Varadero představuje zcela nový koncept japonských návrhářů a konstruktérů. Není pouhým nástupcem velmi zdařilého stroje Africa Twin. Jedná se o po všech stránkách odlišný motocykl. Tento názor nám osobně potvrdili zástupci firmy Honda při prvním testování ve francouzském Nogaru. Došlo totiž ke spojení vynikajícího dvouválcového motoru z VTR 1000 F, technologie z VFR 800 FI a zkušeností z mnoha let účasti na světových vytrvalostních závodech enduro motocyklů. Kořeny těchto strojů s velkým točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, dlouhým zdvihem odpružení a vzpřímenou polohou jezdce sahají do doby, kdy velkoobjemová endura vyhrávala vytrvalostní soutěže, jako je například Rallye Paříž-Dakar. Od té doby nese zmíněný styl označení Adventure Sports, což v překladu znamená dobrodružné sportování.
Varadero bere nový styl skutečně vážně, což je patrné nejen na agresivně vyhlížející přední masce s dvojitým světlometem zajišťující dobrou ochranu řidiče a spolujezdce před proudícím vzduchem, ale též na palivové nádrži o objemu 25 l. Ta zaručuje Varaderu bezproblémový dojezd 300 km, což je výhodné především v zemích, kde je nutné překonávat nemalé vzdálenosti mezi obydlenými místy. Navíc také přehledný přístrojový panel a pohodlné dvousedlo jasně hovoří o komfortu několikahodinového cestování ve dvou.
Motor Varadera vychází z pohonné jednotky používané u sportovního stroje VTR 1000F. Vidlicový dvouválec 1,0 l/70 kW disponuje dostatkem točivého momentu již od nejnižších otáček a s tím spojenýmjemným, a přesto ohromujícím nárůstem výkonu, což je pro motocykl dané třídy výhodná kombinace. Válce sevřené v úhlu 90° eliminují vibrace na minimum a díky umístění motoru ve zcela novém rámu se podařilo dosáhnout příznivých jízdních vlastností. Ještě jeden prvek pomohl odlehčení rámu, a to uchycení zadní kyvné vidlice přímo na motor. Kvůli vyšší světlosti motocyklu (195 mm) byla zmenšena olejová vana. Varadero používá nejnovější verzi tranzistorového digitálního zapalování, které průběžně sleduje běh motoru a režim, v němž se nachází, a podle třírozměrné mapy reguluje předstih v závislosti na otáčkách a úhlu natočení škrtících klapek. Uvedený systém zajišťuje okamžitou reakci dvouválce na pootočení rukojeti plynu. Spádové karburátory mají difuzor o průměru 42 mm, čímž se podařilo dosáhnout umístění maxima točivého momentu 99 N.m přibližně o 1000/min. níže, než je tomu u VTR 1000 F a taktéž jsou dimenzovány pro maximální rychlost 200 km/h tohoto majestátního cestovního stroje.
Varadero má chladiče umístěné nestandardně po bocích stroje. Tato poloha kladně ovlivnila prostor mezi motorem a předním kolem. Ventilátor aktivovaný snímačem teploty chladicí kapaliny se nachází na vnitřní straně levého chladiče a řídí teplotu motoru v nízkých cestovních rychlostech nebo při pojíždění v městském provozu. Varadero využívá výhod tzv. bezčepového rámu postrádajícího boční nosníky motoru a zadní kyvné vidlice. Rám je svařen z ocelových profilů a konstruován s ohledem na co nejnižší hmotnost při zachování potřebné tuhosti. Výfuk je vyroben z nerezových trubek, přičemž se jedná o uspořádání 2 – 1 – 2. Pod dvousedlem se nacházejí dva obdélníkové tlumiče o objemu 4,5 l. Výfuk plní tři funkce: dolaďuje výkonnostní křivku motoru, propůjčuje Varaderu klasický zvuk dvouválcového stroje a podtrhuje impozantní vzhled motocyklu. Díky nekonvenčnímu umístění pohonné jednotky a chladicího systému se konstruktérům firmy Honda podařilo navrhnout stroj s poměrně krátkým rozvorem kol 1560 mm. To umožnilo dodat jízdním vlastnostem Varadera velmi sportovní charakter a zajistit hbité chování na zatáčkovitých horských cestách. Nemalou měrou se na tom podílí též kombinovaný brzdový systém Dual CBS, převzatý za supersportu VFR 800 FI a modifikovaný za účelem vhodného sladění s podvozkem. Jeho předností je vysoká účinnost napomáhajícíjezdci bezpečně zvládnout každou situaci. Stručně řečeno: pokud motocyklista sešlápne pedál zadní brzdy, dojde k aktivaci středních pístků na předních třípístkových třmenech, a to nejprve na jedné straně a poté s mírným zpožděním na straně druhé. Tento efekt má na svědomí zpožďovací ventil umístěný mezi hlavním brzdovýmválcem zadní brzdy a pravým předním brzdovým třmenem. Ventil dovoluje rovnoměrnější brzdění přecházející kontrolovaně ze zadního kola na přední s minimální tendencí k ponoření přídě. Přitom se přerozděluje tlak vyvíjený na jednotlivé brzdové kotouče. Při použití přední brzdy dochází k podobným účinkům, ale v opačném pořadí. Díky tomu máte na cestovním stroji Honda XL 1000V Varadero stále skvělou stabilitu a za žádných okolností se nemusíte bát pořádně „vzít za plyn“. K velmi rychlé a bezpečné jízdě přispívají rovněž kvalitní radiální pneumatiky, vpředu o rozměru 110/80 R 19 a vzadu 150/70 R 17. Skutečnost že Varadero je určeno na cestování, je zřejmá již ze standardní výbavy obsahující mimo jiné zadní nosič vhodný pro umístění relativně rozměrného kufru. Laťku komfortu cestování a jízdních výkonů nasadilo Varadero pořádně vysoko. Podle konstruktérů je určeno pro všechny druhy počasí a povětrnostních podmínek. Nakolik bude úspěšné, se dozvíme v nadcházející motocyklové sezoně 1999.
Motor: | dvouválcový vidlicový kapalinou chlazený motor, čtyřventilový rozvod DOHC, dva karburátory typu CV s průměrem difuzoru 42 m a s plochými šoupátky |
Zdvihový objem: | 996 cm3 |
Maximální výkon: | 70 kW při 8000/min |
Největší točivý moment: | 99 N.m při 6000/min |
Převodovka: | pětistupňová |
Rozměry (d × š × v): | 2295 × 880 × 1460 mm |
Hmotnost bez náplní: | 220 kg |
Objem palivové nádrže: | 25 l |
Rozvor kol: | 1560 mm |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Cena: | 325 000 Kč |
Převzato z Honda magazínu 2/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.