Peugeot Partner Taxi na palivové články

Předváděcí vůz Partner Taxi PAC byl jedním z exponátů společnosti Peugeot na autosalonu ve Frankfurtu.

Princip palivového článku spočívá v přímé přeměně chemické energie na elektřinu, a to přímo ve vozidle. Aplikace palivového článku by teoreticky mohla umožnit realizaci elektrických vozů – a tedy nulové místní emise – s velkým dojezdem, s výrazně nižší spotřebou a nižší emisí kysličníku uhličitého. Palivový článek umožňuje přímo získat elektrický proud oxidací paliva (ideálním palivem je vodík) na jedné elektrodě a redukcí kyslíku na elektrodě druhé. Tato reakce vytváří elektrickou energii a vodu. Tento velmi jednoduchý princip ovšem nelze snadno aplikovat přímo ve vozidle. Pro daný proces je nutné, aby se potřebný vodík uchovával nebo vyráběl přímo v automobilu. Uchovávání vodíku je ale problematické, kvůli jeho nízké hustotě (70 g/l v kapalném stavu) a jeho teplotě při které přechází do kapalného stavu (- 252 °C).


Peugeot Partner Taxi na palivové články

Předváděcí vůz Partner Taxi PAC byl zkonstruován na základě průzkumu provedeného u společností provozujících taxislužbu a profesionálních taxikářů. Aby bylo vyhověno zjištěným požadavkům byl demonstračnímu vozu Partner Taxi PAC ponechán jeho původní elektrický motor, který byl doplněn o palivový článek, malé baterie ze sloučeniny niklu a o speciální kontejner obsahující devět vodíkových lahví.

Peugeot Partner Taxi na palivové články

Toto řešení umožňuje výhodně zachovat jednu část struktury původního vozu, zejména boční posuvné dveře, elektrickou pohonnou jednotku, pérování a kola a velkou část vnitřní i vnější výbavy.Vnitřek vozu je rozdělen na dvě části oddělené sklem – prostor určený pro řidiče a velký prostor se sedačkou pro tři osoby, umístěnou nad konstrukcí a zadní nápravou. Vedle řidiče, který má k dispozici veškeré ovládací prvky a zařízení sériového modelu Partner, je vyhrazen prostor pro uložení zavazadel. Díky skládacímu sedadlu může být tento prostor eventuálně využit pro čtvrtého pasažéra sedícího proti směru jízdy. Střecha je částečně vyrobena ze skleněných panelů. Předváděcí model Partner Taxi PAC může využívat elektrický pohon na 100 % nebo využívat pohon smíšený.

Elektrický motor na stejnosměrný proud s maximálním výkonem 36 kW při 6 500 ot./min, maximální točivý moment 210 Nm. Rychlost vozu při 1000 otáček elektrického motoru za minutu je 15 km/h. Zrychlení 0-50 km/h: 8,4 s, maximální rychlost 95 km/h a dojezd 200 až 300 km.


Baterie nikl /hydrid nominálního napětí 180 V o kapacitě 95 Ah a hmotnosti 280 kg jsou umístěny pod podlahou. Baterie se dobijí za jízdy z palivového článku a během zpomalování a brždění, při parkování přes nabíječku ve vozidle ze jednofázové zásuvky v garáži nebo veřejného zdroje o napětí 230 V/16 A.


Palivový článek má výkon 5,5 kW netto při 86 V, napájení čistý vodík. Účinnost palivového článku 58 %. Nádrž obsahující 9 láhví vodíků s celkovým objemem 80 litrů, což je 1,5 kg vodíku, je umístěna pod zadním zavazadlovým prostorem.


Bezpečnost je zajištěna detektory, které blokují přívod vodíku a palivový článek, pokud dojde ke zjištění míry odpovídající 5 % limitu výbušnosti. V zadní kontrolované komoře se nachází přetlaková pojistka, která se protrhne, jakmile se objeví i nepatrný přetlak (80 mbarů).


Vytápění vozu je zajištěno tepelnou výměnou s chladicím obvodem palivového článku a elektrickým rezistorem zajišťujícím přídavné topení a rychlý start.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Nový Peugeot 208: Mini-ikona v novém

Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostal nový outfit. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro cestování první třídou

NOVÝ PEUGEOT 5008: Sedmimístné SUV pro...

Už za pár měsíců dorazí na evropské trhy jako postrach konkurence. Jako inovativní záležitost nastavující v segmentu C-SUV tak trochu nová měřítka. Nový Peugeot E-5008 se stane jediným...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má českou cenu

Nový Peugeot 3008 SUV fastback už má...

Už příští rok bude mít Peugeot nejširší nabídku elektromobilů ze všech evropských mainstreamových výrobců automobilů. Velký krok k této metě udělal tím, když nahradil svůj bestseller...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...