Po úspěšném debutu v Monte Carlu, korunovaném čtvrtým místem, čekala novou 307 WRC zasněžená Švédská rallye. Také ta skončila úspěchem a francouzský tým v ní obsadil druhé místo. Další výzvou pro nový vůz bude příští víkend první šotolinová soutěž této sezóny – Corona Rally Mexico. Za volanty dvou nasazovaných 307 WRC budou Fin Marcus Grönholm a jeho krajan, Harri Rovanperä.
První dvě soutěže letošního šampionátu je možné považovat za pozitivní start nového vozu v MS. Hned na úvodní Rallye Monte Carlo se během první etapy usadil v čele průběžného hodnocení a připsal si tři nejrychlejší časy. O dva týdny později ve Švédsku byl jeho výkon opět velmi slibný. Stejně jako ve francouzských Alpách se Marcus Grönholm ujal vedení hned po první rychlostní zkoušce. Přestože se později propadl až na sedmé místo, snažil se propracovat zpět na přední příčky a celý víkend zakončil s osmi nejrychlejšími časy. Jeho snaha byla korunována úspěchem a ke čtvrtému místu z Monaka přidal druhou příčku z Karlstadu. Před Mexickou rallye figuruje na druhém místě průběžné klasifikace a Peugeot je třetí v hodnocení značek.
„Naše časy z prvních dvou letošních soutěží nás povzbudily a jasně ukazují, že 307 WRC má dostatek výkonu i potenciálu. Věříme, že se bude dále rozvíjet i na mexické šotolině,“ naznačuje ředitel Peugeot Sport, Corrado Provera. „Velmi se těšíme na tento nový podnik v Severní Americe, který Harri Rovanperä před dvěma lety s 206 WRC vyhrál. Víme určitě, že 307 WRC tu může vyhrát, ale absolutně jisti si být nemůžeme, protože auto je stále pouze na začátku své kariéry. Jeho další vývojový stupeň je připraven pro Nový Zéland.“
Mexická rallye je první ze soutěží zařazených nově do letošního kalendáře WRC. Poprvé byla zorganizována v roce 1979 pod názvem Rally America. Svým formátem se ale spíše než klasické rallye podobala dálkovým soutěžím typu Dakar. V průběhu let se postupně přibližovala mezinárodním standardům a v roce 2002 se stala kandidátskou soutěží pro zařazení do světového šampionátu WRC. V tomtéž roce také Peugeot vyslal Harriho Rovanperäho sbírat na nové půdě první zkušenosti.
Stejně jako na dubnové Novozélandské rallye, bude startovat Harri Rovanperä s druhou 307 WRC i na blížící se Mexické rallye. Své zkušenosti z minulého působení v těchto končinách hodnotí: „Udělala na mě dojem úroveň, s jakou organizátoři k práci přistupovali, aniž by měli jakékoli předchozí zkušenosti s pořádáním světového podniku. Soutěž byla na velmi dobré úrovni a atmosféra byla velmi příjemná i když kolem trati nebylo příliš mnoho diváků. Rally má centrum v průmyslovém městě Leon, ale tratě jsou nádherné a byly velkou výzvou. Některé jsou rychlé, jiné členité a jejich povrch je většinou hladký. Může ale být, díky prachu a písku, místy poněkud kluzký. Osobně jsem velmi rád, že jsem po poněkud dlouhé zimní přestávce zpátky v Peugeotu. Testoval jsem před soutěží na Sardinii a týmem jsem byl velmi vřele přijat. Bylo to moc hezké.“
Také Marcus Grönholm si před třetí letošní soutěží věří: „Dokončil jsem první dvě letošní rallye na čtvrtém a druhém místě, ale snad bych se mohl ještě zlepšit. Sezóna je teprve na začátku a poslední testy, zaměřené na celkové nastavení vozu a diferenciálů, byly velmi dobré. Myslím, že jsme našli dobré nastavení, které nám na první šotolinové soutěži pomůže k ještě větší konkurenceschopnosti. Odvedli jsme dobrou práci…“
Ze Švédska do Mexika, z Argentiny do Japonska… kamkoli se světový šampionát WRC pohne, je Timo Rautiainen neodmyslitelným společníkem Marcuse Grönholma. Jaká je úloha současného spolujezdce? To jsme poznali nejlépe právě z odpovědí Timo Rautiainena na naše otázky:
V Mexiku vstoupí poprvé v platnost jedno z nových pravidel FIA – konkrétně bude o den méně na seznamovací jízdy. Co si o tom myslíte?
