Na našem trhu oblíbené auto patřící do třídy malých aut jsme měli možnost otestovat s výkonným benzinovým motorem přeplňovaným vodou chlazeným turbodmychadlem. Yaris s tímto motorem je na první pohled poznatelný především díky spoilerům, sníženému podvozku a elegantních šestnácti palcových kol z lehkých slitin s pneumatikami 195/45.
Šestnácti ventilový motor 1,5 Turbo o výkonu 110 kW dosahovaným při 6000 ot/min umožňuje vozu s pohotovostní hmotností pouze 960 kg docílit zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekund. Tato hodnota zrychlení je podstatně vyšší než s motory, které se prodávají s Yarisem na našem trhu.
Motor 1,5 s turbodmychadlem dosahuje nejvyšší točivý moment 196 Nm při 4400 ot/min. Manuální pětistupňová převodovka je vhodně odstupňovaná a dobře se řadí. Motor má zhruba od 1800 otáček typický svištivý zvuk pro motory s turbodmychadlem. Otáčky motoru prudce vystoupí až k cca omezovačem povoleným 6400 ot/min. Maximální rychlost uvádí výrobce 205 km/h.
Mimořádně zdařilý podvozek Yarisu s rozvorem náprav 237 cm se systémy ABS, řízení stability vozidla a protikluzovým systémem mně umožňoval rychlé projíždění prudkých zatáček bez náklonu karoserie, s důsledným držením stopy a pocitem bezpečí. Vzhledem k tomu, že testování probíhalo na sněhu, uvítal jsem možnost vypnout na čerstvém sněhu protikluzový systém.
Během testu jsem dosáhl spotřeby souhlasné s uváděnou kombinovanou spotřebou výrobcem, tj. 7 l/100 km. Vezmeme-li v úvahu počasí, za kterého test probíhal, pokládám ji za poměrně nízkou. Upozorňuji, že výrobce uvádí používat zásadně bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 98 a dále zdůrazňuje, že po jízdě vyšší rychlostí okolo 80 km/h je nutné před vypnutím motoru nechat motor cca 20 sekund běžet na volnoběh, aby se nepoškodilo turbodmychadlo. Při rychlosti okolo 100 km/h pak 1 minutu a při vyšší námaze motoru cca 2 minuty.
Yaris přes malé vnější rozměry (délka 378 cm, šířka 166 cm a výška 148 cm) poskytuje v interiéru řidiči a spolujezdci dostatek prostoru. Pokud není sedadlo řidiče a spolujezdce posunuto více dozadu, mají i cestující vzadu dostačující místo na nohy. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním držením. Palubní deska, dobře čitelné sdělovače i ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Seřiditelná poloha volantu a sedadla umožňuje řidiči zaujmout optimální polohu pro bezpečné vedení vozu. Objem zavazadlového prostoru je 205 litrů, posouváním zadní řady sedadel se zvětší až na 305 litrů, po sklopení zadní řady sedadel na 905 litrů.
Výbava vozu je poměrně bohatá – zahrnuje dvojici čelních airbagů, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), variabilní posilovač řízení, elektronický imobilizér, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, rádio s přehrávačem CD a ovládáním na volantu, kola z lehkých slitin o rozměru 16“, kožený potah volantu a manžety řadící páky, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, rozpěrnou tyč mezi předními tlumiči, nárazníky se sportovním vzhledem, boční prahové lišty a křídlo pátých dveří.
Počet vyrobených Yarisů s motorem Turbo je omezen pro celosvětový trh na cca 600 ks ročně, pořadové výrobní číslo Yarise je uvedeno na ozdobném štítku na schránce před spolujezdcem. Cena Yarise Turbo v přepočtu je cca 660 000 Kč, vyšší pořizovací cena je ovlivněna nejen technickou vyspělostí vozu, ale i exkluzivitou limitované série.
Toyota Yaris Turbo se do České republiky oficiálně nedováží. Případným zájemcům o tento vůz doporučuji se obrátit na tuzemské zastoupení značky Toyota anebo některého individuálního dovozce.
.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií