Už je to pěkných pár desítek let, co se u prapředchůdců dnešních automobilů objevily první stírače čelního skla. Zpočátku byly na ruční pohon, později je rozhýbávaly pneumatické a elektrické motorky. Už od počátku však bylo jedno jasné – stírače s pevně danou rychlostí stírání buď nestačily přívalům deště, nebo naopak při drobném mrholení téměř nasucho škrábaly sklo auta. Proto se časem objevily stírače vícerychlostní a později i stírače s nastavitelnou délkou intervalu činnosti, kterými je vybavena většina současných automobilů. To byl sice výrazný pokrok, stále to však nebylo optimální a navíc časté „seřizování“ činnosti stíračů podle intenzity deště řidiče přece jenom rozptyluje. Proto se na scéně objevují tzv. dešťové senzory.
Dešťový senzor Volkswagenu Golf se ukrývá v malé nenápadné schránce, která zároveň plní funkci uchycení vnitřního zpětného zrcátka. Princip jeho činnosti je poměrně jednoduchý, chce to však trochu oprášit školní znalosti fyziky… Ve schránce, přilepené na čelní sklo v místě, které je v „akčním dosahu“ stíračů, se ukrývají dvě LED diody, vysílající směrem ven z vozu neustále světelné paprsky. Tyto paprsky procházejí čelním sklem a na jeho vnější straně se (podle zákonů o odrazu světla) lámou zpět a dopadají na přijímací fotodiodu.
Vtip je v tom, že je-li sklo vlhké – pokryté kapkami – odrazí se zpět jen část původně vyslaného paprsku a část zamíří ven, mimo sklo. To samozřejmě citlivá elektronika zaregistruje a dá pokyn stíračům, aby sklo očistily.
Každý řidič má své požadavky na práci stíračů za deště, a proto i u vozů Volkswagen Golf s dešťovým senzorem je možné velmi jednoduše ladit citlivost tohoto systému. Po prvním nastavení se pak řidič po celou dobu jízdy už vůbec nemusí starat o práci stíračů a může se plně věnovat řízení: Je-li sklo čisté a neprší, stírače jsou v klidu. Zanese-li vítr na sklo několik zbloudilých kapek, stírače se samy od sebe jednou, dvakrát rozmáchnou a opět se zastaví. A pokud vjede vůz do prudkého lijáku, stírače se intenzivně rozkmitají.
Vedle samočinného režimu za pomoci dešťového senzoru může řidič Volkswagenu Golf volit i klasické dvourychlostní ovládání stíračů. Je však docela dobře možné, že časem budou dešťovými senzory vybavené standardně všechny vozy a řidičům tak opět ubude jedna starost. Stejně, jako se třeba stále více evropských řidičů nechává hýčkat samočinnými převodovkami…
převzato z VOLKSWAGEN magazínu jaro ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů VOLKSWAGEN
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií