Honda Motor Co., Ltd. ohlásila vývoj pozoruhodně kompaktní sestavy palivových článků Honda (Honda FC Stack) nové generace, poskytující vysokou výkonnost a přitom pracující při nízkých teplotách až do –20°C. Je to první sestava palivových článků na světě tvořená strukturou slisovanou z kovových přepážek a z nově vyvinutých elektrolytických membrán. Vůz FCX vybavený sestavou článků Honda FC Stack byl schválen příslušným japonským ministerstvem 24. září 2003.
Honda zahájí veřejné zkoušení studeného startování a jízdní výkonnosti vozidla pro podporu většího rozšíření používání vozů s palivovými články. Vůz FCX vybavený sestavou Honda FC Stack převezme roli vedoucího vozu v 80. maratonském závodě Tokyo-Hakone Ekiden v lednu 2004.
Běžné sestavy palivových článků mají komplexní strukturu, ve které jsou uhlíkové přepážky spojeny šrouby. Sestava Honda FC Stack má ale zjednodušenou strukturu, složenou z lisovaných kovových přepážek s pryžovými těsněními, upevněnými ojedinělým formovacím procesem a uzavřenými v panelech. To snižuje počet součástek o téměř 50 % ve srovnání s běžnou jednotkou a více než zdvojnásobuje výstupní proudovou hustotu a výsledkem je pak nejvyšší výkonnost na světě. Použití nově vyvinutých aromatických elektrolytických membrán značně zvyšuje životnost a umožňuje produkovat energii při teplotách od -20o C až do +95oC – což je nemyslitelné u sestav složených z konvenčních membrán s fluoridovým elektrolytem. Dojezd vozu FCX se sestavou článků Honda FC Stack se také zvýšil o 40 km, z 355 km na 395 km, přičemž využití paliva se zlepšilo o více než 10 %.
Výzkum technologie palivových článků zahájila Honda v osmdesátých létech. Zkoušky sestavy palivových článků Honda byly prováděny při nejrůznějších jízdních podmínkách s vozy FCX-V2 v roce 1999 a s FCX-V3 v roce 2001. Tato nová generace sestavy článků Honda FC Stack byla vyvinuta s výhledem na sériovou výrobu a na nutnost recyklovat vozy s palivovými články a proto výrazně omezuje použití speciálních materiálů a nabízí vynikající jízdní výkonnost a snadné startování i při nízkých teplotách.
Základní vlastnosti sestavy Honda FC Stack
- Kompaktnost, vysoký výstupní výkon· Počet součástek je snížen díky použití prvních lisovaných kovových přepážek a panelové struktuře na světě o téměř 50 %, zatímco výstupní proudová hustota je téměř dvojnásobná oproti běžným sestavám palivových článků.
- Startování při nízkých teplotách· Iontová vodivost při nízkých teplotách je díky použití aromatických elektrolytických membrán oproti běžným sestavám dvojnásobná. Použití lisovaných kovových přepážek zlepšuje vodivost. Tepelná kapacita (akumulační jímavost) je snížena, protože jednotka je kompaktnější. Doba ohřívání je proti běžným svazkům pouhých 20 %.
- Sestava má vysokou stálost i při vysokých teplotách· Energie může být produkována až do + 95oC.
- Sestava palivových článků další generace byla vyvinuta pro sériovou výrobu a pro recyklaci. Některé speciální materiály byly nahrazeny materiály snadněji dostupnými.
Honda FCX vybavená sestavou článků Honda FC Stack je čtyřsedadlová. Dosahuje nejvyšší rychlosti 150 km/h. Je poháněna synchronním elektromotorem Honda na střídavý proud s maximálním výkonem 80 kW (109 k) maximálním točivým momentem 272 Nm.
Sestava palivových článků (2 jednotky) jsou typu PEMFC (proton exchange membrane fuel cell = palivový článek s membránou pro výměnu protonů) vyrobený firmou Honda. Výkon má 86 kW. Jako palivo je stlačený vodík, který je uskladněn v tlakovém zásobníku pod tlakem 350 atmosfér. Obsah tlakového zásobníku je 156,6 litrů. Dojezd Hondy FCX je 395 km.
Honda FCX je dlouhá 417 cm, široká 176 cm a vysoká 165 cm.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”