Model CB500X – který byl spolu s naháčem CB500F a kapotovanou verzí CBR500R představen již v roce 2013 – vnáší do zábavné trojice lehkých až středně těžkých strojů s dvouválcovými motory ducha dobrodružství. Jedná se o stroj, který bez ovací a v tichosti odvede požadovanou práci, ale přitom je mimořádně schopný a dokáže se přizpůsobit požadavkům různých druhů majitelů.
Praktičnost modelu CB500X vychází z jednoduché rovnice – živý, vyvážený dvouválcový motor disponující vysokým točivým momentem i výkonem již od nízkých otáček, jenž se ale zároveň nebrání vytáčení – plus podvozek nabízející mimořádně komfortní jízdu jak ve městě, tak na otevřených silnicích.
V týdnu bez problémů zastane krátké pojížďky, zatímco o víkendu se s ním můžete bez obav vydat na dlouhý výlet. Odpružení s dlouhým zdvihem snadno „vyžehlí“ nerovnosti na povrchu vozovky, řídítka poskytnou jezdci potřebnou oporu a vzpřímená pozice je zárukou komfortu i širokého rozhledu. Jinými slovy, CB500X se ve všech ohledech osvědčil jako mimořádně variabilní motocykl.
V roce 2016 získal model CB500X v rámci první modernizace větší palivovou nádrž, lepší ochranu proti větru a vyšší plexi. Součástí těchto vylepšení byla také LED světla, možnost nastavení předpětí pružin přední vidlice a nastavitelná brzdová páčka.
Evoluce v roce 2019 přinesla sofistikovanější enduro styl, výkonnější motor a celou řadu vylepšení podvozku, jež se staly zárukou toho, že ač model CB500X zůstal sebejistý co do variability a schopností, jeho „X“ faktor byl velkou měrou posílen.
Informace o modelu
Každodenní dojíždění po městě i víkendová dobrodružství – Honda CB500X je připravena na cokoli. Z jejího vzhledu vyzařují dobrodružné rysy, disponuje odpružením s delším zdvihem, výkonnějším jednotrubkovým tlumičem, komfortní ergonomií jezdce a 19palcovým předním kolem.
35kW motor modelu CB500X, díky kterému je tento model dostupný i pro držitele řidičského oprávnění A2, těží z vylepšení z roku 2019, která zahrnovala úpravu časování sacích i výfukových ventilů, jež oproti předchozí verzi přidala o 4 % více výkonu a točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček, a dále vyladění zvuku výfuku a novou pomocnou kluznou spojku.
LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, kompletní osvětlení stroje je složeno z LED diod.
Hlavní vlastnosti
Vzhled a podvozek
- Výrazný a robustní enduro styling
- Zkosená řídítka a větší rejd předního kola
- Odpružení s dlouhým zdvihem a 19palcové přední kolo
- LCD přístrojový panel s indikátorem řazení na vyšší rychlostní stupeň
- Kompletní LED osvětlení
V rámci vývoje pro rok 2019 získal model CB500X mnohem agresivnější nový styl, z něhož je patrné, že tento motocykl je připraven na každé dobrodružství. Konstruktéři společnosti Honda rozšířili kryty chladiče i kapotáž, jejíž výrazné nové úhly dodávají stroji silný trojrozměrný charakter. Nové boční kryty navazující na palivovou nádrž plynule propojují příď a záď stroje.
Modernizace v roce 2019 však nepřinesla pouze nový vzhled. Díky vylepšené aerodynamice se snížilo množství vysokotlakého vzduchu, který rychle proudí kolem kapotáže a plexi štítu, čímž se zlepšila ochrana jezdce při dálničních rychlostech. Díky větším výřezům na bocích přední části je profil sedla užší, což jezdci umožňuje snazší pohyb na stroji, a ještě více usnadňuje již tak pohodlný kontakt se zemí. Pro lepší manévrovatelnost došlo u CB500X ke zvýšení úhlu řízení o 3° na 38° (od středu k dorazu) a k ještě lepší kontrole přispěla také šedě-bronzová zkosená řídítka.
LCD přístrojový panel – s členitým a texturovaným lemem odrážejícím celkové designové téma – poskytuje údaj o zařazeném rychlostním stupni kombinovaný s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit po 250 ot./min. krocích v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min. Trubkový nosič plexi štítu umožňuje instalaci GPS navigace do prostoru nad přístrojový panel.
Rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá ke snížení vibrací.
Rozvor kol je 1 445 mm, sklon přední vidlice a závlek činí 27,5°/108 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového, a přesto sebejistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 197 kg.
Výška sedla dosahuje 830 mm; celkové rozměry jsou 2 155 mm × 825 mm × 1410 mm, světlá výška dosahuje 180 mm. Palivová nádrž pojme 17,5 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající spotřebou motoru dosahující 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje potenciální dojezd až 480 km.
Teleskopická přední vidlice o průměru 41 mm disponuje možností nastavení předpětí a 150mm zdvihem, zatímco zdvih zadního kola činí 135 mm. Jednotrubkový zadní tlumič (podobný jako u výkonnějších sportovních strojů), a zejména pak jeho píst s velkým průměrem, je zárukou vynikající reakce odpružení při různých teplotách.
CB500X nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny, jež je spojena s robustním kyvným ramenem z obdélníkových ocelových profilů, na kterém jsou umístěny nalisované ocelové koncovky pro nastavení řetězu. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.
19palcové přední kolo – společně s dlouhým zdvihem odpružení – je zárukou jisté a mimořádně stabilní ovladatelnosti při jízdě po nerovném povrchu. Lehký hliníkový ráfek je obut do pneumatik s terénním vzorkem o rozměru 110/80-R19, 17palcové zadní kolo je obuto do pneumatiky o rozměru 160/60-R17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 310 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
CB500X pro modelový rok 2021 bude k dispozici ve třech nových barvách a grafických provedeních, z nichž každé zahrnuje výrazný červený zadní podsedlový rám odkazující na CRF1100L Africa Twin:
- Červená Grand Prix Red
- Matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic
- Bílá perleťová Pearl Metalloid White
Motor
- Vnitřní architektura živého dvouválcového motoru vychází z techniky použité u CBR1000RR Fireblade z roku 2019
- · Dostatek výkonu a točivého momentu v celém rozmezí otáček
- Sportovnější zvuk výfuku se dvěma výstupními otvory
- Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení nahoru a zajišťuje podřazování
- Homologace podle normy EURO5
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u CB500X, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou.
I přes skvělou dynamiku v nízkých otáčkách konstruktéři v roce 2019 dosáhli zlepšení akcelerace posílením výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (3-7 tisíc ot./min.). Čtyřprocentního nárůstu se podařilo dosáhnout úpravou časování ventilů – čas pro zavření se urychlil o 5° a zdvih se zvýšil o 0,3 mm na 7,8 mm.
Proudění vzduchu vzduchovou komorou a škrticí klapkou až k bodu vstřikování paliva je prakticky přímé; v roce 2019 došlo v rámci vylepšení k přemístění baterie dále od vzduchové komory, a to s cílem zlepšit průtok vzduchu sacími kanály. Koncovka výfuku je nově tvořena dvěma trubkami, což každému pulzu motoru dodává sportovně znějící nádech. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min.
Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2019, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR1000RR membránu chránící před oxidací.
„Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo z CBR1000RR z roku 2019.
Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo má lepší odvzdušňovací výkon a snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.
Šestistupňová převodovka u CB500X je velmi blízká jednotce použité u motoru RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V roce 2019 byla představena také pomocná/kluzná spojka, která usnadňuje řazení na vyšší stupeň a vyhlazuje případné rázy při prudkém podřazování.
Model CB500X, stejně jako jeho stájoví kolegové z kategorie 500 cm3, je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1: ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.
Příslušenství
Pro model CB500X bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda: Patří sem:
- Hlavní stojan
- Boční aerodynamické deflektory
- Chrániče řídítek
- Vyhřívané rukojeti
- 35litrový horní kufr
- Zadní nosič
- Nosiče na boční kufry
- Boční kufry
- Trubkový rám na ochranu kapotáže
- Mlhové světlomety
- Tankbag
- Taška na sedlo
- Nabíjecí zásuvka
- Zatmavené plexi
- Polepy kol
- Polep palivové nádrže
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Řadový, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Vrtání x zdvih | 67mm × 66,8mm |
Kompresní poměr | 10,7: 1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM FI |
Objem palivové nádrže | 17,5 l (včetně rezervy) |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,6 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah |
Výkon alternátoru | 25 A / 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 155 mm × 825 mm × 1 410 mm (s nízkým plexi), 1 445 mm (s vysokým plexi) |
Rozvor kol | 1 445 mm |
Úhel přední vidlice | 27,5 stupně |
Závlek | 108 mm |
Výška sedla | 830 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Pohotovostní hmotnost | 197 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Konvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 19 × MT2,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 × MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 110/80R–19M/C (silniční/terénní vzorek) |
Pneumatika vzadu | 160/60R–17M/C (silniční/terénní vzorek) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Jeden vlnovitý kotouč, 310 mm, 2pístový třmen |
Typ vzadu | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Světlomet | 4,8W potkávací 12 W dálkový (LED) |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií