Po týdnu za volantem Audi A3 mohu potvrdit, že tento model u nás prodávaný právě jeden rok patří oprávněně do segmentu prestižních, sportovně laděných vozů kompaktní třídy!
Elegantní design Audi A3 působí už na první pohled ještě dynamičtěji a suverénněji než jeho předchůdce, jehož prodej byl u nás zahájen v roce 1996. V porovnání s předchozím modelem má Audi A3 druhé generace delší rozvor (258 cm), je delší (420,5 cm), širší (176,5 cm) a zároveň nižší (142 cm), takže jeho proporce se spíše blíží klasickému kupé. Tento pocit umocňují i krátké převisy karoserie, o poznání šikmější C-sloupek karoserie a nižší boční okna.
Větší vnější rozměry vozu umožnily zvětšit vnitřní prostor, zejména na zadních sedadlech mají pasažéři více místa pro kolena i v oblasti ramen. Celý interiér potvrzuje sportovní charakter vozu: sedadla jsou uložena poměrně nízko, řadicí páka je usazena na vysokém středovém tunelu v ergonomicky optimální poloze. Kruhové výdechy ventilace ozdobené hliníkem a do podlahy ukotvený pedál plynu svým provedením výrazně připomínají klasické sportovní vozy. Aby zavazadlový prostor mohl mít objem 350 l, má A3 místo náhradního kola soupravu na zalepení propíchnuté pneumatiky.
Testované Audi A3 mělo turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW (140 k) při 4000 ot/min. Nejvyšší točivý moment 320 Nm dosahuje tento motor již od 1750 ot/min. a jeho hodnota neklesá až do 2500 ot/min. Motor má vysokotlaké vstřikování paliva systémem „čerpadlo-tryska“.
Výkonný motor se šestistupňovou optimálně odstupňovanou převodovkou mně umožňoval spolu s perfektně konstrukčně řešeným podvozkem plně hodnotnou sportovní jízdu, při kterém jsem dosahoval i ve členitém terénu vysokých cestovních průměrů. Při projíždění zatáčkami ve vyšších rychlostech drželo Audi A3 velmi dobře stopu a minimálně se naklánělo. K tomu a mému bezpečnému pocitu při jízdě významně přispěly: účinný brzdový systém ABS, stabilizační systém ESP s elektronickým děličem brzdných sil EBV, dvoustupňový hydraulický posilovač brzd, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, protikluzové zařízení ASR a elektromechanický posilovač řízení servotronic, měnící účinek podle rychlosti vozu. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny.
Nejvyšší rychlost Audi A3 je 207 km/h a rychlost 100 km dosahuje z klidu za 9,5 sekundy. Kombinovanou spotřebu pohonných hmot jsem během testu vykázal 5,5 l na 100 km, což odpovídá spotřebě uváděné výrobcem.
Cena Audi A3 s motorem 2,0 TDI se šestistupňovou manuální převodovkou v nejnižším stupni výbavy Attraction je 720 000 Kč (včetně DPH). I v tomto nejnižším stupni výbavy je její rozsah bohatý. Mimo již v tomto testu uvedené výbavy obsahuje: airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů, podélně i výškově nastavitelný volant a řadu dalších položek, dnes u automobilů této třídy běžných. Cena Audi A3 v uváděné verzi ve vyšších stupních výbavy Ambition, Ambiente a S line je až 823 300 Kč. Sportovní převodovka DSG, která je popsaná níže, je za příplatek 66 000 Kč.
Audi A3 je možné zakoupit s osvědčeným benzinovým motorem 1.6, výkon 75 kW/102 k (148 Nm) a naftovým 1.9 TDI, výkon 77 kW/105 k (250 Nm) a s novými benzinovými motory: čtyřválcem 2.0 FSI s přímým vstřikováním paliva s výkonem 110 kW/150 k s točivým momentem 200 Nm a šestiválcem 3.2 V6 s výkonem 184 kW/250 k s točivým momentem 320 Nm.
Je možné zvolit pěti- či šestistupňovou manuální převodovku, na přání se dodává i automatická převodovka tiptronic, která se svými 6 stupni představuje zcela jedinečnou nabídku v tomto segmentu. Modely s nejvýkonnějším TDI a benzinovým motorem V6 3.2 mohou být vybaveny novou přímo řazenou sportovní převodovkou DSG. Tato převodovka s dvěma automatizovanými spojkami umožňuje extrémně rychlé přeřazení bez přerušení přenášeného výkonu. O vyspělosti převodovky DSG svědčí i fakt, že modely vybavené převodovou skříní DSG mají lepší dynamické parametry a zároveň nižší spotřebu než stejné modely s konvenčními manuálními převodovkami.
Stálý pohon všech kol – quattro je pouze ve spojení s motorem V6 3,2.
Díky bohaté škále doplňků dodávaných na přání si může každý zákazník přizpůsobit svůj vůz osobnímu vkusu a potřebám. V dlouhém seznamu komfortních prvků nechybí mj. BOSE sound systém, elektronicky řízená automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany. Zájemci mohou dále volit např. navigační systém nebo TV přijímač. Zařízení pro přepravu dlouhých předmětů s vakem na lyže, který pojme i dva snowboardy nebo senzor, jež samočinně zapíná tlumená světla, jsou další prvky, kterými Audi A3 potvrzuje svoji výjimečnou pozici i v segmentu prestižních kompaktů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií