- Bateriové materiály BASF utvářejí budoucnost elektromobility
- Díky katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější
a cenově dostupné - Inovace firmy BASF pomáhají zvýšit dojezdovou vzdálenost a výrazně zkracují dobu nabíjení středně velkých elektromobilů
Po evropských silnicích jezdí již více než 550 000 aut na elektrický pohon, zájem o elektromobilitu se stále zvyšuje a ruku v ruce s tím sílí poptávka po bateriích. Efektivní, ekonomicky udržitelná akumulace elektrické energie bude pro komerční úspěch elektromobilů rozhodující. Vše tedy stojí na chemii.
„Společnost BASF bere elektromobiliu jako velkou příležitost. Očekáváme, že trh bude nadále růst, proto jsme již loni oznámili investice ve výši až 400 milionů eur do posílení svých výrobních kapacit pro katodové materiály v Evropě. Oddělení výzkumu a vývoje BASF se nyní soustředí na inovace v chemickém složení, morfologii i výrobním procesu. Naše vize do roku 2025 je následující: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze současných 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut,“ vysvětluje Dr. Martin Brudermüller, předseda představenstva a hlavní technický ředitel (CTO) BASF.
„Zmíněná zlepšení by měla motivovat řidiče k tomu, aby namísto vozů na klasický pohon začali upřednostňovat auta na elekřinu. To by mělo ulevit metropolím či oblastem kolem dálnic, které s příchodem letních měsíců trpí silným provozem
a smogem. Pokračujeme tak v trendu snižování emisí, k němuž přispíváme již 45 let: od uvedení prvního katalyzátoru v roce 1973 pomohly katalytické technologie společnosti BASF eliminovat více než miliardu tun znečišťujících látek z ovzduší. Bereme to jako skvělý výsledek, na nějž chceme navázat,“ doplňuje Filip Dvořák, jednatel BASF spol. s r.o.
Bateriové materiály budoucnosti
Lithium-iontové baterie se používají do většiny dnešních elektromobilů. Jednou
z nejdůležitějších součástí těchto baterií představují katodové materiály, které určují jejich výsledné vlastnosti, jako je spolehlivost, trvanlivost a velikost. Od těchto charakteristik se následně odvíjí zrychlení a výkon elektromobilů – baterie jsou tak vhodné pro kompaktní vozy, SUV, přes nákladní automobily až po autobusy. „Díky aktivním katodovým materiálům BASF jsou baterie výkonnější, spolehlivější a cenově dostupnější. Největší příležitost vidíme ve zvyšování výkonu při co nejnižších nákladech, a právě to je oblast, kde chemie nabízí řešení,” dodává Martin Brudermüller.
Významný hráč na místních i globálních trzích
BASF provozuje centra výzkumu a vývoje po celém světě. Snaží se tak být co nejblíže koncovému zákazníkovi a co nejlépe pochopit specifika místního trhu. Zároveň udržuje dlouhodobou spolupráci se společností Karlsruhe Institute of Technology (KIT) a jejich společně financovanou Laboratoří pro baterie
a elektrochemii (BELLA).
Spolu s akademickými institucemi a soukromými partnery se BASF rovněž zabývá četnými výzkumnými projekty, jež částečně financuje německé Spolkové ministerstvo pro vzdělávání a výzkum a německé Spolkové ministerstvo pro ekonomiku a technologie.
V Severní Americe dále společnosti BASF a TODA KOGYO založily firmu BASF Toda America LLC (BTA), která bude vyrábět a uvádět na trh speciální katodové materiály.
Všechny tyto kroky činí z BASF významného hráče v lokálním i celosvětovém měřítku.