Ve vývoji tohoto automobilu se však postoupilo dál, a tak Toyota plánuje, že příští rok uskuteční na domácím trhu průzkum zájmu o takový typ vozidla. Až na základě analýzy se rozhodne, zda se v budoucnu s netradičním vozítkem setkáme i na silnicích.
Městské vozidlo e.com je pozoruhodné z mnoha hledisek. V první řadě zaujmou jeho skromnérozměry: třídveřová karoserie neměří na délku více než 2,8 metru, šířka necelý 1,5 m. Vůz přitom pojme dvě dospělé osoby a přiměřené množství zavazadel. Z řady studií totiž vyplynula skutečnost, že při jízdě po městě bývají zpravidla vozy obsazeny maximálně dvěma osobami a rovněž nároky na zavazadlový prostor nejsou nijak vysoké. Zajímavý je také způsob pohonu Toyoty e.com. Pod kratičkou přední kapotou se nachází elektromotor o výkonu19 kW, který pohání přední kola. Energii získává z akumulátorů umístěných v zadní části vozu. Celý tento systém včetně zařízení schopného měnit kinetickou energii na elektřinu během zpomalování pochází z osvědčeného elektromobilu RAV4 EV. Ovšem vzhledem k minimálním rozměrům vozítka e.com postačily akumulátory o hmotnosti pouze 144 kg místo původních 450 kg a rovněž motor je podstatně méně výkonnější než původní jednotka schopná vyvinout 50 kW. Přitom největší rychlost malé toyoty není na městský automobil nijak malá: činí rovných 100 km/h.
Pro běžného uživatele je však v první řadě zajímavá praktičnost elektromobilu. V řadě případů takový vůz s nulovými emisemi získává navrch oproti konkurentům se spalovacími motory, neboť je mu v době nepříznivé smogové situace dovoleno vjíždět do center měst, kam mají konvenční automobily přístup zakázán. Vyniká velmi nízkou hlučností a jednoduchou ovladatelností. Městskému zaměření Toyoty e.com odpovídádojezd 100 km a za pozornost stojí i rychlá schopnost dobíjet akumulátory z běžné sítě. V japonských a amerických podmínkách, kde je běžné napětí 110 V, činí doba plného nabití zcela vyčerpaných baterií kolem 9,5 hodiny, z výkonnější 220voltové zásuvky (30 A) lze e.com zprovoznit po pouhých 2,5 hodinách.
Při jízdě posádka ocení nízkou hlučnost elektromobilu e.com a řidič uvítá obratnost vozítka v hustém městském provozu. Výhodou je také absence klasické řadicí páky a převodovky. Automobil je na své rozměry dostatečně stabilní, za což vděčí rovněž vhodnému rozložení hmotnosti. Těžký elektromotor se nachází vpředu mezi koly, objemné akumulátory našly své místo pod podlahou před zadní nápravou. To vše přispívá k nízkému těžišti a příznivým jízdním vlastnostem. E.com se úspěšně podrobil i bariérovým testům ověřujícím schopnost jeho karoserie vzdorovat ničivým účinkům střetu s pevnou překážkou. V interiéru pochopitelně nechybějí dva airbagy ani bezpečnostní pásy s napínači a omezovači síly. Při nárazu do jiného automobilu pomáhá malé toyotě i její relativně velká hmotnost 790 kg.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií