Nový design, luxusní interiér, řada technických novinek, vyšší úroveň bezpečnosti a rozsáhlá výbava nového Lexusu GS 300 a GS 430 nás donutily seznámit vás s ním v 8 článcích.
18.5. jsme přinesli stručné rámcové seznámení s tímto novým modelem. 19.5. zajímavé zamyšlení: Přitažlivost Lexusu pro pět smyslů. 20.5. Design a interiér. 23. 5. Technologie v interiéru. Dnes – v úterý 24.5. Motory a převodovka. Ve středu 25.5. Dynamika jízdy, ve čtvrtek 26.5. Bezpečnost a v pátek 27.5. Prvky výbavy a ceny Lexusu.
Dnes tedy o motorech a převodovce:
Nový Lexus GS nabízí volbu dvou nejmodernějších výkonných zážehových motorů. Jedná se o vidlicový osmiválec 4,3 l o výkonu 208 kW/283 koní a nově vyvinutý vidlicový šestiválec 3,0 l o výkonu 183 kW/249 koní. Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s elektronicky řízenými šestistupňovými samočinnými převodovkami se sekvenčním manuálním řazením.
3,0 l V6
Nový zážehový vidlicový šestiválec s rozvodem 2xOHC s 24 ventily a zdvihovým objemem 2995 cm3 kombinuje stechiometrické přímé vstřikování benzinu s variabilním systémem časování sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i pro dosažení optimální rovnováhy mezi velkou výkonností, malou spotřebou paliva a nízkými emisemi ve výfukových plynech.
Motor disponuje výkonem 183 kW/249 koní při 6200 1/min a jeho točivý moment dosahuje maxima 310 N.m při 3500 1/min, což novému Lexusu umožňuje dosahovat největší rychlost 240 km/h a zrychlovat z 0 na 100 km/h za 7,2 s. Vysoce sofistikovaná třílitrová pohonná jednotka se může v kombinovaném provozu pochlubit vynikající spotřebou 9,8 l/100 km.
Vysoký stupeň komprese, dosažený díky stechiometrickému přímému vstřikování, zvyšuje jak výkonnost motoru, tak i jeho hospodárnost. Systém využívá akustický řídicí indukční systém (Acoustic Control Induction System – ACIS), vírové řídicí ventily (Swirl Control Valves – SCV) pro sací potrubí, vysokotlaké štěrbinové vstřikovače pro optimální směšování paliva se vzduchem a střechovité spalovací prostory pro zajištění prvotřídního spalování bez doprovodného klepání. Prostřednictvím optimálního průměru a délky sacího kanálu stabilizují ventily SCV spalování při nízké teplotě, a umožňují tak dosažení vysokého točivého momentu při nízkých otáčkách a velmi nízké spotřebě paliva. Kromě toho se při spouštění studeného motoru aplikuje vstřikování při kompresním zdvihu kvůli urychlení zahřátí katalyzátoru a snížení výfukových emisí na minimum.
Zavedení duálního inteligentního variabilního časování rozvodu Dual VVT-i u vačkových hřídelů ovládajících sací i výfukové ventily podstatně zlepšuje výkonnost motoru. Pro ovládání ventilů rozvodového mechanismu poháněného řetězem byla použita válečková vahadla. Výrazně se tak omezilo tření mezi vačkovým hřídelem a posuvnými díly, což napomáhá zvýšení hospodárnosti. Konkávní profil vačkového hřídele navíc zvyšuje zdvih ventilu a tím i výkon motoru.
U nového vidlicového šestiválce byla věnována zvláštní pozornost snížení vibrací a hluku. Předností velmi tuhého klikového hřídele, kovaného s ohledem na dosažení vysoké pevnosti v tahu, je optimální vyvážení za účelem snížení hluku a vibrací na minimum. Přední hliníkový úchyt motoru ve tvaru kužele je připevněn k horní části bloku válců, kde přenos vibrací dosahuje nejnižší úrovně. Tichý chod ještě více podporuje zvukotěsný kryt motoru.
K vytvoření pozoruhodně kompaktní konstrukce pomáhala rozsáhlá měření, jejichž cílem bylo co nejvíce snížit hmotnost motoru. Nový vidlicový šestiválec používá blok válců a sací potrubí vyrobené z hliníku odlévaného pod tlakem a sací komoru vyrobenou z pryskyřice. Celková montáž motoru je odlehčená a kompaktnější díky tomu, že vodní čerpadlo, olejový filtr a olejové čerpadlo jsou umístěny pod krytem řetězu.
Použití nerezavějící oceli u výfukového systému se zdvojeným potrubím vpředu dále přispívá k snížení hmotnosti a zvýšení odolnosti vůči korozi. Dvojitá struktura výfukového potrubí je vybavena za účelem snížení hmotnosti, zlepšení výkonnosti a snížení emisí integrovanými keramickými katalyzátory v podobě ultratenkých destiček. Dvojité hlavní tlumiče výfuku s prodlouženou strukturou snižují jak nízkofrekvenční dunění, tak i zpětný tlak, což taktéž zvyšuje výkon motoru.
Tam, kde je to vhodné, jsou díly výfuku speciálně tvarovány tak, aby zlepšovaly aerodynamiku spodní části vozidla.
4,3 l V8
Modernizovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4293 cm3, proslulý svou jedinečnou kombinací výkonu a mimořádně hladkým chodem, není nutné představovat. Disponuje největším výkonem 208 kW/283 koní při 5600 1/min a točivým momentem 417 N.m při pouhých 3500 1/min. Nový model GS s ním dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,1 s a dosáhnout největší rychlost 250 km/h. Navzdory těmto impozantním jízdním výkonům má tato jednotka o objemu 4,3 l skvělou kombinovanou spotřebu paliva 11,4 l/100 km.
Motor je vybaven elektronicky řízeným systémem škrtící klapky (ETCS-i), který klapku ovládá nejen podle pozice pedálu plynu, ale také v závislosti na rychlosti vozidla a otáčkách motoru. ETCS-i spolupracuje se systémem VVT-i, který zaručuje hladký běh pohonné jednotky a její maximální odezvu ve všech jízdních režimech tím, že je optimalizováno překrývání ventilů v celém rozpětí otáček motoru. Vylepšené chlazení hlavy válců dále zvyšuje účinnost spalování a přispívá ke snížení emisí.
Velkou péči věnovali konstruktéři klíčové vlastnosti Lexusu, kterou je téměř neslyšný chod a velmi nízké hodnoty hluku a vibrací. Snížením tření mezi pohyblivými částmi této odlehčené, vysoce kompaktní pohonné jednotky bylo dosaženo jak podstatného omezení hluku a vibrací, tak i větší hospodárnosti motoru. Úprava čističe vzduchu a rezonátoru také ještě více snížila hluk sání, zatímco konstrukce předních a zadních úchytů motoru omezila přenos hluku a vibrace motoru při chodu naprázdno.
PŘEVODOVKA
Obě pohonné jednotky jsou kombinovány s nově vyvinutou elektronicky řízenou šestistupňovou samočinnou převodovkou ECT s možností sekvenčního manuálního řazení.
Nová šestistupňová samočinná převodovka s nově vyvinutým měničem točivého momentu, blokací od třetího do šestého rychlostního stupně a programem pro brzdění motorem zvyšuje operativnost řazení, jakož i výkon a hospodárnost motoru. Převodovka je také připojena s řídící jednotkou motoru, aby bylo možné ihned snížit točivý moment při sebemenších změnách rychlostních stupňů.
Samočinná převodovka je vybavena ovládáním na principu umělé inteligence (AI-SHIFT), které samočinně mění způsob řazení rychlostních stupňů podle jízdních podmínek a stylu jízdy. AI-SHIFT podporuje mnohem pohodlnější jízdu při zachování citlivých reakci tím, že vylučuje zbytečné řazení nahoru při jízdě do kopce, zatímco samočinně podřazuje při jízdě z kopce, aby tak zajistilo optimální brzdění motorem.
Při volbě módu Power dochází k rychlejší změně rychlostních stupňů při prudké akceleraci či deceleraci a taktéž k samočinnému „podržení“ rychlostního stupně při náhlém uvolnění pedálu plynu. Posun voliče převodovky do pozice „S“ řidiči umožňuje manuální způsob řazení. Pohybem vpřed se mění rychlostní stupeň směrem nahoru a opačně se volí nižší rychlostní stupeň.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií