Nový Lexus GS 300 a GS 430 (5. pokračování)

Motory a převodovka.

Nový design, luxusní interiér, řada technických novinek, vyšší úroveň bezpečnosti a rozsáhlá výbava nového Lexusu GS 300 a GS 430 nás donutily seznámit vás s ním v 8 článcích.

Nový Lexus GS 300 a GS 430 (5. pokračování)
Nový Lexus GS 300 a GS 430 (5. pokračování)
Nový Lexus GS 300 a GS 430 (5. pokračování)


18.5. jsme přinesli stručné rámcové seznámení s tímto novým modelem. 19.5. zajímavé zamyšlení: Přitažlivost Lexusu pro pět smyslů. 20.5. Design a interiér. 23. 5. Technologie v interiéru. Dnes – v úterý 24.5. Motory a převodovka. Ve středu 25.5. Dynamika jízdy, ve čtvrtek 26.5. Bezpečnost a v pátek 27.5. Prvky výbavy a ceny Lexusu.


Dnes tedy o motorech a převodovce:


Nový Lexus GS nabízí volbu dvou nejmodernějších výkonných zážehových motorů. Jedná se o vidlicový osmiválec 4,3 l o výkonu 208 kW/283 koní a nově vyvinutý vidlicový šestiválec 3,0 l o výkonu 183 kW/249 koní. Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s elektronicky řízenými šestistupňovými samočinnými převodovkami se sekvenčním manuálním řazením.

3,0 l V6


Nový zážehový vidlicový šestiválec s rozvodem 2xOHC s 24 ventily a zdvihovým objemem 2995 cm3 kombinuje stechiometrické přímé vstřikování benzinu s variabilním systémem časování sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i pro dosažení optimální rovnováhy mezi velkou výkonností, malou spotřebou paliva a nízkými emisemi ve výfukových plynech.


Motor disponuje výkonem 183 kW/249 koní při 6200 1/min a jeho točivý moment dosahuje maxima 310 N.m při 3500 1/min, což novému Lexusu umožňuje dosahovat největší rychlost 240 km/h a zrychlovat z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Vysoce sofistikovaná třílitrová pohonná jednotka se může v kombinovaném provozu pochlubit vynikající spotřebou 9,8 l/100 km.


Vysoký stupeň komprese, dosažený díky stechiometrickému přímému vstřikování, zvyšuje jak výkonnost motoru, tak i jeho hospodárnost. Systém využívá akustický řídicí indukční systém (Acoustic Control Induction System – ACIS), vírové řídicí ventily (Swirl Control Valves – SCV) pro sací potrubí, vysokotlaké štěrbinové vstřikovače pro optimální směšování paliva se vzduchem a střechovité spalovací prostory pro zajištění prvotřídního spalování bez doprovodného klepání. Prostřednictvím optimálního průměru a délky sacího kanálu stabilizují ventily SCV spalování při nízké teplotě, a umožňují tak dosažení vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách a velmi nízké spotřebě paliva. Kromě toho se při spouštění studeného motoru aplikuje vstřikování při kompresním zdvihu kvůli urychlení zahřátí katalyzátoru a snížení výfukových emisí na minimum.


Zavedení duálního inteligentního variabilního časování rozvodu Dual VVT-i u vačkových hřídelů ovládajících sací i výfukové ventily podstatně zlepšuje výkonnost motoru. Pro ovládání ventilů rozvodového mechanismu poháněného řetězem byla použita válečková vahadla. Výrazně se tak omezilo tření mezi vačkovým hřídelem a posuvnými díly, což napomáhá zvýšení hospodárnosti. Konkávní profil vačkového hřídele navíc zvyšuje zdvih ventilu a tím i výkon motoru.


U nového vidlicového šestiválce byla věnována zvláštní pozornost snížení vibrací a hluku. Předností velmi tuhého klikového hřídele, kovaného s ohledem na dosažení vysoké pevnosti v tahu, je optimální vyvážení za účelem snížení hluku a vibrací na minimum. Přední hliníkový úchyt motoru ve tvaru kužele je připevněn k horní části bloku válců, kde přenos vibrací dosahuje nejnižší úrovně. Tichý chod ještě více podporuje zvukotěsný kryt motoru.


