O „létajícícm Finovi“ Marcusu Grönholmovi můžeme doslova a do písmene prohlásit, že byl letos opravdu největší. A to jak svojí výškou 1,93 m, tak tím, že se stal nejlepším pilotem světových rallye. dosaženými úspěchy zároveň zajistil svému zaměstnavateli, firmě Peugeot, v pořadí už třetí světový titul (1985 a 1986). Marcus Grönholm je šestým finským soutěžákem, který se posadil na trůn automobilových rallye.
„Kdyby mi na začátku sezóny někdo řekl – budeš mistrem světa – asi bych se mu vysmál“, ujišťuje šampión. „O titulu jsem začal poprvé uvažovat po vítězství v domácí rallye, když jsem se poprvé dostal do čela průběžné klasifikace“. V roce 1999 seděl specialista na šotolinu více méně na „lavici náhradníků“, letos se měl původně střídat s týmovým kolegou Panizzim podle charakteru rallye. Ovšem po úspěšném vystoupení v první čtvrtině šampionátu, kdy se k překvapení konkurence, dokázal prosazovat i na asfaltu, dostal šanci absolvovat všechny rallye. A tento tah vyšel Peugeotu stoprocentně. Sezónu zahájil sice výpadkem v Rallye Monte Carlo, ale už ve Švédsku se dostal do tempa a vyhrál před čtyřnásobným světovým šampiónem Mäkinenem. Následovala vítězství na Novém Zélandu, Finsku a Austrálii, druhá místa v Portugalsku, Argentině a Velké Británii.
Už jako desetiletý kluk testoval své řidičské umění vlastním Broukem, který mu daroval jeho otec, sám profesionální jezdec. Ovšem na svůj první start si musel počkat až do roku 1987 a první úspěch se dostavil až o šest let později, kdy s Toyotou Celica skončil desátý v Rallye 1000 jezer.
Své první velké úspěchy oslavil až v roce 1995, a opět to bylo ve Finsku – dojel druhý za Mäkinenem. Zatím tříletá spolupráce s Peugeotem vedla od testovacího jezdce až k titulu mistra světa. Není tedy divu, že v příštím roce u Francouzů zůstává stejně jako vítěz Korsiky a San Rema Panizzi, zatímco odcházejícího Delecoura vystřídá Didier Auriol.
Grönholm však nezajistil titul pouze sobě a Peugeotu, ale také Michelinu, který se tak může pochlubit třiceti světovými tituly, rovným dílem rozdělených mezi jezdce a značky. Završil tak více než pětadvacetileté tažení světovými soutěžemi, když vstoupil do mistrovství světa hned po jeho ustavení v roce 1973. Už v premiérovém roce se díky Andruetovi, Therierovi a Nicolasovi (současný šéf Peugeot sport) a vozům Renault Alpine radoval z absolutního prvenství. O převaze soutěžních pneumatik Michelin svědčí i to, že na nich startuje pět ze sedmi značek, které se zúčastňují světových rallye. A z prvních deseti jezdců jich osm obouvalo právě Micheliny.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií