Toyota na britském festivalu rychlosti Goodwood 2006

Japonská značka Toyota na něm prezentovala nejen několik slavných vozů ze své minulosti, ale také ze žhavé současnosti.

Toyota na britském festivalu rychlosti Goodwood 2006

Goodwoodský „Festival rychlosti“, který se konal ve dnech 7.- 9. července 2006 dal příležitost několika desítkám tisíců příznivců sportovních automobilů spatřit na improvizované závodní trati skutečné klenoty ze světa automobilového sportu. Japonská Toyota se zde prezentovala nejen významnými sportovními modely, ale pozvala také špičkové závodní jezdce. Hvězdou japonské značky Toyota byl legendární Bjorn Waldegard, švédský soutěžní jezdec, který dokázal ve své kariéře vyhrát 16 podniků Mistrovství světa a navíc získal 4 vítězství na proslulé Rallye Safari. Bjorn Waldegard se narodil v roce 1943 a za volant soutěžního vozu usedl v roce 1962. V roce 1981 podepsal smlouvu na účast v týmu Toyota Team Europe. V rámci Mistrovství světa automobilových soutěží startoval na 95 podnicích a 35krát skončil na pódiovém umístění.

Toyota na britském festivalu rychlosti Goodwood 2006

Na festivalu v Goodwoodu ukázal své jezdecké umění ve voze Toyota Celica GT-Four (ST 165). Tento úspěšný soutěžní model se pravidelně objevoval na automobilových soutěžích v letech 1988 až 1991. Vrcholem sportovních výsledků této soutěžní verze modelu Celica byl rok 1990, kdy s ním Bjorn Waldegard vyhrál náročnou Rallye Safari a vynikající španělský jezdec Carlos Sainz s ním dokonce získal mistrovský titul. Toyota Celica GT-Four (ST 165) byla vybavena řadovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem DOHC o objemu 1998 ccm s výkonem 269 koní a maximálním točivým momentem 380Nm / 4400ot./min. (v úpravě pro tehdejší novou skupinu A). Vůz měl pohon všech kol a šestistupňovou manuální převodovku X-Trac.

Druhý prezentovaný soutěžní vůz z letošního Goodwoodu, který se proslavil pod uměním Švéda Waldegarda byla Toyota Celica Twin-Cam Turbo. S tímto slavným japonským vozem letos startoval na festivalu Antony Walker. Model Celica Twin-Cam Turbo byl postaven v roce 1985 a ve stejném roce vyhrál s Waldegardem za volantem Rallye Pobřeží Slonoviny. O rok později skončil na 2.místě v Rallye Safari (jezdec Lars Eric Torph), poté byl přepracován na atmosférickou verzi a prodán v roce 1987 do Peru. Odtud se vrátil zpět současnému majiteli.

Toyota na britském festivalu rychlosti Goodwood 2006

Třetí z prezentovaných modelů na letošním festivalu v Goodwodu byla Toyota Celica Turbo GTO z roku 1987 v okruhové úpravě pro americkou sérii IMSA. V roce 1983 vstoupila Toyota do závodů IMSA poté, co v kalifornském týmu Dana Gurneye vyvinuli zadní pohon modelu Celica pro sérii GTU, která sdružovala vozy s objemem menším než 3,0 litru. Po vynikajících výsledcích, kdy okruhová Celica v této úpravě desetkrát zvítězila a v 17 závodech dosáhla pole-position se v roce 1986 přepracovala pro sérii GTO. V této kategorii měly vozy již motory s objemem nad 3000ccm. Po ročním vývoji získal americký jezdec Chris Cord s vozem Toyota Celica Turbo GTO nejen mistrovský titul v jednotlivcích, ale také pohár konstruktérů. Vůz disponoval řadovým přeplňovaným čtyřválcovým motorem DOHC o objemu 2090ccm s výkonem 456 koní. Zajímavostí konstrukce vozu byla aplikace tehdy nových materiálů (uhlíková vlákna, chrom-molybdenová ocel,…). V Goodwoodu startoval s tímto vozem bývalý týmový kolega Chrise Corda, Američan Denis Aase.

Toyota na britském festivalu rychlosti Goodwood 2006

Formulové vozy Toyota byly zastoupeny dvěma exponáty. Toyota RALT RT1 dominovala v roce 1978 v britském mistrovství F3, kdy získala 13 vítězství. Za tímto úspěchem stála tehdy rodící se hvězda brazilského automobilového sportu a později několikanásobný mistr světa F1 Nelson Piquet. Vůz měl celohliníkové šasi s ocelovou konstrukcí a osazen byl řadovým čtyřválcem o objemu 1996ccm. Ten disponoval výkonem 170 koní. Historický exponát představil v Goodwoodu současný jezdec evropské série F3, Japonec Kazuki Nakajima.

Novodobou éru Toyoty ve formuli 1 zastupoval třetí jezdec týmu Panasonic Toyota Racing, Brazilec Ricardo Zonta, který se zde objevil za volantem monopostu F1 Toyota TF 105 z loňského roku.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...