Čeští řidiči riskují – na letní pneumatiky jich přezuje pouze polovina

1zimnivleteGD765

Jízda na zimních pneumatikách při průměrných denních teplotách nad 7 °C má nepříznivý vliv na řidičův jízdní komfort a hlavně na jeho bezpečí.

1zimnivleteGDb765

Podle průzkumu společnosti Goodyear Dunlop

– přezouvá pravidelně na letní pneumatiky pouhých 55 % řidičů. Používání zimních pneumatik v letním období však negativně ovlivňuje brzdnou dráhu, hlučnost, spotřebu, ovladatelnost na mokru i opotřebení pneumatik. Průměrné denní teploty v České republice již několik týdnů překračují hranici 7 °C, při které by měl řidič přezout své zimní pneumatiky za letní, přesto není problém narazit na automobily, které jsou stále vybaveny zimními pneumatikami. Výzkum, který v minulosti provedla společnost Goodyear Dunlop, odhalil, že pravidelně na letní pneumatiky přezouvá pouhých 55 % řidičů , ostatní přezouvají buď nepravidelně, nebo vůbec. Ačkoli používání zimních pneumatik v létě není zákonem zakázané, každý typ pneumatiky je vyvinutý a vyrobený pro podmínky odpovídající dané části roku, proto jízda na nesprávném obutí může mít pro řidiče neblahé následky.

Lenka Majková, Marketing Coordinator CZ/SK společnosti Goodyear Dunlop Tires, zdůrazňuje:

„Řidiči, kteří v letním období nepoužívají letní pneumatiky, se musí připravit nejen na vyšší spotřebu, hlučnost a rychlejší opotřebovávání, ale hlavně na delší brzdnou dráhu a horší ovladatelnost na mokru, což jsou zásadní parametry ovlivňující bezpečnost posádky automobilu i ostatních účastníků silničního provozu. Zimní pneumatiky jsou navržené tak, aby zajišťovali řidičům bezpečnou jízdu v zimním období, nebo přesněji v období, kdy průměrné teploty pravidelně nepřekračují 7 °C, tedy ne pouze na sněhu a ledu. Při vyšších teplotách se vyznačují sníženou funkčností ve srovnání s letními pneumatikami.“

Využívání nesprávného typu pneumatik má negativní vliv na následující parametry

Brzdná dráha

Používáním zimních pneumatik v létě se brzdná dráha prodlužuje, jelikož složení směsi zimních pneumatik je navrženo pro používání při teplotách do 7 °C a v porovnání s letní směsí je měkčí. Pokud je teplota vyšší, pneumatika se začne přehřívat a ztrácí své optimální vlastnosti. Dezén zimních pneumatik je navržený k používání nejen na suché a mokré vozovce, ale také na sněhu a ledu. Tyto podmínky však během letního období nenastávají, a proto tvar dezénu není pro letní období zcela ideální. Při brzdění na zimních pneumatikách z rychlosti 100 km/h je brzdná dráha automobilu při teplotě 20 °C o 6 metrů delší než v případě použití letních pneumatik. To mimo jiné znamená, že na místě, kde by automobil na letních pneumatikách již zcela zastavil, pojede automobil na zimních pneumatikách stále rychlostí 37 km/h.

Hlučnost

Zimní pneumatiky jsou vybavené velkým množstvím mikrolamel, které v zimních podmínkách napomáhají automobilu při jízdě na sněhu a ledu. Díky těmto lamelám poskytuje zimní pneumatika více záběrových hran než pneumatika letní, což se se projevuje především při záběru a brzdění v zimních podmínkách. Zimní pneumatika je rovněž vyrobena z měkčí směsi než pneumatika letní. Během letního období však ani jedna z těchto charakteristik, které způsobují vyšší hlučnost ve srovnání s pneumatikou letní, není potřebná.

Spotřeba

Pneumatiky mají velký vliv na spotřebu pohonných hmot u automobilu. Aby automobil dosahoval co nejnižší spotřeby, musí být pneumatika nejen správně nahuštěna, ale rovněž směs pneumatiky a typ dezénu musí odpovídat příslušnému ročnímu období. Zimní pneumatiky využívají takové složení směsi, aby mohly poskytovat optimální výkony při teplotách do 7 °C, takže zimní směs je měkčí než směs pneumatiky letní. Dezén pneumatiky kromě hlučnosti ovlivňuje současně také spotřebu automobilu. Více záběrových hran na zimní pneumatice zvyšuje její valivý odpor, a tím negativně působí na spotřebu pohonných hmot.

Ovládání na mokru

Letní pneumatiky se nemusí vypořádávat se sněhem a ledem, a proto je jejich dezén speciálně navržený pouze na suché nebo mokré silnice. Pro letní pneumatiky jsou specifické hluboké drážky navržené tak, aby lépe odváděly vodu. To má za následek menší pravděpodobnost výskytu aquaplaningu a celkově lepší ovladatelnost automobilu na mokru.

Opotřebení

Měkčí směs zimních pneumatik způsobuje jejich rychlejší sjíždění při pravidelné jízdě v teplotách nad 7 °C. Letní směs, která je určeno do těchto teplot, zajišťuje nejen delší životnost pneumatik, ale i jejich lepší celkové vlastnosti.

Společnost Goodyear

– je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 69 000 pracovníků a své výrobky vyrábí v 52 závodech ve 22 zemích světa. Dvě inovační centra – v Akronu v Ohio a ve městě Colmar-Berg v Lucembursko – usilují o rozvoj nejmodernějších výrobků a služby, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.

Více informací o společnosti Goodyear a jejích produktech na www.goodyear.cz.

Zdroj: Temper Communication a.s.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....