„Toto rozhodnutí se ze všech, která řídící orgán zavádí, dotkne nejvíce nás, spolujezdců. Moje práce je prací na plný úvazek a já to absolutně beru, ale začíná být obtížné ji vůbec stíhat. Čas na seznamovací jízdy byl zkrácen na absolutní minimum. Pracovní den bude příliš dlouhý a budeme v pohybu od rána až do večera. Snižování počtu průjezdů nás nutí si dělat záznamy trati na videokameru, ale jakékoli obrázky pořízené za tmy nebudou k ničemu. Jízda na šotolině s rozsvícenou světelnou rampou a v prachu zvířeném auty před námi nám nedovolí odvést dobrou práci a pořizování rozpisů narychlo může být nebezpečné. Mohli bychom v tak krátkém čase podcenit obtížnost trati a to by se nám mohlo vymstít během soutěže, zvláště nyní, kdy byli „šotolinoví špioni“ zakázáni.“
Není možné přizpůsobit možným rizikům rychlost jízdy?
„Myslím, že by to bylo obtížné, protože současná rallye má blíže ke sprintům. Stále nabitější program je již tak někdy těžké stíhat. Směřujeme ke stále kratším soutěžím, což tento fenomén ještě umocňuje. Nebude prostor pro ztrátu byť jen jediné desetiny vteřiny.“
Takže časový plán na seznamovací jízdy se stává tak těsným, jako rallye sama…
„To je pravda. Já už jsem si zvykl využívat každou chvilku pro úpravu mých rozpisů třeba i v autě, abych toho večer v hotelu neměl tolik na práci. V případě úplně nových soutěží jako je Mexiko se dá tedy očekávat určitý spánkový deficit. Ale nestěžuji si, protože je vždycky vzrušující poznávat nová místa.“
Je snazší se připravit na rallye, kterou již znáte – jako třeba Švédsko, než na úplně novou jako je Mexiko?
„Vždycky to záleží na počtu nových měřených úseků. Ve Švédsku bylo například oproti roku 2003 19% tratí nových a podobné to bylo i v letech předchozích. My máme rozpisy od roku 2000 a mohl jsem tedy s nimi porovnávat. To mi zabralo asi pět hodin času ještě před odjezdem do Švédska. Byla to ale jednodušší soutěž v porovnání například s Řeckem, kde musíte posuzovat spoustu dalších maličkostí na silnicích, které byly za ty roky použity jako části různých rychlostních zkoušek. To se pak mozkové závity činí! To ale nebude případ Mexika, kde bude jedinou důležitou věcí získat co nejvíce poznatků a zápisů do rozpisu.“
Co třeba počítání času na servis, přejezdy a celkovou orientaci v terénu?
„Překvapivě máte větší šanci udělat chybu na soutěžích, které dobře znáte. Časová kontrola, která byla léta na určitém místě, se může přestěhovat a nebo se do ní může přijíždět z druhé strany. Z tohoto pohledu musíte ke každé soutěži přistupovat jako k úplně nové a kontrolovat systematicky naprosto všechno. V případě úplně nových soutěží musíte s pomocí informací, které dostanete před startem, přesně propočítat, kolik času budete mít mezi časovými kontrolami, nebo mezi rychlostní zkouškou a servisem, atd. Pro ověření opět slouží seznamovací jízdy a je třeba počítat s tím, že někdy musíte třeba překontrolovat tlak v pneumatikách, vyměnit kolo a nebo něco jiného na autě udělat. V případě Mexika jsou pro nás velmi cenné zkušenosti, které tu před dvěma lety získali Harri Rovanperä a Risto Pietilainen. Máme představu o průměrné rychlosti, nadmořské výšce, typu terénu a dalších souvislostech, takže tato soutěž by pro nás neměla být úplně neznámou…“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”