Audi představuje na detroitském autosalonu měsíční vozidlo: Audi lunar quattro

Audi podává expedici na Měsíc pomocnou ruku v podobě odborných znalostí – a vozidla Audi lunar quattro.

Mission to the moon: AUDI AG supports the Google Lunar XPRIZE

Encounter – The Audi Technology Magazine 2/2015

Encounter – The Audi Technology Magazine 2/2015

Audi přijalo zcela novou výzvu: misi na Měsíc

Společnost podporuje skupinu berlínských inženýrů Part-Time Scientists v soutěži „Google Lunar XPRIZE“. Kosmická soutěž oslovuje inženýry a podnikatele po celém světě a je dotována částkou cca 30 milionů USD.

Tým, který chce zvítězit, musí být z 90 procent financován ze soukromých zdrojů a dopravit na Měsíc automatizované vozidlo

Pravidla soutěže požadují, aby měsíční vozidlo překonalo na Měsíci vzdálenost minimálně půl kilometru a odeslalo na Zemi fotografie a videa ve vysokém rozlišení. Terénní vozidlo musí kromě toho odstartovat nejpozději v roce 2017 do vesmíru na palubě nosné rakety a překonat více než 380 000 kilometrů až na Měsíc. Cesta potrvá pět dní a podle kalkulací týmu Part-Time Scientists bude stát přibližně 24 milionů EUR. Cílová oblast se nachází severně od rovníku Měsíce nedaleko místa přistání poslední měsíční mise NASA s lidskou posádkou (Apollo 17) z roku 1972. V tomto regionu kolísají teploty v rozsahu až 300 °C. Pokud zde svítí Slunce, rozpálí se tato oblast až na 120 °C kvůli chybějící atmosféře.

Part-Time Scientists se sídlem v Berlíně, které Audi podporuje, jsou jediní účastníci z Německa

V dosavadním průběhu soutěže byl jejich prototyp měsíčního vozidla již vyznamenán dvěma oceněními za průkopnická řešení (tzv. Milestone Prizes). Porota odměnila těmito oceněními s celkovou dotací 750 000 dolarů vývoj měsíčního vozidla a jeho optických systémů. Berlínští výzkumníci pokračovali ve zdokonalování svého měsíčního vozidla a uskutečnili rozsáhlé testy, mimo jiné v rakouských Alpách a na ostrově Tenerife.

Měsíční vozidlo

– je z velké části zkonstruováno z vysokopevnostního hliníku a má hmotnost 35 kilogramů. Tato hodnota má být během dalšího vývoje ještě více snížena použitím hořčíku a změnami v konstrukci, přestože vozidlo, které ponese označení Audi lunar quattro, bude pravděpodobně o trochu větší. Sluneční světlo je zachycováno otočným solárním panelem, z něhož je elektrická energie ukládána do lithium-iontového akumulátoru, který napájí čtyři elektromotory v nábojích kol. Všechna čtyři kola jsou otočná v rozsahu 360°.

Nejvyšší rychlost činí 3,6 km/h – na povrchu Měsíce jsou však mnohem důležitější robustní vlastnosti pro jízdu v terénu a schopnost bezpečné orientace. Pohyblivá „hlava“ na přídi vozidla nese dvě stereokamery, které snímají detailní záběry ve formátu 3D. Třetí kamera slouží k průzkumu materiálů a vytváří panoramatické záběry s extrémně vysokým rozlišením.

Pracovní skupina, s níž Audi podporuje tým Part-Time Scientists

– je v současnosti tvořena deseti zaměstnanci z různých odborných oddělení. Kromě kompetencí v oblasti lehké konstrukce disponují know-how v mnoha dalších oblastech. Týká se to především trvalého pohonu všech kol quattro a elektrického pohonu e-tron. Cílem v této oblasti je další optimalizace provozních vlastností zdokonalením elektromotorů, výkonové elektroniky a akumulátoru.

Také při testech, zkouškách a zajišťování kvality poskytuje značka se čtyřmi kruhy širokou podporu

Odborníci z oddělení pro zajištění kvality podrobují díly budoucího měsíčního vozidla Audi lunar quattro důkladným zkouškám odolnosti vůči opotřebení, a to s využitím technicky vyspělých nástrojů a procesů. Motory a elektronické moduly musí obstát v zátěžových testech v klimatických komorách. Souběžně pracuje mnichovské studio Audi pro koncepční design na novém tvarovém řešení měsíčního vozidla.

Do soutěže Google Lunar XPRIZE vstoupilo 34 týmů, aktuálně se účastní už jen 16 skupin

Tým Part-Time Scientists vznikl koncem roku 2008 z iniciativy Roberta Böhma, který pracuje jako poradce IT v Berlíně. Většina ze současných více než 70 členů týmu pochází z Německa a Rakouska. Posilou týmu jsou odborníci ze tří kontinentů včetně bývalého vedoucího pracovníka NASA Jacka Crenshawa z Floridy. Mezi podporovatele skupiny patří kromě Audi četné výzkumné instituty a společnosti z oblasti high-tech, například NVIDIA, Technická univerzita Berlín, Rakouské kosmické fórum (OeWF) a Německé centrum pro letectví a kosmonautiku (DLR).

Skupina Audi, se značkami Audi, Ducati a Lamborghini

– je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém segmentu. Společnost působí globálně na více než 100 trzích a má 16 výrobních závodů ve dvanácti zemích. V druhé polovině roku 2016 zahájí Audi výrobu modelu Q5 v San José Chiapa (Mexiko). Mezi plně vlastněné dceřiné společnosti AUDI AG patří quattro GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese, Itálie) a výrobce sportovních motocyklů Ducati Motor Holding S.p.A. (Boloňa, Itálie).

Společnost má na celém světě v současnosti více než 80 000 zaměstnanců, z toho zhruba 58 000 v Německu. Audi se zaměřuje na nové produkty a trvale udržitelné technologie pro budoucnost mobility.

V roce 2015 bylo v České republice registrováno 5019 nových vozů Audi – o více než 27 procenta více než v roce 2014. Značka Audi tak poprvé v historii překonala na českém trhu hranici 5000 registrovaných nových vozů. Audi nabízí všechny své modely od 1. dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky, resp. 120 000 km bez zvýšení ceny.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...