Design Lexusu RX 300 na mně zapůsobil svou důstojnou elegancí a osobitým pojetím.
Přes poměrně větší délku – 474 cm, šířku – 185 cm a rozvor – 272 cm, které umožnily poskytnout cestujícím velkorysý vnitřní prostor pro komfortní cestování, nepůsobí na mně Lexus těžkopádně. Naopak při pohledu zejména zpředu a z boku vyzařuje z jeho designu až sportovní charakter, který zdůrazňují i hliníková kola rozměru 18 palců s pneumatikami rozměru 235/55R18.
Interiér Lexusu přes svou prostornost působí útulně a příjemně. Přední sedadla všestranně elektricky seřiditelná jsou pohodlná a anatomicky velmi dobře vytvarovaná. Jednoduše lze elektricky seřídit i polohu volantu ve dvou osách. Pohodlné nastupování řidiči usnadňuje, že volant se až po zasunutí klíčku do spínací skříňky sníží do předem zakódované pracovní polohy. Při vyjmutí klíčku se naopak jeho poloha zvýší, aby usnadnil řidiči vystoupení z vozu. Na palubní desce jsou rozmístěny všechny sdělovače i ovládače tak, aby neodváděly nadměrně pozornost řidiče od provozní situace. Velmi jsem ocenil hluboce zapuštěné sdělovače, jejichž výborně i ve dne čitelné stupnice jsou podsvíceny pro oči příjemným bílým mírně nazelenalým světlem, které neunavuje zrak řidiče tak jako v poslední době bohužel u řady značek používané červené nebo modré podsvícení. Kladně hodnotím i informaci o zařazeném stupni režimu automatické převodovky v pravém kruhovém sdělovači, při manuálním řazení pak informaci o právě zařazeném rychlostním stupni. Uprostřed palubní desky je umístěn palubní počítač se sedmipalcovým barevným dotykovým displeyjem.
Novinkou u Lexuse je minikamera umístěna vzadu vozu, která se uvádí do činnosti zařazením zpátečky. Obraz z kamery je přenášen na sedmipalcový dotykový displej, na kterém je v závislosti na natočení volantu nepřetržitě graficky znázorňováno konečné místo k zaparkování, což po krátké praxi významně zjednodušuje zaparkování.
Zadní sedadla jsou dělená 40:20:40, krajní lze posouvat o 10 cm. Zavazadlový prostor má objem 439 litrů. Podle potřeby a povahy nákladu lze jednotlivě sklápět opěradla sedadel a vytvořit si tak variabilní zavazadlový prostor s rovnou podlahou. Zadní vysokovýklopné páté dveře mají elektrické otevírání i zavírání. Lexus je vybaven rezervní plnohodnotnou pneumatikou na hliníkovém disku.
Bezpečnostní výbava je bohatá: čelní, boční i hlavové airbagy a i airbag chránící kolena řidiče. Vnitřní výbava Lexuse plně odpovídá výbavě luxusní třídy, od elektrického ovládání bočních oken až po xenonové natáčecí světlomety, dešťový senzor, dvouzónovou elektronickou klimatizaci, tempomat, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládané střešní okno, kvalitní audiosoupravu světové jedničky mezi audiovýrobci Mark Levison s 11ti reproduktory s měničem na 6 CD s ovládáním na volantu, navigaci a další prvky u luxusních automobilů dnes již běžné.
Dynamickou jízdu s tímto vozem umožňuje benzinový dvacetičtyřventilový šestiválec do V objemu 3,0 litrů s variabilním časováním ventilů VVT-i s maximálním výkonem 150 kW při 5600 ot/min s nejvyšší hodnotou točivého momentu 283 Nm dosahovanou při 4 500 ot/min. Výrobce udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a maximální rychlost 200 km/h. Pětistupňová automatická převodovka umožňuje i ruční řazení jednotlivých rychlostních stupňů a to krátkým pohybem řadící páky dopředu (+) a dozadu (-). Automatické řazení je při normální jízdě nepostřehnutelné. Pokud řidič dá pokyn náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru, pak Lexus neprodleně podřadí a prudce i přes svou vyšší hmotnost (1865 kg) vyrazí vpřed. K možnosti dynamické jízdy přispívá i technicky propracovaný podvozek se stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem, se vzduchovým pérováním, s přesným řízením s variabilním posilovačem, s účinným brzdovým systémem ABS + EBD, protiskluzovým systémem TCR, protismykovým systémem VSC a brzdovým asistentem BAS. Vedení vozu bylo pro mě příjemným řidičským požitkem: vůz se ani v prudkých zatáčkách téměř nenaklání a drží přesně stopu, zdolává bez problémů polní cesty, příkrá stoupání a obtížný terén. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, hluk pronikající do interiéru voze je minimální – běh motoru zaregistrujeme jen při prudší akceleraci.
Výrobce udává kombinovanou spotřebu 12,2 litrů na 100 km. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu 11,2 litru. Musím však uvést, že jsem jezdil převážně pouze se spolujezdcem a bez zavazadel i když svižným způsobem jízdy. Pokládám však docílenou kombinovanou spotřebu vzhledem k charakteru tohoto vozu za spíše nižší.
Je vhodné na závěr připomenout, že Lexusy, tak oblíbené zejména v Americe, jsou podle průzkumu také vozy mimořádně spolehlivé s poruchovostí jednou z nejnižších.
Cena Lexusu RX 300 podle rozsahu výbavy je od 1 660 000 do 2 240 000 Kč včetně DPH. Jeho výbava v nejvyšší uvedené ceně je tak bohatá, že prakticky nelze již nic přiobjednat. Cena je sice vyšší, ale podle mého názoru úměrná hodnotě vozu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií