla prodloužena na výsledných 910 mm, což se projevilo v komfortním prostoru pro nohy, zatímco pozice volantu byla posunuta dozadu pro dosažení přirozenější polohy při řízení.
Vnitřní obložení ve vozu odráží špičkovou kvalitu – se smyslem pro detail, který uspokojí smyslové orgány hmatu, zraku i čichu. K dispozici budou dvě barevná provedení interiéru, moderní tmavě šedá a šedá v teplém tónu. Látka bude hebká na dotek; obložení dveří je tvarováno tak, aby byl výsledný prostor co největší; těleso dveří je integrováno s rukojetí a klikou do jediné jednotky; zasazení a zpracování přístrojové desky je dokonale přesné.
Vůz nabízí vynikající zavazadlový prostor a odráží tak naturel praktického rodinného použití, ze kterého se budou majitelé Aurisu těšit. Kapacita kufru je 354 litrů (s nouzovým rezervním kolem), přičemž v kabině najdeme dalších 10 schránek o celkové kapacitě 32 litrů.
Auris slibuje požitek z jízdy; nabízí zážitek postavený kolem řidiče, který začíná v okamžiku, kdy usednete za volant.
Auris tedy nejen dobře vypadá, ale i plní očekávání. Modelová řada ve čtyřech stupních výbavy musí přitáhnout široké spektrum zákazníků, přičemž Auris skutečně dává na výběr: 3 nebo 5 dveří, tři vznětové motory, dvě zážehové pohonné jednotky, tři různé typy řazení.
Vlajkovou lodí pohonných jednotek je D-4D 180 Clean Power o zdvihovém objemu 2,2 litru má výkon 130 kW (177 k) při 3 600 ot./min. a nabízí vysoký krouticí moment 400 N.m v rozsahu 2 000 až 2 600 ot./min. – to Aurisu zajišťuje dostatečný tah bez ohledu na jízdní podmínky. Pohonné ústrojí D-4D 180 Clean Power je nejen výkonné, ale i ekologické – jedná se o jeden z nejčistších motorů na dnešním trhu. Moderní systém čištění výfukových plynů vybavený technologií Toyota D-CAT snižuje podíl uhlovodíků (HC) a oxidů dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO) i pevných částic (PM).
Vozy Auris D-4D 180 Clean Power budou vybaveny 6rychlostní převodovkou s manuální řazením, která je optimalizována tak, aby co nejlépe využívala výborné charakteristiky krouticího momentu.
Srdcem modelové řady Auris budou dva další moderní vznětové motory, 1,4 litrový motor D-4D a 2,0 litrový motor D-4D. Očekává se, že vznětové motory se objeví ve více než polovině prodaných vozů Auris.
Motor D-4D o objemu 1,4l dává výkon 66 kW (90 k) při 3 800 ot./min. a krouticí moment 190 N.m v rozsahu 1 800 až 3 000 ot./min. Díky tak širokému rozsahu maxima krouticího momentu je D-4D 90 ideální pohonnou jednotkou pro jízdu ve městě a oblibu si jistě získá i díky své provozní hospodárnosti.
Motor D-4D o objemu 2,0l poskytuje výkon 93 kW (126 k DIN) při 3 600 ot./min. Nejvyšší krouticí moment je 300 N.m v rozsahu 2 000 až 2 800 ot./min. – při osazení oxidačním katalyzátorem (300N.m / 1 800 – 2 400 ot./min. s filtrem pevných částic). Model Auris D-4D 125 se bude prodávat s filtrem pevných částic (DPF), který nejen výrazně snižuje obsah uhlovodíků (HC) a oxidu uhelnatého (CO) jako konvenční katalyzátory, ale zároveň omezuje emise tuhých částic. Filtr DPF je „samočisticí“ a nevyžaduje žádnou dlouhodobou údržbu.
S modelem Auris se představuje i zcela nový vysoce výkonný zážehový motor: o objemu 1,6 litru se systémem Dual VVT-i. Motor osazený duální technologií VVT-i průběžně reguluje časování sacích i výfukových ventilů, a tak zajišťuje maximální účinnost motoru za všech provozních podmínek. Nově upravený systém vahadel ventilů pak výrazně snižuje tření mezi vačkovou hřídelí a kluznými částmi. Výsledkem je výrazný nárůst krouticího momentu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vyšších otáčkách. Použitá technologie zároveň snižuje spotřebu paliva a objem emisí. Nejvyšší výkon činí 91 kW (124 k DIN) při 6 000 ot./min., přičemž technologie dual VVT-i zajišťuje na zážehový motor pozoruhodně plochou křivku krouticího momentu s vrcholem 157 N.m při 5 200 ot./min.
Sestavu pohonných jednotek doplňuje 1,4litrový zážehový motor VVT-i o výkonu 71 kW (97 k) a krouticím momentu 130 N.m při 4 400 ot./min. Tento motor nabízí nizkou spotřebu paliva, důležitou pro jízdu ve městě.
Všechny pohonné jednotky ve vozech Auris splňují emisní standardy Euro IV.
Převodová ústrojí pro vozy Auris byla pečlivě vybrána tak, aby ladila s výkonem pohonných jednotek a jejich charakteristikou, a podávala tak optimální výkon a požitek z jízdy. Pro většinu modelů bude k dispozici 5rychlostní převodovka s manuálním řazením, případně kompaktní šestistupňové manuální ústrojí pro modely D-4D 180 a D-4D 125.
Moderní převodové ústrojí MultiMode Toyota s řadicími páčkami pod volantem se bude volitelně dodávat do vozů s vznětovými motory 1,4 l D-4D a novým zážehovým motorem 1,6 l Dual VVT-i. Převodové ústrojí umožňuje řidiči vybrat si mezi automatickým a ručním režimem řazení.
Optimalizované zavěšení kol a řízení je zárukou vynikajícího ovládání a stability vozů celé modelové řady. Nově vyvinuté zavěšení kol vpředu se vzpěrami MacPherson s rameny L zajišťuje vynikající stabilitu a ovladatelnost vozu a zároveň i pečlivé odfiltrování hluku a vibrací od vozovky. Zavěšení vzadu (s výjimkou modelu D-4D 180 Clean Power) obsahuje nově vyvinuté torzní rameno, které se spolehlivě vypořádá s hmotností vozu a současně zajistí výbornou ovladatelnost vozu a komfortní jízdu.
Model Auris je vybaven přesným a citlivým elektrickým posilovačem řízení (EPS) zaručujícím výbornou odezvu a reakce na pokyny od řidiče.
Auris je jedním z nejtišších vozů mezi hatchbacky nižší střední třídy. Posílením spodní části karoserie došlo k výraznému snížení dunění od pneumatik a hluku od vozovky. Vynikající aerodynamika se zase podílí na nižší hladině hluku způsobeného odporem vzduchu, a tak se cestující uvnitř vozu mohou těšit z klidného a uvolněného prostředí.
Na vynikajících parametrech pasivní bezpečnosti se také podílí robustní konstrukce karoserie vyvinutá podle zásad MISC (Minimum Intrusion Cabin System – systém návrhu interiéru s minimálním průnikem do prostoru).
Vozy Auris jsou vybaveny až devíti airbagy a jako standard se dodává kolenní airbag řidiče. Standardní jsou rovněž brzdy vybavené protiblokovacím systémem ABS, systémem EBD (elektronické rozdělování brzdné síly) a BA (posilovač brzd). V závislosti na trhu se dodává standardně nebo jako volitelná výbava systém řízení stability vozidla (VSC) a kontroly trakce (TRC). Díky nově doplněným bezpečnostním prvkům dosáhl Auris v nárazových testech Euro-NCAP hodnocení na čele třídy.
Stejné umístění se očekává i v oblasti provozních nákladů, a to díky nízkým nákladům na pojištění, nízké spotřebě paliva a nízkým nákladům na údržbu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií