Letošní sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích jde do finále. Na soutěžící čeká již jen Australská rallye. Týmu Peugeot se na místní soutěži opravdu daří. V Perthu bude chtít navázat na tři vítězství v řadě, kterých dosáhl v sezónách 2000, 2001 a 2002. Na rychlých australských tratích bude 307 WRC usilovat o co nejlepší umístění. Marcus Grönholm a Harri Rovanperä chtějí naplno využít kvalit vozu a zakončit sezónu úspěchem.
Podle mnohaleté tradice se poslední podnik světového šampionátu konal v temných, chladných a blátivých lesích Velké Británie. V této sezóně se však jede poslední soutěž šestnáctidílného kalendáře na prosluněné jižní polokouli. Australská rallye je součástí světového kalendáře od roku 1989 a v posledních pěti letech zde Peugeot dosáhl velkých úspěchů. 206 WRC startovala v Austrálii poprvé v roce 1999 a rok 2004 bude premiérovým pokusem dobýt tuto populární, ale náročnou soutěž s 307 WRC.
Charakter rallye je velice specifický. Rychlostní zkoušky jsou relativně krátké a jejich povrch je pokryt zvláštním druhem kulatých kamínků. Vozy, které startují první, se potýkají s menší přilnavostí. Průjezdem každého dalšího se ale situace zlepšuje. Další zvláštností soutěže jsou vysoké rychlostní průměry a také tratě rychlostních zkoušek lemované statnými stromy. Pro Marcuse a Harriho bude Australská rallye opravdovou výzvou.
307 WRC absolvuje svou premiérovou sezónu v mistrovství světa a od začátku roku ukazuje, že je na šotolinovém povrchu konkurenceschopná. Marcus Grönholm i Harri Rovanperä se objevovali ve vedení jednotlivých soutěží často, ale vítězství jim většinou uniklo. Prvního triumfu s 307 WRC dosáhl Grönholm ve Finsku a očekává se, že rychlé australské tratě, kde je oceňována hlavně maximální rychlost vozu, budou francouzskému speciálu obzvláště vyhovovat. Na šotolině již Peugeot 307 WRC své přednosti ukázal. Na svém kontě má již velké množství vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách.
Při svém prvním australském startu s Peugeotem dojel Marcus Grönholm na pátém místě. Pak následovala tři vítězství za sebou (2000, 2001 a 2002) a odstoupení v loňském roce. Je jasné, že dvojnásobný světový šampión má místní soutěž velmi rád. “Je to jeden z mých oblíbených podniků a často se mi zde dařilo. Ve Španělsku se mi podařilo dojet na druhém místě, přestože jsem tak dobrý výsledek ani neočekával. Po dobrém výkonu v minulé soutěži bych chtěl v Austrálii vyhrát a získat tak čtvrtý triumf. Myšlenka na to, že by se mi podařilo získat pro tým na konci roku vítězství, mě úplně rozpaluje.“
Harri Rovanperä zná Australskou rallye také velice dobře. V roce 2001 skončil čtvrtý a v roce 2002 jistil prvního Grönholma z druhé pozice. “Stejně jako Marcus mám i já tuto soutěž rád. Líbí se mi náročné rychlostní zkoušky a také báječná atmosféra, která zde panuje. Letos se soutěž koná v pozdějším termínu, což znamená, že by mělo být větší teplo a sucho. Podmínky budou pravděpodobně dost odlišné. Nejobtížnější jsou rychlostní zkoušky poslední etapy, protože se musíte vypořádat s rychlými úseky, skoky, stromy a prachem. Pro piloty je to skvělý trénink. Tato soutěž bude i mou poslední ve čtvrtém roce působení u týmu Peugeot, proto mi záleží na tom, aby pro mě skončila dobrým výsledkem. Chtěl bych tím udělat radost všem členům našeho týmu.“
Výsledky světového šampionátu jsou téměř kompletní, ale je před námi ještě jedna bitva. Největší favorité nebudou pod tlakem, a tak mohou jet naplno. Očekává se dramatická podívaná. Marcus a Timo chtějí využít poslední podnik šampionátu pro zisk druhého letošního vítězství s Peugeotem 307 WRC.
Marcus: Chci vítězstvíAustralskou rallye jste vyhrál třikrát v řadě. Proč máte tuto soutěž tak rád?“Samotného by mě to zajímalo, protože je to obtížná soutěž, kde jedete velkou rychlostí po velmi specifickém povrchu a kde je trať lemována po obou stranách stromy! V šampionátu jsme až na pátém místě a naše startovní pozice tak nebude špatná. Znamená to, že první den nebudeme hrát roli zametačů. Místní soutěž mám rád, protože rychlostní zkoušky jsou rychlé a nejsou rozbité. Trochu mi připomínají Finsko. Jízda na nich je opravdovým potěšením.“Letošní ročník slibuje obrovskou bitvu …“Stoprocentně. O obou titulech je již rozhodnuto a nikdo nemá co ztratit nebo bránit. Soutěž může dopadnout jakkoliv. Všichni se budeme prát o vítězství. Věřím, že mi 307 WRC umožní bojovat až do úplného konce. Pro zisk vítězství udělám vše.“Jaké vlastnosti musí mít vůz, který chce uspět na soutěži jako je Australská rallye?“Potřebujete výkonné auto, tím disponujeme. Musí být přesné a stabilní, aby dokázalo držet ideální stopu v zatáčkách. Na stabilitě vozu jsme tvrdě pracovali. Chtěli jsme odstranit náznaky přetáčivosti, které nás stále trápily. Brzy uvidíme, jestli jsme byli úspěšní a podařilo se nám zmíněný problém vyřešit. Mimo této záležitosti jsme v posledních dvou soutěžích nezaznamenali žádné mechanické problémy. Nevidím tedy žádný důvod, proč bychom neměli být schopní bojovat o vítězství až do konce. Na asfaltu se zlepšuji, ale na tratích Australské rallye se cítím jako doma.“I na slavných rychlostních zkouškách Bannister, které jsou na některých místech zrádné a je na nich množství velkých skoků?“Soutěž se jede především na specifických lesních cestách. Ty jsou některých místech trochu umělé, vytvořené hlavně pro diváky. Když ale jedete, nemůžete si fanoušků všímat. Ve Finsku máme mnoho velkých a obtížných přírodních skoků. Ty které se jedou v neděli v Austrálii jsou impozantní, protože se nacházejí v úseku vedoucím z kopce. Většinou je člověk nemůže projíždět na plný plyn, ale nejsou nepřekonatelné. Nemyslím si, že by někdy rozhodly o výsledku soutěže.“Co bude pravděpodobně klíčem k vítězství?“Všichni budeme mít stejnou motivaci. Soutěž asi rozhodne to, jak se kdo vyrovná s aklimatizací po dlouhém letu a kdo bude v nejlepší psychické pohodě. Já se většinou přizpůsobím celkem rychle.“Timo Rautiainen: Skoro jako domaAustrálie patří k vašim nejoblíbenějším soutěžím …“To je pravda. Na tuto rallye mám dobré vzpomínky, především na tři vítězství s Marcusem a 206 WRC. To ale není všechno. Hned při první startu v Austrálii jsem si zamiloval nejen soutěž samotnou, ale i místní krajinu. Lidé jsou zde pohostinní, počasí nádherné, jídlo chutné a hotely pohodlné. Perth je místo, kde se cítím velmi dobře. Když budeme mluvit o rychlostních zkouškách, tak musím říci, že není dobré startovat úvodní den jako první. Dělat zametače není žádná zábava a navíc je v Austrálii tato role ještě větším handicapem, než kdekoliv jinde. Další zvláštností jsou stromy lemující tratě. Především v rychlých úsecích to není moc příjemné. Když ale diktuji rozpis, nemám čas pozorovat okolí, protože zevnitř auta je to opravdu hukot.“Je místní soutěž z pohledu spolujezdce jednoduchá?“Tak bych to rozhodně neřekl. Mnoho posádek si stěžuje, že zdejší přejezdové úseky jsou příliš dlouhé. Silnice jsou však rovné, široké a i maximální povolená rychlost je taková, že můžete jet celkem svižně. Mě místní přejezdy nevadí. To co mě vadí mnohem více je to, že organizátoři mají tendenci pořádat několik rychlostních zkoušek ve stejné lokalitě. Cílem je namíchat měřené úseky tak, aby byl itinerář soutěže každý rok jiný. Pro spolujezdce to je však peklo, protože musíme vzít rozpis z minulých let, vybírat jednotlivé úseky a pak je znovu spojovat v jiném pořadí tak, aby k sobě pasovaly. V australských lesích je tisíce křižovatek a pořadatelé tak mají z čeho vybírat. Já bych se však bez neustálých změn určitě obešel …“ Jak jsou v tomto případě důležité zkušenosti z minulých ročníků?“Pokud jedete místní soutěž poprvé, je to velký handicap. Abyste se cítil na místních tratích jistě, potřebujete absolvovat nejméně dva starty. Rychlostní zkoušky jsou totiž velmi rychlé a nezkušená posádka neví, jakým způsobem nebezpečné úseky projíždět. Přilnavost se mění bez jakéhokoli varování. Při rychlostech, kterými jezdíme, není žádný prostor pro chybu. Nepotřebujete křišťálovou kouli, abyste zjistil, že vyhrát letošní ročník může jen schopný pilot. Marcus je dostatečně zkušený a opravdu nažhavený …“Jaký je to pocit sedět v autě vedle Marcuse, který je “opravdu nažhavený“?“Když si stoprocentně věří, tak je to potěšení, protože i já pak ten jeho klid a jistotu cítím. Zatáčky projíždí přesně a čistě, což dokazují i dosažené časy. V okamžicích, kdy boj přituhuje a je nutné jet až za hranou, může být pozice spolujezdce trochu těžší. Když je však Marcus ve formě a auto funguje, je tato jízda účinná. V každém případě se nemohu dočkat, až odstartujeme!“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií