Jezdíte na LPG? Doplňte si zimní směs, ať můžete v mrazech jezdit bez potíží

I když jezdíte na LPG, na zimu se musíte připravit stejně jako ostatní řidiči. Podobně jako existuje nafta pro letní a zimní období, je k dostání i zimní směs propan-butanu. Ta obsahuje více propanu, který se na rozdíl od butanu dobře odpařuje i při teplotách pod bodem mrazu. S příchodem zimy si proto ohlídejte, ať vám v nádrži nezůstane letní směs.

Na zkapalněný propan-butan (LPG) jezdí v Česku přes 200 tisíc vozidel. Jejich řidiči si musejí v zimním období, podobně jako řidiči aut s dieselovými motory, pohlídat, aby měli v nádrži správnou směs paliva. Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby byla zimní směs LPG na čerpacích stanicích dostupná v období od 1. listopadu do 31. března. Přihlíží se však i k aktuální teplotě, takže se na čerpacích stanicích může zimní LPG objevit i dříve.

Letní směs LPG je pro motor výhodnější, obsahuje totiž více butanu, asi 60 %. Butan má lepší výhřevnost než propan, a tak má auto nižší spotřebu. Propan se však zase při nižších teplotách lépe odpařuje, a proto musí být jeho podíl v zimní směsi vyšší. V zimě tak LPG obsahuje butanu jen 40 % a propanu 60 %. Rozdíl v jízdě nepocítíte, jen může mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut na benzín nebo naftu. „U pohonu na LPG je zásadní, aby byl v nádrži dostatečný tlak pro dopravu kapalného LPG do motoru. Tlak vzniká odpařováním LPG. Na rozdíl od butanu, který přechází do plynné fáze až mírně pod bodem mrazu, se propan odpařuje již kolem mínus 42 °C, a proto je jeho podíl v zimní směsi vyšší,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, jež pod značkou Bezpečné láhve garantuje jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví.

U vozidel na LPG nezpůsobují mrazy potíže se startováním, jako je tomu u zamrzlé nafty. LPG automobily totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na alternativní pohon. V létě se motor zahřívá rychleji, takže se na LPG pohon přepne do dvou minut. V zimě může interval s ohledem na venkovní teploty trvat tři až čtyři minuty. Problém v souvislosti s mrazem tedy může nastat až poté, co se vůz přepne na LPG.

Na vzájemném poměru propanu a butanu závisí, při jaké teplotě bude docházet k odpařování LPG, a tedy udržování potřebného tlaku v nádrži. „Letní směs LPG se odpařuje asi při mínus 5 °C, zimní směs při mínus 12 °C. Je zřejmé, že motoristé, kteří jezdí méně, mohou mít například ještě v prosinci v nádrži letní směs, což může způsobit problémy s chodem motoru. Při extrémních mrazech ale mohou nastat potíže i s použitím zimní směsi,“ dodává Ivan Indráček.

Tipy, jak v zimě jezdit s vozem na LPG

  • Jakmile teploty klesnou k bodu mrazu, pohlídejte si, že máte v nádrži zimní LPG směs, která obsahuje více propanu. Ten se lépe odpařuje i při teplotách hluboko pod bodem mrazu, takže v nádrži zajistí dostatečný tlak pro správný chod motoru.
  • LPG vůz startuje na benzín, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat 3 až 4 minuty.
  • Ujistěte se, že jste před vyjetím na vozovku z auta odstranili napadaný sníh nebo námrazu na sklech.
  • Než se motor zahřeje, jeďte s vozem plynule a motor zbytečně nevytáčejte.
  • Pamatujte na to, že zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, a to ve chvíli, kdy vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.
  • Do zimní výbavy si ideálně připravte také smeták, škrabku na led, rozmrazovač zámků, lopatku nebo sáček s pískem, který vám v případě nutnosti usnadní rozjezd, například do zmrzlého kopce.

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...