K vytvoření pozoruhodně kompaktní konstrukce pomáhala rozsáhlá měření, jejichž cílem bylo co nejvíce snížit hmotnost motoru. Nový vidlicový šestiválec používá blok válců a sací potrubí vyrobené z hliníku odlévaného pod tlakem a sací komoru vyrobenou z pryskyřice. Celková montáž motoru je odlehčená a kompaktnější díky tomu, že vodní čerpadlo, olejový filtr a olejové čerpadlo jsou umístěny pod krytem řetězu.


Použití nerezavějící oceli u výfukového systému se zdvojeným potrubím vpředu dále přispívá k snížení hmotnosti a zvýšení odolnosti vůči korozi. Dvojitá struktura výfukového potrubí je vybavena za účelem snížení hmotnosti, zlepšení výkonnosti a snížení emisí integrovanými keramickými katalyzátory v podobě ultratenkých destiček. Dvojité hlavní tlumiče výfuku s prodlouženou strukturou snižují jak nízkofrekvenční dunění, tak i zpětný tlak, což taktéž zvyšuje výkon motoru.


Tam, kde je to vhodné, jsou díly výfuku speciálně tvarovány tak, aby zlepšovaly aerodynamiku spodní části vozidla.

4,3 l V8


Modernizovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4293 cm3, proslulý svou jedinečnou kombinací výkonu a mimořádně hladkým chodem, není nutné představovat. Disponuje největším výkonem 208 kW/283 koní při 5600 1/min a točivým momentem 417 N.m při pouhých 3500 1/min. Nový model GS s ním dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 s a dosáhnout největší rychlost 250 km/h. Navzdory těmto impozantním jízdním výkonům má tato jednotka o objemu 4,3 l skvělou kombinovanou spotřebu paliva 11,4 l/100 km.


Motor je vybaven elektronicky řízeným systémem škrtící klapky (ETCS-i), který klapku ovládá nejen podle pozice pedálu plynu, ale také v závislosti na rychlosti vozidla a otáčkách motoru. ETCS-i spolupracuje se systémem VVT-i, který zaručuje hladký běh pohonné jednotky a její maximální odezvu ve všech jízdních režimech tím, že je optimalizováno překrývání ventilů v celém rozpětí otáček motoru. Vylepšené chlazení hlavy válců dále zvyšuje účinnost spalování a přispívá ke snížení emisí.


Velkou péči věnovali konstruktéři klíčové vlastnosti Lexusu, kterou je téměř neslyšný chod a velmi nízké hodnoty hluku a vibrací. Snížením tření mezi pohyblivými částmi této odlehčené, vysoce kompaktní pohonné jednotky bylo dosaženo jak podstatného omezení hluku a vibrací, tak i větší hospodárnosti motoru. Úprava čističe vzduchu a rezonátoru také ještě více snížila hluk sání, zatímco konstrukce předních a zadních úchytů motoru omezila přenos hluku a vibrace motoru při chodu naprázdno.

PŘEVODOVKA


Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s nově vyvinutou elektronicky řízenou šestistupňovou samočinnou převodovkou ECT s možností sekvenčního manuálního řazení.


Nová šestistupňová samočinná převodovka s nově vyvinutým měničem točivého momentu, blokací od třetího do šestého rychlostního stupně a programem pro brzdění motorem zvyšuje operativnost řazení, jakož i výkon a hospodárnost motoru. Převodovka je také připojena s řídící jednotkou motoru, aby bylo možné ihned snížit točivý moment při sebemenších změnách rychlostních stupňů.


Samočinná převodovka je vybavena ovládáním na principu umělé inteligence (AI-SHIFT), které samočinně mění způsob řazení rychlostních stupňů podle jízdních podmínek a stylu jízdy. AI-SHIFT podporuje mnohem pohodlnější jízdu při zachování citlivých reakci tím, že vylučuje zbytečné řazení nahoru při jízdě do kopce, zatímco samočinně podřazuje při jízdě z kopce, aby tak zajistilo optimální brzdění motorem.


Při volbě módu Power dochází k rychlejší změně rychlostních stupňů při prudké akceleraci či deceleraci a taktéž k samočinnému „podržení“ rychlostního stupně při náhlém uvolnění pedálu plynu. Posun voliče převodovky do pozice „S“ řidiči umožňuje manuální způsob řazení. Pohybem vpřed se mění rychlostní stupeň směrem nahoru a opačně se volí nižší rychlostní stupeň.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...