Novou Třídou CL korunuje Mercedes-Benz od podzimu 2006 svojí více než 50-ti letou tradici vozů kupé. Toto luxusní kupé vybavené systémem PRE-SAFE – BRAKE otevírá zcela nový rozměr v oblasti bezpečnosti: tato jedinečná funkce vůz před najetím do vpředu jedoucího vozidla automaticky zabrzdí. Kromě toho do sériového vybavení patří i další inovace z dílny Mercedesu jako jsou aktivní podvozek ABC (Active Body Control), inteligentní systém osvětlení s pěti funkcemi nebo preventivní ochrana cestujících PRE-SAFE. Při volbě pohonu se nabízí osmi- nebo dvanáctiválcový motor s výrazně zvýšeným výkonem i točivým momentem, který svým klidným chodem odpovídá nárokům značky Mercedes-Benz na kulturu jízdy.
Velká kupé Mercedesu jsou již po několik desetiletí v automobilové branži pojmem pro eleganci a exkluzivitu. Určují kriteria designu a výbavy, propojují příkladnou bezpečnost s maximálním komfortem a zážitkem z jízdy.
Nová Třída CL udává svojí avantgardní technikou směr pro budoucnost, vytváří také po formální stránce vzor nového stylového ztvárnění Mercedesu. K jeho charakteristice patří střídání markantních obrysů s velkými klidnými plochami. Tento styl propůjčuje novému kupé zvláštní výrazovou schopnost, která vyzdvihuje klid a zároveň sílu jeho sebevědomého charakteru.
Důvěrně známé rysy Mercedesu se ukazují v současné interpretaci a vytváří harmonický soulad mezi tradicí a modernou. Příkladem mohou být pro Mercedes typické masky chladiče se širokými chromovými lamelami a ztvárnění střešních C- sloupků. Tato jedinečná, směrem dolů se zužující stylizace sloupků je typickým znakem velkého Mercedesu Coupé, jehož kořeny spadají až do padesátých let minulého století. V roce 1956 vzbudilo obdobně tvarovanými sloupky mimořádnou pozornost kupé s typovým označením 220 S/SE (modelová řada W 180/W 128); u modelu 220 SE Coupé (W 111/112), který po několika letech následoval, byla tato kreace dále zdokonalena.
Také další pozoruhodná řešení, která byla již tehdy obdivována, se v nové interpretaci u nové Třídy CL opět objevují a oživují tak tradici vozů kupé značky Mercedes-Benz. Příkladem mohou být plně zapuštěná boční okna nenarušená středním sloupkem a velké klenuté okno na zádi. To bylo v dřívějších letech typickým stylistickým prvkem Mercedesu-Coupé, který byl pro novou Třídu CL tvarově dále přepracován a dělá stejně dobrý dojem jako u modelu 220 SE Coupé z roku 1961.
Interiér: výbava pro nejnáročnější
Už při prvním seznámení zaujme elegantní provedení přístrojové desky, ozdobné prvky z ušlechtilého dřeva a měkké kožené čalounění. Interiér nové Třídy CL nese všechny znaky komfortu a pohody. Dýchá z ní exkluzivní klubová atmosféra, lákající k usednutí a následnému hýčkání. K perfektnímu jízdnímu a komfortnímu zážitku přispívá nabídka pěti vkusných barevných kombinací, automatická klimatizace, systém COMAND s autorádiem a CD/DVD přehrávačem nebo skleněná posuvná střecha, které jsou součástí sériového vybavení.
Ve špičkovém modelu CL 600 vytváří kožené provedení PASSION EXKLUSIV, vybrané topolové dřevo a ozdobnými stehy prošitý strop (alcantara) prostředí odpovídající první třídě, podporované kromě jiného sedadly v úpravě designo, prahovými lištami provedenými v chromu a kůží lemovanými koberečky. K obsáhlé sériové výbavě patří také ortopedická sedadla s masážní funkcí a odvětráním, navigační systém COMAND APS, audiosystém „Logic7“s DVD-měničem a přístupový systém KEYLESS-GO.
Oproti dosavadnímu modelu se špičkové kupé Mercedesu mírně zvětšilo: Jeho délka je 507 cm, šířka 187 cm a výška 142. Na všech čtyřech sedadlech se zvětšil prostorový komfort. Objem zavazadlového prostoru narostl o 40 litrů na celkových 490 litrů.
Koncepce ovládání: méně ovladačů pro více funkcí
Nově vyvinutá koncepce ovládání, která se osvědčila u Třídy S, dále zdokonaluje souhru mezi řidičem a automobilem. Její nejdůležitější předností je rychlé dosažení nejčastěji používaných funkcí jako jsou autorádio, přehrávač DVD, autotelefon nebo navigace. Tyto systémy se dají řídit podle zvyklostí buďto pomocí ovladačů na střední konzoli, nebo stisknutím tlačítka umístěného na multifunkčním volantu, ale také pomocí ovladače systému COMAND. Tento centrální ovládací prvek zabudovaný na střední konzoli, je propojen s velkým otočným barevným displejem COMAND a umožňuje vyhledávat hlavní a podřízená menu a poté vybrané funkce aktivovat.
Sériová automatická klimatizace se čtyřmi nezávisle na sobě teplotně regulovanými zónami je také zahrnuta do nové koncepce ovládání. Řidič a spolujezdec mohou vhodnou teplotu, rozdělení proudu vzduchu a další hodnoty navolit prostřednictvím ovladače systému COMAND a výběru z menu, nebo pomocí vkusně zpracované lišty s ovladači umístěné pod vzduchovými výdechy na středovém panelu. Systém COMAND umožňuje další individuální rozdělení vzduchu.
Nově vyvinutá integrální sedadla Třídy CL zajišťují maximum pro individuální komfort sezení. Označení „integrální“ znamená, že všechny komponenty bezpečnostních pásů jsou uchyceny přímo na sedadle; tak se stávají sedadla důležitou součástí systémů ochrany cestujících. Již v sériové výbavě lze elektricky nastavovat přední sedadla v podélném směru, totéž platí o sklonu jejich opěradel a sedáků, výšky sedáků a polohy hlavových opěrek. Pomocí pneumatického zařízení je možné u sedadla řidiče a spolujezdce přizpůsobit profil opěradla sedící osobě tak, aby mohla zaujmout co nejpohodlnější polohu.
Pro ještě větší individuální komfort lze na přání získat buďto komfortní sedadla s aktivním větráním (sériově v modelu CL 600) nebo dále vylepšená ortopedická sedadla s devíti vzduchovými polštáři a ortopedická sedadla přizpůsobující se dynamice jízdy s masážní funkcí (sériově v modelu CL 600).
Active Body Control: perfektní kombinace dynamiky a komfortu
V novém Mercedesu Coupé jsou využity takové technické inovace, které nenajdeme v žádném jiném automobilu na světě. Především se jedná o systém odpružení Active Body Control (ABC) který se ve své nejnovější verzi může pochlubit zatím dosud nedosaženým optimem jak z hlediska dynamiky jízdy tak nárůstem komfortu. Na základě signálů čidel a prostřednictvím hydraulických válců na obou nápravách kompenzuje tento systém téměř úplně jak obvyklé podélné naklánění karoserie při rozjezdu a brzdění tak její příčné naklánění v zatáčkách. To se děje během zlomku sekundy, takže se tlumení každé situaci bleskově přizpůsobí. Při rychlosti nad 60 km/h sníží ABC karoserii plynule až o deset milimetrů. Sníží se tak odpor vzduchu a dále se zlepší stabilita jízdy.
Inteligentní systém osvětlení: pět různých funkcí světla vytvářených podle jízdních a povětrnostních podmínek
Jedinečný je také inteligentní systém osvětlení, který dělá jízdu automobilem za tmy ještě bezpečnější. Podle jízdních a povětrnostních podmínek dovede vytvořit pět různých světelných režimů. Spolu s bi-xenonovými světlomety je součástí sériové výbavy Mercedesu nové Třídy CL.
Nové světlo pro běžnou silnici osvětluje levý okraj vozovky výrazněji a ve větším prostoru nežli dosavadní tlumené světlo. U dálničního světla, které se aktivuje od rychlosti 90 km/h, je světelný kužel homogennější s větším dosahem a osvětluje jízdní dráhu v celé její šířce. Uprostřed tohoto kužele vidí řidič do vzdálenosti asi o 50 metrů delší nežli tomu je u tlumeného světla. Nové je také rozšířené světlo do mlhy, které zlepšuje orientaci řidiče při jízdě v mlze. Do působnosti sériově dodávaného inteligentního systému osvětlení patří ještě aktivní světlo do zatáčky a světlo pro odbočování.
PRE-SAFE : automatické dílčí brzdění při akutním nebezpečí nehody
Jako první výrobce automobilů na světě vyvinul Mercedes-Benz preventivní ochranný systém cestujících, který rozpozná nebezpečné situace již v zárodku a preventivně aktivuje vhodná ochranná opatření. Tento systém PRE-SAFE je na palubě nového Mercedesu Třídy CL v sériové výbavě. Při nouzovém brzdění nebo při nebezpečí smyku posune systém sedadlo spolujezdce do příznivější polohy, takže bezpečností pásy a airbagy mohou pracovat s největší účinností, vzduchové polštáře ortopedických sedadel se naplní vzduchem a ty řidiče a spolujezdce sevřou a vytvoří jim účinnou podporu. Navíc systém PRE-SAFE v kritických jízdních situacích s velkým silovým zatížením v příčném směru uzavře boční okna a posuvnou střechu.
Tento několikanásobně oceněný preventivní ochranný systém kompletuje Mercedes-Benz ve Třídě CL poprvé s nově vyvinutým systémem PRE-SAFE –BRAKE. Ten pracuje společně s brzdovým asistentem PLUS (BAS PLUS), který při hrozbě nárazu do vpředu jedoucího vozidla řidiče opticky a akusticky varuje a navíc automaticky vypočte potřebný brzdný tlak pro zabránění střetu. Takto získaná podpora brzdné síly je k dispozici okamžitě, jakmile řidič sešlápne brzdový pedál. Pokud řidič na varovné signály nereaguje, systém při akutním nebezpečí přechází na automatické dílčí brzdění a Mercedes Třídy CL vyvine zpoždění odpovídající asi 40 procentům maximálního brzdného výkonu. Autonomním dílčím brzděním dostává řidič kromě optického a akustického varování další citelný signál, aby začal jednat. Sešlápne-li okamžitě brzdový pedál, má k dispozici maximální možnou brzdnou sílu a podle situace může v poslední chvíli střetu zabránit. Pokud to není možné, PRE-SAFE –Bremse náraz zmírní a zmenší tak riziko poranění cestujících.
Obdobně jako Brzdový asistent PLUS využívá také nový systém PRE-SAFE –BRAKE nejmodernější radarovou technologii, která je schopná zmapovat situaci před automobilem a zjistit tak eventuální nebezpečí. Za krytem předních nárazníků Třídy CL jsou umístěny dvě radarová čidla pro sledování situace do vzdálenosti 30 metrů v úhlu 80 stupňů. Přídavný dálkový radar v masce chladiče má dosah 150 metrů.
BAS PLUS a PRE-SAFE –Bremse nabízí Mercedes-Benz na přání spolu s tempomatem DISTRONIC PLUS upravujícím vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem.
Asistenční systémy: snadnější zaparkování pomocí radarových čidel
Na základě radarové techniky pracuje také nově vyvinuté řízené parkování (výbava na přání k dodání od prosince 2006). Čidla při jízdě podél vybrané parkovací mezery zjistí zda její délka je pro zaparkování vhodná. Po zařazení zpětného chodu se na displeji objeví symbolické zobrazení situace se schématem postupu zajíždění do mezery včetně udání vyžadovaného úhlu natočení řídících kol.
Asistenční systém pro vidění v noci pracující s infračerveným světlem, kamera snímající dění za vozidlem, hlasem ovládané autorádio, měnič DVD a navigace a také kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách jsou další, na přání dodávané asistenční systémy pro zvýšení bezpečnosti jízdy a komfortu.
Motory: osmi- a dvanáctiválec s výrazným nárůstem výkonu
S aktuálně nejvýkonnějšími motory Mercedesu je nové luxusní kupé připraveno čelit všem výzvám jak na běžné silnici tak na dálnici. Nově vyvinutý osmiválec v modelu CL 500 dává výkon 285 kW/388 k a od 2800 1/min má k dispozici maximální točivý moment 530 Nm. Dosavadní vidlicový motor V8 tak překonává ve výkonu o 26 % a v točivém momentu o 15 %. S technickým vybavením jako je čtyřventilový rozvod, natáčení vačkových hřídelí na sací i výfukové straně, dvoustupňový sací modul a vírové klapky v sacích kanálech patří nový motor V8 k nejvýkonnějším a zároveň nejhospodárnějším motorům své objemové třídy. Mercedes-Benz CL 500 s ním zrychluje z nuly na 100 km/h za 5,4 s (u jeho předchůdce to bylo 6,3 s).
Pod kapotou nového CL 600 pracuje moderní dvanáctiválec biturbo, který inženýři Mercedesu dále zdokonalili tak, že při porovnání s předchozím modelem získali navíc u výkonu 12 kW/17 k, takže jeho maximum je nyní 380 kW/517 k. Nejvyšší točivý moment narostl o 30 Nm na 830 Nm, který je na klikovém hřídeli k dispozici již od 1900 1/min a zůstává na této hodnotě až do 3500 1/min. Nový CL 600 zrychluje z klidu na 100 km/h během 4,6 s (u dosavadního modelu to bylo 4,8 s). I přes nemalý nárůst výkonu je spotřeba tohoto motoru V12 o 0,4 l/100 km nižší nežli byla u jeho předchůdce CL 600.
Sériově dodávanou automatickou převodovku kombinuje Mercedes-Benz s novým řazením DIRECT SELECT. Řidič může lehkým dotykem páčky volby řadícího režimu umístěné na sloupku řízení nastavit pozice „P“, „N“, „R“ a „D“. Jeho požadavky jsou přenášeny kabelem elektronickou cestou.
Tradice: sedm generací vozu kupé s třícípou hvězdou
S novou Třídou CL začíná již sedmá generace velkých Mercedesů kupé. Tento dvoudveřový model střídá svého úspěšného předchůdce, který prodejem kolem 46 800 kusů patří mezi nejžádanější luxusní kupé.
Historie velkých Mercedesů kupé sahá až do roku 1952, kdy Mercedes-Benz přišel na trh s legendárním modelem 300 S Coupé – „vozem světové elity“, jak ho tehdy označil odborný tisk. Po něm následovaly v roce 1956 Mercedes 220 S Coupé modelové řady W 180, který vzbudil velký rozruch svojí samonosnou pontonovou karoserií a dále pak v roce 1961 typ 220 SEb Coupé (modelová řada W 111) se svojí elegantní do délky protaženou karoserií.
Na základě tehdejší Třídy S vznikl v roce 1981 Mercedes SEC-Coupé modelové řady C 126, kterých bylo během deseti let vyrobeno asi 74 000. V roce 1992 se objevil na ženevském autosalonu jeho nástupce (modelová řada C 140), u kterého byl poprvé použit dvanáctiválcový motor s výkonem 290 kW/394 k. Kupé, které bezprostředně předcházelo nové Třídě CL slavilo svojí premiéru v březnu 1999 a použitými inovacemi jako byl aktivní podvozek ABC (Active Body Control) nebo bi-xenonové světlomety vzbudilo náležitou pozornost.
Od roku 1952 vyrobila automobilka Mercedes-Benz celkem více než 178 000 luxusních vozů kupé.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií